Fång igen - dräktig häst

Sv: Fång igen - dräktig häst

Ungefär en vecka efter insemineringen får hon ett fånganfall. Jag tror att det beror på att vi provat att ge henne hösilage(har gått på torrhö från första fånganfallet).

Varför ändra till hösilage från torrhö???

Varför göra det t.o.m. en andra gång när hon tydligen fick fång redan första ggn du ändrade grovfodret???

Sånt här blir jag bara inte klok på. Ingen människa bränner sig väl på samma spis 2 ggr eller??

Misslyckad??? Kanske du bara har otur när du tänker,, vad vet jag??

när mitt fullblod fick fång, modell: måste fodras så var det ok att ge lusern pellets. Kan du inte fråga om det är ok att göra detsamma samt hö?

Jag tror inte att ditt sto kommer att klara dräktigheten utan att få rejäla problem med howarna. Wore det min häst skulle jag allwarligt öwerwäga att awbryta dräktigheten medan tid är. Inte så kul att få awliwa högdräktigt sto.

NSAID längre fram i dräktigheten äwentyrar dessutom fölets hälsa. Och ja, det är stor risk att ni behöwer ge smärtstillande i rejäla doser när stoets fånghowar ska ta den ökade wikt ett föl i sen dräktighet innebär.

Jag håller med dig till fullo..

Dessutom verkar ju hästen t.o.m. ha hovbenssänkning vilket är ett tydligt tecken på belastnings fång.

Fick en tanke när jag läste tråden.Hur blir det när fölet är fött,ska den gå i sandhage med mamma hela sommaren för att hon inte kan äta gräs.Det är ju inte så kul :crazy:

Om du läser vad jag skriver så inser du att jag inte vet vad fånget berodde på!

JAG tänkte för mig själv att det kanske var hösilage men jag blev övertalad av flera att det inte kunde vara hösilaget för att den var så himla bra.
Jag har aldrig haft med fång att göra och då tänkte jag att dessa människor nog visste bättre än jag så därför testade vi lite försiktigt.

När jag sen insåg att det kanske trots allt kan ha varit det så tog jag naturligtvis bort och sa till att hon endast fick äta torrhö.

Otur när jag tänker...??? det är ju knappast lätt att ha tur när varenda jävel ger en olika råd!

Min veterinär är fullt medveten om att hästen är dräktig men har inte sagt åt mig att ta bort. Han ser dessutom ljust på detta eftersom hon svarat så bra på behandling och han vet hur noggrann jag är och har upptäckt saker i tid.

Migo: Hade ingen aning om att du höll på med hovar alls. Jag är ledsen om du tar illa upp men jag har sett för många hästar som blivit dåliga. Jag är glad att höra att du lyckats men tyvärr har inte jag upplevt detta. Dock vet jag inte vad man gör speciellt på fånghästar ska jag tillägga.
Har ingen aning om vad Strömsholmsmetoden är.

tya: Som jag har förstått det så finns det många fånghästar som kan gå i gräshage med en sk green guard.

Alexandra_W: Ja, jag ska ta upp det med veterinären och se vad han säger för jag inser naturligtvis att det inte är optimalt.
Det är dock inte lätt när man inte haft ngt med sjukdomen att göra innan. Det är lika många som säger att det går bra sålänge jag håller henne borta från kraft, silage och nytt gräs som de som säger att det inte kommer att lösa sig.

Att du får så många olika svar beror helt enkelt på att man inte säkert kan säga vad som utlöser fång och inte hos en viss individ. Det är extremt individuellt, och så är även hur de återhämtar sig eller ej, och vad de sen kan/inte kan alt tål/inte tål.

Så de som haft fånghäst som sedan kunnat gå på gräs, säger såklart att det går bra, de som haft fånghäst som sen inte kunnat gå på gräs, säger såklart att det absolut inte går. Men de skulle eg säga att för just DEN individen gick det/gick det inte.

Det enda man eg kan säga 'allmängiltigt' är att en häst som en gång haft fång löper ökad risk att få det igen. Lamellerna blir aldrig lika hållbara igen efter rotation/sänkning. Övervikt är en stor riskfaktor vad gäller fång, och man bör undvika att låta hästen beta när fruktannivåerna är höga, då det är en extra risk.

Sen vad gäller vad en fånghäst sen tål/inte tål, det är så individuellt. Men du har en dubbelrisk iom att hästen dels har en fånghistoria = ökad risk för återinsjuknande i fång, och den del kommer gå upp rejält i vikt och bli tung = ökad risk för återinsjuknande i fång.

Sen, stoet kan redan ha resorberat pga fånget, eller så får det ett nytt fånganfall och kastar, eller får fång när den är högdräktig, eller så går allt finfint. Omöjligt säga, men risken finns där oavsett, iom tidigare fånghistoria.

Sen, det är inte roligt att när man har en dräktig häst stå och försöka 'välja' vem man ska kompromissa med - stoet eller det ofödda fölet. Dvs om man ska ge stoet optimal behandling och smärtlindring för det hon lider av och därmed riskera fostret, eller om man ska skona fostret, men 'chansa' på stoets behandlling. Naturligtvis finns det bara ett vettigt svar - stoet ska ha adekvat behandling. Men det är inte alls kul att veta att man riskerar fostret då, och oroa sig för det.

För en massa oro lär den där dräktigheten nog bli, oron för att hästen ska få fång igen är ju stor nog för de med odräktiga djur.

Jag skulle ta bort ev foster. Utan att ens fundera över saken.

Och som Alex sade, mitt sto hade ingen som helst fånghistoria de sjutton år hon hann leva innan dräktigheten (som var hennes första). Hon var sänkt på ena fram och roterad på båda (hade ett slag på det andra benet = avlastade det). Hade det hänt tidigare i dräktigheten hade jag sprutat bort fostret direkt (det var även veterinärens tanke). Men hon hade redan gått åtta månader så vi försökte istället (ingen klar fång från början, misstänkte korsförlamning). Men hon blev inte bättre trots strikt boxvila (förutom trippen till klinik som företogs utan tvång på dubbel dos butta) och ffa så växte hovarna inte en millimeter. Så hon fick åka till trapalanda ca sex veckor innan beräknad fölning.

Igen. Jag skulle ta bort ev foster.

Jag tycker att du ska lyssna på din veterinär men också ställa frågan om det är bättre att spruta bort fostret redan nu.

Det finns ju dessutom flera andra veterinärer i ditt område, ring någon mer o ställ frågan o se vad du får för svar! Är aldrig fel att få en second opinion av en professionell som dessutom inte har någon koppling till dig o dina hästar.

Fång är ju en sån lurig sjukdom att det ofta inte går att veta hur hästen fick den men foderbyte är ju A o O att inte göra men det vet du ju nu!

Jag skulle också ta bort fostret,en kompis till mej hade en s.k fånghäst som hon absolut skulle ta ett sista föl på.Det slutade med att både sto & föl dog,stoet fick avlivas på Strömsholm,hon blev så jäkla dålig när hon blev för stor och tung.De försökte få ut fölet,men lyckades inte.Ingen rolig historia.

Nu har jag frågat 3 veterinärer och ingen tycker att jag ska ta bort fostret. De hör dessutom inte ihop på ngt sätt mer än att de alla har haft med min häst att göra på olika sätt(bara vaccinering på 2 visserligen).

Jag har fått propaste för mag o tarmfunktionen.

Hon mår redan mkt bättre och om några veckor ska jag in för röntgen.

Vad har de 3 veterinärerna sagt om risken för återfall när stoet om 9 månader börjar bli tung och blir tyngre och tyngre?

Har man tagit med i beräkning att OM röntgen visar lägesförändringar på hovbenet är det 9 - 12 mån konv utan motion, och vad kraftig viktökning inom den perioden ställer till med?

Dvs, har de svarat ur ett kortsiktigt perspektiv, eller ur ett långsiktigt? och har de informerat dig om att även om de inte tycker du måste spruta bort ev embryo nu, så är och förblir det en förhöjd risk med den viktuppgång dräktigheten medför?

Din har fått fång två gånger på två år på våren/sommaren?

Vad är viktigast, behålla stoet eller kanske få ett föl?

Tre gånger till och med väl?

Ur första inlägget:

Mitt halvblod fick fång i okt-nov 2008. Vi lyckades rehabilitera och allt har gått kanonbra.

---

28maj inseminerades hon och har på 16dygnskollet varit dräktig(snart dags för en koll till).

Ungefär en vecka efter insemineringen får hon ett fånganfall- [...] Jag tar bort allt kraftfoder och ger endast torrhö samt låter henne stå på boxvila med mjuk bädd i en vecka. Hon ser då riktigt bra ut så jag ringer vet som tycker att jag inte behöver åka in för röntgen eller ge medicin i det läget.
efter det fick hon först gå i sandhage och så småningom i en gräshage med min andra häst. Det är dock ganska gammalt gräs i hagen.

---

Igår (skrivet 2009-07-05)kom jag till stallet och hon är lite hängig samt riktigt stel/halt på höger fram. Jag ska ge henne finadyne i 10dgr och låta henne stå på boxvila nu.
Men vad gör jag sen?

Och den är inte röntgad (men ska röntgas senare), så man vet inte hur det är med hovbenen. Och den har fått tre fånganfall på drygt ett halvår. Inga med självklar orsak..

Jag får klara flashbacks till min N, där jag efter femte anfallet på 1½ år (juni år 1999, juni år 2000 september år 2000, oktober 2000, jan/feb år 2001), alla var lindriga och alla var trots YTTERSTA försiktighet, det sista var i jan/feb, valde att ta bort henne då det inte tycktes hjälpa vad man gjorde, och hon inte trivdes med att gå i jordhage och inte ridas (gick bara rida på extremt mjuk mark)

Senast ändrad:

*kl*

Jag vill bara säga lite snabbt att jag vet fall där abortsprutan har utlöst fång, så den vägen är inte heller helt problemfri.

Tråkig sits TS, jag beklagar verkligen. Är det den goa märren du köpte av H?

jag kan inte så mktom fång, men har hästen lätt att få fång så ska man motoinera den regelubundet. Ha en bra hovis, och ge den RÄTT MAT och med måttlig mäng.!

Det jag tycker det låter som här är att det är just foderbytet din häst reagerat på. Troligtvis har hon en väldigt känslig tarmflora som inte alls klarar av byten. Jag skulle aldrig mer prova med hösilage utan försöka ha stora partier av samma hö till henne, och vid byte vänja över extremt långsamt under kanske en månad till den nya hösorten. Kanske äve ge t.ex. jäst under tiden för att hjälpa tarmfloran.
Ge enbart hö och lusern, hästar behöver faktiskt inte kraftfoder. (Jolie får hö, licern och betfor t.ex.) Räkna bara på mineralerna så hon får i sig det hon behöver av dem. Något för tarmen är säkert inte heller fel.

Senast ändrad:

Hej! Ibland blir man så less på det här forumet. Påhopp på trådskaparen mm. Jag tror att hon är less nog att ha en häst med fång. Fång behöver inte alltid betyda att hästägaren gjort något felaktigt.

Mitt halvblodssto fick fång i april. Hon var då i åttonde månaden. Hon fick boxvila 6 veckor. Röntgen visade väldigt dålig prognos. Smärtstillande ville man inte ge. Skorna togs bort, tån kortades och vi lindade bitar av tjockt liggunderlag under hennes fötter. Hon stog i box med överdrivet mycket spån. Åt då under hela tiden endast havrefri halm och lite spillers fångfoder+urvattnad betfor med mag/tarm, evitamin och biotin. Fick sedan komma ut i utebox med djupt sandunderlag. Den lilla bit hon var tvungen att ta sig för att komma ut till uteboxen använde vi hästgympaskor. Det var ett rent helvete att se sin 8åriga tävlingshäst i det skick hon var då. Hon höll sig ändå under hela tiden vid gott mod och fölet sparkade och levde om i magen. Vi vågade inte hoppas att hon skulle klara att hålla fölet vid liv, men vi ville ändå ge henne en chans. Hon blev långsamt bättre, hovslagaren var ut var tredje vecka och hjälpte henne med tåavkortning. Sakta vågade vi byta ut halmen mot näringsfattigt hö och så småningom årshö. Den andra juli födde hon, med oddsen mot sig, ett välskapt stoföl. Redan efter fölning såg man en stor förbättring. Nu snart tre veckor senare travar hon stolt och ohalt runt med sin dotter i hagen. Hon får nu nära fri tillgång på hö och går på gräs några timmar per dag. Fortfarande minimalt med kraftfoder. Hovarna ser bättre och bättre ut. Någon tävlingshäst kommer hon aldrig att bli igen, men bara att hon klarade dom sista tre månaderna är den största vinsten någonsin. Jag skulle vara tveksam till att betäcka ett sto med fångrisk, det är hemskt om dom får ett anfall under dräktigheten. Pressen att veta att man kan komma till en halt häst varje dag och stressen att fölningen skulle orsaka akut fång var otäck. Jag hoppas det går bra för dig, håller tummarna!

Jag vet många som har fånghästar vilka tidigare haft fång som får föl varje år utan några som helst problem och dessutom mår bra av både dräktigheten och framförallt digivningen.

Det finns också "fångfria" ston som får fång för första gången under högdräktigheten utan någon "förklaring" Det verkar inte vara helt ovanligt. Dessa fall verkar vara besvärliga att "häva" och de flesta jag har hört talas om blir inte bättre förrän de fölat. Då brukar de ofta bli snabbt mycket bättre.

Jag har själv haft ett sto som fick fång i 8:e dräktighetsmånaden, hon blev inte heller bättre förrän efter fölningen då det vände fort.
Då hon fick fång var hon inte alls tung så det förklarar nog inte dessa fall. Jag försökte läsa på lite om fång under dräktighet och hittade endast en artikel som misstänkte att det hade ett samband med Insulinresistens.
Mitt sto visade sig senare vara insulinresistent och jag misstänker att det var orsaken i hennes fall då hon endast åt hö ( samma som tidigare ) +mineraler och det var snö ute. Nu gick allt bra ( trots 3 månader butta ) men det var jobbiga , oroliga månader till fölningen. Jag ångrar dock inte att jag kämpade vidare då stoet lever än och fölet nu är en fin liten unghäst. Några fler föl blir det dock inte på detta sto.

Det behöver alltså inte bli problem för TS häst, det kan endast tiden utvisa. Jag tror faktiskt inte att just tyngden av fostret skulle vara så farligt under högdräktigheten utan att det är andra faktorer som spelar in.

Det finns alltså hästar som redan haft fång som mår jättebra av att vara dräktiga år från år och det finns hästar som aldrig haft fång som får det för första gången ( ofta med kraftiga symptom ) under dräktigheten. Det var bara det jag ville säga med detta inlägg...

För TS del skulle jag ge rådet att hålla sig till ett bra hö ( Inte hösilage ) från samma parti under hela dräktigheten och OM det behövs under högdräktighet endast komplettera med luzern efter försiktig invänjning. Ta inte av skorna i fram då hon börjar bli tung om hon normalt är van med skor och behöver vara skodd.

Blev absolut avrådd att låta betäcka mitt sto som fick fång december 08. Risken för att drabbas av nytt fånganfall och kolik i slutet av dräktigheten är för stor enligt veterinär. Han tyckte att det är på gränsen till djurplågeri och hade sett sådana fall allt för ofta. Men han tyckte att man kunde vänta ett par år och se om hästen klarade sig från fång och sen prova att betäcka. Men det var inget han direkt rekommenderade att göra. Jag skulle inte våga låta betäcka mitt sto någonsin nån mer, det är inte värt risken.

kl

Tack för många vettiga inlägg!

Jag kan ju ge er en liten uppdatering.
Ettan blev lite öm efter att vi tog av skorna men gick redan efter några dagar helt utan besvär. Nu knatar hon mellan sin hage oh boxen utan problem.
Vi ska röntga lite senare här för att se hur det ser ut och sen blir det väl skoning framåt hösten.
Hon går i en sandhage och verkar faktiskt må bra. Min kompis rapporterade igår att jag inte hade en häst utan en vandrande lerhög :)

Fostret är kvar och ska få vara kvar då det även finns risker med att ta bort det. Eftersom jag litar på min veterinär och seminvet så blir det så.
Däremot kommer inte hon att bli ngn avelsmärr inte.

Hon äter endast hö och verkar faktiskt må bra nu.
Jag har varit uppåt i landet och jobbat borta hela veckan men har gett noggranna instruktioner på hur hon ska skötas och det har funkat jättebra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 586
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar