Åh vad jag retar mig...

Sv: Åh vad jag retar mig...

Jag har en lösdrift och problem att få tag i halm, Jag kör mitt fjolårshö med ett tunt lager halm över.
Lägger in en hel bal åt gången runt 200 kg styck med hööt . Finns absolut ingen som säljer småbalar halm och väldigt svårt att få lös storbalar också här jag bor. Sedan står mina hästar på fri tillgång hö ute i hagen.
Så har jag löst det med mina lösdrifter
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Mitt inlägg, som jag tyckte var riktigt smart och praktiskt, det om att själv pressa om balar, fick jag inte ens en reflektion på.

Hur svårt kan det vara att ta hem 15 rundbalar (eller vad det nu går åt) och ordna en arbetsdag med några kompisar?

Det är väldigt svårt om man för det första inte har maskiner att hantera rundbal med ( dvs ingen möjlighet att flytta runt på dem medan leverans skett och inte plats att lägga 15 st på en plats medan man pressar till småbal ( därför att den platsen tas upp av hösilaget för vintern). och det inte finns ekonomi att köpa en press och dessutom elen på gården antagligen inte fixar att driva en press??? ( Vilket jag skrivit och berättat om längre upp i tråden...)

Dessutom var syftet med tråden snarare att diskutera att det är trist när folk inte hör av sig när de lovat, särskilt när de vet att men verkligen behöver halmen. Och inte svara i telefon. Inte att diskutera olika alternativa strömedel, vilka jag har full koll på vilka som finns och vad de kostar efter att ha haft egna hästar i mer än 30 år. ( Och hur man hanterar dem).


Dessutom när nästan alla ens kompisar har jobb att sköta, familj att ta hand om och en massa hobbies som tar upp resten? De flesta av mina polare bor dessutom i stan rätt många mil bort och har ingen bil dvs de har svårt att transportera sig. Jag har svårt nog att hitta nån som kan komma förbi och göra en enstaka fodring om det kniper. Jag har 2-3 kompisar som ställer upp ibland som bor relativt lokalt men de är svåra att samordna på samma dag och tid.

Och när det gäller lite mer avlägsna bekantskaper som jag har många av- det är liksom ens VÄNNER som ställer upp och de vill man inte slita ut utan sparar tills det uppkommer verkliga kriser.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Förslag på tillfällig lösning tills du lyckas hitta några småbalar är att du ställer en hel rundbal i lösdriften (jag fattade det som att du hade en sådan).

Nu är det så att lösdriften står inne bland ett ganska tätt bestånd av höga och tjocka granar ( för att minska på vind etc så att hästarna har det optimalt där när det är som kallast och blåsigast). Så ska man fram ända dit med en traktor så får vi ta ner en massa träd. ( Vi mockar den manuellt).
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det finns ju liksom inget svar på ditt gnäll.

Ursäkta.... det enda som jag skrev var att det var trist att bonden inte hörde av sig direkt med småbalarna om han nu hade ångrat sig. För då hade jag kunnat hitta nån annan.

Skulle inte kalla det gnäll precis. Resten är att jag förklarat varför folks ideer om lösningar inte fungerar här. Jag tycker det är fräckt av dig att kalla det för gnäll...

Hade någon av dem fungerat hade vi ju för bövelen skippat småbal med en gång och kört på storbal för nästan alla de saker som folk föreslagit i tråden har jag redan funderat väldigt mycket över och kommit fram till att det inte funkar.. Och ska jag ha storbal så är det ETT telefonsamtal bort så kommer bonden som vi köper allt hösilage av och i princip allt spannmål av och ställer storbalar där jag pekar. ( Men han har inte tid att komma med en bal i taget, utan då måste jag ta hem minst en 10 -15 stycken på ett bräde).

Det är bara det att för att detta skulle funka så hade jag behövt en lada som det gick att köra in i med traktor eller där porten är bred nog för en rundbal så att bonden ska kunna ställa den i dörrhålet och så rullar man in ett gäng balar manuellt. För två man klarar lätt att rulla en sån på betonggolv.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Men nu är det faktiskt så att vi har fått tag i en som redan levererat 120 balar och vi kommer få ett lass till men inte fullt lika mycket- OCH uppslängt på loftet.

Så nu finns det inomhuslagrat som jag kan ta av om det kommer en period med mycket snö och halka så att det blir svårt att hämta.Alternativt ta till på senvåren när jag vet att det inte är risk för snö.

Dessutom har jag en kontakt som bor ett par mil bort som har pressat småbalar och jag kommer antagligen hämta i hästtransporten ett par lass och packa in lite vartstans i stallet och i nån box som inte används etc.Och sedan ta upp några balar själv per dag och hoppas på att få upp allt innan hästarna kommer hem fr betet.

Resten får gå på rundbal som hämtas i transporten eller med spån, halmpellets eller nåt. Whatever.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Fast pressen drivs med kraftuttaget på en traktor, inte el. Och med ett hyfsat kontaktnät kan man nog få låna både press och traktor. Snöret och diesel får man stå för själv i de flesta fall, men det är en försumbar kostnad.

Vi tog inte hem så många balar, vi tog på vanligt gallersläp, tog hem, pressade om, hämtade ett par till. Inga maskiner för att hantera dem, rullade av dem och rullade upp dem.

Visst tog det en del tid, men det fanns ju inte så många alternativ då. Vi kunde inte lagra storbalar i någon form, och behövde halmen. Bekvämt att pressen skickade upp dem direkt på loftet var det också.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Fråga: Är det "några" balar när man säger att man behöver minst 300.. och vår årsförbrukning ligger på en 5-600 balar. Fyller man upp alla loften här kan vi lagra över 1000 balar. Dvs ta in det vi behöver för 1-3 år på en gång.

Då snackar vi över 10 000:-15000:- i reda pengar plus lantbrukarens betalning för själva transporten.

Det är en piss i havet på en stordrift. Och det har inte blivit mindre lönsamt, men det finns MER lönsamma alternativ för lantbrukarna idag. Storbal tex.

Smäll upp en carport med plåtväggar och tak, funkar bra att förvara storbal i och kostar inte hutlösa summor.

/Migo
Som byggde bostad på småbalsloftet och förvarar halm i fd garaget...
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det är väldigt svårt om man för det första inte har maskiner att hantera rundbal med ( dvs ingen möjlighet att flytta runt på dem medan leverans skett och inte plats att lägga 15 st på en plats medan man pressar till småbal ( därför att den platsen tas upp av hösilaget för vintern). och det inte finns ekonomi att köpa en press och dessutom elen på gården antagligen inte fixar att driva en press??? ( Vilket jag skrivit och berättat om längre upp i tråden...)

Rundbalar halm är inga problem att hantera för hand. Möjligen att stapla dem då, men det borde bonden kunna göra vid leverans;)
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Härikring har flera börjat plasta sina storbalar med halm. Det kanske hade varit nåt att kolla upp?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 260
Senast: Mezcal
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 399
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp