Fång eller inte fång, det är frågan

Sv: Fång eller inte fång, det är frågan

Men vad hemskt, det kan se väldigt likt ut som fång. det kan tom bli symtom som belasningsfång. (inte så ovanligt bland oseriösa barfotaverkare). Om detta har skett så har du samma symtom som vid fång "laminatis". Har du bytt hovslagare eller så . varför tog han mer denna gången? Har han varit problemfri innan och detta kommer efter skoningen så undrar jag om du inte börjar närma dig vad som är orsaken.
Om han bara är sulöm så tror jag inte han skulle reagera om du går i nedförsbacke lutande, inte brant på mjuk underlag? fånghästar har svårt för det.
Nej jag har inte bytt hovis, utan har honom till alla mina hästar men av någon anledning så har han problem att sko russet, han har sömstuckit honom vid två tillfällen. Sista gången var han halt och varm men det försvann när sömmen kom bort. Han var helt ohalt innan sista skoningen..
Han reagerar inte mer i nedförsbacke. Han går lite bättre nu, men har ff puls men ingen värme :confused: Nu står han upp i boxen hela tiden, lägger sig inte så fort han kommer in. Ja jag blir inte klok, hoppas veterinären har nåt bra att komma med...

Min häst har haft fång, två gånger. Men det är ingen vanlig "foderfång" eller "belastningsfång", hon fick fång pga "Cushings syndrom" visserligen.

En häst som har fång står med frambenen ovanligt långt fram och samma med bakbenen bakåt, alltså den står som en gung-häst. Våran hade dock bara fång fram och stod med fram benen frammåt och vägrade gå. Hon åt även inte som hon skulle, (hon är ett matvark) hon hade hög puls men inga varma hovar och ingen feber, det har hon inte haft någongång. Hon fick smärtstillande och fick äta fenylbutazon 2 gånger om dagen och hon rätade upp sig direkt. Vi har även varit på röntgen och hovslagare på Strömsholm och väntar på svar om det går vägen för henne.

Jag skulle rekommendera att ta ut en veterinär som kan kolla ordentligt och eventuellt ge smärtlindring.
Tänk på att fång hästar måste stå stilla då det inte är inflammatoriskt. Fenylbutazon är endast smärtstillande till fånghästar.
/R

Senast ändrad:

Nu har han blivit kollad och det visade sig att han hade en lättare släng av fång, som var värre i höger framhov. Har nu fått Finylbutazon och ska gå i sjukhage. Skönt att äntligen veta vad som var fel! Blev skodd med bakvänd sko och hårdsula. Blev ordentligt avverkad i tån... Nu håller jag tummarna att han ska bli bra, lilla grynet. Tack alla för tips och synpunkter

Lycka till och hoppas att du slipper fler "erfarenheter". Fick du någon förklaring om vad som kan ha utlöst det? fodret eller verkningen? har själv ett russ som hade fång i somras som vi ger hösilage för första gången i år. är lite orolig om det inte är bra för honom. sa han/ hon något om det? det är ju inte så vanligt med fång nu ?

Menar du att hästen gått o haft ont i flera veckor utan att du tillkallat veterinär?

Är det inte bättre att fodra med hö om man har fånghäst? Jag har själv aldrig haft någon häst med fång (peppar, peppar ta i trä ) men har hört det av andra i stallet som haft problem i stallet med just fång.

Menar du att hästen gått o haft ont i flera veckor utan att du tillkallat veterinär?

Klart jag har tillkallat veterinär! Denne tyckte inte att han skulle få smärtstillande förrens han varit på klinik, för att inte döva smärtan och därmed reaktionen. Nu stog jag inte ut längre med att se honom ha ont, även om han blivit bättre, så jag såg till att få honom kollad idag, hade ju inte tid på kliniken förrens måndag.

Lycka till och hoppas att du slipper fler "erfarenheter". Fick du någon förklaring om vad som kan ha utlöst det? fodret eller verkningen? har själv ett russ som hade fång i somras som vi ger hösilage för första gången i år. är lite orolig om det inte är bra för honom. sa han/ hon något om det? det är ju inte så vanligt med fång nu ?

Ja jag hoppas verkligen också att jag slipper detta mer, speciellt för ponnyn skull, stackars liten. Veterinären trodde nog att fodret låg bakom. I vårat stall har dom fri tillgång på hösilage i hagen, väldigt låg protein halt, men det räckte tydligen ändå. Så nu får han gå i egen hage, så utfodrar jag honom där. Ingen fara att använda hösilage, bara det inte är för hög protein halt i. Och vi har gett havre, visserligen bara en mkt liten giva, men veten tyckte det var bättre med typ fibergi låg om han ska ha kraft. Men nu får han leva på morötter ett tag. Veterinären sa också att han hade haft rätt många fångfall i vinter, men bara på stora hästar! Konstigt, trodde fång var vanligast på ponny

Har själv funderat mycket över detta med grovfodret och min veterinär sa till mig att han trodde att det var sämre att ge exempelvis hösilage till hästar med anledning av fångrisken, dock poängterade han att han ej hade några vetenskapliga belägg för detta.

Enligt uppsats skriven 2007 vid HUV, SLU så är hö det grovfoder som innehåller mest socker eftersom socker bryts ned i ensileringsprocessen. Ensilage har jag blivit rekommenderad av en doktorand vid HUV om jag i mesta möjliga mån vill undvika socker i grovfodret.

Detta är ju motstridiga uppgifter :confused:. Men tänk på att veterinärer är experter inom sitt område, d v s diagnostisering och behandling av sjukdomar/skador. Avseende foderfrågor anser jag att en forskare eller annan sakkunnig inom detta område borde ha mer på fötterna.

Inte helt lätt.

För att förtydliga mitt inlägg här ovan... i mitt resonemang utgår jag från den senaste forskningen som pekar på att överskott av kolhydrater/socker i fodret orsakar foderrelaterad fång.

Ok, intressant! Är det inte så att även för mkt proteiner kan rubba tarmfloran och ge foder relaterad fång? Varför ska man annars ta bort kraftfodret, är det enbart för sockret? Jag har som sagt ingen erfarenhet av fång, så jag vill gärna veta så mkt som möjligt :smirk:

För att förtydliga mitt inlägg här ovan... i mitt resonemang utgår jag från den senaste forskningen som pekar på att överskott av kolhydrater/socker i fodret orsakar foderrelaterad fång.

Har funderat på varför man rekomenderar betfor till fånghästar?
Socker...
Vet någon något mer om vad som händer med stärkelsen i höt när det blir ensilerat så skriv!
Intressant att höra att det är MER i hö?! Varför är inget enkelt..

Ok, intressant! Är det inte så att även för mkt proteiner kan rubba tarmfloran och ge foder relaterad fång? Varför ska man annars ta bort kraftfodret, är det enbart för sockret? Jag har som sagt ingen erfarenhet av fång, så jag vill gärna veta så mkt som möjligt :smirk:

Det är stärkelsen i kraftfodret som ej är bra för fånghästar. det är lätt att den rinner över till tjocktarmen och då stör tarmfloran. Fånghästar bör inte äta spannmål. Däremot är det viktigt att de får i sig proteiner så deras hovar kan repareras.
Jag ger hö med bra proteinhalt och lusern till min fånghäst.

Senast ändrad:

Har funderat på varför man rekomenderar betfor till fånghästar?
Socker...

Ja... tidigare har jag alltid varit skeptisk mot betfor p g a att det är en restprodukt från sockertilllverkningen. Men samtidigt som det förvisso innehåller en del socker (energi) så innehåller det mycket fibrer. Fibrer vill inte sockertillverkarna ha utan det blir över och sedan görs det befor av det. Sen om man ska ge det till fånghästar? det vet inte jag och jag skulle till fånghäst undvika all form av foder förutom grovfoder om möjligt går. Men har man däremot en häst som är svårfödd och behöver ge den något mer än grovfoder så rekommenderar iaf Karen Briggs betfor framför spannmål då fiberinnehållet är högre i betfor. Fibrer är bra för magen. Foder som är sockerrikt men ej fiberrikt kan bunkras upp i magen och sätta igång en process där försurning uppstår och elaka bakterier som sedan kan sprida sig till blodet bildas vilket i slutändan kan resultera i fång. Fibrer transporterar maten vidare och låter magen jobba. Därför är betfor, enligt denna teori, ett bättre alternativ än exempelvis havre eller korn eftersom dessa spannmål är långt ifrån lika fiberrika som betfor och samtidigt är nog kolhydrathalten ungefär lika i dessa båda foderslag. Gå gärna själv till källan och läs!

JFoder som är sockerrikt men ej fiberrikt kan bunkras upp i magen och sätta igång en process där försurning uppstår och elaka bakterier som sedan kan sprida sig till blodet bildas vilket i slutändan kan resultera i fång. Fibrer transporterar maten vidare och låter magen jobba. Därför är betfor, enligt denna teori, ett bättre alternativ än exempelvis havre eller korn eftersom dessa spannmål är långt ifrån lika fiberrika som betfor och samtidigt är nog kolhydrathalten ungefär lika i dessa båda foderslag. Gå gärna själv till källan och läs!

Det är lätt att blanda ihop begreppen. Det finns olika sorters kolhydrater en del av dem kallas förenklat för socker. De bryts ner snabbt. Sedan finns det andra som kallas för fibrer. De bryts ner längsamt.
Med ett foder som är sockerrikt men ej fiberrikt antar jag att du menar kraftfoder ex havre som innehåller mkt stärkelse. Stärkelsen ska brytas ner i tunntarmen till socker dvs glukos. Ibland ex om det blir för stor mängd stärkelse så klarar inte tarmen av att bryta ner stärkelsen utan en del av den fortsätter till tjocktarmen där bakterier bryter ner den i stället och då blir det en försurning som inte är nyttig. I fiberrikt foder finns kolhydraterna som fibrer i stället. De ska brytas ner i tjocktarmen av de bakterier som ska finnas där. Det är därför bra att ge hästen så mycket fibrer som möjligt så att dessa bakterier får arbeta. Betfor är ett sådant foder-

Senast ändrad:

Jag vet att jag har läst någonstanns att det finns teorier om att aminosyror (från protein) kan leda till fång, men jag kommer inte på var just för tillfället. Tidigare trodde man, som bekant, att det var proteinet som var orsaken och nu har väl de flesta forskare lämnat den teorin. Ja det är ju inte enkelt... om det ändå vore det ändå!!! Men jag sätter nog mest tilltro till kolhydratsteorin (den ena utesluter ju inte den andra förvisso). Jag vet dock att det finns teorier om att det kan uppstå leverproblem och njurproblem på hästar ifall de får för mycket protein och ett överskott av aminosyror i kroppen.

Ja... jag är väl lite slarvig med begreppen, men jag skrev socker för enkelhetens skull. Sen trodde jag att det framgick att jag syftade på havre eller korn som kommer igen senare i texten. Tack för en ännu bättre förklaring till nyttan av fibrer! :)

Jag vet att jag har läst någonstanns att det finns teorier om att aminosyror (från protein) kan leda till fång, men jag kommer inte på var just för tillfället.

Det finns flera teorier om hur fång kan uppstå. Jag har också läst detta om aminosyror och förstått det som att det är en möjlig teori men att man inte vet säkert. Vad jag föstod skulle det i så fall vara om man ger för mkt protein från kraftfoder så att det också landar på fel ställe och bryts ner av bakterier i stället för av hästens egna enzymer.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka