Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ingen aning om det är någon hjälp alls i funderingarna om gaffelbandsskadan kan ha på något vis påverkat/förvärrat hovbenssänkningen på samma fram, men kom på att Lillen ju haft just skada i gaffelbandsfäste och i hans fall tas ju alltid hänsyn till fångrisk/det som kan påverka fång-/IR-häst i behandlingsval osv.

Nej, skador på senor och ligament ger inte upphov till varken hovbensrotation eller hovbenssänkning. Det finns dock högt aktade veterinärer som tror att det är ”draget” i den djupa böjsenan som orsakar att hovbenet roterar. Dessa veterinärer förordar höjda trakter med hjälp av traktkilar och det finns t.o.m. veterinärer som anser att man bör kapa den djupa böjsenan för att minska ”draget”, s.k. tenotomi.

Problemet är att dessa veterinärer saknar kunskap i mekanik (mekanik ingår inte i kursplanen till veterinärsutbildning). De förstår helt enkelt inte hur hoven fungerar mekaniskt och genom sin okunskap vållar de mycket lidande för hästar helt i onödan.

Det finns lite skrivet om detta ämne här:

http://barefoothoofcare.wordpress.com/articles/

Det finns endast tre kända orsaker till hovbensrotation:

1) fång;
2) allvarlig bärrandsröta (WLD);
3) olämplig hovform (långa tår).

Långa tår ser ts häst inte ut att ha om man ska dömma av bilden. En så allvarlig bärrandsröta som erfodras för att hovbenet ska rotera hade dom upptäckt på kliniken (och säkert ts också med den koll ts verkar ha på sin häst). Det är väl därför helt klart att ts häst har haft fång. Det är väl också den diagnos ts har fått av kliniken?

Frågan är vad som har utlöst fånganfallet. Det kan vara tidig cushings men behöver naturligtvis inte vara det. Men eftersom det finns tecken som tyder på att ts häst kan ha cushings så bör man naturligtvis göra ett ACTH-test tillsammans med glukos- och insulintest eftersom mycket talar för endokrinopatisk laminitis. Ju tidigare man upptäcker cushings och kan sätta in åtgärder ju bättre är det.

En liten fråga till ts: Hur behandlades senskadan? Fick hon cortison?

Hon har sedan jag köpte henne verkats och skotts med kort tå.

Hon har lite röta i strålen och när hon skoddes sist så var fötterna fina.

Veterinären säger att det är fång, men varför vet dom inte än.

Senskadan behandlades inte med något preparat, 3-6 månaders beräknad läketid. Hon fick gå i hagen och vila, blev hältfri i skritt och trav men sen så sprang hon i hagen och blev halt igen och ULades då efter det och då hade hon fått en del ärrvävnad på senans fäste, men hon fick enligt veterinär gå i hagen som hon gått i innan utan problem.

Alex, Stella har inte landad med tån först utan har satt ned hoven som vanligt! Men intressant att läsa!

Nej, skador på senor och ligament ger inte upphov till varken hovbensrotation eller hovbenssänkning. Det finns dock högt aktade veterinärer som tror att det är ”draget” i den djupa böjsenan som orsakar att hovbenet roterar. Dessa veterinärer förordar höjda trakter med hjälp av traktkilar och det finns t.o.m. veterinärer som anser att man bör kapa den djupa böjsenan för att minska ”draget”, s.k. tenotomi.

Nä var det jag, kanske otydligt, försökte få fram att jag inte hört minsta om. Och fanns det sån risk borde den definitivt tagits upp med min, då det allt som på minsta vis kan trigga IR/är en förhöjd risk med fång är de extremt petiga med på min (iom historiken). Ibland så petiga att till och med JAG tycker de är väl sjåpiga ;P

Ang böjsenan kontra dra i hovbenet, så jag har hört de teorierna (dock trodde jag att tenotomi var begravet sedan länge? Dvs att det var gammalt som man insett är fel). Men när jag läst så har jag fattat det som att det är under en pågående (av annan orsak redan startad) rotation som det kan förvärras av drag från böjsenan. Alltså enligt teorin (jag lägger inget i hur rätt/fel det är ens i teorin, jag kan för lite).
Har nog aldrig hört det skulle 'börja' med drag från senan?
Då borde en hel massa fölingar få hovbenen genom sulan när de får senkontrakturer/bockhov/etc för den delen..

Det finns lite skrivet om detta ämne här:

http://barefoothoofcare.wordpress.com/articles/

Det finns endast tre kända orsaker till hovbensrotation:

1) fång;
2) allvarlig bärrandsröta (WLD);
3) olämplig hovform (långa tår).

Till å med så lite skrivet att barfotatalibanenrna endats har kännedom om tre för dom kända orsaker.

Om man nu ska försöka se till den enskilda individens välbefinnande så är just belastningsfång orsakat av felaktig hovvård det man kan notera ur djurskyddsenseende det främsta anmälningsförfarandet till berörda Länsstyrelser. Man kan även ta del av dom domslut och övriga djurförbud beträffande utförande av felaktig hovvård vilken typ av hovvårdare som har mest begränsad kännedom i ämnet och hästens anatomi.

Till å med så lite skrivet att barfotatalibanenrna endats har kännedom om tre för dom kända orsaker.

Om man nu ska försöka se till den enskilda individens välbefinnande så är just belastningsfång orsakat av felaktig hovvård det man kan notera ur djurskyddsenseende det främsta anmälningsförfarandet till berörda Länsstyrelser. Man kan även ta del av dom domslut och övriga djurförbud beträffande utförande av felaktig hovvård vilken typ av hovvårdare som har mest begränsad kännedom i ämnet och hästens anatomi.

Jag förstår ingenting av det du skriver.
Menar du att de tre orsakerna till hovbens rotation som spader äss hänvisar till gnm barfotaverkare/hovvårdare inte är riktigt rätt?

Eller menar du att ts häst har fått belastningsfång?

Det senare måste väl vara i stort sett omöjligt. Belastningsfång kommer väl på det ben som avlastas vid en skada?

Det första, dvs orsaker till hovbensförändringar förutom fång hade varit ganska intressant att få veta mer om.

Nu går det inte bra:cry::mad:

Uggla (fölis) har förstoppning med allt vad de innebär..... Nu måste jag alltså promenera mitt fångsto som har boxvila en gång i timman för att fölis ska få sin kolikbehandling. Kombinationen suger! Detta gör min fångest gigantiskt samtidigt som jag har kolikpanik....

Jag är övertygad om att förstoppningen orsakats av att fölis inte får röra på sig i kombination med foderbytet till hö. Nu ska jag inte måla :devil: på väggen....men detta kommer bli ett helvete med en kolikbenäget föl tillsammans med ett fångsto. Men nu ska bara Ugla bli frisk först.

Så mao dagens tips i följetongen digivande fångston med föl: Vidta kolikförebyggande åtgärder...

:cry:

Du kan inte ta ut fölungen själv då?

Mitt sto blir galet om jag tar ungen, men ungen följer med på promenad om jag har den i grimma och snöre.

Stoet är lugnt men fölet bli galet tyvärr, helt omöjlig att leda när mamma inte är inom synhåll. Det känns INTE bra att gå med mamma även fast hon är symptomfri sen 2veckor. Veterinären sa dock att det var okej, tyvärr visar det väl sig...

Stoet är lugnt men fölet bli galet tyvärr, helt omöjlig att leda när mamma inte är inom synhåll. Det känns INTE bra att gå med mamma även fast hon är symptomfri sen 2veckor. Veterinären sa dock att det var okej, tyvärr visar det väl sig...

Kan du släppa fölet i stallgången/försöka leda fölis där? Om mamma är lugn så försöka leda fölis där det inte 'gör något' om ni tappar den?

Eller står den dikt an mammas box då?

Lite upprördhet sätter ju annars ofta ganska bra fart på magen även om det känns taskigt..

Du kan inte ta ut fölungen själv då?

Mitt sto blir galet om jag tar ungen, men ungen följer med på promenad om jag har den i grimma och snöre.

plegga stella i början då om hon står inne själv å släpp ut ungen kortare stunder i början? som en "avvänjning"...

tråkig sits du och stella har hamnat i :(

Kan du inte gå med fölet inom synhåll om det fungerar bättre? Om stoet varit symptomfritt i 2 veckor är det inte säkert att det inverkar negativt att skritta henne om hovarna inte har konstig form så att de inte "håller" pga onormal belastning.

Har du ingen hage i närheten av stallet så du försiktigt kan ta ut ditt sto och ställa dig med henne i hagen och stå stilla och låta fölet springa omkring.

Det senare måste väl vara i stort sett omöjligt. Belastningsfång kommer väl på det ben som avlastas vid en skada?

I så fall borde det väl heta avbelastningsfång i stället för belastningsfång.

Belastningsfång innebär att håsten av en eller annan orsak drabbats av en överbelastning, kort/ eller långvarig som secundärt resulterat i hoven slutligen inte klarat av den belastningen den utsätts för. Orsaken kan vara många men det vanligaste är att det startar med sulläderinflamation som sedan leder till ett kroniskt tillstånd för att sedan secundärt "puff" haverera i belastningsfång.

Jag hoppas spaderÄss känner till att det strider mot lagen att verka fånghästar om man inte är av Jordbruksverket Godkänd hovslagare vilket hittils ingen barfotaverkare uppvisat grundläggande kunskap i ämnet för att ett godkännande ska kunna delges.

Gör inte allt så enkelt,, försök förstå att det man ofta ser eller noterar är det secundära,, man måsta börja tänka bakåt in i minsta detalj vilka förändringar som skett,, när var hur och inte att förglömma det minsta halmstået för att förhoppningsvis komma fram till den möjliga primära utlösande faktorn.

1,2,3 det är ju en löjligt enkel förklaring.

Det lugnande går väl ut i mjölken? Man har inte velat ge Stella något lugnande på kliniken pga fölet vid röntgen osv.

Nu är hon ju så snäll att röntga och undersöka att man inte behöver det ändå.

Helt rätt. Acepromazin skall ej ges till digivande (eller dräktiga) ston. Båda Plegicil, Sedalin och Vetranquil är acepromazin.

Jag skrev fel menar naturligtvis att en häst får belastningsfång på det ben som avlastar vid en skada. Dvs den får inte fång på den hov som sitter på det skadade benet. Jag har förstått det som att det är så i ts fall, att hästen har fått fång på den hov där benet är skadat.

Eftersom jag anser att jag redan från början visste vad belastningsfång var så förståt jag fortfarande inte om du verkligen menar att det skulle kunna vara så för ts häst.

ps
du glömde ett förtydligande
Det första, dvs orsaker till hovbensförändringar förutom fång hade varit ganska intressant att få veta mer om.

Jag skrev fel menar naturligtvis att en häst får belastningsfång på det ben som avlastar vid en skada. Dvs den får inte fång på den hov som sitter på det skadade benet. Jag har förstått det som att det är så i ts fall, att hästen har fått fång på den hov där benet är skadat.

Eftersom jag anser att jag redan från början visste vad belastningsfång var så förståt jag fortfarande inte om du verkligen menar att det skulle kunna vara så för ts häst.

ps
du glömde ett förtydligande

Belastningsfång kan den bara drabbas av på det/dom benenen som blir överbelastade.. Inte på det ben som avlastar vid en skada.

Nog om det för det verkar vara nog så rörigt att förstå att fång är ett samlingsbegrepp och det finns otaliga utlösande fångfaktorer och olika typer av fång.

Jag har inte ens gått in på om det är fång eller inte i TS fall,, det saknas alldeles för mkt grundinformation för att vare sig gissa eller utesluta vare sig det ena eller det andra mera än det vissa i varenda fångtråd verkar ha tunnelseende i.

Mitt inlägg riktade sig till spaderÄss av enbart två orsaker,, det första hur farligt det är när man går en lära att den smalaste vägen är den enda sanna vägen. Det andra bara ett påpekande om hur dagens lagstiftning är utformad och främst,, grundorsaken till att lagen tvingades till en viss justering.

Jag ska inte skriva mer i denna tråd, har lovat mig själv att aldrig mera skriva i en fångtråd eftersom det redan finns så otroligt mkt mera kunskap från andra användare som gärna delar med sig av sina kunskaper.

I detta fall skedde ett undantag och det berodde på ett rent reklamjippo från en barfotarörelse i ett ämne som dom under inga omständigheter får bedriva hovvård eller ens ge råd om verkningsförfarande enligt den nya lagstiftningen.

Detta enbart för att dagens alla hästaägare som läser i denna tråd inte ska av misskrediteras för brottsligt uppsåt.

Tack för utvecklingen av svaret!

Du ska veta att jag verkligen lider med dig i din situation.

Är det något jag kan bidra med eller ngt du känner att du vill ha som bollplank så får du gärna ta det via PM.

Finns det ngt jag kan bidra med så står min dörr för dig på glänt.

Håller tummarna för er 3.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 440
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama