Sv: Fång mat

Min fångarab fick 2 dl olja om dagen. Idag äter hon Hö, Lusern o betfor, ingen olja alls. Hon är fin i hullet, pigg o glad

Min fångarab fick 2 dl olja om dagen. Idag äter hon Hö, Lusern o betfor, ingen olja alls. Hon är fin i hullet, pigg o glad

Okej....så hon äter betfro...många olika svar på den frågan.Vissa säger att man inte ska ge och andra säger att man kan ge.

Hört att man kan ge något som heter Kvik&Beet,från Dodson&Horell.Även ett foder som heter Sound&Safe från samma leverantör.Är det ett bra foder för energins skull?

Betfor kan du ge, det innehåller "rätt" sorts sockerarter för att fungera på en fånghäst. Är du orolig för sockret kan du blötlägga betforn i extra mycket vatten och hälla bort överskottet så försvinner större delen av melassen (där sockret finns).
KvikBeet (hur de nu stavar det) är betfiber utan melass. Det kan du ge.

Sen i övrigt är jag väldigt tveksam till de "fångfoder" som finns på marknaden, då flera av dem innehåller sånt som man inte bör ge till fånghästar. Jag vet inte vad fodret du nämner innehåller, läs innehållsföreteckningen noga...

Betfor kan du ge, det innehåller "rätt" sorts sockerarter för att fungera på en fånghäst. Är du orolig för sockret kan du blötlägga betforn i extra mycket vatten och hälla bort överskottet så försvinner större delen av melassen (där sockret finns).
KvikBeet (hur de nu stavar det) är betfiber utan melass. Det kan du ge.

Sen i övrigt är jag väldigt tveksam till de "fångfoder" som finns på marknaden, då flera av dem innehåller sånt som man inte bör ge till fånghästar. Jag vet inte vad fodret du nämner innehåller, läs innehållsföreteckningen noga...

Okej så "vanlig" betfor är ok,bara kan hälla av vattnet då.Ja jag har själv ingen aning om färdigfoder,då till just fånghästar.

Skulle bara vilja ha ett bra foder att ge min häst som har haft fång.Är inte så bra på vad som är ok och inte.Men de vanliga spannmålen,havre,kornkross är inte ok vad jag hört.Stämmer det?

Precis. Dodson och Horrells Sound and Safe innehåller massa saker som är absolut no no för fånghäst. Inte bara jag reagerade utan foderföreläsare tyckte också det var konstigt. Frukt m m och säd.

pelletsen är bäst för den innehåller ingen melass! se till att blöta den ordentligt bara.
jag ger hack också, men inte mer än 1 kg, resten är pellets. går att få tag på hack utan melass men det är svårt.

men kraffts hackad strå innehåller inte heller melass. det är deras lusern mix som består av melass. iafl om man läser vad de skriver som innehållsdeklaration. och den hoppas jag verkligen att den stämmer.

Försöker att påbörja den här tråden igen.

Har gett nu lucern till fånghästen.Tycker ändå inte att hon blir bättre i hullet,nu på sista tiden tycker jag att hon istället tunnar ur sig vid ryggraden,mer bukmage.Hon får 12 kg hö(tyvärr ingen analys än),5 dl pelleterad torr lucern,1 dl miner,b-vit.

Har ändå tittat på färdigfoder för fånghästar.

Safe&Sound rekommenderade en tjej här,men det var tydligen no no för en annan.
Från samma leverantör så finns det något som heter Leisure Mix som jag hört ska vara bra för fånghästar också.

Sen läste jag från leverantören Spillers har ett foder som heter Happy hoof,någon som har erfarenhet av denna?

Är det bara jag som är nojjig eller kan det vara så att egentligen behövs det inge färdigfoder?Vill bara ge henne något så hon kommer upp i hullet och bildar muskler!

Förslag??

5 dl lusernpellets är ju inte så mkt precis. Av de pelletsen jag har är det nog inte ens ett halvt kilo. Vad är det för häst?
Min stora C-ponny får mkt mer men då som enda grovfoder (tillsammans med betfor) och en del halm.
Varför inte ge mer lusern och kanske mindre av ensilaget eftersom du inte vet vad det innehåller?

5 dl lusernpellets är ju inte så mkt precis. Av de pelletsen jag har är det nog inte ens ett halvt kilo. Vad är det för häst?
Min stora C-ponny får mkt mer men då som enda grovfoder (tillsammans med betfor) och en del halm.
Varför inte ge mer lusern och kanske mindre av ensilaget eftersom du inte vet vad det innehåller?
Håller helt med!

Byt ut minst 2-3 KILO av höet mot lika mycket lusern, så ska du se att det börjar hända saker. 5 dl, mindre än ett halvkilo, gör varken från eller till för din häst!

Hästen är ett arabiskt fullblod,sto,10 år.Det är sant som du säger att jag ska nog öka lucern,hon är ju dock en fånghäst,men det kanske inte är någon fara att ge mycket lucern?

Om det är nu dåligt hö,ska lämna analys i veckan.Ska jag verkligen byta ut då.Ska jag inte fortsätta ge den mängd hö hon får men ändå öka lucern.Menar ni 2-3 kg lucern torrt eller uppblött?

Vet inte om jag kan hoppa på den här tråden...men jag är lite orolig för min andra häst.Började ge henne lucern också för ett tag sen,hon har för tillfället vila,ska väl vila nån vecka till.Hon stod på box när jag började ge lucern och hon åt ju som vanligt.Nu har jag flyttat henne till lösdrift på ett annat ställe.Jag tar ut henne varje gång jag ska ge krafft.Men hon verkar inte vilja ha.Har stått där drygt en vecka.I början åt hon men fruktansvärt sakta.Idag åt hon typ ingenting alls.Hon är lugn så hon verkar inge stressad.

Jag har lagt till kornkross,men det har hon ätit förut.

Hästen är ett arabiskt fullblod,sto,10 år.Det är sant som du säger att jag ska nog öka lucern,hon är ju dock en fånghäst,men det kanske inte är någon fara att ge mycket lucern?

Om det är nu dåligt hö,ska lämna analys i veckan.Ska jag verkligen byta ut då.Ska jag inte fortsätta ge den mängd hö hon får men ändå öka lucern.Menar ni 2-3 kg lucern torrt eller uppblött?
Nej, det är ingen fara att ge mycket lusern, du kan ge det som ENDA grovfoder (i hackad form) om du vill.

Jag menar 2-3 kg lusern torrvikt, sen om du vill blöta det eller inte är en annan femma - det är ju bara vatten som tillkommer.
Det går att ge ännu mer om det behövs.

Försöker att påbörja den här tråden igen.

Har gett nu lucern till fånghästen.Tycker ändå inte att hon blir bättre i hullet,nu på sista tiden tycker jag att hon istället tunnar ur sig vid ryggraden,mer bukmage.Hon får 12 kg hö(tyvärr ingen analys än),5 dl pelleterad torr lucern,1 dl miner,b-vit.

Har ändå tittat på färdigfoder för fånghästar.

Safe&Sound rekommenderade en tjej här,men det var tydligen no no för en annan.
Från samma leverantör så finns det något som heter Leisure Mix som jag hört ska vara bra för fånghästar också.

Sen läste jag från leverantören Spillers har ett foder som heter Happy hoof,någon som har erfarenhet av denna?

Är det bara jag som är nojjig eller kan det vara så att egentligen behövs det inge färdigfoder?Vill bara ge henne något så hon kommer upp i hullet och bildar muskler!

Förslag??

Hej hej
det var jag som rekommenderade Safe & Sound :idea:

Min fångponny har ätit det i 1½ år och som sagt, han mår prima på det, alla som ser honom kommenterar hur fin han är i pälsen/hullet osv, även veterinären. Och han får en rejäl fodergiva i krubban som sysselsätter honom länge. Jag förstår egentligen inte vad foderrådgivarna menar skulle vara fel. Analysen hittar du på http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse/tailor-made/safe-sound/

Leisure Mix uppfattar jag som att dom menar att det är bra för fånghästar pga att det är lite "lågkalorimat" men det är inte speciellt utvecklat för fånghästar på det sättet som S&S är.

Du kan skriva till den svenska återförsäljaren eller till D&H själv (dom har en "helpline" i England som man kan skriva mejl till, du kan ta upp att vissa har sagt till dig att det innehåller fel saker och se vad dom säger).

Om du söker foder till en fånghäst som du har problem att hålla i bra hull så rekommenderar jag den starkt. Jag är helt "såld" på den.

Nej, det är ingen fara att ge mycket lusern, du kan ge det som ENDA grovfoder (i hackad form) om du vill.

Jag menar 2-3 kg lusern torrvikt, sen om du vill blöta det eller inte är en annan femma - det är ju bara vatten som tillkommer.
Det går att ge ännu mer om det behövs.

Hon får pelleterad lucern

Hej hej
det var jag som rekommenderade Safe & Sound :idea:

Min fångponny har ätit det i 1½ år och som sagt, han mår prima på det, alla som ser honom kommenterar hur fin han är i pälsen/hullet osv, även veterinären. Och han får en rejäl fodergiva i krubban som sysselsätter honom länge. Jag förstår egentligen inte vad foderrådgivarna menar skulle vara fel. Analysen hittar du på http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse/tailor-made/safe-sound/

Leisure Mix uppfattar jag som att dom menar att det är bra för fånghästar pga att det är lite "lågkalorimat" men det är inte speciellt utvecklat för fånghästar på det sättet som S&S är.

Du kan skriva till den svenska återförsäljaren eller till D&H själv (dom har en "helpline" i England som man kan skriva mejl till, du kan ta upp att vissa har sagt till dig att det innehåller fel saker och se vad dom säger).

Om du söker foder till en fånghäst som du har problem att hålla i bra hull så rekommenderar jag den starkt. Jag är helt "såld" på den.

Hur började du vänja in det,hur mycket gav du i början?Är s&s alltså ett bra foder om hästen är lite tunn?

Har läst om olika foderlev.som har fångfoder.Vet du något om Spillers Happy Hoof tror jag den hette?

Hur är det egentligen med allt individuella foder,vad ska man tänka på när man läser på fodret vad det innehåller.Vad ska det vara lite utav och vad ska det vara mycket utav tex.Förstår du?Lite stärkelse antar jag.Men vad är då stärkelse.Är skitdåligt på sånt här.

Hon får pelleterad lucern
Eftersom hon får hö också så spelar det ingen roll i detta fallet.
Ska du ge lusern som ENDA grovfoder - vilket man alltså kan göra - då bör det vara i hackad (eller kanske enslierad) form för att tillgodose hästens tuggbehov.

Angående det foder som tipsas om - varför krångla till det? Det lär dessutom vara betydligt dyrare än lusern...

Hur började du vänja in det,hur mycket gav du i början?Är s&s alltså ett bra foder om hästen är lite tunn?

Har läst om olika foderlev.som har fångfoder.Vet du något om Spillers Happy Hoof tror jag den hette?

Hur är det egentligen med allt individuella foder,vad ska man tänka på när man läser på fodret vad det innehåller.Vad ska det vara lite utav och vad ska det vara mycket utav tex.Förstår du?Lite stärkelse antar jag.Men vad är då stärkelse.Är skitdåligt på sånt här.

Kommer inte ihåg hur jag började, kanske en halvranson och sen ökade på. Han fick det då han var bukig men tunn över ryggen med halvsynliga revben, samt hade dålig päls. Om det inte räcker till din häst kan du ge, som någon skrev, lite olja kanske? Annars, fodra på med lucern.

Har inte provat Spillers Happy Hoof, nej.

Eftersom hon får hö också så spelar det ingen roll i detta fallet.
Ska du ge lusern som ENDA grovfoder - vilket man alltså kan göra - då bör det vara i hackad (eller kanske enslierad) form för att tillgodose hästens tuggbehov.

Angående det foder som tipsas om - varför krångla till det? Det lär dessutom vara betydligt dyrare än lusern...

Jag ska inte ge lucern som endast grovfoder...ska öka ransoen och se om det blir bättre.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur