Fång eller?

@spaderÄss Nanogram användes som enhet vid glukosbelastningen när den gjordes på min. OM jag minns rätt var referensvärdet för "nollprovet" 30 - 280någonting ng/L. Om jag minns intervallet rätt ligger ju TS häst lågt och trevligt =)
 
Liten uppdatering från oss. Nu har hästen gått på gräs dagtid mellan kl 7-17 varje dag i en vecka med lite mjukstart första dagarna och än så länge, peppar peppar, så har det gått bra. Så imorgon släpper jag honom dygnet runt igen och hoppas att allt ska gå vägen. Han är dock fortfarande inte helt hundra i magen trots magkurer från vet. Det är bollar i stort sett hela tiden men dom är lite lösare än jag skulle vilja att dom var.
 
Därför att vet anser att det var ett extremt milt anfall orsakat av kortisonet och att eftersom det har gått ur kroppen är riskfritt att släppa hästen på gräs. Vi tog ju även blodprov på insulin och glukos och allt såg normalt ut så då tyckte vet att vi kunde släppa hästen på gräs igen.
 
@super undrade mest varför man skulle vilja ha den ute dygnet runt så snabbt på fullt bete enbart osv, inget annat. därav min fråga varför man så snabbt väljer att den ska gå ute dygnet runt direkt igen.
 
Behandlande veterinär anser att det är riskfritt så då tänker inte jag hålla hästkraken på box längre än nödvändigt. Vi är inte ens 100% säkra på att det verkligen var ett fånganfall eftersom han inte hade någon puls men vi behandlade det som det för säkerhetsskull.
 
Behandlande veterinär anser att det är riskfritt så då tänker inte jag hålla hästkraken på box längre än nödvändigt. Vi är inte ens 100% säkra på att det verkligen var ett fånganfall eftersom han inte hade någon puls men vi behandlade det som det för säkerhetsskull.

fast jag menade inte att hålla på box öht? missförstod du mitt inlägg så gravt eller skrev jag otydligt hur jag frågade?
 
Eftersom han står på box nattetid nu och går ut enbart på dagarna så antog jag att du tyckte att det skulle fortsätta. Nackdelen är att om han går in på nätterna så får han ingen kompis i hagen och jag märker att han saknar sällskap något enormt och eftersom veterinären anser att det är riskfritt att gå ut på gräs dygnet runt så tänker vi göra så. Tror inte dom fler timmarna kommer att göra så stor skillnad.
 
eftersom veterinären anser att det är riskfritt att gå ut på gräs dygnet runt så tänker vi göra så. Tror inte dom fler timmarna kommer att göra så stor skillnad.

Det känns som ett jättesnabbt förlopp att hästen behandlades för ett troligt fånganfall för bara 2-3 veckor sedan, och att han nu går ut på dygnet-runt-bete igen. Men om behandlade veterinär anser att det är okej, så får vi väl tro att det blir bra. Jag tycker dock att det är en milsvid skillnad på 10 timmar i gräshage och 24 timmar i gräshage, speciellt som hästen inte är okej i magen.
 
@bettysmatte Jag kan hålla med om att det har gått fort men veterinären som har sett hästen har som sagt gjort bedömningen att det är ok.
Hästen har aldrig reagerat på visitertång, inte ens när han hade som ondast, han har aldrig haft någon puls eller värme och han var helt symptomfri redan första morgonen. Han fick ändå stå inne i 10 dagar.

Dagen innan besöket till vet så slet han sig och fräste runt på ett fält och bockade och roade sig samtidigt som han nappade åt sig gräs..
Trots det var han fortfarande helt symptomfri dagen efter hos veterinären i både skritt och trav samt med visitertång och röntgen var helt utan anmärkning, likaså blodproven.
Jag har även läst att hästar kompensationsäter så det hjälper inte mycket att ha dom på deltidsbete för dom äter bara extra mycket under den tiden istället.
Med alla dessa faktorer så har vi gjort bedömningen att det är ok att släppa honom dygnet runt. Han kommer fortfarande att få magmedicin.
 
Eller så blir han helt bra av att bara äta gräs.
Dessutom har bromsen kommit o dagtid på bete är igen hit. bara ett jäkla stampande o viftande.
Jag lägger inga värderingar i hur du o din vet kommer fram till vad som är bäst.

Skönt att han är bättre din fina nya häst:love:
 
@bettysmatte Det kan säkert vara fler som inte reagerar på visitertång och det var inte det som var grejen utan alla dessa variabler tillsammans gör att vi väljer detta beslut.

@axel Jag hoppas ju att magen ska bli helt bra, ska mycket till innan jag ger honom butta igen kan jag säga! Tack för peppningen! Ja det är jätte skönt att han är bättre och att det var så lindrigt ändå! Ibland har man lite tur i oturen.. Som tur är så har dom skog i hagen att söka skydd i om bromsen blir för överjävliga, hittills så har det dock varit lugnt här iallafall. Nu ska han få vila i två veckor till sedan så ska vi köra igång lite försiktigt igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 377
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 831
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp