A

ainavi

Nu kanske jag kommer med en väldig vanlig tråd men jag undrar vad man kan ge sin häst för foder som haft fång.

Det är så att min arab 10 år fick fång sept 07 och hon har bara gått på hö sedan dess,gick på bete i somras.Hon rids regelbundet,6-7 dgr i veckan.Hon är väl bra i hull men känner att det är bara bukhäng hon har,vill ju bygga upp musklerna på henne då hon stått i 9 månader.

Kan man ge B-vitamin,betfor,mineraler,havre,kornkross m.m?Vad ger ni?Vissa säger att man absolut inte ska ge betfor medan andra säger tvärtom.Vad kan man ge?Och hur mycket?Hur lite ska man börja ge när man introducerar det.

Tacksam för svar

Sv: Fång mat

inget säd och inget socker.
säkra foder är lusern (även i stora mängder), olja, betfor utan melass. introdusera väldigt sakta så kan du ge ganska stora mängder efter ett tag. min fångis äter under vintern ca 5 kg lusern.

Hej och tack för ditt svar.

Hur kommer det sig egentligen att man inte kan ge havre,korn m.m.?Är det inte bara att introducera väldigt successivt?Hur vet man att det är betfor utan melass,visste inte att det finns olika sorters betfor :confused:.

Eftersom hon är "bra" i hullet,bukhäng,inga muskler...hjälper lusern mot det så hon bygger mer muskler istället?

B-vitamin och mineraler då?

Därför att stärkelsen i havren omvandlas till kolhydrater vilket är socker.
Betfor utan melass tycker jag är rätt svårt att få tag på,fråga din foderlverantör.

Om hon är bukig och muskelfattig är det med andra ord protein hon behöver. Du kan ge lusernpellets. Eller soja- jag ger min fånghäst 4 dl soja som jag blandar med lite havrefri müssli (lusernpellets är egentligen bäst men passar tyvärr inte i foderstaten).. Havre och korn är big no no!

Jag har en fångponny, förutom hö får han melassfri betfor, KwikBeet från Dodson&Horrell (jag blandar i pyttelite vanlig Betfor för smakens skull), linfrö, samt ett foder som jag verkligen rekommenderar, Safe & Sound, också från Dodson&Horrell, gjord för fånghästar. Mycket smaklig och omtyckt av honom, och han får tugga länge och väl när han äter det. Det är lite dyrt men jag tycker att min gamla gubbe är värd det :p

Jag ger mineraler ett par ggr i veckan då han inte får full ranson S&S.

Ja du kan ge lucern, det är ett proteinfoder. Jag gav det förut till min ponny men jag tyckte att han blev lite tjock av det. Jag gav till min förra arab, han blev också lätt bukig och han blev mycket bättre av lucern.

Om hon är bukig och muskelfattig är det med andra ord protein hon behöver. Du kan ge lusernpellets. Eller soja- jag ger min fånghäst 4 dl soja som jag blandar med lite havrefri müssli (lusernpellets är egentligen bäst men passar tyvärr inte i foderstaten).. Havre och korn är big no no!

Jag tycker hon är muskelfattig...blev rådd att ge lucernpellets.Hur räknar man egentligen ut foderstat?

Jag har en fångponny, förutom hö får han melassfri betfor, KwikBeet från Dodson&Horrell (jag blandar i pyttelite vanlig Betfor för smakens skull), linfrö, samt ett foder som jag verkligen rekommenderar, Safe & Sound, också från Dodson&Horrell, gjord för fånghästar. Mycket smaklig och omtyckt av honom, och han får tugga länge och väl när han äter det. Det är lite dyrt men jag tycker att min gamla gubbe är värd det :p

Jag ger mineraler ett par ggr i veckan då han inte får full ranson S&S.

Ja du kan ge lucern, det är ett proteinfoder. Jag gav det förut till min ponny men jag tyckte att han blev lite tjock av det. Jag gav till min förra arab, han blev också lätt bukig och han blev mycket bättre av lucern.

Var kan man få tag på det betforet?Det här safe&sound,hur mycket kan man ge utav det?

Så antingen safe&sound eller då lucernpellets?

Man blir så nojjig för nu går hon bara på hö och det verkar funka bra så man vågar liksom inte ge något nytt.Samtidigt som hon kanske behöver annat också.

Var kan man få tag på det betforet?Det här safe&sound,hur mycket kan man ge utav det?

Så antingen safe&sound eller då lucernpellets?

Man blir så nojjig för nu går hon bara på hö och det verkar funka bra så man vågar liksom inte ge något nytt.Samtidigt som hon kanske behöver annat också.

Vad du ska ge beror på vad du vill. Jag ger S&S för att jag tyckte att ponnyn inte mådde så bra av att bara gå på hö, han verkade lite slö och också bukig men kompletterade jag med lucern så blev han lite tjock i stället. Med S&S är han däremot fin in hullet, pälsen, allt o jag slipper pyssla med en massa tillskott. Men om din häst är bukig kanske du skulle i stället prova med lite lucern då, i stället för ett dyrt färdigfoder? Jag använder själv lucernhack.

Du kan väl prova med att lägga till lite lucern o ge tillsammans med höet, eller ersätta en del av höet med det? Min bukiga arab som jag hade förut fick ca. 1/2 kg om dagen och jag räknade ner hans högiva lite.

KwikBeet köper du av en D&H återförsäljare, vet inte var du bor, men om du Googlar på kombinationen Dodson Horrell site:se så får du upp svenska ledtrådar.

För att räkna ut en foderstat behöver du höets analysvärden, vet du om det är analyserat? Därefter är det jättenkelt om man använder sig av ett gratis-program :idea:.

Vad du ska ge beror på vad du vill. Jag ger S&S för att jag tyckte att ponnyn inte mådde så bra av att bara gå på hö, han verkade lite slö och också bukig men kompletterade jag med lucern så blev han lite tjock i stället. Med S&S är han däremot fin in hullet, pälsen, allt o jag slipper pyssla med en massa tillskott. Men om din häst är bukig kanske du skulle i stället prova med lite lucern då, i stället för ett dyrt färdigfoder? Jag använder själv lucernhack.

Du kan väl prova med att lägga till lite lucern o ge tillsammans med höet, eller ersätta en del av höet med det? Min bukiga arab som jag hade förut fick ca. 1/2 kg om dagen och jag räknade ner hans högiva lite.

KwikBeet köper du av en D&H återförsäljare, vet inte var du bor, men om du Googlar på kombinationen Dodson Horrell site:se så får du upp svenska ledtrådar.

Ja funderar på att börja med lucern...många säger att det är det bästa.Men är det då lucernpellets.Finns väl i stråform också?

För att räkna ut en foderstat behöver du höets analysvärden, vet du om det är analyserat? Därefter är det jättenkelt om man använder sig av ett gratis-program :idea:.

Tyvärr har jag ingen analys,men jag funderar skarpt på att ta en.Men vet nog ändå inte hur man gör när man räknar ut foderstat.

Mina fångponnyer får vanlig betfor, Lusern o hö. Vill man inte ha med "sockret" i betforn, kan man hälla av vattnet som blir över när man blötlagt betforn. Melassfri betfor är en aning dyrare än vanlig.
Det är bara insulinresistenta fånghästar som inte bör äta den vanliga betforn, de flesta andra klarar det utan problem. Det är stärkelse i spannmålen man bör undvika o betfor innehåller mkt lite stärkelse, sockret som finns i är inte det samma.

Ja funderar på att börja med lucern...många säger att det är det bästa.Men är det då lucernpellets.Finns väl i stråform också?

Ja jag köper Kraffts Hackad Strå. Finns i 25 kg säck. Sist betalade jag över 280:- för en säck vilket ju ger ett kilopris på över 10 kronor :eek: Men du kanske kan hitta billigare.

pelletsen är bäst för den innehåller ingen melass! se till att blöta den ordentligt bara.
jag ger hack också, men inte mer än 1 kg, resten är pellets. går att få tag på hack utan melass men det är svårt.

Mina fångponnyer får vanlig betfor, Lusern o hö. Vill man inte ha med "sockret" i betforn, kan man hälla av vattnet som blir över när man blötlagt betforn. Melassfri betfor är en aning dyrare än vanlig.
Det är bara insulinresistenta fånghästar som inte bör äta den vanliga betforn, de flesta andra klarar det utan problem. Det är stärkelse i spannmålen man bör undvika o betfor innehåller mkt lite stärkelse, sockret som finns i är inte det samma.

Okej så vanlig betfor kan man ge egentligen?Bara man häller av vattnet så minskar risken?Häller man i nytt vatten i då?Hur vet man om hästen är insulinresistent?

pelletsen är bäst för den innehåller ingen melass! se till att blöta den ordentligt bara.
jag ger hack också, men inte mer än 1 kg, resten är pellets. går att få tag på hack utan melass men det är svårt.

Vad är det för skillnad på hackad och pelletsen?Man ska alltså blötlägga pelletsen,hur länge då?Hur mycket kan man ge?Hur mycket ska man börja med att ge?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur