Familjen Annorlunda osv..

Sv: Familjen Annorlunda osv..

Då förstår jag. Du angav ju inte dessa skäl utan enbart att ni fick ha ärvda kläder och aldrig åkte utomlands, det var därför jag undrade lite hur du såg på saken.

Var det så då? Menar du för er eller för gemene man? Jag är född -86 och har inte alls samma upplevelser som du.

Jag hade nästan inga kompisar som hade varit utomlands när jag var under 15 år. En av mina vänner hade en mamma som kom från Filipinerna, hon var nog den enda som faktiskt varit utomlands vad jag kan minnas. Däremot var det vanligare att åka till fjällen, Öland osv. Vet att mamma har sagt att en veckas husvagnssemester eller hyra en stuga på Öland kostade lika mycket som en veckas charter kostar nu.

Sen tyckte jag att det var skitkul när kassarna med kläder kom och man fick gå igenom och prova. Vi har fortsatt med det och mitt kusinbarn har fått massor av kläder av mig som hon och en kompis slåss om.

När jag tänker tillbaka så hade nog mina mellanstadiekompisar för det mesta varit utanför Norden åtminstone någon gång. Flera stycken åkte varje år.

*Delvis kl*
Jag vill ge min dotter samma möjligheter som jag själv haft vad det gäller semesterresor. Min familj var på solsemester en gång per år, skidsemester en gång per år och campingsemester i Sverige en gång per år. Campingsemestern tillsammans med två andra familjer och skidsemestern ibland vi själva, ibland med en-två andra familjer. Jag gillar att resa, att se andra kulturer och att uppleva ny mat är superkul!

Okej för det. Men på det stora hela så reser vi mer idag än för 20 år sedan så rent krasst så tror jag att det var mer vanligt då med familjer som inte reste utanför norden, än vad det är idag.

Det håller jag med om. Resorna är ju billigare men sen kanske folk reser mer istället för att spara? Reser folk på kredit också tro?

Resorna är ju billigare men sen kanske folk reser mer istället för att spara? Reser folk på kredit också tro?

Oh yes! Jag har en fd kollega som jämt reste, fattade inte hur hon kunde åka på medelhavskryssning sedan Thailand och Egypten samma år, dessutom ganska dyra levnadsvanor för övrigt. Tills hon då gnällde om att Thailandsresan skulle betalas, ett halvår efter att de kommit hem...:crazy:

*knapplån*

Jag är helt övertygad om att upplevelsen att växa upp i en stor familj skiljer sig från individ till individ helt beroende på hur man själv är samt hur ens föräldrar är.

Jag är uppvuxen i en familj med sju barn vilket har gett mig både positiva och negativa sidor, tyvärr är de negativa i majoritet och gör att jag idag har väldigt lite kontakt med mina föräldrar. Frågar man mina syskon har de en helt annan bild av hur deras uppväxt var och en helt annan relation till våra föräldrar.

Min mamma var hemma på heltid under hela min uppväxt, började senare arbeta när min minsta lillasyster började skolan. Hade i perioder några dagbarn. Pappa jobbade heltid och mer därtill.

Kommer från en liten by där alla kompisar var borta på dagarna. Mamma var till skillnad från andra mammor som nämns i tråden inte någon hitta på mamma utan dagarna fördrevs med det man själv ville hitta på, attans vilken fantasi man hade när man var liten :D

Tyvärr lyckades inte mina föräldrar med att ge oss barn eget utrymme, vi var mer en flock. Så basala saker som läxläsning och tandborstning var inte viktigt utan något som man fick sköta själv. Just denna del har i efterhand varit jobbig för mig då mycket tankar gått åt till vad jag hade kunnat åstakomma om något hade haft tid för min utveckling samt pushat mig i skolan.

Började rida när jag gick i mellanstadiet och mina föräldrar bekostade detta tills jag började högstadiet. Då fick jag månadspeng som skulle täcka både kläder och fritid vilket inte var så lätt. Här blev det en tydlig skillnad på mig och mina tre småsyskon som aldrig hade de kraven på sig utan fick allt betalt.

Min upplevelse var att jag puttades ur boet väldigt tidigt, flyttade när jag började gymnasiet. Fick då till stor del klara mig själv och kontakten med mina föräldrar var minimal. Bodde på internat och mådde riktigt dåligt en period över den uppenbara bristen på engagemang från mina föräldrar.

När jag slutade gymnasiet flyttade jag 30 mil bort och sen dess (-98) har jag inte bott närmare mina föräldrar. I samband med detta flyttade föräldrar samt småsyskon utomlands sammanlagt 5 år och det var riktigt jobbigt för mig att mina syskon fick helt andra möjligheter än vad jag hade fått och känslan att jag inte betydde något. Visst unnar jag mina systrar den möjlighet de har fått med som 19-årig var det riktigt jobbigt att känna sig bortvald

I dagsläget träffar jag mina föräldrar ett par gånger om året och pratar med dem ytters sällan mellan det. De har sedan sonen föddes för tre år sedan varit nere här tre gånger. Jag åkte upp en del när jag var föräldraledig men nu med jobb/dagis blir det oftast inte mer än till jul och sommaren. Tycker att det är jobbigt att mina barn aldrig kommer att få en naturlig relation med sin mormor och morfar, ser hur mycket det betyder för kusinerna. Visst har vi valt att bosätta oss här, 30 mil bort, men jag tror tyvärr inte att det hade blivit så mycket annorlunda om vi hade bott närmare. Intresset av att ha en relation finns tyvärr inte från mina föräldrar.

Vi har sonens farföräldrar nära och de är viktiga både för oss och sonen :love:

Oh yes! Jag har en fd kollega som jämt reste, fattade inte hur hon kunde åka på medelhavskryssning sedan Thailand och Egypten samma år, dessutom ganska dyra levnadsvanor för övrigt. Tills hon då gnällde om att Thailandsresan skulle betalas, ett halvår efter att de kommit hem...:crazy:

Ja då är det ju inte så konstigt om resandet har ökat. Att resa på kredit känns sådär. Det är ju inte som att köpa något som i riktig kris och panik möjligen kan inbringa några kronor. En resa är ju omöjlig att återköpa efteråt :crazy:

*KL*

Har en kompis som tyckte att de måste unna sig en resa, la om lånet på huset och bakade in resan. Den resan kommer de antagligen betala ränta på resten av livet... (De amorterar inte idag iaf).

Jag stannar nog hellre hemma än reser på lån/kredit! Har turen att ha hyfsat välbeställda svärföräldrar, de har bjudit hela familjen ett par gånger och nu i höstas tog de med våra två äldsta till canarieöarna. Visst önskar jag att resten av familjen kunnat följa med, men är å andra sidan glad för att jag amorterar på mitt hus och har mina fem hästar. Det handlar ju helt klart om prioriteringar! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 840
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24