Fång av hösilage

clubman

Trådstartare
Nu har jag suttit och googlat om hösilage..Då fick jag se att många trodde att chansen var större att hästen fick fång av hösilage pga att varje gång man bytade bal blir det som ett foderbyte...men om bonden har skördat alla balar på samma fält vid samma tidpunkt hur kan det då bli som ett foderbyte?? Min häst är jag osäker på om hon haft fång..hon har en hovbenssänkning men vet är osäker om det kommer från fång..hennes hovar var väldigt misskötta när jag fick hem henne nämligen..hon är importerad från holland så det är svårt att ta reda på..Nu har hon varit kass i magen ett tag och jag är rädd att hon ska få fång om tarmfloran är ur balans..nu har jag köpt hö istället för att se om det blir bättre..och tror att jag kommer att skippa hösilage i fortsättningen om detta påstånde stämmer..hon har gått på hösilage förra vintern utan problem..vad har ni för erfarenheter??

Sv: Fång av hösilage

Min fångponny har ätit hösilage sen han fick fång (tre år sen) och jag har absolut inga negativa erfarenheter av det.

vår fångpålle har oxå ätit silage i flera år utan återfall. jag har inga negativa erfarenheter alls.

Jag tillhör de som är "gammaldags". Inget hösilage här inte. Förra ägaren till min fångponny hade försökt men det gick inte. Magen ballade ur direkt, sa hon.

Tidpunkten kan ju inte vara densamma om det inte är små fält. Dessutom har jag varit med om att på samma fält har det varit otroligt olika värden beroende på markens beskaffenhet m m.

Ja det kan det vara framförallt om man har kuperade åkrar men det spelar ju egentligen ingen roll för hö som blir taget från samma åker får ju också olika värden.
Vi pressar direkt på åkern.
Är det många som samlar sitt hö löst, blandar det och sen pressar :confused:

Nej, grejen med hösilage är väl att man anser att det blir olika processer i olika balar.

Sista frågan förstod jag inte. Skulle väl inte tro det, i alla fall. Det låter tidskrävande och arbetsamt.

Finns ju ingen som vet varför eller hur fång uppstår. En senare tids teori är att något som kallas "fruktan" skulle kunna vara orsak, helt eller delvis. Läst på Buke.

Vår fånghäst gick på hösilage hela förra vintern efter att fått fång på hösten innan- inga problem, fick fång igen i somras men går sedan november åter på hösilage- inga problem.

En sidofråga. Varför är alla så rädda för foderbyte? Hästarna själva byter ju foder hej vilt, dvs dom som har möjlighet, utan att må dåligt av det. Är det inte så att man gör dom känsliga av för "smalt" och enformigt foder?

LIA

Det är intressant det du säger. När man släpper på bete vänjer man iof in försiktigt, men sen när dom blivit vana flyttar man ju till andra åkrar utan samma tillvänjningsperiod - åtminstone jag....

Jag ger alltid Microbalans till en av våra ponnysar som haft fång.
Det ger en stabil tarmflora som klarar ett byte av hösilage med kanske annat pH värde eller bakterieflora i.
Det ger jag även till de andra vid minsta tecken på magpåverkan och det stabiliserar magen.
Vår foderponny hade när vi fick honom mycket illaluktande bajs,liksom surt,efter att ha fått microbalans några veckor rättade det till sej och nu får han bara det någon gång ibland.

Själva näringvärdet på gräset skiljer sig inte i ensilerat gräs eller hö. Och att det skulle variera mellan balarna gör det ju med hö också. Det är mest vatten halten som skiljer. Och vad jag har förstått av nya forsknings resultat från SLU så innehåller ensilage mindre socker än hö då ´detta ombildas i ensilerings prosessen..... Bättre för vissa fånghästar kanske???!!!:o

Visst varierar värdena mellan olika balar helt klart. Men torkning av hö är en process helt utan tillsatser. Hösilage tillsätter man grejer så att det blir en process innanför plasten. Det är väl den man anser skiftar mellan olika balar. Alltså är det ju inte bara värdet vilket givetvis också varierar mellan olika hösilagebalar såväl som höbalar.

Finns ju ingen som vet varför eller hur fång uppstår. En senare tids teori är att något som kallas "fruktan" skulle kunna vara orsak, helt eller delvis. Läst på Buke.

Det finns en hel del forskning runtom i världen där man sett hur man kan inducera fång på hästar, vilka som är i farozonen, vad fetma gör, vad ämnesomsättningen gör, vad klimatet gör, vad som händer i hoven och kroppen innan symtom osv.

Det är fortfarande så att man inte vet allt för det är extremt komplext, men man har förstått mycket mer än för några år sedan.

Kan tipsa om att försöka hitta forskningsartiklar (vilka det finns massor av) istället för att läsa på buke om man verkligen vill veta var kunskapen står idag.

Om jag inte kommer ihåg fel så tillsägger man syrakultur till ensilage, men hösilage får sköta processen för egen maskin. Det som påverkar också är mängden luft i balarna vilken skiljer sig en del mellan varje bal, så likvärdigt är det ju svårt att pressa.

Efter att ha läst en hel del grönbiologi på universitet kan jag säga att mängden socker i hö påverkas av hur lång tid det tar för höet att torka. Torkar det väldigt fort så hinner det inte konsumera sockret och vi får då ett sockerrikt hö. Tar det längre tid, hinner gräset konsumera sockret. Sånt som också påverkar är temperatur, mängden sol, tid på dygnet, mängden näring i marken gräset/höet växte på, mängden vatten i marken. Det som gör det svårare att ha häst i nordiskt klimat är att våra gräs är gjorda för att klara kyla och kan därför bilda mycket mer socker än andra gräs. Den sort som ska vara bäst på att klara kyla genom att bilda socker är vårt vanligaste hästgräs raj.
(En del av detta går att hitta i kurslitteratur för eftergymnasiala studier i växtbiologi)

Det som jag hört diskuteras av veterinär var att med våra milda vintrar som ger en längre tillväxtperiod på gräset, perioder då de också producerar mycket "kylarvätska" är ju inte helt bra för våra hästar. Kommer ni ihåg i höstas? Det var ett stall där hästarna gått ut på frostnupet gräs och alla fick fång. Det kan också vara så att alla hästar inte får fång av samma skaer, allt beror på vad man utsatt magen för tidigare om det gör att den puttas över kanten eller inte. Därför är ju foderhygien, minimera tvära byten, bra vinklar i fötterna och annat så viktigt så man minskar risken att man utsätter hästen för den droppen som får bägaren att rinna över och hästen blir sjuk.

Den som inte fattat det än ;) så har jag under flera år varit nördigt intresserad av både vad som händer i hästen och vad det är utifrån som gör att de blir sjuka. Det finns massor att läsa, tro mig. :)

Så gräset konsumerar sockret även som avklippt alltså?

Ett litet tips om du är intresserad av att läsa om fång så finns det många mkt bra fångtrådar här på forumet i dessa finns det dessutom flera länkar till intressanta sidor på internet både på svenska och engelska.

Det jag menade va att det skiljer inte mer på olika balar från samma åker bara för att det är inplastat! :crazy:

knapplån

Jag tror att den största risken med ensilage är att det många ggr är för dåligt och att det är svårt att upptäcka det.
Om all ensilage hade varit av bra kvalite så tror inte jag att det hade ökat fångrisken alls eller i alla fall inte så mkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka