Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@spaderÄssHur länge ska han behandlas som en IR häst?
@spaderÄss behöver ca 16 kg silage/dygn när det är en torrsubstans på ca 68% med bra värde. . . . Han går just nu på 12 kg silage och inget annat,
Jag köpte 300 kg för 700;- på Fruäng. Heddan var bra i magen dagen efter. Det är inget att vänta på. Du måste bryta diarren omgående.@super Men åk och köp torrhö!
Vad gäller blodprov, så se till det tas glukos med. Svenska referensintervallet är större än de intervall som används utomlands (och det spaderäss nämner), dessutom så utomlands tas större hänsyn till kvot mellan insulin och glukos. Min klarar sig precis under gränsvärdet med svenska mått. Ena experten ansåg att han ändå var IR eftersom alla hästar utom två raser jag glömt skulle ligga under 10 som friska. Andra experten tyckte att i sig var värdet inget oroa sig över, men värdet + symptomen däremot.
När han glukosbelastades så skenade värdena hejdlöst, han var mycket mer IR än det enkla provet kunde avgöra. När jag räknat ut kvoten glukos/insulin i efterhand, så med det räknesättet var han tydligt IR trots värden under gränsvärde.
(glukos/insulinkalkylator på engelska http://www.freil.com/~mlf/IR/ir.html)
man konstaterade att han låg under gränsvärdet i insulin (om jag inte minns helt galet hade han 25 i insulin och gränsvärdet var 28 eller 30)
lägger jag in värdena i IR-kalkylatorn säger den "severe IR, high laminitis risk" oavsett beräkningssätt... Så känns lite scary att man inte "räknade så" i Sverige då åtminstone. Men jag har inte följt senaste rönen osv.
Jag har inte läst alla tidigare inlägg om IR provtagning/analys. Men jag vet att en IR häst kan ha ganska normala blodsockervärden. Det är det som är lite förvirrande men det beror på att hästarnas bukspottskörtel kan producera otroligt stora mängder insulin och därmed behålla blodsockret på en ganska normal nivå. Det är inte högt blodsocker som är en fångrisk utan höga insulinhalter (vilket blir följden av högt socker). När min ponny var på kliniken så kollade veterinären blodsockret. Det var högt men inte för högt. Detta är några år sedan och då var det inte så vanligt med insulin test. Vid ett senare besök drev jag igenom även ett insulintest. Detta hade hon höga värden på. Nu minns jag inte något av detta (tack och lov).@Alexandra_W Fick precis glukosvärdet, tyvärr hade inte insulinvärdet kommit än, tydligen så kör dom bara insulin på fredagar.. Iallafall så låg glukosvärdet på 6,3 och var enligt kliniken normalt. Dock tyckte jag att han låg i den övre regionen av vad som skulle vara normalt 3,8-6,5 (tror jag det var, dom hade fått in ett akutfall så dom hade inte riktigt tid) Får förhoppningsvis som sagt mer svar på fredag.
Jag har inte läst alla tidigare inlägg om IR provtagning/analys. Men jag vet att en IR häst kan ha ganska normala blodsockervärden. Det är det som är lite förvirrande men det beror på att hästarnas bukspottskörtel kan producera otroligt stora mängder insulin och därmed behålla blodsockret på en ganska normal nivå. Det är inte högt blodsocker som är en fångrisk utan höga insulinhalter (vilket blir följden av högt socker). När min ponny var på kliniken så kollade veterinären blodsockret. Det var högt men inte för högt. Detta är några år sedan och då var det inte så vanligt med insulin test. Vid ett senare besök drev jag igenom även ett insulintest. Detta hade hon höga värden på. Nu minns jag inte något av detta (tack och lov).
@spaderÄss + @Alexandra_W
Fick insulinvärdet 68 nanogram/L och det var enligt vet inom normalvärdet. Men detta värde verkar inte vara samma som ni tipsade om?