Åh vad jag retar mig...

Sv: Åh vad jag retar mig...

Du gör ett avtal med bönderna innan de skördar. Då kommer dom ge dig ett pris där det är lönsamt för dem att bala småbalar och ombesörja transport. Problem solved.

Jo men det var ju det jag gjorde och sedan hörde han inte av sig och nu har alla andra skördat redan.. läs vad jag skriver...
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Gammal skruttig för mig var inte synonymt med trasig och obrukbar. Finns billiga, besiktade transporter vars golv klarar en rundbal hö utan några större problem.

Du har fått en massa bra idéer från andra, försök att se möjligheterna i dem istället för att såga allt vid fotknölarna. ;)

Om du läser vad jag skriver, det finns liksom ingen plats att ha en extra transport och även en billigare fungerade transport kostar minst fem sex tusen kronor....dessutom funkar det INTE när det ligger snö, även om det skulle ha varit så att det hade funnits pengar att köpa en transport till samt plats att ha den på och att köra runt och vända med den. De pengar som finns räcker till halm och hösilage för vintern vilket bägge är rätt stora klumpsummor, det finns inget utrymme vare sig för att köpa småbalspressar eller transporter i höst. Dessutom när det gäller eldrivna småbalspressar så är det troligen så att de inte funkar på vår el, ( När vi ett år lånade en eldriven elevator så gick säkringarna hela tiden).och ska vi säkra upp så är det också en kostnadsfråga. Ev kanske en sån kan drivas med ett dieseldrivet elaggregat av större modell men i så fall ska också ett sånt köpas in.

Och vi är liksom inte stormrika. Hade vi varit det så hade jag ju bara kunnat hyra in mina pållar på helinackordering nånstans och sluppit lyfta ett finger mer än när jag vill borsta, kela häst eller rida. Och kanske tom haft tillgång till ett ridhus...:angel:

Men jag fortsätter att jaga småbalar och lär väl hitta i alla fall en del... har frågat runt en del hos lantbrukare jag har känningar hos och de har lovat att i sin tur fråga runt så förr eller senare blir det väl napp....
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Ja du får nog leta då. Eftersom det är så trångt och din rygg. Men ha gärna litet föråd av tex spån oxå om det inte räcker lr om du inte hittar halm i småbal. Även om det är bättre än spån så är det iaf bättre än inget alls ;). Lite nyfiken bara, men hur stor är gården?
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

kl

Kolla på Hastnet. Finns dom som säljer och levererar.

Men det är svårt nu. Vi vågade då inte ta den tid det behövdes för att pressa småbalar. Utan allt är rundbalat..i sista sekunden innan det började ösa ner regn.

Detta år är inte så enkelt för bönderna.. Inte ens säkert att dom får ihop nån halm alls med tanke på den dåliga skörden..

För vår del den sämsta någonsin..

Undra vad havrepriset blir i år..

AM
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

kl

Kolla på Hastnet. Finns dom som säljer och levererar.

Men det är svårt nu. Vi vågade då inte ta den tid det behövdes för att pressa småbalar. Utan allt är rundbalat..i sista sekunden innan det började ösa ner regn.

Detta år är inte så enkelt för bönderna.. Inte ens säkert att dom får ihop nån halm alls med tanke på den dåliga skörden..

För vår del den sämsta någonsin..

Undra vad havrepriset blir i år..

AM

Det är tvärtom här nere, det är super halmår i år alla fick in sin halm snustorr perfekt tajmat för en gångs skull med ett super högtryck och massor med halm var det på fälten, häromkring ligger jättepyramider tom utomhus hos de som eldar med halm för när de fyllt alla sina jättelador så var där lika mkt till. Dock såg det inte lovande ut från start då det hela tiden låg en regnprognos ett par dagar fram men högtrycket växte sig så starkt så så det höll greppet och puttade iväg regnet. Dock jobbade lantbrukarna dygnet om här tystnade tröskorna och pressarna först vid 1 på nätterna då precis allt blev klart på samma gång och som sagt regnprognosen låg där en dag bort hela tiden.
Hur mkt överskotts halm det blev i år vittnar det faktum att det tom skänktes bort halm friskt i år, såg även annonser på blocket om storbalshalm för 10:-/balen bara folk hämtade bort det från fälten. Så halmbrist är det inte precis i denna delen av landet (vilket är samma som TS bor i).

Dock är det i stort sett ingen som tar in några småbalar det måste man specifikt beställa från fälten och hämta på fälten själv tar alldeles för mkt tid för en stressad lantbrukare att ha bry med det när skörden är så intensiv som den var i år. Vill man ha småbalar får man se till att ha folk själva att hantera dem från att de är pressade till att de är inne hemma.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

lite tankar .Sista 20 -30 åren har det knappt sålts småbalspressar vilket gör att beståndet är ganska "ankommet" vilket kan påverkat balutbudet.En tanke köp en egen balvagn det kan underlätta.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Detta år är inte så enkelt för bönderna.. Inte ens säkert att dom får ihop nån halm alls med tanke på den dåliga skörden..

För vår del den sämsta någonsin..

Undra vad havrepriset blir i år..

AM

Då är det nog lokalt;), överlag så blir nog både spannmål och ffa halm bra- vi har fått in superduper av allt.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

kl

Jag har också ett rent -hvete att få tag i halm i år. Den enda jag hittade har jag köpt en bal av - vilket visade sig vara halmsilage och mögligt :crazy:

Nu är jag istället på kalt efter rörflen som många har tipsat om, men det verkar som om alla redan har sålt allt de hade :(
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

japp, den levererades hem av en kompis som åkte med sin lastbil och köpte - jag bad henne köpa en till mig också. Hade jag vetat att det var plastat hade jag inte köpt den (jag visste inte ens att man plastade halm innan de lastade av den här hemma :o)

Jag eldade upp skiten, totalt obrukbar till något alls.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Då är det nog lokalt;), överlag så blir nog både spannmål och ffa halm bra- vi har fått in superduper av allt.

Lokalt och lokalt, hela mellansveriges bönder har och har haft stora problem med sina skördar pga stora nederbörder under sommaren och hösten. Sen beror det säkert på hur stor mark man har, har man ett eller två gärden som man hinner med på en dag så har det säkert gått bra att få in det, men bönder som lever på sitt lantbruk måste skörda under betydligt längre period och då har det varit svårt i år.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Här (värmland) med har det varit dåligt, inte blivit någon halm, havren säljs som bränsle osv. Har sett flera balar som blivit förstörda eftersom de inte hunnit få in dem innan regn
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det finns ju liksom inget svar på ditt gnäll. Vad vill du egentligen att folk ska skriva?

Alla alternativ är usla och bonden drog. Jaha, vad ska vi säga om det då?

Du skriver att du har dålig rygg. Varför frågade du inte några kompisar om hjälp att åka och hämta från fälten. Då hade du kunnat gjort ett riktigt klipp.

Man måste vara noga med att hålla kontakten med bonden. Det är vanligt att folk säger att de ska köpa si och så mycket foder men sen dyker de inte upp.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Du kan ju prova med halmpellets som back up. Den gör ju ingen skillnad för bonden som hämtar gödseln, tvärt om den blir mer koncentrerad än med vanlig halm.
Eller om det finns att få tag i år så funkar det även med halmhack. Fanns inte förra året eftersom det var ett dåligt halmår här men kan vara på G igen i år.
Bägge dessa typer av strö är ju inplastat och går att lagra ute och går att få hemkörda.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Mitt inlägg, som jag tyckte var riktigt smart och praktiskt, det om att själv pressa om balar, fick jag inte ens en reflektion på.

Hur svårt kan det vara att ta hem 15 rundbalar (eller vad det nu går åt) och ordna en arbetsdag med några kompisar?
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det var precis så vi gjorde ett år då det var långt mellan oss och småbalar. Vi lånade en småbalspress och pressade om några rundbalar, tog inte så långt tid. Det blev ju betydligt billigare också.

Småbalspressar går att komma över billigt, de flesta gör sig av med sina och går över till storbal.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Förslag på tillfällig lösning tills du lyckas hitta några småbalar är att du ställer en hel rundbal i lösdriften (jag fattade det som att du hade en sådan). Sedan tar du därifrån. Brukar funka ganska bra att ställa en i ett hörn och nalla lite av den vart eftersom man har behov. Men jag förstår att det är smidigare att fylla en höskulle med småbal en att hålla på och åka och hämta en stor med jämna mellanrum....
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

lånar lite..

Ni hade inte problem med att halmen fastnade i pressen, eller la ni ut den väldigt tunt?
Vi vill också helst ha småbalar, och har flera bönder runt omkring som har småbalspressar men dom vill inte köra efter dom nya, stora tröskorna då strängarna är för stora så pressarna hakar upp sig. Har klarat oss hittills och fått in det vi behöver, men vet inte hur det blir nästa år så funkar er variant så vore det smidigt!
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Ryste upp och matade in tunt. Lite jobb, men inte särskilt jobbigt. Och ungefär vad som stod till buds just den vintern.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Precis så hade jag när unghästen gick på lösdrift. In med en storbal och ösa ut från den. Dessutom hjälpte hästarna till att sprida ut halmen :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 260
Senast: Mezcal
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 399
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp