Fång igen - dräktig häst

Sv: Fång igen - dräktig häst

Det är Ettan det :)

Mitrolle: Jag har aldrig gillat hösilage eftersom det finns så mkt risker med det men det sägs ju vara bättre för hästar. Men nu blir det bara hö :)
Tack för tips!

Har inte läst hela tråden men min häst fick fång i mars och min vet sa att det var ok att hon gick på bete efter midsommar. Det har hon gjort dygnet runt utan nytt fånganfall. Det beror väl på vad dom har fått fång av. Min fick uppenbarligen inte fång av gräs.

Lycka till!

Jag sällar mig nog till de som hoppas att hon inte tar sig. I mitt förra stall seminerade de ett fångsto som blev så dålig i högdräktigheten att de var tvungen att avliva henne och försöka snitta ut fölet. Båda dog.

Med den erfarenheten i bakhuvudet hade jag inte vågat ha ett fångsto dräktigt, jag hade överhuvudtaget inte avlat på ett fångsto.

Kan tillägga att jag själv varit tvungen att ta bort en älskad tävlingskamrat p.g.a. fång (trol. insulinresistens). Har sedan fått veta att 3 andra av hans syskon ur samma modersto haft fång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 819
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 619
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka