Fång på ettåring?

Eastwick

Trådstartare
Lägger tråden här då jag tror de flesta uppfödare håller till här. :angel: Har någon av er varit med om att en ettåring (hbl) fått fång? Min lille skrutt är för tillfället förvisad till ridbanan i väntan på veterinären då jag en längre tid sett att han ser stapplig ut men tänkt att han nog växer. Sent skall syndaren vakna... tänker ta ett blodprov på ehrlichia samtidigt nu. :(

Sv: Fång på ettåring?

Grannen på Irland (ett mindre fullblodsstuteri) hade en 1-åring som fick fång. Det är mycket ovanligt på åringar, men oavsett hur mycket vi försökte var vi tvungen att avliva honom till slut. Det blev så illa att sulorna lossade under hoven.
Flera veterinärer var med och behandlade honom och allihop menade att fång i så tidig ålder beror på stress. Åringen som fick det hos "oss" blev skodd fram för han hade så dåliga hovar, och efter det bröt fången ut.

Våran ordinarie veterinär som är mycket duktig sa att får de fång som åringar så finns det inte så mycket att göra. 99% måste avlivas för att de aldrig kommer att leva normala friska liv.

Hoppas att din åring inte har fång!

Ja, det lät ju kul... :crazy: Vad är det som i så fall gör att fång är värre på unghäst än på vuxen häst? Ifrågasätter inte men undrar. Stress har han inte blivit utsatt för om inte hans egna parader räknas när märrarana kommer i närheten. ;)

Fång på en unghäst beror enligt våran veterinär på en svaghet som hästen har.
Fång på en vuxen eller gammal häst beror oftast på fel foder, fel motionsvanor och olyckor som tex ett avelssto som inte fått ur all efterbörd.

Nu kan det ju debatteras i oändlighet om svagheter, då även vuxna hästar har svagheter som gör att de får fång. Men det är graden på svagheten som spelade roll.
Svagheten hos unghästar är så stor att de inte klarade av att leva ett normalt hästliv (som de andra i flocken där de bor). En 1-åring går ju första sommaren på bete, så har den en svaghet så kommer det ju att visa sej då!

Senast ändrad:

Vilka är symptomen mer än att han stapplar? Puls, värme, avlastar han framhovarna? Är han stapplig bara i fram eller runt om? Har han haft problem med magen? Kan han ha ätit någon olämplig växt eller har han varit på rymmen och fått i sig för mycket/olämpligt foder? Belastningsfång? Det är nog oerhört ovanligt att ettåringar får fång. Är det ett halvblod?

Halvblod var det ja, såg jag när jag läste en gång till...:smirk:

Puls och värme har han, står ej och avlastar men är väldigt trött och ligger mycket, helst i boxen då han får mera ro där. Till saken hör att jag redan i vintras märkte att han vart oerhört känslig för proteinet i fodret, klarade inte av den kvot som hästar i hans kategori borde ha. Han visade detta med att genast svälla i benen på nätterna, dock rörde han sig ok då. Han har även sett risig ut i pälsen, blank och fin men mjällig, när han började fälla blev mjällen plötsligt enorma, snarare som skorpor vilka lämnade kala fläckar, främst på halsen. Tillsammans tycker jag detta liknar någon form av mag/tarmstörning.

Stapplig vet jag förresten inte om jag skall kalla det, snarare stel och orörlig, syns inget i skritten men i trav och galopp.

Senast ändrad:

Kanske verkar som en dum fråga, men det är inte så att han helt enkelt är öm i hovarna? Att han av någon anledning (dålig hovkvalitet, blöta hagar osv) nött ner dem lite för mycket. Det kan också framkalla puls, värme och "stelhet". Att sko en ettåring är ju inte det första man tänker på. Själv fick jag sko min egen tvååring av den anledningen. Det var mycket motvilligt men jag hade inte så mycket att välja på. Så fort hon fick på skor blev hon helt ok. (Och har haft skor i fem år sedan dess). Har så himla svårt att föreställa mig en ettåring med fång, så jag letar väl efter en diff diagnos. Fast de kan förstås också få det men då borde det nästan finnas en himla "bra" anledning. Är det bara i fram eller runt om? Mer i fram än i bak? Hur länge har han gått så? Alltid likadant eller bättre ibland och sämre ibland? Märks det någon skillnad på olika underlag?

Jaha, nu har vet. varit här och tagit prover, röda vita blodkroppar var helt normalt, kanske något högt på vita. Sen hade han aningens förhöjda värden på ett par andra punkter bla. en som indikerade på problem med skelett, njurar el. mage, samt en som visade högt protein och något med låg äggvita. Han låg även högt på asatvärdet. Jag kan ha rört till detta då jag fick det på telefon alldeles nyss. Vi väntar på ehrlichia och boreliavärdena nu.
Vad som talar mot fång är att han trots puls och värme i hovarna ej står och avlastar samt att han inte har något dubbelsteg el. ömmar på stenigt underlag. Jag vet inte vad jag skall tro men han får vara från gräset nu samt stå inne på iaf. natten tills de andra provsvaren har kommit.

Han har väl inte ätit av Korsört som det stod om på Ridsports hemsida? Väldigt giftigt och skulle påverka balans o gång.

Balansen ser opåverkad ut så det tror jag inte, han är inget vinglig när han går, märks heller inget att kratsa hovarna. Fler tips emottages dock tacksamt!!

Hur har det gått har du fått veta något mer?

Har tyvärr ingen idé om vad det kan vara, så kan inte hjälpa dig :(

/Camilla

Tyvärr så är det massor av fång i år. Veterinären sa att han hade fullt upp. Vi har fått fång på våran gamla ponny som aldrig har haft fång. Men tydligen så ligger det både fullblod och varmblod i fång och dom raserna drabbas ju inte så ofta annnars. Sedan så vet jag ju inte om det är samma i hela landet. Vad det gäller ehrlichia och boreliavärdena så kan du väl inte ta dom proverna förren om 10 dagar?

De behöver inte alls stå i ngn "fångställning" för att ha det- fråga mig:crazy:

Har den ätit hösilage?

Tror att det är en stor bov i att så många får det nuförtiden.

Puls och värme har han, står ej och avlastar men är väldigt trött och ligger mycket, helst i boxen då han får mera ro där. Till saken hör att jag redan i vintras märkte att han vart oerhört känslig för proteinet i fodret, klarade inte av den kvot som hästar i hans kategori borde ha. Han visade detta med att genast svälla i benen på nätterna, dock rörde han sig ok då. Han har även sett risig ut i pälsen, blank och fin men mjällig, när han började fälla blev mjällen plötsligt enorma, snarare som skorpor vilka lämnade kala fläckar, främst på halsen. Tillsammans tycker jag detta liknar någon form av mag/tarmstörning.

Stapplig vet jag förresten inte om jag skall kalla det, snarare stel och orörlig, syns inget i skritten men i trav och galopp.

Nu kan det ju visa sig vara fästingburet men om det inte är det.........

Exakt det du beskriver hade min grabb mellan 1-2år, han var även lite fetglansig i pälsen av all mjäll
Han hade även kopparbrist + lite andra värden som var lite vajsiga, låg senare väldigt lågt på HB och påvisade så småningom på infektion. Liknade mycket din provbild. Andra tyckte att han såg ju så fin ut så det tog en stund innan provtagning gjordes å folk började lyssna på vad jag sa. Men sånt var jag ju van vid så jag gjorde vad jag kunde..Enl. den vet. som till slut hjälpte mig att hitta det igentliga grundfelet så var detta med att tappa pälsen en av symtomen med magsår, mage och hovar hör ju ihop, hovar och muskler/rörelser hör ihop m.m.m.m

Han var konstant i varierad grad stel och stapplig och hovöm trots mycket god hovkvalite.

Men iaf. slutkontentan av alla symtom var att han hade återkommande korsförlamningar och magsår och grundorsaken visade sig var att han inte¨tål melass. Den slår först ut magen på honom och sedan så kommer stelheten med tillhörande KF.

Så en enkel åtgärd är att testa ett par kurer pronutrin och ta bort ALL melass, inkl. minerlafoder som gärna innehåller melass å se vad som händer. Min är helt frisk idag efter denna åtgärd förra sommaren då jag till slut fick bort ALL melass. (hade under en längre period missat att mineralerna även innehöll melass), han tål idag även en ngt. högre proteinkvot. Han har som din vuxit upp(är idag 4) med en undermålig proteinkvot, men det har inte gett några men alls växt eller muskelmässigt.

När han även fick akut E förra sommaren så visade det sig med mycket kraftigare symtom.

Senast ändrad:

Jag sa ju att jag kan ha rört ihop det! ;) Jag har lite på pränt nu, citerar: Hämatologin nästan normal - blodkemin visade ngt förhöjda ALP och ASAT- värden. Provet visade även ngt. låga proteinvärden. slutcitat.
Han sa mer på telefon än det står här i förrättningsunderlaget men jag minns helt enkelt inte.

Till övriga: Han behandlas just nu för epifysit, fenylbuthazon (stavning?) i kombination med vila, bete i ensam hage på dagen samt box på natten. Äter endast bete + hö på natten. Pulsen i benen är mycket mindre framträdande även om den är kvar, han ligger inte lika mycket utan ser allmänt mycket piggare och gladare ut.

De behöver inte alls stå i ngn "fångställning" för att ha det- fråga mig:crazy:

Har den ätit hösilage?

Tror att det är en stor bov i att så många får det nuförtiden.
Det tror jag med. Sedan så tror jag att vi heltenkelt har för BRA foder till hästarna. Sedan så har jag en teori om att det kan ha att göra med konstgödningen med. Fång har ju ökat något markant nu för tiden tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 642
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 935
Senast: Lipperta
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka