Fång eller?

super

Trådstartare
Min 4-åriga halvblodsvalack har väldigt motstridiga symptom. Vet anser utan att ha sett hästen men på vår (min och hovis beskrivning) att det är fång och vi behandlar det som så för säkerhetsskull så boxvila på mjukt underlag och butta två ggr/dag.

Symptomen som stödjer är: stapplig gång på hårt underlag, svårt att vända, fick en ganska stark kortisoninjektion i käkleden (pga inflammation efter en fraktur) för 11 dagar sedan.

Det som motsäger fång är: travar villigt även på hårt underlag, ingen puls och ingen ökad värme, står helt normalt och belastar hovarna, ej speciellt överviktig, reagerar inte på visitertång där en fånghäst borde reagera eller i överhuvudtaget för den delen. inte mjuk, svampig eller svullen i kronranden, ingen feber.

Så in med era erfarenheter vad tycker ni, vet att fång är en lömsk sjukdom så vi behandlar det som sagt som det för säkerhets skull men det är ändå intressant med andras erfarenheter, framförallt ni med hästar med diffusa motstridiga symptom som min.
 
Min 4-åriga halvblodsvalack har väldigt motstridiga symptom. Vet anser utan att ha sett hästen men på vår (min och hovis beskrivning) att det är fång och vi behandlar det som så för säkerhetsskull så boxvila på mjukt underlag och butta två ggr/dag.

Symptomen som stödjer är: stapplig gång på hårt underlag, svårt att vända, fick en ganska stark kortisoninjektion i käkleden (pga inflammation efter en fraktur) för 11 dagar sedan.

Det som motsäger fång är: travar villigt även på hårt underlag, ingen puls och ingen ökad värme, står helt normalt och belastar hovarna, ej speciellt överviktig, reagerar inte på visitertång där en fånghäst borde reagera eller i överhuvudtaget för den delen. inte mjuk, svampig eller svullen i kronranden, ingen feber.

Så in med era erfarenheter vad tycker ni, vet att fång är en lömsk sjukdom så vi behandlar det som sagt som det för säkerhets skull men det är ändå intressant med andras erfarenheter, framförallt ni med hästar med diffusa motstridiga symptom som min.

När vår ponny hade fång hade han ganska exakt samma symptom som din, tyvärr. Trava på hårt inget problem där heller. Lite stapplig i skritten och lite jobbigt att vända - det var allt. Han lade sig i och för sig ned ibland också, vilket han inte brukar. Men ingen värme eller puls och stod inte och avlastade. Så, ja... det kan vara väldigt lurigt. :(
 
@Sirap Vet ni vad som utlöste fången på er ponny och hur lång blev konvalescensen, var anfallet lindrigt eller fullt utvecklad fång?
 
Kortison kan väl utlösa fång om jag inte minns fel? Vet att det kan det om man ger det oralt i varje fall.
Jag hade nog låtit en veterinär undersöka hästen, bara för att vara säker. Och förmodligen hade jag haft världens fångest och behandlat hästen som om det var ett extremt fånganfall.

När min häst hade fång för några år sen var svårt att vända det enda symtomet när vi åkte till veterinären. På sjukhuset tyckte de att jag var nojig, men att jag ändå gjorde rätt. Det var med största sannolikhet fång, som stoppades i tid. Satte in butta i en vecka tio dagar någonting, sen var symtomen borta. Det var en förvånansvärt kort konvalescens, han var igång igen efter bara två tre månader. Jag hade förmodligen tur.
Nu har jag fullt utvecklad fångest på heltid och nöjer mig inte med att hålla koll på mina egna hästar. Jag gör hullbedömningar och känner puls på nästan varenda häst jag träffar :angel:
 
@sthu Vad jag har läst mig till så är det mycket ovanligt att dom får fång från ledinjektioner och att risken främst föreligger hos hästar med ir och dyligt. Min är inte speciellt överviktig och har inga fettdepåer vad jag kan se men kliniken som gav kortisonet varnade ändå för att risken finns. Var i kontakt med veterinär igår och enligt honom så var det meningslöst att komma in för det kommer inte visa något på röntgen så här tidigt iallafall och symptomen har han ju fått beskrivet från både mig och hovslagaren som var på plats samt att det är direkt olämpligt att transportera en häst med fånganfall. Om ca en vecka tio dagar så skulle vi komma in och ta plåtar och tills dess så behandlar vi det som ett fånganfall.
 
Hej! Idag var hästen helt symptomfri....??? Pratade med veterinären och han trodde att det var ett väldigt lindrigt anfall utlöst av kortisonet. Så in på tisd och röntga. Veterinären trodde att han snart skulle kunna gå på bete igen. :) Hästen är och har varit lite lös i magen och jag funderar på om man kan ge honom någon magmedicin. Veterinären föreslog bla mag tarm men jag har för mig att den inte är så bra så vad rekommenderar ni och var får man i så fall tag på medlet lite snabbt?
 
Jag gav mag och tarmbalans (Krafft) till min häst när hon var lös i magen av bete samt vid flytt och foderbyte. Jag tycker att det ger väldigt snabb och bra effekt, finns ju i välsorterade hästbutiker och Granngården tex.

Har inte hört att de kan få fång av ledinjektioner :crazy: På vilket sätt skulle det bli så?
 
Hej! Idag var hästen helt symptomfri....??? Pratade med veterinären och han trodde att det var ett väldigt lindrigt anfall utlöst av kortisonet. Så in på tisd och röntga. Veterinären trodde att han snart skulle kunna gå på bete igen. :) Hästen är och har varit lite lös i magen och jag funderar på om man kan ge honom någon magmedicin. Veterinären föreslog bla mag tarm men jag har för mig att den inte är så bra så vad rekommenderar ni och var får man i så fall tag på medlet lite snabbt?
Vanlig bakjäst är bra. Ett halvt paket om dagen. Har den tillräckligt med grovfoder?
Jag förstår det som att det inte är så vanligt att hästar får fång av kortisonsprutor. Det är tydligen mest om de är i riskzonen sedan tidigare. Lös i magen kan ju i och för sig vara ett tecken på att ngt är fel. Men detkan ju vara ngt annat fel på den. Fast det är nog bra att behandla den som om det var fång.
 
@stjarnfrugt Ok har bara hört dåligt om Mag tarm så tänkte att det inte fungerar. Men kanske ska prova med det ändå om jag inte hittar något annat. Jo dom kan tydligen få av kortison och vet varnade inför käkinjektionen att det var en väldigt
hög dos och att risk för fång finns. Vi trodde dock att eftersom det var hästens tredje injektion med samma styrka och dom tidigare två hade gått problemfritt samt att han inte är en riskzonhäst så skulle det inte bli några problem. Men ack vad man bedrog sig..
 
Vanlig bakjäst är bra. Ett halvt paket om dagen. Har den tillräckligt med grovfoder?
Jag förstår det som att det inte är så vanligt att hästar får fång av kortisonsprutor. Det är tydligen mest om de är i riskzonen sedan tidigare. Lös i magen kan ju i och för sig vara ett tecken på att ngt är fel. Men detkan ju vara ngt annat fel på den. Fast det är nog bra att behandla den som om det var fång.
Jag har provat bakjäst men det har inte gett något resultat. Hästen är väldigt känslig i magen och så fort det började töa så började han få problem med magen. Har gått på lösdrift och pillat i sig ca 20-25 kg/dygn utan att det gjort någon skillnad. Han är inte jätte lös men det är inte ordentlig struktur på bollarna om man säger så och han har bajsat en del bajsvatten men det är inte fallet nu. Just nu har vi vets inrådan dragit ner 30% på vad han ska äta så nu får han 12 kg/dygnför fångens skull. Anledningen till att vi misstänker fång pga kortison är för att han som sagt fick en väldigt hög dos och normat sett så brukade inte denna klinik ge så höga doser men det var samma dos som föregående klinik hade gett med bra resultat så därför gav vi samma dos igen.
*kl*
Pro Viva läste jag om att vissa gett sina hästar med gott resultat, det kanske kan vara värt att testa tills jag får tag på något annat?
 
Ok. Min häst blev sprutad med kortison i 4 leder i början av juni. Veterinären sa faktiskt ingenting om fång...

Både min häst och en häst i mitt förra stall (stora problem med lös mage) har blivit mkt bättre efter Kraffts mag och tarmbalans. Vanligtvis ger jag 1 pkt jäst per dag men tycker det blev för meckigt när jag flyttade till lösdrift och inte hade samma tillgång till kylskåp i stallet. Dock ger jag det som underhåll och inte i nåt behandlande syfte, tycker hennes päls är väldigt fin av det om inte annat...

Proviva har jag försökt ge när jag gett Finadyne, men det ratade hon helt. Fick ge i en spruta i munnen under stora protester, men andra hästar älskar ju det.

Mash sägs ju också vara bra för magen. Jag ger det i perioder när hon inte vill äta mineralerna, eller som när jag var tvungen att få i henne Finadyne utan ett dagligt krig.

A-fil gav jag min gamla kolikhäst. Jag vet inte om det är lika vanligt idag, men jag fick lära mig att en liter per dagen är lagom dos. Mindre är för lite för att ge nån effekt.
 
@stjarnfrugt Det kanske inte var så stora doser kortison så dom bedömde att det föreligger fara. Mina tidigare hästar har oxå blivit sprutade utan att någon sagt något om fång.


@SkorpSmulan Har ringt runt till alla apotek häromkring och ingen har det hemma. Dom kan få hem det till imorgon kl 5 men vi reser bort över midsommar vid lunch så det går tyvärr inte.

Kl
När jag googlade diarre häst så fick jag upp Diarsyl för hund, katt och häst?? Kan det vara något då?
 
Ash vad dumt.
Vad jag har fattat så är det väl lite samma sak det man ger till hundar som det man ger till hästar fast med smakskillnad. Hundarnas smakar lever typ och hätarnas äpple. Sen bör det ju vara olika styrka också.
 
Jag missuppfattade nog situationen, trodde att din häst bara hade fått en dos, ganska stark och inte tre jättestarka. Hur länge har den varit lös i magen? Jag undrar om jag verkligen hade vågat släppa den på bete snart igen om det verkligen är/har varit ett fånganfall. Om det bara var lindrigt så är det ju. I te säkert att något syns på röntgenbilderna vilket ju är jättebra i och för sig.

Vad får den att äta nu?
 
@stjarnfrugt : cortison innebär alltid en förhöjd riskt för fång. Det ska samtliga veterinärer informera om, oavsett häst, det är allmän info. Finns flertalet mediciner som innebär förhöjd risk.
 
@super Gut balancer har fungerat väldigt bra på våran häst med känslig mage när han blir lös. Ger resultat på någon dag bara. Har provat bakjäst, yea-sacc och kraffts magtarm men inte fått någon effekt. Vet inte hur lätt det är att få tag på snabbt, har köpt på nätet men även av distriktarna någon gång.
 
@super Gut balancer har fungerat väldigt bra på våran häst med känslig mage när han blir lös. Ger resultat på någon dag bara. Har provat bakjäst, yea-sacc och kraffts magtarm men inte fått någon effekt. Vet inte hur lätt det är att få tag på snabbt, har köpt på nätet men även av distriktarna någon gång.

Gut balancer är det som funkat bäst på min med krångelmage.
För att stoppa diarre fungerar diarsanyl bra, finns på apotek.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 377
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 831
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp