Sv: Fång mat

Du blötlägger betforn i mer vatten än vanligt o häller sedan av överskottet, det är där melassen hamnar o du får kvar de nyttiga fibrerna. Mina får även betfor"vattnet" o klarar det utan problem. De får även Lusern o vissa märken innehåller melass o det fungerar fint. Tänk på att betesgräs innehåller mkt mer socker än vad betfor gör. Tom hö innehåller fruktoser, dvs sockerarter

vilket dom flesta fånghästar gärna är.^^

jag använder inte kraffts produkter, tycker det är skit. min lusernpellets är det 100% lusern i.

Du blötlägger betforn i mer vatten än vanligt o häller sedan av överskottet, det är där melassen hamnar o du får kvar de nyttiga fibrerna. Mina får även betfor"vattnet" o klarar det utan problem. De får även Lusern o vissa märken innehåller melass o det fungerar fint. Tänk på att betesgräs innehåller mkt mer socker än vad betfor gör. Tom hö innehåller fruktoser, dvs sockerarter

Hur ska man blötlägga lucernfodret?
Hur länge kan lucern ligga i vattnet?

Jag brukar göra såhär...dagen innan gör jag ordning betfor(till min andra häst,som också ska få lucern),tar den sen nästa dag för att lägga i resten av kraftfodret.

Kan man lägga i lucern tillsammans i betforen och sen hälla av vattnet eller ligger lucern då för länge?

Eller ska man blötlägga lucern samma dag som den ska ätas?

Såhär sa tjejen till mig på Granngården idag...
Till fånghästen: Börja med 1 hekto lucern och inom 2 veckor så kan hon gå på ca 1 kg lucern/dag.I lucern är det inte den mängden melass som gör det "farligt" för fånghästen.Tillsätt miner grön mineral för att komplettera fosforen.(tror jag det var).Sen i december ska jag börja med multivitamin.

Till andra hästen ungefär samma sak....hon är 4 år arab/paint som har blivit för ca 1 mån sen väldigt seg.Inte i sättet utan i ridningen.Har en tråd om det på grundhanteringen här.Hon har ingen framåtbjudning alls.Varit sur när man borstar,inte nu längre.Får B-vit,hö och havre.Henne ska jag ställa av om ett par veckor.

Så till henne ska jag ge typ samma sak.Lucern,hö,betfor,miner grön.

Såhär sa tjejen till mig på Granngården idag...
Till fånghästen: Börja med 1 hekto lucern och inom 2 veckor så kan hon gå på ca 1 kg lucern/dag.I lucern är det inte den mängden melass som gör det "farligt" för fånghästen.Tillsätt miner grön mineral för att komplettera fosforen.(tror jag det var).Sen i december ska jag börja med multivitamin.

Nu ger jag inte granngårdens lusern utan de som är utan melass. Men om det nu inte innehåller så mkt melas satt det är farligt för en fånghäst, mkt möjligt vet ej, så förstår jag inte varför du måste vänja in det så sakta. Lusern är ett snällt foder till en fånghäst ett hekto är ju ingenting!
Jag ger inte vitaminer till mina hästar. Det är tydligen ovanligt med vitaminbrist hos hästar. De tillverkar en del vitaminer själva och lagrar en del av det de har ätit på betet.

Nu ger jag inte granngårdens lusern utan de som är utan melass. Men om det nu inte innehåller så mkt melas satt det är farligt för en fånghäst, mkt möjligt vet ej, så förstår jag inte varför du måste vänja in det så sakta. Lusern är ett snällt foder till en fånghäst ett hekto är ju ingenting!
Jag ger inte vitaminer till mina hästar. Det är tydligen ovanligt med vitaminbrist hos hästar. De tillverkar en del vitaminer själva och lagrar en del av det de har ätit på betet.

Vad finns det för andra märken som har lucern?Men ska man inte vänja in foder sakta oavsett vad det är för foder?Så egentligen kanske man inte behöver ge vitaminer då?

Har ju ingen höanalys så det är svårt att veta....

Svenska foder, Krafft och Kvarnbyfoder är tre fabrikat som säljer lusernpellets, där den första säljer "Dangroents" pelletsar.

Ja, man ska vänja in foder sakta, men 100 g av lusern är "onödigt lite" att börja med. Det är som att börja med att ge 100 g hö för att vänja in det och det gör du knappast.

Vitaminer finns förmodligen i tillräcklig mängd i de mineralfoder du ger av. Multivitamin är överkurs till friska hästar.

Svenska foder, Krafft och Kvarnbyfoder är tre fabrikat som säljer lusernpellets, där den första säljer "Dangroents" pelletsar.

Ja, man ska vänja in foder sakta, men 100 g av lusern är "onödigt lite" att börja med. Det är som att börja med att ge 100 g hö för att vänja in det och det gör du knappast.

Vitaminer finns förmodligen i tillräcklig mängd i de mineralfoder du ger av. Multivitamin är överkurs till friska hästar.

Det har du ju rätt i...vad rekommenderar du hur mycket man ska börja med?Har börjat inse att multivitamn kanske inte är någon mening :confused:

Om jag ska byta lucern märke...såg att kraffts är mycket dyrare än andra märken.Är det viktigt med försiktig övergång då med?Eller är det bara att byta tvärt?

Det är aldrig fel att göra en successiv övergång, lite beroende på hur mycket du brukar ge.
Ger du ett halvkilo - byt direkt. Ger du två kilo - låt det ta en vecka eller nåt.

Okej då ska jag göra det...ska vid tillfället då väga hur mycket jag ger.Men är uppe med ena hästen i 7 dl nu torr och andra hästen 2 dl torr.

Fråga till om foder....

Om jag vill få upp energin på henne...vad kan man ge för foder då?

Funderar på att kanske börja ge de här Safe&Sound från Dodson&Horell.Kan man ge det tillsammans med lucernpellets och betfor?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025