Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@mackan Det var ingen som sa nåt om det som sagt. Men det enda positiva i detta är väl att jag har så lite erfarenhet av att medicinera mina egna hästar så jag inte ens tänkte tanken på att fråga specifikt.
Hösilage med 68 % torrsubstans, detta silage var han jätte bra i magen på så länge det var kallt men så fort det började bli varmare så har han varit lite smålös hela tiden.Äter den hösilage eller torrhö?
Jag missuppfattade nog situationen, trodde att din häst bara hade fått en dos, ganska stark och inte tre jättestarka. Hur länge har den varit lös i magen? Jag undrar om jag verkligen hade vågat släppa den på bete snart igen om det verkligen är/har varit ett fånganfall. Om det bara var lindrigt så är det ju. I te säkert att något syns på röntgenbilderna vilket ju är jättebra i och för sig.
Vad får den att äta nu?
@Sirap Vet ni vad som utlöste fången på er ponny och hur lång blev konvalescensen, var anfallet lindrigt eller fullt utvecklad fång?
Jag hoppas jag får släppa honom på gräs för annars blir det svårt med sällskap och jag tycker inte en unghäst ska gå själv!
Hur kan du vara säker på att det inte är gräset som har bidragit? Jag har försökt leta lite efter cortison och fång. Det verkar inte som om det finns så mkt att läsa om det annat än att cortison kan orsaka ett fånganfall men att det inte är så vanligt och att det i så fall oftast drabbar en häst som redan är i riskzonen för ett fånganfall. Det verkar som om kortisonet i så fall endast bara är en av flera bidragande orsaker. Kortison eller rättare sagt i aktiv form kortisol är ett hormon som verkar ha många olika funktioner i kroppen. Jag känner inte till så många av dem men vet att förhöjd halt av kortisol kan medverka till insulinresistens vilket hos en häst sedan är en hög riskfaktor för ett fånganfall. För en sådan häst är det direkt olämpligt att gå på bete.Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?
Hästen är heller inte en riskzonshäst såtillvida att han inte är överviktig
Nu är det nog buttan som har gjort honom värre i magen.
Jag är inte lika övertygad om att hästen överhuvudtaget har/har haft fång eller att det skulle bero på kortisoninjektionen. IR är ju ett tillstånd som ändras hela tiden efter påverkande faktorer. Det måste nog till mer än en injektion i alla fall för att en häst ska utveckla IR. Nu är det ju vad jag förstått lite otydligt kring hur tätt som den har fått injektionerna. Cortisol påverkar aktiveringen av GLUT4. Jag trodde inte att det var genom att påverka AMPK men det är möjligt, jag minns inte riktigt. I vilket fall som så lär ju inte denna effekt stanna kvar hur länge som helst.Det är högst troligt att det är kortisonet som har utlöst ett laminitisanfall.
Det är inte bara överviktiga ponnyer som är i riskzonen..