Fan, fan, FAN!!!

Nikkis

Trådstartare
FAN alltså!!! Jaha, vad ska man göra nu då? Kattf*ttan har Återigen Pissat i ena hundens bädd!
Jag har helt ärligt tappat räkningen på hur många plädar och filtar jag fått slänga, hur många gånger jag fått skura den där förbannade BIA bädden (Som inte ens är 6 månader gammal) efter att katten har gått dit och pissat!

Jag får inte ens längre bort lukten från hundens bädd, det stinker i hela lägenheten nu. Jag har då verkligen Ingen större lust att slänga ut över tusen spänn för att köpa en ny bädd till hunden när vi istort sett precis köpt den! Men jag är väl illa tvungen-jätte kul verkligen, skulle helldre lagt dom pengarna till att köpa ngt annat kul till Alla djuren ist.:cool:
Hunden å andra sidan såg så skamsen ut och gick och la sig där i pisset för att han trodde att Vi skulle tro att det var han som kissat:(.

Jag är så satans förbannad just nu att jag nästan skulle kunna bryta nacken av skrället med mina bara händer. Jag blir så TRÖTT alltså!!:mad:
Katten har precis Allt en katt kan önska sig, och lite till! Hans låda är alltid ren och fräsch, han har fritillgång till bra kvalitetsfoder som han älskar, han är bästa polare med alla våra 3 hundar, han får så otroligt mkt. kärlek och uppmärksamhet från både mig och sambon varje dag. Han Är verkligen våran drömkatt! Helt underbar och vi älskar honom och han verkar väldigt nöjd med livet.

Och allt detta efter hans kastrering. VARFÖR!!??
Jag har tidigare startat en tråd här om att katten betedde sig underligt. Så vi begav oss till vet. för att utesluta att han hade ont någonstans efter ingreppet. Men vet. fann absolut Ingenting och allt såg och kändes väldigt fint ut. Och katten blev väldigt kort därefter sitt gamla vanliga jag igen-bortsett från att han börjat pissa utanför lådan!

Helt ärligt så har sambon sagt att nu är det nog, han ska avlivas. Det kan bara inte fortsätta, och jag håller med honom. Det är Inte värt det-det är bara inte det och det funkar inte.

Jag blir så ledsen verkligen. Har tidigare haft katter som börjat pissa lite här och varstans, sist så rök ena soffan-detta är Inget jag tänker riskera igen, det finns bara inte.

Åh, behövde verkligen gnälla av mig, men det är även ett litet desperat rop på alla möjliga tips, råd och funderingar ni har - om när, var, hur och varför liksom.
Det är främst min killes katt, och han är helt utom sig efter dagens pissäventyr och säger att han ska ringa på måndag för att få tid för avlivning.
Jag vet varken fram eller bak längre, vill ju ge katten En sista chans till-men hur många sådana har han inte redan fått? Dom chanserna kan ju fortsätta i all oändlighet...

Åh suck, hjälp mig någon.:crazy:

Senast ändrad:
Sv: Fan, fan, FAN!!!

Har ni prövat Feliway, byta kattsand, flera lådor..osv?

Har ni prövat Feliway, byta kattsand, flera lådor..osv?

Feliway-vad är det? Är det en sån där 'Fy'spray eller? Isåfall-ja det har vi. Och det var hunden som höll sig borta från sin säng medans katten glatt gick dit:crazy::mad:
Bytt kattsand har vi också gjort men återgick till slut till våran gamla sand igen då det är bäst.. Flera kattlådor kan vi dessvärre inte ha, det räcker med en då vi inte hur mkt plats som helst.(Har trots allt 2 Stora hundar plus en mindre som tar en hel del plats i lägenheten)
Den lådan han har är med tak-så jag har iaf. prövat att ta bort taket, eller bara ta bort 'dörren'-men ingen skillnad. Så nu är det både dörr och tak på.. Han går annars väldigt bra på lådan och har alltid gjort det fram tills 'nu'. Det är bara vissa gånger som han helldre går till hundens bädd och kissar där.:cool:

Har nyss talat med sambon då vi båda lugnat ner oss lite, vi vill givetvis Inte göra oss av med honom, inte i första taget-våran Rocky är bäst, så är det bara:p.
Men vi måste få bukt med detta problem innan det går för långt, och om det nu går för långt... Ja då måste katten bort.

Vad mer kan man göra?? Varför gör han såhär?
Är det någon som själv har erfarenhet av detta och lyckats få bort problemet? Hur gjorde ni då?

en katt som ja känner brukade kissa precis överallt. Hon fick också god mat, uppmärksamhet och allt sånt. Hon bodde i ca tre olika lägenheter och kissandet fortsatte tills hon flyttade till ett hus. Då upphörde kissandet genast. Är inte helt säker på orsaken men jag tror hon inte trivdes vara i nå små lägenheter utan tillfälle att få vara ute emellanåt.

Jag har haft liknande problem med min katt, det är verkligen skitjobbigt! Jag fick tips om att sätta en skål med kattens mat där hon brukar kissa/bajsa. Det fungerade för mig, men kanske svårt i ditt fall eftersom katten kissar i hundens säng. En annan sak som jag har hört kan fungera är att spraya pressad citron där katten brukar kissa, då brukar katten undvika det stället helt och hållet. Feliway som nån annan skrev kan fungera ibland också...

Hoppas att du får bukt med problemet, vet hur jobbigt det är!

Hmm.. Flytta till hus är inte riktigt något vi riktigt räknat med att göra nu eller för kattens skull. Vi bor i en rellativt stor 3a. Så det finns gott om plats för varje djur att söka sig undan till och få vara ifred om de vill, de har alltså alla sin egen plats att vara på. Dom har tillgång till hela lägenheten bortsett från ett rum som är ett gäst/arbetsrum...

Berelain: Ja det är fruktansvärt jobbigt med en katt som kissar utanför lådan. Vad skönt att höra att du fick bukt med problemet:), då finns det alltså hopp för våran del också-gäller bara att finna en lösning.
Jag tycker det är rätt konstigt att han bara kissar i den äldre hundens bädd. Rocky brukar rätt ofta gå och lägga sig hos någon av mina hundar i deras bäddar. Han Har tillomed gått och sovit i gamlingens bädd även Efter de gånger han kissat i den, alltså när jag fått rengöra den och fixat ny pläd/filt först.:confused:
Tycker ju inte att han borde kissa på de ställen han själv trivs att vara mycket på.. men helldre en hundbädd än sängen/soffan eller dyl.

Får testa det där med pressad citron!:idea:

Hur länge har du haft katten?
Har han alltid varit innekatt?
Hände detta inte en enda gång före han kastrerades?

Vad skumt!
Det "känns" ju som om något gick fel vid kastrationen, var det samma veterinär som kastrerade som kollade upp katten efteråt? Han kanske är jätteduktig men likt med en häst hade jag gärna velat ha ett andra utlåtande ifrån en annan veterinär innan jag gör nåt drastiskt som att avliva. Den kanske hittar nåt nr 1 missat.

Katter kissar inte fel för att vara elaka, han försöker säga dig något. Jag har en hona som under en period kissade fel vid många tillfällen. Vi mådde lika dåligt som dig och din sambo, läget kändes hopplöst, hon kissade sönder en säng för oss, kissade i soffan, på parketten osv och vi började söka hem som stallkatt eller dylikt åt henne, vi var så jäkla ledsna.

Men det löste sig! Hon har haft det mycket svårt innan vi köpte henne och mått dåligt och varit mycket otrygg. Nu hände massa grejjer, hon kastrerades, vi skaffade en till katt, hon började för första gången säga emot sin mamma och hon var så hemskt otrygg i sig själv. Vi gjorde som så att vi minimerade riskerna, stängde till sovrummet, la aldrig en tröja eller filt i soffan eller på golvet som kunde locka, köpte flera kattlådor (hade ett tag 5 lådor till 3 katter phu) och gav henne jättemycket uppmärksamhet. Vi pratade med HENNE, lyfte upp HENNE, tog ut henne på små selpromenader, och satte de andra 2 i skuggan. Vi gav henne massa trygghet.

Sedan bara vände det.
Dagarna gick utan kissolyckor, veckorna blev till månader. Vi kunde låta katterna vara i sovrummet igen och alla 3 katterna blev fina vänner och honan blev vän med sin mamma igen. Jag som aldrig hade haft en katt som kissat fel före henne hade verkligen mått piss, undrade om jag var fel hem för henne, om hon hade nåt fysiskt fel osv.
Idag är hon en annan katt än när vi köpte henne. Fixar förändringar mycket, mycket bättre, har ett större eget självförtroende och växer för varje dag. Mycket keligare och söker sig mer själv till oss för mys och kel.

Jag tror att ibland är det en jättetuff omställning för en känslig katt att bli kastrerad. Det är säkert ovanligt, för de flesta mår ju direkt bättre efteråt (som vår andra hona) men ibland kanske det känns jättekonstigt inuti för katten då hormoner och känslor förändras. Er kille kanske behöver hitta sitt nya jag så att säga, komma tillro med nya lägre hormonhalter och annat mående och bli trygg i det. Ge honom massa positiv uppmärksamhet, ta bort Biabädden ett tag och låt det lugna ner sig. Ni måste ju inte slänga bädden och hunden överlever ju att sova på annat under en period, det är värt ett försök iaf.

Feliway är ett doftpreparat som ska lugna katter och får dem ofta att sluta kissa fel eller bråka tex. Googla på det så hittar du massa info. Det är alltså INGEN fy-spray. Tänk på att tvätta alla ytor eller plagg som katten kissat på med ättika för att få bort lukt.

Stort lycka till!!
Förstår att ni mår dåligt som sjutton, men snälla skriv inte massa svordomar och "kattjäkel" för inte är han elak emot er med flit, det är så sorgligt att läsa såna uttryck.

:bow:

Hur länge har du haft katten?
Har han alltid varit innekatt?
Hände detta inte en enda gång före han kastrerades?
Vi har haft honom sedan han var 12 v. Han blir snart ett år.
Alltid varit innkatt, men har fått gå ut lite ibland i sele och koppel samt att han ligger ofta ute på balkongen och solar/tittar. Aldrig tidigare har han kissat på fel ställe, rumsren sedan dag 1.

Vad skumt!
Det "känns" ju som om något gick fel vid kastrationen, var det samma veterinär som kastrerade som kollade upp katten efteråt? Han kanske är jätteduktig men likt med en häst hade jag gärna velat ha ett andra utlåtande ifrån en annan veterinär innan jag gör nåt drastiskt som att avliva. Den kanske hittar nåt nr 1 missat.
Vi kollade upp honom på samma klinik fast av annan veterinär. Många trodde också att något kanske gick fel till under kastrationen, därav gick vi och kollade upp det-men det visade sig att allt var OK.

Han får redan jätte mycket uppmärksamhet och kärlek av oss, han är en stor favorit här hemma verkligen. Han leker dessutom glatt med alla våra hundar och sover med dem eller med oss uppe i sängen, vid mitt huvud på kudden:love:
Han är väldigt social av sig, men en tid efter hans kastrering så blev han raka motsattsen till vad han vanligtvis brukar vara, dvs. skygg och 'rädd', väldigt osocial och allmänt skum. Därav våran nojja över att ngt. var fel och anledningen till att vi kollade upp det.
Vet. sa som du att det kunde bero på hormonerna som lugnar ner sig och förändras, så han reagerade visst väldigt mycket på det då han inte visste vad som skedde, typ.
Så jag hoppas verkligen att detta enbart är en 'fas' han är inne i nu och att det går över, ska dock ta till mig av era tips och pröva dem!

Feliway är ett doftpreparat som ska lugna katter och får dem ofta att sluta kissa fel eller bråka tex. Googla på det så hittar du massa info. Det är alltså INGEN fy-spray. Tänk på att tvätta alla ytor eller plagg som katten kissat på med ättika för att få bort lukt.
Jätte bra idé med både Feliway samt ättika! Ska genast testa!:bow:

Förstår att ni mår dåligt som sjutton, men snälla skriv inte massa svordomar och "kattjäkel" för inte är han elak emot er med flit, det är så sorgligt att läsa såna uttryck.
Jag får erkänna att jag var väldigt, väldigt upprörd när jag skrev tråden, brukar vanligtvis inte svära på det viset:o. Men vid det tillfället så kändes allt rent ut sagt skit och så hopplöst.

Stort lycka till!!
Tack så jätte mycket. :bow:

Våran honkatt blev också "knäpp" efter kastrering. Hon pinkar inte inne, men hon har blivit skyggare och fjantigare, blir rädd för småsaker. Hon kastrerades i somras och nu är hon ute och ränner efter hankatter och de jamar efter henne. Fattas bara att hon får ungar också:smirk:.

Men när hon var yngre så hade vi henne som innekatt i början och då har jag för mig att hon pinkade inne och så sprang hon runt och jamade. Nu går hon ut och in som hon vill och är nöjd med det.
Men om din varit innekatt hela sitt liv är det ju konstigt om han skulle börja protestera nu. Våran hittades vid vägen som kattunge så hon hade ju varit ute innan.

Jag blir lite fundersam på det här:
Jag blir så ledsen verkligen. Har tidigare haft katter som börjat pissa lite här och varstans, sist så rök ena soffan-detta är Inget jag tänker riskera igen, det finns bara inte.

Jag har haft katt i snart 20 år och har aldrig haft någon katt som upprepade gånger kissat på fel ställen, även om lådorna missats någon gång så har dom skött det. Eftersom det hänt förr med andra katter så kanske det inte är katten det "är fel på".
Har ni verkligen en bra miljö för katterna? Har dom någonstans att vara ifred från hundar och annat? Kan katten vara stressad?

Hur länge sen är det katten blev kastrerad?
Du är inte ensam om att katten blev konstig efter kastrering. Min hankatt gjorde precis samma sak som din fast han kunde sätta sig mitt på golvet eller gärna i tvättkorgen om det var kläder i.
Men detta gick över efter ca 1 månad och helt plötsligt gick han på lådan igen.. Vad händer om du flyttar hundbädden? Förföljer han den eller sätter han sig där den var innan? Han kanske försöker ta över hundens revir? :idea:
Jag använde klorin när jag skurade bort kissfläckar. Tar även lukten/stanken väldigt bra.. Det är ju desinfektionslösande med så det borde ta bort ev revirdoft oxå. Nackdelen är ju att det kan bli missfärgningar.
Tror att det kan ha med att kroppens hormoner är i uppror efter kastreringen.. sen är det väl lite vanligare att hankatter "hittar på" ofog eller har jag fel? Honkatten har jag aldrig haft det problemet med..Äsch vad vet jag, e ingen expert direkt bara spånar lite.. ;)

Men du, man har god lust att skrika ut kattfan när man torkar pink för 100-gången. :D

Ska man bryta ett kissbeteende ska man skura med citron...vill man att katten ska kissa på ett ställe använder man klorin/ammoniak. Många gör det klassiska felet ang val av skurmedel när katten kissat...dom hugger i med klorin för att få bort oönskad lukt...villket resulterar i att katten fortsätter kissa just där man skurade ;)

Min 13 åriga kastrat kissar också i min hunds Bia bädd..men ENBART när man inte lägger dit någon filt eller pläd....Så länge jag har någon filt eller tyg i bädden kissar han inte. Kanske prova att inte ha filtar i bädden för att kolla ? Sedan märkte jag även att: när bädden står på speciella ställen, då gick han dit å kissade, när jag flyttade den så slutade han.

Har ni lämnat urinprov för att utesluta UVI?

Vad är det?

Mina vänner har en katt som har börjat kissa i ders soffa fast lådan är ren och de har börjat tröttna då soffan knappt är 2 månader och tyvärr har börjat lukta kiss (de har lämnat in dynor och kuddar på kemtvätt).

Urinvägsinfektion, en av de vanligaste medicinska orsakerna till felkissande.

"Felsökningen" när det gäller felkissande borde alla kattägare och veterinärer känna till?

1. Är katten kastrerad? Nej? Gör det!
2. Har katten UVI eller andra urinvägsproblem? Kräver tester hos vet.
3. Har något ändrats i kattens livsmiljö? Nya möbler, nya familjemedlemmar/rutiner. Fel sand? Fel antal lådor? Har katten åsikter om lådan kommer den inte använda den, så är det bara.
4. Har man provat Feliway?

Sen kan man börja diskutera konstigheter eller specialfall. I 9 fall av 10 är det något av ovanstående som brister.

Urinvägsinfektion, en av de vanligaste medicinska orsakerna till felkissande.

"Felsökningen" när det gäller felkissande borde alla kattägare och veterinärer känna till?

1. Är katten kastrerad? Nej? Gör det!
3. Har något ändrats i kattens livsmiljö? Nya möbler, nya familjemedlemmar/rutiner. Fel sand? Fel antal lådor? Har katten åsikter om lådan kommer den inte använda den, så är det bara.
4. Har man provat Feliway?

Sen kan man börja diskutera konstigheter eller specialfall. I 9 fall av 10 är det något av ovanstående som brister.

1. Är katten kastrerad? Nej? Gör det! Ja
3. Har något ändrats i kattens livsmiljö? Nya möbler, nya familjemedlemmar/rutiner. Fel sand? Fel antal lådor? Har katten åsikter om lådan kommer den inte använda den, så är det bara.Nyss flyttat till ny, men större lägenhet.
4. Har man provat Feliway?ja

Doch så hade han samma problem förrut, men det blev bra samt att det var hans andra katt.

Jag blir lite fundersam på det här:

Jag har haft katt i snart 20 år och har aldrig haft någon katt som upprepade gånger kissat på fel ställen, även om lådorna missats någon gång så har dom skött det. Eftersom det hänt förr med andra katter så kanske det inte är katten det "är fel på".
Har ni verkligen en bra miljö för katterna? Har dom någonstans att vara ifred från hundar och annat? Kan katten vara stressad?
Oj, vad många svar det kommit. Ska försöka hinna svara på alla så gott jag kan.:)

Jag och sambon har haft en katt(hona) tidigare som började kissa inne, detta dock kort efter att vi skaffade en till katt(hona-övergiven 5v kattunge från stallet) och då började båda katterna kissa fel även om de hade fler lådor(då hade vi inga hundar heller) och sina egna platser att gå till. Mina andra katter har däremot aldrig kissat inne, det var bara dom här två honorna, och ja-Rocky nu.

Som jag skrev tidigare så har Alla mina djur 'sina' egna platser att gå undan till-vilket de haft från dag 1, och hundarna är inte efter honom alls, utan Rocky som är efter dem när han vill.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag(och även fått det bekräftat från familj och vänner) att vi har ett väldigt lugnt och harmoniskt hem, alla djuren trivs och mår bra, ingen stress för någon. Inte ens våran äldsta omplacerings hane som haft ett rent helvete tidigare hade några problem med att känna sig trygg här hemma och med oss. Jag och sambon sköter om våra djur med största omsorg.:p

Rocky är en väldigt framåt och tuff kisse, honom märker man direkt på om något inte står rätt till. Men han är percis som vanligt, och det är just det som jag tycker är konstigt att han kan gå och kissa i hundens bädd-som han själv brukar ligga och sova i, med eller utan hund... och strax efter han kissat kunnat gå och lägga sig där som om ingenting har hänt.:confused:

Men som tur är har det inte skett någon olycka från det jag startade tråden. Jag har rengjort bädden med ättika som någon föreslog samt sparyat med pressad citron. Så vi håller tummarna att det inte sker igen.

Senast ändrad:

Oj det hade jag ingen aning om! Jag har alltig trott att det är bra för att bryta kissbeteenden ja.. ops!:crazy:
Det har i alla fall fungerat hyfsat för min del men jag har ju då inte provat citron.
Eftersom klorin är ett desinfektionsmedel så räknade jag med att det tog bort allt inklusive revirdoft.
Min pisse kissar inte annat än på lådan nu så ngt rätt måste jag ha gjort i alla fall. ;)

Har ni lämnat urinprov för att utesluta UVI?

Nej det har vi faktiskt inte gjort! Att jag inte tänkte på det!:eek:

Hur ska man göra då? Ringa och boka tid hos vet. för det och försöka få ett kissprov från katten, eller hur går det till?

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 438
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar