Fång av hösilage

Sv: Fång av hösilage

Fast det är det jag tror att det gör. Eftersom det blir en process i en sluten miljö.

Det är ovanligt (om det ens förekommer?) att man tillsätter något medel för att främja ensileringsprocessen i hösilage. Visst kan det ske en feljäsning, men så länge balen är ok är processen ganska likartad med sänkning av pH.

Det förekommer förstås skillnader mellan balar, beroende på en mängd faktorer; i en sänka på åkern är gräset ofta grönare och innehåller mer fukt, uppe på en kulle torkar grödan bättre när man slagit den, jordmånen och därmed föutsättningarna kan variera på ett och samma fält, längs skogskanten är det blötare och kanske skugga osv. Dessa skillnader gäller såväl hö som hösilage.

När man köper hö från en bonde (eller hösilage, ffa småbal) kan man få balar från olika åkrar. Förstaskörd eller andraskörd - javisst, men från vilket fält?

Problemet med foderbyte från bal till bal är förmodligen mest ett teoretiskt problem, men relativt lika mellan ensilerat eller torkat foder.

När man tar prov för analys av sitt hö tar man ju en näve här och där på skullen. Hur missvisande kan inte det vara!? Hur gör man med småbalshösilage? Eller rundbals?

Så vad menar du alltså det är som luktar fan i hösilage? Är det själv jäsningen. Jag har alltid hört att man tillsätter till exempel myrsyra. Är det i ensilage kanske?

Ett litet tips om du är intresserad av att läsa om fång så finns det många mkt bra fångtrådar här på forumet i dessa finns det dessutom flera länkar till intressanta sidor på internet både på svenska och engelska.

Tack för tipset!! :)
Har läst några fångtrådar här under åren och håller mig framförallt uppdaterad via www.pubmed.com på vad som händer på forskningssidan. Safergrass.org har varit en bra sida att introducera folk på vad gäller att hitta texter på engelska med bra referenslista på var informationen kommer ifrån.

Ja. Ensileringen innebär att mjölksyreproducerande bakterier förbrukar lättillgängligt socker i grödan varvid pH värdet sänks och fodret "konserveras".

Man använder ensileringsmedel vid ensilering av blötare grödor (under 40%) för att snabbt sänka pH och därmed förhindra att icke önskvärda bakterier, t ex klostridier, tar överhanden. Man kan använda sig av kemiska preparat (t ex myrsyra), men även näringberikande eller biologiska medel.

Tillsatsen är ju förbrukad när balen öppnas och ger varken lukt eller smak åt fodret.

Hösilage har så hög torrsubstans att det egenligen inte sker någon fermentering. Det konserveras snarare genom den syrefria förvaringen.

Om det luktar konstigt har det väl gått fel?
Då ska man nog inte fodra med det. Jag gör inte det i alla fall.

Det beror kanske på vilka lukter man gillar!? Men luktar det verkligen illa ska man inte fodra med det!

Det är nog så att det beror på vilka lukter man gillar. Personligen har jag aldrig tyckt att något hösilage eller ensilage (vilket är samma sak om jag inte har läst fel) har luktat gott. Så det beror nog på mig själv. Jag tycker att det är en stickig, otäck lukt. Men sedan är jag en väldig fan av vanligt torrhö.

Det mest primära borde vara att få ordning på hennes mage, med jäst, mikrobalans eller andra preparat... lycka till! :)

Visst varierar värdena mellan olika balar helt klart. Men torkning av hö är en process helt utan tillsatser. Hösilage tillsätter man grejer så att det blir en process innanför plasten. Det är väl den man anser skiftar mellan olika balar. Alltså är det ju inte bara värdet vilket givetvis också varierar mellan olika hösilagebalar såväl som höbalar.

En process blir det oavsett tillsatsmedel och det är inget som ska inverka negativt på en fånghäst. Tillsatsmedlet är för att säkra processen i ett grovfoder med lägre ts-halt. Vid högre ts-halter, i vad som folk kallar hösilage, så finns det ingen nytta med ett tillsatsmedel om fodret är hyfsat torrt.

Finns väldigt mycket fördommar om ensilage och fång. Vi har en NF som får fång vid alltför näringsrikt foder, han får inte ensilaget som slås för att användas till våra mjölkkor utan ett skräddarsytt foder för honom som slås 3 veckor senare. Fungerar alldeles utmärkt utan problem.

Och som tidigare skrivits så varierar ju värderna på ett grovfoder som rullas och är torrt som hö åxå, inget unikt för ett processerat foder med andra ord.

Kicki :laugh:

Vad har du för enslilage som luktar fan?! Vi tillsätter syra i ensilaget till korna men det är också mycket blötare än hösilaget till hästarna.... Men inget av det luktar illa, bara om det är dåligt. Tycker det bukar lukta gott!!

JAG har inget hösilage alls. Men i min smak har jag aldrig känt något som luktar gott. Det bara är så.

Har inte läst svaren du fått så kanske svarar samma som du redan fått innan..;)

Den erfarenhet och fakta jag fått veta under min utbildning vid SLU är att det inte är något foderbyte när man byter bal..

Detta förutsatt att balarna är:
* skördade samtidigt
* samma åker
* Åkern inte har olika kvalite olika områden (tex våtare ett område, skuggigare m.m.)

Det man skall tänka på när det gäller både hösilage och hö är att det är analyserat.
Ett riktigt analyserat hösilage är taget prover från olika balar från olika områden av åkern alternativt prover tagna från olika strängar innan man gjort balar eller att det är gjort både ock (fuktighet och surhetsgrad går ju inte se när man tagit innan balarna är gjorda och fått stå ett tag)..

Man behöver inte vara orolig att det skall skilja en massa mellan balarna om de är tagna från samma åker och samma omgång.
Det skulle föresten vara ungefär samma sak som att man bytte foder så fort man bytte höbal.. Men de skiljer ju sig bara åt ifall man har från olika skördar..

Jag har haft hösilage till min häst i tidigare stall och det var ett stort stall där stallägaren själv tog hösilaget. Då stallet var så stort öppnades ny bal väldigt ofta (ca 30 hästar som fick av samma hösilage) och min häst hade aldrig problem med magen eller dylikt. Hon hade även en rundbal stående i hagen som den "flocken" åt av och fick maten inne från en annan bal..
Men detta hösilage kan man nog snare kalla ensilage då det var ganska låg torrsubstans och hösilage skall vara ganska tortt.. Men jag föredrar lite blötare hösilage då det är mer säkert att det är "friskt"..

Men alla hästar pallar inte hösilage/ensilage precis som vissa hästar inte mår bra av vanligt hö. Annars är det ett jätte bra foder.

Liknande trådar

Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka