Fång eller inte fång, det är frågan

Sv: Fång eller inte fång, det är frågan

En fånghäst mår bäst i att äta ett grovfoder av bra kvallitet o undvika allt vad kraftfoder heter. Hade aldrig gett en fånghäst vetetkli.

Min fånghäst får fri tillgång på ett hösilage med en kvot på drygt 9 o hon mår hur bra som helst.

En fånghäst har samma näringsbehov som en frisk häst

Hej jag hadde absolut inte väntat till måndag det är allvarligt,I stället att vänta på en klinik så ta ut distrikt vet,

Funderar på om det var fång min häst hade i mars förra året. Kom efter hovslagaren varit där. Hon var stel och hade puls men reagerade inte på visitertången när veterinären var där. Efter ett tag tog jag ut en ny veterinär och han sa att det absolut inte var fång utan att hon var dåligt skodd. Bytte hovslagare genast och han sa att hon hade breddad lamellrand och att hon gick som på en klumpfot. När han skodde min andra häst hade han också breddad lamellrand. Han har blivit riden för olika instruktörer under hela den här tiden och har inte visat ett enda tecken på fång. Kan hästar få breddad lamellrand av dålig skoning? Reagerar inte alla fånghästar på visitertång?

Det där med betforn var intressant. Ska börja hälla bort vattnet.

Vad det än var så är min lilla älskling bra från vad det nu var och hon älskar sin nya hovis.

. Bytte hovslagare genast och han sa att hon hade breddad lamellrand och att hon gick som på en klumpfot. När han skodde min andra häst hade han också breddad lamellrand. Han har blivit riden för olika instruktörer under hela den här tiden och har inte visat ett enda tecken på fång. Kan hästar få breddad lamellrand av dålig skoning? .

Hur menar din veterinär? Att hovslagaren skulle orsaka en breddad lamellrand pga skoningen??? Det var något nytt för mig isf...
Allt är ju visserligen möjligt,men jag har aldrig varken hört talas om eller sett eller erfarat att skoning, vare sig bra eller dålig kunde orsaka en breddning där!? Du kanske ska höra med veterinären igen...

Ja veterinären sa att det berodde på skoningen. Jag kan ingenting om fötter. Men den ena hästen har varit helt frisk det är jag helt säker på trots breddad lamellrand. Hon är bra nu och det är huvudsaken.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka