Fång igen - dräktig häst

Novelette

Trådstartare
Hej!
Hoppas jag får starta en ny tråd om fång men den andra är ju så himla lång!

Mitt halvblod fick fång i okt-nov 2008. Vi lyckades rehabilitera och allt har gått kanonbra. Däremot är hon en riktig olyckskorp så efter antal olika skador hit o dit(i hage) bestämde jag att hon skulle få bli mamma på heltid.

28maj inseminerades hon och har på 16dygnskollet varit dräktig(snart dags för en koll till).

Ungefär en vecka efter insemineringen får hon ett fånganfall. Jag tror att det beror på att vi provat att ge henne hösilage(har gått på torrhö från första fånganfallet).
Jag tar bort allt kraftfoder och ger endast torrhö samt låter henne stå på boxvila med mjuk bädd i en vecka. Hon ser då riktigt bra ut så jag ringer vet som tycker att jag inte behöver åka in för röntgen eller ge medicin i det läget.
efter det fick hon först gå i sandhage och så småningom i en gräshage med min andra häst. Det är dock ganska gammalt gräs i hagen.

Igår kom jag till stallet och hon är lite hängig samt riktigt stel/halt på höger fram. Jag ska ge henne finadyne i 10dgr och låta henne stå på boxvila nu.
Men vad gör jag sen?
Hon är ju dräktig så det känns skitjobbigt...ska jag låta henne gå i sandhage resten av sommaren? Jag har tänkt sko av henne eftersom hon ska vara mammaledig ändå...är det dumt? Hon kommer ju säkert ömma ett tag. Hur fasen ska jag fodra henne...hon behöver ju mer än bara torrhö nu när hon är dräktig...:crazy::crazy:

Jag har tänkt röntga henne men absolut inte förrän hon mår tillräckligt bra för att åka så långt som det blir.

Jag känner mig så misslyckad...min älskade lilla pålle och jag kan inte ens ta hand om henne på rätt sätt.

Sv: Fång igen - dräktig häst

Varför berhöver hon mer än hö när hon är dräktig menar du? Hon har inget ökat behov iom dräktigheten förutom i sista delen av dräktigheten. Nu behöver hon inte ett uns mer än hon skulle behövt odräktig.

Och hö kan ju skilja enormt i näringsvärde, är ju inte för inte det finns något som kallas 'stuterihö'. Dvs hö med näringsvärden som passar just för föl, unghästar och dräktiga. Så gäller bara att du köper ett analyserat hö med värden som passar behovet.

Och som sagt, det är inte förrän NÄSTA ÅR som hennes behov påverkas av att hon är dräktig.

Och, inte ska du känna dig misslyckad inte!

Vet du vad den fick fång av förra året?
Är den överviktig?

Hur stora komplikationer hade den? Grader.

Jag skulle nog nästan hoppas på att den inte "tar sig" i år.

Gräset är hur friskt som helst nu- även om det har vuxit sig högt. Hela hovkapseln är heller inte helt utväxt ännu, samt att lammellerna troligen är skörare än förrut.

Om den är så känslig skulle jag nog ha den inne o ge hö samt munkorg dagtid tyvärr- om du ska få en chans att behålla båda 2.:crazy:

Ja, jag vet. Jag känner också att det vore bättre om hon inte hade tagit sig men det känns som att hon har gjort det.

Det enda jag kan tänka mig förra året var hösilage eller frostgräs. Hon hade ätit samma hö och kraft i över 1år men så ville de andra i stallet ha hösilage.
Hon reds ordentligt och var inte överviktig.

tilläg: Hon hade ingen rotation men hovbenssänkning 2 resp 4mm.

Hon ska få stå inne på strikt boxvila och endast äta hö. Jag får ringa till veterinären imorgon.

Hur lång tid tar det för hovkapseln att växa ut? Är det dumt att sko av henne nu?

Alexandra: Jag ser att jag skrev "nu när hon är dräktig" men det är inför framtiden jag är fundersam. När hon börjar få behov blir det väl svårare.
Som jag har förstått det så kan jag ju inte ge henne hö med högre värden utan det ska vara "dåligt" hö.

Just nu äter hon ett dåligt hö som är väldigt fräscht och bra.

Det är svårt att inte få skuldkänslor när man ser hur ont hon har. Men nu har jag mockat rent och lagt in en massa strö och hon har legat ner och vilat fötterna iaf. Hon har även fått sällskap inne av min andra häst som ändå bara står vid grinden o hänger när Novelette inte är ute.

Senast ändrad:

att tvärkapa tån- förhindra mer slitage på lamellerna vore nog klokt.
såvida hon kan stå på ett framben en kort stund- utan skor är bäst- när den står inne.
Även senare när den bara skrotar- hela hoven tar belastningen- inte bara den nu "sjuka" hovväggen. När den sen blir tung- ja kanske fram.

Senast ändrad:

Alexandra: Jag ser att jag skrev "nu när hon är dräktig" men det är inför framtiden jag är fundersam. När hon börjar få behov blir det väl svårare.
Som jag har förstått det så kan jag ju inte ge henne hö med högre värden utan det ska vara "dåligt" hö.

Just nu äter hon ett dåligt hö som är väldigt fräscht och bra.

Jag vet inte vad du menar med ett dåligt hö. Men eftersom det är proteininnehållet i ett hö som varierar mest så antar jag att det är ett hö med låg proteinhalt. Det tycker jag inte att du ska ge henne eller i alla fall inte utan att ge ngt proteintillskott. Hon behöver både proteiner och energi. Jag har fått lära mig att man inte ska dra ner på fodret till dräktiga ston.

Det som du ske se upp med är vissa kolhydrater som socker, stärkelse och fruktan. Det kan också skilja mellan olika sorters hö. Om du har ett "dåligt" hö så brukar det vara ett som är taget lite senare och därmed grövre. Ett sådant hö kan man anta innehåller mer fibrer och mindre av dessa farligare kolhydrater. så på det sättet är det bra men som sagt sannolikheten att det innehåller för lite proteiner är ganska stor. Men man måste analysera det för dessa kolhydrater och protein för att vara säker.

Är du säker på att det är silaget som gett din häst fång? Du skriver at du tagit bort kraftfodret nu, det tolkar jag som att hon fått det. Kraftfoder försöker man i möjligaste mån undvika till fångisar just pga att det innehåller mkt stärkelse.

En dräktig fångis måste inte ha kraftfoder, ingen annan dräktig häst heller, bara man ger ett grovfoder med bra näringsvärden o i nödfall komplettera med Luser som oxå räknas som grovfoder

Jag är inte alls säker, det är bara en gissning eftersom hon fick det igen när vi provade och hon gick då i en hage som det knappt fanns gräs i.

Ja hon fick lite kraftfoder eftersom höet enbart inte täcker hennes behov.

Om man har ett bra hö så förstår jag att man inte behöver ge ngt mer men om man inte kan få tag på det...? Då måste man väl komplettera?

Efter första fånganfallet(höst 08) var min plan att rida henne som vanligt och hon var dessutom smal så därför fick hon kraft, men hon fick ganska lite.

Forest: Ett "dåligt" hö är ett hö med lågt MJ-innehåll om jag förstått rätt...det är väl kolhydraterna man ska akta sig för. Det är ju inte dåligt men sämre i näringsinnehåll än vad man vill ge till en fullt ridbar häst.
Det jag ger nu är som du skrev sent skördat med mkt fibrer.

axel: Vi skjuter upp hovis till tis-ons och då har hon förhoppningsvis inte så ont och klarar av att ta av skorna. Då har hon fått butta ngra dagar så kanske är den akuta smärtan borta(såg att jag skrev finadyne förut men det är alltså butta hon får).

Sen har jag ju funderingar över framtiden...kan en fånghäst tränas och tävlas på högre nivå? Jag har ju hört att man SKA hålla igång dem men hur mkt klarar de av?
Tack för att ni svarar! :)

Men om du kompletterar med t ex lucern, så är det också grovfoder. Det kanske inte räcker dock, då får man klura vidare. Men du har ju LÅNG tid på dig att leta rätt på ett riktigt bra hö tills hon är högdräktig? =)

Lågt MJ är SVÅRT få på hö, MJ är hyfsat statiskt, proteinet varierar fort. Sen skördat, grovt har oftast lågt protein, men normalt MJ. Inte bra. Bättre ge ett mer normal MJ och vettig protein med. Men för att veta vad det innehåller måste man analysera.

Jag tror inte att ditt sto kommer att klara dräktigheten utan att få rejäla problem med howarna. Wore det min häst skulle jag allwarligt öwerwäga att awbryta dräktigheten medan tid är. Inte så kul att få awliwa högdräktigt sto.

NSAID längre fram i dräktigheten äwentyrar dessutom fölets hälsa. Och ja, det är stor risk att ni behöwer ge smärtstillande i rejäla doser när stoets fånghowar ska ta den ökade wikt ett föl i sen dräktighet innebär.

Jo analysera är naturligtvis självklart.

Jaha, jag trodde att det var energimängden som var sämre...men protein är väl inte boven när det gäller fång? Det var väl det man trodde förr eller hur?

Haha, ja men det gäller att vara redo :)

TantEster: Min veterinär vet om att hon är dräktig och att hon har fång och han har inte sagt att jag bör ta bort. Jag inser ju att det hade varit bättre att hon inte blivit betäckt men vid det tillfället tydde allt på att hon mådde bra och inte skulle få ett anfall.
Är det alltid så att fånghästar får anfall vid dräktighet? Min plan är att hon ska få gå i sandhage med torrhö att mumsa på. Kan jag inte förhindra att hon får anfall igen?
Nu har jag ju låtit henne gå i gräshage men om jag helt eliminerar den risken och tar bort kraft...är jag blåögd om jag tror att jag kan klara det då?

Haken med dräktighet är den ökade vikten väl? Hästen kommer bli tyngre och tyngre. Jämför det med odräktiga trinda hästar som får fång, och omedelbart få order om bantning, och inte får bli feta igen.

Ökad vikt ger ökat tryck på hovben och hovstrukturer.

Varken protein eller MJ i sig ger fång

Jag har läst att insulinkänsligheten minskar vid dräktighet, förstod det som att det är ett sätt att se till att fostret (säger man så ?) får tillräckligt med näring. Man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna bidra till fånganfall men jag har nog inte läst att det är så. Annars är väl den ökande tyngden en av anledningarna. Även om man kan tänka sig att en ändrad metabolism också skulle kunna bidra till att utlösa det - kanske -nu är jag nog ute på hal is i tankarna. Kanske ngn som vet?

Vilken vet. resp hovslagare har du? Vi har en vet. här i stan som jag rekommenderar till fånghästar, PMa om du vill ha namn.

Varför rekommenera ngn när det är sååå nära till Strömsholm:confused:

För att den är alternativare oxå?

Ja visserligen men om man får ordning på fång i tid och hovbenet inte sänker sig så ska det väl inte vara ett problem...???
Om vi nu antar att jag lyckas hålla henne undan anfall från denna fram tills hon fölar?
Ja man kan ju aldrig veta men man kan ha mål! :)

Migo: Jag åker till Lars J i Sundbyholm och min hovis är en Lars J i Örebro.
De har hjälpt mig med Ettan i 4år och gjort ett kanonjobb! Men tack ändå!

Hovis kunde komma idag så vi beslöt att titta på hovarna. Ettan gick mkt bättre så vi drog faktiskt av skorna och jisses vilken förändring! Hon gick mkt fortare och hasade inte fram som innan. Hovis sa att skosulan kan ha bidragit till att hon hade ont för den var lite inbucklad.

axel: Jag litar inte på alternativare i detta...har sett vad ex strasser-verkare kan göra och jag skulle aldrig tillåta det hända min häst!

axel: Jag litar inte på alternativare i detta...har sett vad ex strasser-verkare kan göra och jag skulle aldrig tillåta det hända min häst!

Nu är jag förvisso inte ren strasserverkare, men om ni ska sprida förtal på nätet så backa gärna upp det. Jag har ett stort antal kundhästar som var utdömda när jag började verka, som tack vare just min verkning, idag är fullt friska.
Bland annat flera fånghästar.

/Migo
jävligt trött på allt skitsnack som fortfarande cirkulerar.

för att strömsholmsmetoden är rejält omdebatterad- även i veterinärkretsar. Veterinären jag har i åtanke jobbar på ATG-klinik, så jag vet inte om man kan kalla det för spec alternativinriktat:cool:

Ja visserligen men om man får ordning på fång i tid och hovbenet inte sänker sig så ska det väl inte vara ett problem...???
Om vi nu antar att jag lyckas hålla henne undan anfall från denna fram tills hon fölar?
Ja man kan ju aldrig veta men man kan ha mål! :)

Visst KAN det gå bra, men det är en orhörd risk. Lil-sis här på Bukefalos fick avliva sitt högdräktiga sto, med fölet i magen, pga fång. Och om jag inte minns helt galet hade det stoet ingen fånghistoria innan.

Du har ett sto som har fång, och att redan nio månader efter ett fånganfall börja öka kraftigt i vikt, och sedan en ganska rejält viktuppgång de närmsta tre mån efter det. Det är inget man någonstans önskar. ÄVEN om ni nu lyckas häva anfallet. Och ÄVEN om hon inte har rotationer. Har hon det är det ännu sämre.

Det kan gå superbt hela vägen, men frågan är om man ska ta risken? Du har ju ändå valet att nu aktivt se till att du slipper den risken, genom att spruta bort ev embryo om hon tagit sig.

Nu är jag förvisso inte ren strasserverkare, men om ni ska sprida förtal på nätet så backa gärna upp det. Jag har ett stort antal kundhästar som var utdömda när jag började verka, som tack vare just min verkning, idag är fullt friska.
Bland annat flera fånghästar.

/Migo
jävligt trött på allt skitsnack som fortfarande cirkulerar.

Å jag på ditt.

Väx upp eller åtminståndet,, gå en utbildning så du kan ge svar utifrån beprövad forskning och inget "hemmakladd" som t.o.m. Jordbruksverket känner till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 586
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar