Fång eller?

Hade tänkt lägga in en bild på hästen men får det inte att fungera som det brukade..
 
@spaderÄssHur länge ska han behandlas som en IR häst?

Svårt att säga. Det finns ingen studie som jag känner till som visar hur länge en häst är insulinresistent efter en eller flera kortisoninjektioner. Om hästen inte är av en ras som har anlag för att utveckla IR bör insulinkänsligheten återgå efter en viss tid.

Det finns en studie av hur länge dexametason påverkar insulinkänsligheten:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24533602

Det går inte att dra några slutsatser av denna studie annat än att insulinkänsligheten kan var nedsatt en tid efter kortisoninjektionerna.

Om man är osäker kan man testa hästens insulinnivå med ett enkelt blodprov. Man ska dock inte låta hästen fasta före provtagning som ofta rekommenderas utan låta hästen ha tillgång till foder med låg socker- och stärkelsehalt upp till 1-2 timmar före provtagning. En “normal” häst ska ha ett insulinvärde under 20 µIE/ml.

@spaderÄss behöver ca 16 kg silage/dygn när det är en torrsubstans på ca 68% med bra värde. . . . Han går just nu på 12 kg silage och inget annat,

Varför får han bara 12 kg om han behöver 16 kg silage? Är han inte överviktig finns det ingen anledning att minska fodergivan. Det kan ha negativa effekter på hästens insulinkänslighet, dvs. han kan bli mer IR.
 
@spaderÄss
Veterinären tyckte att vi skulle dra ner fodergivan med 30%. Veterinären har ju dock inte sett hästen så det är möjligt att han rek det för säkerhets skull. Men då kan jag höja givan lite gradvis då? Vi har tid till veterinären imorgon så vi vet kanske mer då. Men jag ska be dom ta ett blodprov då på insulinkänsligheten. Tack för tipset!!

Edit. Läste studien som du länkat till och där hade ju hästarna fått kortisonet oralt och inte som i min hästs fall en injektion i leden. Vad jag förstått så är risken mycket lägre vid en ledinjektion än vid oral distribution?
 
Senast ändrad:
@super Ja det är lägre risk med ledinjektion. Hur stor eller liten den är tvistar de lärde om (dvs om det alls finns någon risk eller hur stor/liten en förhöjd risk är). De flesta veterinärer jag mött anser det finns en väldigt liten risk men ändå en risk.

Min är IR och är ledbehandlad med kortison som aktivt IR utan problem varken med fång eller att hans IR förvärrats (utefter vad man kan bedöma då). Däremot är det ju omöjligt säga om det beror på att det är låg risk eller att jag haft råtur.

Jag tror det i din hästs fall borde vara en väldigt, väldigt liten risk att han är kvarstående IR av en ev höjning av insulinnivåerna av kortisoninjektioner i käkleden. Men det är tro - å andra sidan kan ingen komma med något annat heller vilket är det jobbiga =/

Vad gäller blodprov, så se till det tas glukos med. Svenska referensintervallet är större än de intervall som används utomlands (och det spaderäss nämner), dessutom så utomlands tas större hänsyn till kvot mellan insulin och glukos. Min klarar sig precis under gränsvärdet med svenska mått. Ena experten ansåg att han ändå var IR eftersom alla hästar utom två raser jag glömt skulle ligga under 10 som friska. Andra experten tyckte att i sig var värdet inget oroa sig över, men värdet + symptomen däremot.

När han glukosbelastades så skenade värdena hejdlöst, han var mycket mer IR än det enkla provet kunde avgöra. När jag räknat ut kvoten glukos/insulin i efterhand, så med det räknesättet var han tydligt IR trots värden under gränsvärde.
(glukos/insulinkalkylator på engelska http://www.freil.com/~mlf/IR/ir.html)
 
Idag har vi varit iväg till vet för röntgen och blodprov.

Mysen var tyvärr inte bra i magen som jag hade blivit informerad utan tvärtom riktigt dålig. :( Så hade jag varit hemma så hade jag plockat bort buttan direkt.. Nu fick han inget igår men trots Gut balancer så är han riktigt risig. Köpte en dyr välling hos vet som ska hjälpa magen, tyvärr ville inte Mysen äta den så jag fick spruta honom i munnen, tog en stund att få i honom en liter välling med en liten Metacamspruta..

Hur som så är han iallafall helt symptomfri från fången (eller vad det nu var) trots att han dessutom slet sig igår när jag skulle tvätta hans sönderbajsade rumpa och fräste runt på fälten och nappade åt sig gräs samtidigt som han roade sig kungligt bockandes.. >:(
Röntgen visade heller inget utan allt såg jätte bra ut. Blodproven får jag svar på imorgon em.
 
Köp 60 ml sprutor, går liite fortare i alla fall. Här har citygross det på hästavdelningen, annars flirta på Apoteket eller be vet skriva ett recept på dem.

Skönt han är bättre!
 
@super Men åk och köp torrhö!
Jag köpte 300 kg för 700;- på Fruäng. Heddan var bra i magen dagen efter. Det är inget att vänta på. Du måste bryta diarren omgående.
Tycker det är att kasta pengar i sjön att hålla på med massa annat tjafs. Du kan säkert gå tillbaka till hösilage igen så småningom men nu måste tarmen få en chans att återhämta sig.

Heddan fick butta i samband med att hon var öm i sulan. Märkte knappt något med magen.
 
Det är individuellt hur de reagerar på butta. En av mina fick diarre. Blev sämre och sämre. Magsår. Inget hö i världen kunde hjälpt.
TS har ju veterinärkontakt för magen och följer vets rekommendationer.
 
Vad gäller blodprov, så se till det tas glukos med. Svenska referensintervallet är större än de intervall som används utomlands (och det spaderäss nämner), dessutom så utomlands tas större hänsyn till kvot mellan insulin och glukos. Min klarar sig precis under gränsvärdet med svenska mått. Ena experten ansåg att han ändå var IR eftersom alla hästar utom två raser jag glömt skulle ligga under 10 som friska. Andra experten tyckte att i sig var värdet inget oroa sig över, men värdet + symptomen däremot.

När han glukosbelastades så skenade värdena hejdlöst, han var mycket mer IR än det enkla provet kunde avgöra. När jag räknat ut kvoten glukos/insulin i efterhand, så med det räknesättet var han tydligt IR trots värden under gränsvärde.
(glukos/insulinkalkylator på engelska http://www.freil.com/~mlf/IR/ir.html)

Detta är lite OT, men FSIGT (Intravenous Glucose Tolerance test) är “the golden standard” när det gäller att bestämma insulinresistens hos häst laboratoriemässigt.

FSIGT innebär att man ger glukos intravenöst genom en kateter. Man mäter sedan insulinsvaret efter vissa tidsintervall, vanligtvis var 15 minut.

Eftersom det här testet är rätt besvärligt att genomföra har man utvecklat s.k. “proxies” baserade på resultat från ett enkelt blodprov. Dessa proxies är matematiska samband som försöker uppskatta resultatet från FSIGT.

Här är några sådana proxies och hur väl dessa korrelerar mot FSIGT:

Compared with SI correlation coeff
Basal insulin concentration −0.5
HOMA −0.502
QUICKI 0.738
Basal glucose-to-insulin ratio 0.758
RISQI 0.774

RISQI är den proxi som har bäst korrelation, följt av kvoten G:I.

Det säger sig självt att dessa proxies aldrig kan ge 100% säkra resultat. Den risk man löper genom att använda proxies är att man kan få falska negativa som i Alexandras fall.

Den sida som Alexandra länkade till använder tre olika proxies, de ovannämnda RISQI och G:I samt MIRG.

Man kan använda IR-kalkylatorn om man vill eller räkna själv. RISQI är inversen av kvadratroten av insulinvärdet. Man måste dock sätta in värdena i rätt enheter. SLU:s lab anger glukosvärden i mmol/L och detta värde måste räknas om till mg/dL för att kunna beräkna kvoten G:I.
 
@spaderÄss Nu är det ju några år sen och kanske är det mer "utvecklat" nu. Men när min testades räknade man över huvudtaget inte med kvot (av något slag) eller korrelation. Utan man konstaterade att han låg under gränsvärdet i insulin (om jag inte minns helt galet hade han 25 i insulin och gränsvärdet var 28 eller 30), och att även blodsockret låg inom normalintervall. Jag minns inte alls glukosen nu och orkar inte leta upp papprena, men den låg också i det övre normalintervallet.

Så där konstaterades att "värdena är ju bra", även om alla veterinärer ansåg att han pga symptombild osv skulle behandlas som insulinresistent. Expert 1 tyckte ju dock att provsvaret enligt hens mening klart visade IR då friska hästar ska ligga under 10 om de inte är si eller så ras. Expert 2 tyckte att värdena inget att oroa sig för, kom igen när de ligger över 200 i insulin t ex, men ansåg ju även hen att han med tanke på den starka symptombilden skulle anses IR. Det var hen som sen satte in medicinering, och när han svarade klockrent på det tyckte "Där har du bättre svar än några provsvar - din häst är IR".
Så även om kvoten inte togs hänsyn till så var ju alla överens om att han var IR. Men jag har funderat en del på hur det blivit om inte min hemmavet just sökt hjälp och råd. Utan vi stått där med två "godkända" provsvar.

Glukosbelastningen var det ju jag som ville ha (coh hade en snäll hemmavet som kunde tänka sig att göra den) för att få ett kvitto på "hur" IR han var. Läskigt mycket visade det sig ju. OM jag då vetat om kalkylatorn och att man kunde räkna så (den fanns inte då, den på nätet alltså) så hade jag ju kunnat få svar på "hur mycket" så lika gärna?

För lägger jag in värdena i IR-kalkylatorn säger den "severe IR, high laminitis risk" oavsett beräkningssätt... Så känns lite scary att man inte "räknade så" i Sverige då åtminstone. Men jag har inte följt senaste rönen osv.
 
man konstaterade att han låg under gränsvärdet i insulin (om jag inte minns helt galet hade han 25 i insulin och gränsvärdet var 28 eller 30)

Att enbart titta på insulinvärdet har dålig korrelation med FSIGT (korrelationskoefficienten var –0,5 enligt ovan). Många hästar är dock så klart IR att insulinvärdena ligger högt över labbens övre gränsvärden. Detta beror på att de hästar man vanligtvis testar är de som har haft laminitisanfall och då brukar det inte vara någon tvekan. Har man insulinvärden som ligger över 50 så behöver man ingen IR-kalkylator.

En sak som ställer till problem är att labben ofta rekommenderar att hästen ska vara utan foder minst 12 timmar (tror jag) före provtagning. Idén om”fastevärden” kommer från humansidan och man har glömt bort att hästar har en annan metabolism än människor. Hästens metabolism kräver i princip kontinuerlig tillgång till små mängder foder. Fastevärden ligger ofta under hästens normala insulinvärde (basalvärde) och man får då inget riktigt svar på vad hästens normala insulinnivå är. Om hästen blir stressad över att inte få foder vid normala tider och vid längre tids fasta kan man få högre insulinvärden än vad som motsvarar hästens basalvärde. Även om lab och veterinär rekommenderar att hästen ska fasta före provtagning bör man inte följa deras råd. Man ska dock naturligtvis inte ge hästen sockerrikt foder före provtagning utan låta hästen ha tillgång till ett foder med låg socker- och stärkelsehalt upp till ett par timmar före provtagning.

lägger jag in värdena i IR-kalkylatorn säger den "severe IR, high laminitis risk" oavsett beräkningssätt... Så känns lite scary att man inte "räknade så" i Sverige då åtminstone. Men jag har inte följt senaste rönen osv.

Proxies bygger på resultat från en studie på ett stort antal ponnyer (160 st) som gjordes av Triber, Kronfeld m.fl. år 2006:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16677122

I denna studie fastades inte ponnyerna före provtagning. IR-kalkylatorn bygger således inte på ”fastevärden”.
 
@Alexandra_W Fick precis glukosvärdet, tyvärr hade inte insulinvärdet kommit än, tydligen så kör dom bara insulin på fredagar.. Iallafall så låg glukosvärdet på 6,3 och var enligt kliniken normalt. Dock tyckte jag att han låg i den övre regionen av vad som skulle vara normalt 3,8-6,5 (tror jag det var, dom hade fått in ett akutfall så dom hade inte riktigt tid) Får förhoppningsvis som sagt mer svar på fredag.
 
@spaderÄss När min provtogs var rek fasta 12 h. Första svängen fastade han, andra svängen fasta bara 2 h direkt innan provtagning. Diffade marginellt mellan värdena, nån decimal på glukos och ett på insulin. Den andra där, det var ju för jag ville se just hur det var "till vardags", iofs hade han då den utfodringsrutinen som fungerat bäst, dygnsgivan splittad på 6 lika stora portioner och fördelade över dygnet, dvs fodring var fjärde timme. Jag ville se om det hade hjälpt även "labratoriemässigt" och inte bara symptommässigt. Och det kanske det hade (vet ju inte vad han haft utan fasta innan), men han landade på ungefär samma som med fastan. Trots betydligt bättre symptommässigt. Så antar det var som du skrev, att fastevärdet blev lägre än "normala".

Men resultatet i IR-kalkylatorn blev ju detsamma fastevärde som icke-fastevärde, iom att det i princip inte skilde något mellan dem. (Däremot kan det säkert ha blivit ett lägre värde om han fastat även gång 2).
 
@Alexandra_W Fick precis glukosvärdet, tyvärr hade inte insulinvärdet kommit än, tydligen så kör dom bara insulin på fredagar.. Iallafall så låg glukosvärdet på 6,3 och var enligt kliniken normalt. Dock tyckte jag att han låg i den övre regionen av vad som skulle vara normalt 3,8-6,5 (tror jag det var, dom hade fått in ett akutfall så dom hade inte riktigt tid) Får förhoppningsvis som sagt mer svar på fredag.
Jag har inte läst alla tidigare inlägg om IR provtagning/analys. Men jag vet att en IR häst kan ha ganska normala blodsockervärden. Det är det som är lite förvirrande men det beror på att hästarnas bukspottskörtel kan producera otroligt stora mängder insulin och därmed behålla blodsockret på en ganska normal nivå. Det är inte högt blodsocker som är en fångrisk utan höga insulinhalter (vilket blir följden av högt socker). När min ponny var på kliniken så kollade veterinären blodsockret. Det var högt men inte för högt. Detta är några år sedan och då var det inte så vanligt med insulin test. Vid ett senare besök drev jag igenom även ett insulintest. Detta hade hon höga värden på. Nu minns jag inte något av detta (tack och lov).
 
@super
Fick du tag på hö? Kollade på blocket och det finns att få tag på andra håll också. Hoppas att det blir ordning på magen snart.:)
 
Jag har inte läst alla tidigare inlägg om IR provtagning/analys. Men jag vet att en IR häst kan ha ganska normala blodsockervärden. Det är det som är lite förvirrande men det beror på att hästarnas bukspottskörtel kan producera otroligt stora mängder insulin och därmed behålla blodsockret på en ganska normal nivå. Det är inte högt blodsocker som är en fångrisk utan höga insulinhalter (vilket blir följden av högt socker). När min ponny var på kliniken så kollade veterinären blodsockret. Det var högt men inte för högt. Detta är några år sedan och då var det inte så vanligt med insulin test. Vid ett senare besök drev jag igenom även ett insulintest. Detta hade hon höga värden på. Nu minns jag inte något av detta (tack och lov).

Jag väntar på insulinvärdet, kommer förhoppningsvis imorgon.
 
@spaderÄss + @Alexandra_W
Fick insulinvärdet 68 nanogram/L och det var enligt vet inom normalvärdet. Men detta värde verkar inte vara samma som ni tipsade om?

Vet tyckte iallafall att vi kan prova att släppa hästen på gräs igen lite försiktigt i en uppbyggnadsperiod på ca 2 veckor och sedan om allt fungerar full tid på gräs igen.
 
@spaderÄss + @Alexandra_W
Fick insulinvärdet 68 nanogram/L och det var enligt vet inom normalvärdet. Men detta värde verkar inte vara samma som ni tipsade om?

Det var en märklig enhet på det insulinvärdet. SI-enheten för insulin är picomoles per liter (pmol/L). Be din veterinär att skicka dig en kopia på det skriftliga svaret från labbet.

1 IU insulin lär motsvara 34,85 µg vilket skulle betyda att din hästs insulinvärde är 1,95 µIU/mL om jag har räknat rätt vilket är väldigt lågt. Värden under 10 är normala.

RISQI = 0,72 och G:I = 58

Din häst är i så fall inte insulinresistent. Om det var kortisonet som orsakade ett laminitisanfall så har verkan av det nu klingat ut.

Kolla dock upp svaret från labbet för nanogram/L är ingen enhet jag har sett tidigare för insulin.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 377
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 831
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp