Fång? dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mimmi_42
  • Startdatum Startdatum
M

Mimmi_42

Har ett sto som har ca två månader kvar på dräktigheten. Misstänker nu att hon fått fång. Är varm om alla hovarna men verkar inte ha direkt ont. Hon är barfota och går alltid lite försiktigt. Jag kan väl inte direkt ta bort allt foder utan hon måste väl ha sitt grovfoder?
Har läst att det är ovanligt med fång på dräktiga ston stämmer det? Hon har aldrig haft fång tidigare. Är det risk för att hon inte klarar av att gå tiden ut, för hon blir ju inte lättare med tiden? Tacksam för lite goda råd om vad jag ska göra.
//Mimmi

Sv: Fång? dräktigt sto

dräktighet brukar oftast kunna förhindra fång, men inte alltid
jag har haft ett halvblodssto som fick fång när hon var högdräktig, det var INTE kul.
Med de kunskaper jag har idag skulle jag försöka minimiera sockerintaget. Läs på hästvårdssidan och ev på fodersidan om insulinresistens/metaboliskt syndrom och hur dessa ska skötas. Det är aldrig fel att ta till sig de råden även om din häst inte är konstaterat insulinresistent.

I ditt läge skulle jag inte vänta , ut med vet ta blodprov så vet du . Ovanligt är det men det finns alltid en risk är hon ömfotad redan innan blir det ju inte bättre när hon blir tyngre. Men vänta inte, för behandling finns och fång skall man behandla så snabbt som möjligt.
Lycka till!

Ja ursäkta att det lät konstigt , men tänkte lite längre än jag skrev, men eftersom stoet är dräktigt röntgar man ju inte och på blodprover kan man ju se ,förutom om det skulle vara något annat, ser man ju även om halten av det giftet som frigörs vid fång har ökat (kan inte namnet ) kanske lite överbeskyddande?!? Men sån e jag :) Vilket fall som helst så skulle jag inte vänta med att ta ut vet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen...
Svar
17
· Visningar
2 765
Senast: Linda_A
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka