Fång eller inte fång, det är frågan

Sv: Fång eller inte fång, det är frågan

Ursäkta mig. Jag läste nog för slarvigt eller rättare sagt inte alls. Det blir lätt så när man bara läser det senaste inlägget. Jag glömmer ibland vad som har stått innan.

Det finns flera teorier om hur fång kan uppstå. Jag har också läst detta om aminosyror och förstått det som att det är en möjlig teori men att man inte vet säkert. Vad jag föstod skulle det i så fall vara om man ger för mkt protein från kraftfoder så att det också landar på fel ställe och bryts ner av bakterier i stället för av hästens egna enzymer.

I och med att denna risk endast hänförs till kraftfodergiva förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att tarmen ej klarar av att ta hand om en för koncentrerad och samtidigt för stor proteingiva? Har du nån källa?

I och med att denna risk endast hänförs till kraftfodergiva förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att tarmen ej klarar av att ta hand om en för koncentrerad och samtidigt för stor proteingiva? Har du nån källa?

Jag har förstått det så. Proteinmetabolismen och orsakerna till fång är ju inte det lättaste att sätta sig in i och sedan redogöra för.
Jag kan letar källa i morgon. Jag har nog läst detta på flera olika ställen.

Hejsan!
Jag tror nog du kan utesluta fång, är till 110 procent säker på att din hovslagare har verkat lite för mkt, och hästen blev helt enkelt sulöm! Kyl hovarna, stå på mjukt underlag, eller sko så att trycket försvinner, dvs skåla ur skorna på insidan om sömhålen, så att det inte ligger och trycker. Så länge hästen är barfota så trycker ju underlaget hela tiden, då brukar det vara bättre att sko som jag föreslog. Kan tillägga att jag är utbildad hovslagare. Skulle inte oroa mig om jag var du, ganska typiskt att det skulle komma dan efter hovis vart där och allt. Lycka till!

Hejsan!
Jag tror nog du kan utesluta fång, är till 110 procent säker på att din hovslagare har verkat lite för mkt, och hästen blev helt enkelt sulöm! Kyl hovarna, stå på mjukt underlag, eller sko så att trycket försvinner, dvs skåla ur skorna på insidan om sömhålen, så att det inte ligger och trycker. Så länge hästen är barfota så trycker ju underlaget hela tiden, då brukar det vara bättre att sko som jag föreslog. Kan tillägga att jag är utbildad hovslagare. Skulle inte oroa mig om jag var du, ganska typiskt att det skulle komma dan efter hovis vart där och allt. Lycka till!

Men varför blev han då bättre när skorna försvann? Då gick pulsen ner och han gick på riktigt bra mot tidigare. Nu är han ju som sagt fångskodd, kapad tå, bakvänd sko och hård sula och i dag hade han mikropuls och var mkt gladare och piggare, ville tom trava från sjukhagen. Han går ju visserligen på butta också, så det gör väl en del.
Jag är jätteglad att så många svarat på denna tråd, så man lär sig lite mer :idea:
Det jag undrar nu är vad jag så småningom ska ge för kraftfoder. Han tränas ju en del annars och jag innbillar mig att han behöver lite för muskelbyggnad och energi, då han i grunden inte är världens piggaste. Obs jag är väl medveten om att han inte ska ha nåt på länge, men jag tänkte sen när konvalecensen är över...

Måste ju finnas nån anledning till varför man plockar av fånghästar sina skor i akutskedet, är dock inte jätteinsatt i detta med fång o skor. Min fångis har alltid gått barfota men skoddes senare med fångbeslag.

min syster jobbar på hallands djursjukhus. Och i somras (när jag fick avliva mitt halvblod pga svår fång) sa hon att dom hade fullt i stallet på sjursjukhuset (bara stora hästar) och bara fång på alla. Så jag vet inte om det kanske börjar bli vanligare. detta var i början på sommaren så jag vet inte hur det är nu.

Måste ju finnas nån anledning till varför man plockar av fånghästar sina skor i akutskedet, är dock inte jätteinsatt i detta med fång o skor. Min fångis har alltid gått barfota men skoddes senare med fångbeslag.

man tar ofta av dom skorna pga att det ofta är tåkappa på hästen. har de sidokappor händer det att man låter dom sitta kvar beror lite på hur tån på hästen ser ut.
Men man verkar ofta fånghästar och tar bort en del av tån så att hästen får stå på ett sätt som gör att trycket i hoven inte är riktigt lika stor. När hästen har lite mindre ont kan man sko med fångbislag. Detta är vanliga skor (men utan någon kappa på alls) detta kan underlätta lite för sula. Är dom hemskt ömma slipper dom då även trycket underifrån.

Anledningen att man ger betfor är som tidigare sagt p.g.a. att den ahr nyttiga fibrer för magen. Häller man på rejält med vatten som man sedan häller bort så försvinner det mesta av sockret enl. min vetrinär.

Här kommer en källa.

Det går säkert att hitta mer om det som Margareta Rundgren har skrivit om detta om du söker på SLU..

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=292&infogrp_id=31

Senast ändrad:

Eller också skaffar man betfiber som inte innehåller socker i någon större mängd.

Anledningen att man ger betfor är som tidigare sagt p.g.a. att den ahr nyttiga fibrer för magen. Häller man på rejält med vatten som man sedan häller bort så försvinner det mesta av sockret enl. min vetrinär.

Bra tips! De "farliga" kolhydraterna är ju vattenlösliga så detta att hälla av vattnet borde reducera sockret.

Tack, forest autumn för, källan!!

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!

funderar på om veterinären KAN/har möjlighet att diagnostisera helt säket , vad han/hon är ju att gå på vad han ser , känner och kan lyssna in anamnesen. röntgensyn har de ju tyvärr inte. skulle han/hon kunna skilja på belastningsfång eller foderfång? Ibland har vi lite övertro på vad en veterinär faktist har möjlighet att se. Om det är Fång så sys det troligeni tån vid verkning om ca två månader. hade varit intressant att få veta sen efter funderingarna här.

PS Smart med betor, att det går att minska stärkelsen genom att hälla av vattnet. Finns det olika sorters betfor?

Ok, intressant! Är det inte så att även för mkt proteiner kan rubba tarmfloran och ge foder relaterad fång? Varför ska man annars ta bort kraftfodret, är det enbart för sockret? Jag har som sagt ingen erfarenhet av fång, så jag vill gärna veta så mkt som möjligt :smirk:

Man tar bort allt grovfoder och tillsätter endast betfor.
grovfodret är för mycket protin i och skall endas ges när hästen arbetas..
Betfor ges till fång hästar för att hästen ska kunna få i sig "fenylbutazon" eller vilket smärtstillande medel den än får och för att hålla igång magen så den arbetar konstant man kan även blanda i lite vete kli som också håller igång magen.

det är ivarje fall vad jag har fått det förklarat för mig. Och vad veterinären sade.

Min fång häst när hon gick på fenylbutazon hade/har boxvila gav jag
Morgon:
4kg hö (låg protein hö, fjolårs hö)
2 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon
1,5 dl kraft miniral
E.m:
3 kg hö (låg protein hö, fjolårs hö)
Kväll:
4 kg hö (låg protein hö, fjolårs hö)
3 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon.
1 mått E-vitamin för att bibehålla delar av musklerna
1,5 dl kraft miniral

jag hade även i vanligt socker och morötter (var försiktigt med morötterna, ge inte för mycket..) då hon vägrade äta sin mat. (Dem kan vägra äta då dem tycker maten smakar konstigt/äckligt.)
/R

Senast ändrad:

Mammas arbetskamrat har en fånghäst, hon fick både hö och ensilage.
Ensilade gav hon för att det är bättre att ge till fånghästar. Hon fick E.m och kväll med sammanlagt 5 kg hö och så fick hon 6-7 kg ensilage morgon och lunch.

Tänk på att sura/övermogna/försurade äpplen kan ge hästar fång, sammasak gäller morötter, de får inte ligga förlänge och vara/bli frostbitna.

/R

Mammas arbetskamrat har en fånghäst, hon fick både hö och ensilage.
Ensilade gav hon för att det är bättre att ge till fånghästar. Hon fick E.m och kväll med sammanlagt 5 kg hö och så fick hon 6-7 kg ensilage morgon och lunch.

Tänk på att sura/övermogna/försurade äpplen kan ge hästar fång, sammasak gäller morötter, de får inte ligga förlänge och vara/bli frostbitna.

/R
Ensilage är inte alls bra för en fånghäst!
Finns mkt kunniga veterinärer som avråder från att ge hösilage till fånghästar pga av att olika balar kan va så olika.
Varje ny bal blir som ett foderbyte!Har man en mkt känslig häst skulle jag inte ta den risken.
Att ge mkt betfor skulle jag inte heller göra,samt vara mkt försiktig med även lusern till fånghäst,vet mer än en häst där utlösande faktorn varit dessa två fodermedel.
Är tarmfloran redan i obalans behövs inte mkt som får bägaren att rinna över.

Betfor ges till fång hästar för att hästen ska kunna få i sig "fenylbutazon" eller vilket smärtstillande medel den än får och för att hålla igång magen så den arbetar konstant man kan även blanda i lite vete kli som också håller igång magen.

det är ivarje fall vad jag har fått det förklarat för mig. Och vad veterinären sade.

Morgon:
2 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon
1,5 dl kraft miniral
E.m:
Kväll:
3 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon.
1,5 dl kraft miniral

jag hade även i vanligt socker och morötter (var försiktigt med morötterna, ge inte för mycket..) då hon vägrade äta sin mat. (Dem kan vägra äta då dem tycker maten smakar konstigt/äckligt.)
/R
Behövs det verkligen så mkt betfor för att lura i hästen medicinen?
Är det torr eller blöt mängd i dl??

Morgon:
2 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon
1,5 dl kraft miniral
E.m:
Kväll:
3 dl betfor
5 dl vete kli
1,5 påse fenylbutazon.
1,5 dl kraft miniral

Den här fodergiva låter i mina öron som en riktig rysare med tanke på att det är en fånghäst det gäller!!?? Du vet att betfor innehåler väldigt mycket socker va? Och 11kg hö?

Morgon:

E.m:

Kväll:

(Dem kan vägra äta då dem tycker maten smakar konstigt/äckligt.)
/R

Hur har man tagit bort allt grovfoder om den dagligen får 11 kg hö???

Hästar kan även vägra äta om man överutfodrar dom, det är liksom ett tecken.

Din foderstat är inte ens korrekt anpassad för en högpresterande häst i full tävlings kondition.

Hur gammal är du och vad är din kunskap om foderlära??

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka