Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Du ska veta att jag verkligen lider med dig i din situation.

Är det något jag kan bidra med eller ngt du känner att du vill ha som bollplank så får du gärna ta det via PM.

Finns det ngt jag kan bidra med så står min dörr för dig på glänt.

Håller tummarna för er 3.

Tack så hemskt mycket!

Jag ska som sagt diskutera med behandlande veterinär på måndag som då ska ha diskuterat saken med klinikens hovslagare och ev. då gjort någon åtgärd på båda frambenen.

Om det är OK så kanske jag då kan höra av mig till dig, när jag har mer information om vad som har hänt och vad som sker, och vad som ska hända i framtiden enligt behandlande veterinär och hovslagare.

Just nu har jag knapert med information om situationen, men jag har lämnat mina hästar i så goda händer jag kan.

Belastningsfång kan den bara drabbas av på det/dom benenen som blir överbelastade.. Inte på det ben som avlastar vid en skada.

Än en gång - det är inte du som bestämmer vilka som får svara i trådarna. Jag fattar inte varför du tror att du är den som ska bestämma.

Det är inte du som bestämmer när en sak är färdig diskuterad.
Jag tycker att detta är intressant och vill föra diskussionen vidare. Försök inte gömma dig bakom att fång är komplicerat. Jag är väl medveten om det och har läst en hel del om fång.

Menar du att ett ben som en häst använder för att avlasta ett annat, skadat ben, inte kan bli överbelastat? Dvs att belastningsfång är ovanligt på det ben av två som inte är skadat? Varför blir inte det ben som får bära mer tyngd än vanligt överbelastat?

Coari skriver ju att belastningsfång enbart drabbar ben som är överbelastade.
Och att ben som inte är överbelastade inte drabbas av belastningsfång.

Jo det har jag fattat och kände till sedan tidigare.
Men jag har läst att belastningsfång kan uppstå i ett ben som avlastar ett skadat. Dessutom är jag vad jag minns inte ensam om att mena det i den här tråden. Så jag förstår inte alls vad han yrar om. Men jag struntar i det, inte lönt att lägga ner tid på en tjurskallig gammal hovslagare som alltid menar att han vet bäst.

Jag tror att ni egentligen skriver samma sak fast på två olika sätt.

Men det är ju det han skriver.

Att belastningsfång kan uppstå i ett ben som avlastar ett skadat ben.

Har pratat med hästens veterinär igen.

Hon mår helt ok just nu och är för tillfället på hovslageriet på kliniken, där hon skall få en heart bar sko eller en bakåframvänd sko
på båda sina framben och sedan ska dom delvis fylla upp hoven med en flytsula, men inte riktigt hela vägen fram.

Sen så ska vi se hur hon reagerar på det. På onsdag ska jag höra av mig igen och så får vi se hur hon mår då. Nya plåtar ska tas
senare i veckan och så väntar vi på cushingprovet.

Kanske inte så uppmuntrande men min hästs mamma togs bort nu pga fång. Hon fick cushings och fång i vintras, födde fölet utan problem men hade ingen mjölk. Nu är fölet kanske 1.5-2 månader och mamman blev så dålig förra veckan att ägarna anade att det inte gick mer, de hämtade ett ponnysto och introducerade ponnyn till mamman och fölet, och efter några dagar togs mamman bort och fölet och ponnyn går nu tillsammans och det har gått jättebra.

Om nu man bortser från det känslomässiga (vilket är supersvårt!) så löser det sig med fölet OM nu vackra Stella inte klarar det. Men jag håller tummar och tår att hon gör det!

har absolut inget vettigt att saga mer an *KRAM* och stanshlvetesjvlaskt. Hoppas det gar bra, vi haller tummar, tar, hovar och tassar har!

Det är ingen fara.

Det är bra att läsa om alla scenarion!

Tack för svaret. Vi får se hur hon svarar på sina nya beslag.

Tack!

Det är verkligen skit alltihopa. Jag är ganska så trött på hästar just nu.

Har pratat med hästens veterinär igen.

Hon mår helt ok just nu och är för tillfället på hovslageriet på kliniken, där hon skall få en heart bar sko eller en bakåframvänd sko
på båda sina framben och sedan ska dom delvis fylla upp hoven med en flytsula, men inte riktigt hela vägen fram.

Sen så ska vi se hur hon reagerar på det. På onsdag ska jag höra av mig igen och så får vi se hur hon mår då.

Jag tycker det låter som en bra plan och ett väldigt bra förslag på sjukbeslag.

Då har man ju i alla fall eleminerat risken för att den ska drabbas av belastningsfång på det avlastande benet som tar upp belastningen från det avlastande obelastande benets obelastning.;)

Nu håller vi tummarna...

P.S. hur tar fölet detta,, nyfiken eller ???

du.. jag forstar absolut... Det har ju varit helt galet mycket for dig "pa sistone"... jattetungt nar det blir sa, verkligen...

Min häst fick heartbar-skor när hon hade hyfsat kraftiga rotationer på båda fram + sänkning på ena fram. Hon är idag HELT återställd och hovbenen ser normala ut. Jag har mycket att tacka min duktiga hovis för :)! Håller tummarna för er!

Dom skall även korta ned trakterna på henne. Hon har ju alltid haft höga trakter och mår inte bra av att ha låga/normala,
men nu är det en sådan nödsituation att man helt enkelt måste ta ned trakterna. Det får liksom bära eller brista.

Vi har diskuterat detta fram och tillbaka, men vi får chansa och hoppas att hon klarar att vi tar lite trakt på henne.

Precis, vi hoppas på att ett fångbeslag på det friska benet ska hjälpa till att minska risken för belastningsfång.

Fölis tycker att allt är mycket spännande. Hon är en ganska mopsig liten sak - visserligen lite skygg på människor som
hon inte känner, men allt skall utforskas och undersökas. Röntgenmaskinen var det roligaste hon sett på länge. Speciellt
när den rörde på sig. Men hon är sin mors dotter, en speciell liten häst! :love:

Ja jag vet inte riktigt vad jag för synder jag lyckats med för att bestraffas så här mycket. :p

Tack för det positiva svaret! Jag har duktiga hovslagare här hemma som är anknutna till kliniken hon står på nu.
Så förhoppningsvis kan jag få bra hjälp här hemma sen också. Om hon nu blir så bra att hon får komma hem.

Fölis tycker att allt är mycket spännande. Hon är en ganska mopsig liten sak - visserligen lite skygg på människor som
hon inte känner, men allt skall utforskas och undersökas. Röntgenmaskinen var det roligaste hon sett på länge. Speciellt
när den rörde på sig. Men hon är sin mors dotter, en speciell liten häst! :love:

Ha ha kan riktigt se fölis nyfikenhet och det är ett bra tecken !!!!

Hon nedärver sina genener precis som alla vi andra,,

Ä,, jag e inte ett dugg orolig för denna utveckling...

Du verkar vara i trygga händer och ha kompetenta yrkesutövare..

Ja det är problematisk att hon har höga trakter med tanke på hovbenen. Hög trakt tippar fram hovbensspetsen även när de inte har fång och det är ju därför man vill ha låg trakt på fånghästar, så förstår att de vill prova att sänka trakten. Hoppas det går bra, nu skall hon ändå vila länge så förhoppningsvis blir inte omställningen så dramatisk som den hade varit om hon tränades. Och i princip allt annat är bättre än att hovbenen sjunker genom sulan.

Jag tror Stella fixar det här också, hon känns som en sån som inte ger upp. Hon har ju en uppgift nu att fixa, att vara mamma. Och tänk vilken miljöträningen lillen får! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama