Fång eller?

@mackan Det var ingen som sa nåt om det som sagt. Men det enda positiva i detta är väl att jag har så lite erfarenhet av att medicinera mina egna hästar så jag inte ens tänkte tanken på att fråga specifikt.
 
@mackan Det var ingen som sa nåt om det som sagt. Men det enda positiva i detta är väl att jag har så lite erfarenhet av att medicinera mina egna hästar så jag inte ens tänkte tanken på att fråga specifikt.

ja du får tänka på det när du känner det som att du är olycksdrabbad hela tiden eller att din häst ständigt är skadad osv ;) finns milionfalt värre för 90 procent av folket typ i jämförelse ;)
skämt åsido så ska det ju inte ha ngt att göra med din egen erf eller inte - vettarna ska informera och det gör de om de är noggranna .
 
Jag missuppfattade nog situationen, trodde att din häst bara hade fått en dos, ganska stark och inte tre jättestarka. Hur länge har den varit lös i magen? Jag undrar om jag verkligen hade vågat släppa den på bete snart igen om det verkligen är/har varit ett fånganfall. Om det bara var lindrigt så är det ju. I te säkert att något syns på röntgenbilderna vilket ju är jättebra i och för sig.

Vad får den att äta nu?

Bara silage och nu på kvällen har han fått lite ursköljd betfor, lite vetekli, Pro Viva och en bakjäst. Gav honom även i brist på annat lite Pro Kolin. Han var sämre i magen nu på kvällskvisten än på dagen. Pratade med vet tidigare och i värsta fall får vi plocka bort buttan. Men jag ska försöka få tag på närmaste distriktare i morgon och se om dom har Gut Balanser.
 
@Sirap Vet ni vad som utlöste fången på er ponny och hur lång blev konvalescensen, var anfallet lindrigt eller fullt utvecklad fång?

Hans mage pajade i samband med byte av hö och avmaskning och då kom fånganfallet. Jag har provat ALLT för att hålla ordning på hans mage och det enda som hjälp har varit och är ProEquo. Kommer aldrig att sluta ge honom det! Rekommenderas varmt.
 
Jag skulle tro det är kortisonet som tyvärr har orsakat ett (lindrigt) fånganfall. :(
Om jag vore du så skulle jag avvakta lite med att släppa hästen på gräs igen. Åtminstone vänja in som om hästen aldrig har gått på gräs, väldigt långsamt.

Hur länge påverkar kortisoninjektionerna? Kan de ha haft en ackumulativ effekt? Det tycker jag du skall fråga veterinären om! Känner människor som fått långdragna cushing-liknande biverkningar pga injektioner med kortison så jag misstänker att injektionerna dels är långvariga, dels att de sprider sig i kroppen och inte bara stannar i leden.

Hoppas han inte fått några röntgenförändringar. :)
 
@mackan Just denna häst har ju hållit sig skadefri fram tills detta år. Däremot har vi haft andra problem som sagt, så känslan av medgång har ju inte varit desto större under våra år ihop. Min förra däremot hade kronisk ögonskada efter sjukdom, kolikproblem, gaffelbandsskada... Men just ledinjektioner är jag förskonad från. Ska ta upp detta med veterinären om det blir aktuellt med fler behandlingar.
 
Fick tag på Gut Balancer idag och han är redan lite bättre i magen efter min dunderkur med Pro Viva, bakjäst och Pro Kolin. :-) Så jag håller tummarna att han klarar sig bra i magen under helgen när jag är bortrest!!

@Centaur Vet får bedömma om det är lämpligt med gräs eller ej. Jag hoppas jag får släppa honom på gräs för annars blir det svårt med sällskap och jag tycker inte en unghäst ska gå själv!
 
Jag hoppas jag får släppa honom på gräs för annars blir det svårt med sällskap och jag tycker inte en unghäst ska gå själv!

Fast MYCKET hellre en unghäst som går själv än ett nytt fånganfall! Jag tycker att det känns väldigt, väldigt riskabelt att släppa på bete i år...
 
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?
 
Om det är silaget som gör hans mage orolig är gräs nog bättre såvida han betat lite hela tiden- invand.
Äsch. Fråga du din Vet.
 
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?
Hur kan du vara säker på att det inte är gräset som har bidragit? Jag har försökt leta lite efter cortison och fång. Det verkar inte som om det finns så mkt att läsa om det annat än att cortison kan orsaka ett fånganfall men att det inte är så vanligt och att det i så fall oftast drabbar en häst som redan är i riskzonen för ett fånganfall. Det verkar som om kortisonet i så fall endast bara är en av flera bidragande orsaker. Kortison eller rättare sagt i aktiv form kortisol är ett hormon som verkar ha många olika funktioner i kroppen. Jag känner inte till så många av dem men vet att förhöjd halt av kortisol kan medverka till insulinresistens vilket hos en häst sedan är en hög riskfaktor för ett fånganfall. För en sådan häst är det direkt olämpligt att gå på bete.

Därmed inte sagt att din häst har fång, att det var kortisoninjektionen som utlöste det eller att den har blivit IR. Jag anser inte att alla hästar får fång hela tiden men det är en så pass allvarlig och om det går illa förödande sjukdom så det finns all anledning att göra allt för att förhindra att det eventuella fånganfallet kommer tillbaka. Jag hade inte släppt den på bete den närmaste tiden om det var min häst. Jag hade diskuterat det med veterinären.
 
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?

Ofta är det ju flera faktorer som spelar in. Kan ju varit gräset som var "grundproblemet" och cortisonet som fick "bägaren att rinna över". Jag skulle aldrig ha vågat släppa på bete.
 
Naturligtvis så kommer jag följa vets rekommendationer!

Men när jag pratade med vet igår så var han väldigt optimistisk eftersom hästen blev symptomfri i stort sett på en gång så han trodde inte det skulle vara några problem att släppa hästen på gräs.

Hästen är heller inte en riskzonshäst såtillvida att han inte är överviktig (har redan blivit nästan smal på bara två dygn så den lilla övervikten som han hade var nog mest vätska) och har inga fettdepåer trots en månad på gräs så därför har jag väldigt svårt att tro att det är gräset. Veterinären trodde också att det var kortisonet.
 
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?

Jag tänker som så att det är ytterligare en riskfaktor. Jag tror, obs tror, att en häst som nyligen haft fång (förutom möjligtvis belastningsfång då) ÄR känsligare ett tag framöver. Det hade varit min anledning till att skippa bete i år. Jag hade hållit allting kring hästen så konstant som möjligt resten av säsongen och satsat på bete nästa sommar i stället. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste avstå från gräs HELT, men dygnet-runt-bete hade jag INTE vågat släppa på i sommar. Så hade jag tänkt...
 
@super
Jag har gett Hedwig gut balancer med ok resultat men magen blev aldrig helt bra så länge hon fick äta hösilage. Nu har hon ätit vanligt torrhö i lite mer än ett halvår och är alltid bra i magen utan tillskott. Dessutom försvann alla krustor/regnskållor helt o hållet.
Fruäng har torrhö och även Givesta. Jag skulle åka o köpa 300 kg och sätta honom på det. Diarre kan ju ge fång också om man har otur
 
@Hedwig Nu är det nog buttan som har gjort honom värre i magen. Silaget är han fin på så länge det inte finns något grönt att tugga på. Så fort det började komma upp grönt i hagen så blev han lite lös och det har inte rättat till sig med tiden som jag trodde. Det är ju inte helt ovanligt att dom blir lite lösa vid övergången till gräs men han är nog ganska känslig så jag kommer nog fortsätta med Gut Balancen. Sedan så var ju Mysen hos tillridaren en månad och enligt dom var han bra i magen hela tiden. Nu är jag bortrest så jag har inte sett det själv men min hästskötare som har hand om Mysen säger att hans mage är helt bra med Gut Balancen trots att han fortfarande får butta så det låter ju lovande.
 
Fast det är ju högst osannolikt att gräset har orsakat fången så varför skulle han inte kunna gå på gräs förutsatt att vet bedömmer att anfallet är över?


Det är högst troligt att det är kortisonet som har utlöst ett laminitisanfall. Kortisol är en insulinantagonist. Höga halter kortisol i blodet ger upphov till insulinresistens (IR), dels genom att hämma frisättning av adiponectin från fettvävnad, dels genom påverkan av AMPK.

IR gör att insulinhalten i blodet stiger eftersom det krävs mer insulin för att aktivera glukostransportörerna GLUT-4 som transporterar glukos in i cellerna. Insulin är normalt en vasodilator, dvs. gör att blodkärlens muskulatur slappnar av och kärlen utvidgar sig. När cellerna konstant utsätts för höga halter insulin förlorar de sin känslighet vilket resulterar i en sammandragning av blodkärlen. Vasokonstriktion är den utlösande faktorn i alla typer av laminitis.

Vad betyder då detta? Det betyder att du bör behandla din häst som en IR-häst. Hästen ska bl.a. ha en balanserad foderstat med låg socker- och stärkelsehalt.

Hästen är heller inte en riskzonshäst såtillvida att han inte är överviktig

Vad är det för typ av häst?

Det är inte bara överviktiga ponnyer som är i riskzonen. Även hästar av normalvikt kan få laminitis/fång. Alla ponnyer, araber och hästar som härstammar från spanska hästar (Andalusier) är i riskzonen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24308928

Nu är det nog buttan som har gjort honom värre i magen.

Ja, det är det troligaste. Endokrin laminitis orsakar hur som helst inte tarmproblem.

Det finns ingen anledning att ge hästen ”butta” om den inte har väldigt ont i sina hovar. Avsluta dock inte ”buttan” tvärt utan trappa ner under några dagar.
 
Det är högst troligt att det är kortisonet som har utlöst ett laminitisanfall.
Det är inte bara överviktiga ponnyer som är i riskzonen..
Jag är inte lika övertygad om att hästen överhuvudtaget har/har haft fång eller att det skulle bero på kortisoninjektionen. IR är ju ett tillstånd som ändras hela tiden efter påverkande faktorer. Det måste nog till mer än en injektion i alla fall för att en häst ska utveckla IR. Nu är det ju vad jag förstått lite otydligt kring hur tätt som den har fått injektionerna. Cortisol påverkar aktiveringen av GLUT4. Jag trodde inte att det var genom att påverka AMPK men det är möjligt, jag minns inte riktigt. I vilket fall som så lär ju inte denna effekt stanna kvar hur länge som helst.

Ts häst är ett halvblod, enligt första inlägget. I den länkade artikeln framgår det att utvecklingen av IR verkar vara rasberoende. Varför skulle halvblod höra till de som lätt blir IR?
 
@spaderÄss Hästen är ett halvblod på 4 år med Tysk härstamning längre bak, finns inget spanskt el dyl i honom. Han är av en lätt och långbent modell, han är dock inte jätte svårfödd utan ganska normalfödd, behöver ca 16 kg silage/dygn när det är en torrsubstans på ca 68% med bra värde. Han har fått tre starka kortisoninjektioner i ena käkleden, den första fick han 15/4, den andra 8/5 och den tredje 5/6. Han går just nu på 12 kg silage och inget annat, förutom då magmedicinen och lite vetekli som vi blandar magmedicinen i, enligt vets rek och krymper ganska fort.. Hur länge ska han behandlas som en IR häst?
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 377
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 831
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp