Familjen Annorlunda osv..

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har funderat lite (har dock inte sett programmet, mer än snabba glimtar!) på det hära familjen Annorlunda på tv om familjer med många barn och andra familjer med många barn i allmänhet liksom..

Det jag funderar på är;

- hur har man TID att ha så många barn? Har man tid att sitta med Stina när hon mår dåligt o behöver prata eller har man tid o fråga Alex och Joah hur deras dag har varit och märker man om Johan är ledsen? Allt sånt liksom.. Har man tid att umgås?

och

- Hur har man råd att ha så många barn?

Jag kanske tänker alldeles snett, men jag förstår inte... vad är eraa tankar och erfarenheter kring detta?

//r

Sv: Familjen Annorlunda osv..

Du är inte ensam om att sitta och fundera på det. Har därför inget bra svar tyvärr.

Jag funderar på det jag också. Jag känner mig otillräcklig ibland, men jag har bara 2 barn.

KL

Hur många barn har dem? Låter som dem har ett tjugotal:p Min mormor hade t.ex. tolv syskon:p

Skuggan_

Angående pengafrågan så får man 21914:- i månaden i barnbidrag och flerbarnstillägg om man har 11 barn. Så det är nog en av anledningarna till att man har råd iaf.

Jag kollade på familjen Annorlunda igår och funderade mest på hur hög uppvärmnings- och elkostnaderna är för det där jättehuset och 13 personer :D

Fast barnbidraget täcker inte vad ett barn kostar (iaf inte när barnet blir lite större) så även om summan låter väldigt hög så är blir det inte så mycket för varje barn.

Jag tror att det är helt omöjligt att hinna med alla barn och att det ofta blir att de äldre barnen får ta ett stort ansvar för de mindre, på gott och ont.

Fast barnbidraget täcker inte vad ett barn kostar (iaf inte när barnet blir lite större) så även om summan låter väldigt hög så är blir det inte så mycket för varje barn.

Syftet med barnbidraget är väl inte att täcka vad barnet kostar? Isf vore ju underhållsbidrag totalt onödigt om barnbidraget täckte allt.

- hur har man TID att ha så många barn?

Det är klart att man inte har. De blir hanterade i mycket högre grad som en "flock" än som individer.

och

- Hur har man råd att ha så många barn?

Det blir nog inte så mycket ridlektioner, utlandsresor, skidsemestrar etc. Ej heller egna rum. Säkert inte egna datorer. Osv osv. Men överlever gör de ju. Matvanorna är nog inte heller särskilt extravaganta.

Då missuppfattade jag dig, jag trodde du menade att med barnbidraget hade man råd med så många barn eftersom det täckte kostnaderna för barnen.

Då missuppfattade jag dig, jag trodde du menade att med barnbidraget hade man råd med så många barn eftersom det täckte kostnaderna för barnen.

Nej jag menade mer att eftersom man får såpass mycket i flerbarnstillägg så är det mer ekonomiskt möjligt att skaffa så många barn, även om det såklart inte täcker alla kostnader. Hade man enbart fått barnbidragen hade det nog varit en väldigt omöjlig ekonomisk ekvation eftersom dessa familjer (iaf de som varit med i tv-programmet) oftast verkar ha en mamma som är hemma med barnen.

Jag tror att det är helt omöjligt att hinna med alla barn och att det ofta blir att de äldre barnen får ta ett stort ansvar för de mindre, på gott och ont.

Det tror jag också. Både min farfar och min mormor kom från stora familjer, farfar hade åtta syskon och mormor nio, tror jag. Ingen av dem hade i vuxen ålder jättestarka band till sina föräldrar (framförallt inte till pappan, som yrkesarbetade), däremot hade de en nära relation till några av sina syskon. Mormor var yngst i sin syskonskara, och där var det absolut så att de äldsta syskonen var lite "extraföräldrar". Föräldrarna hann nog inte med så mycket mer än att se till att alla hade basbehoven uppfyllda, mat i magen, rena kläder, osv, men kanske inte till att sätta sig ner och ha långa samtal om hur barnen egentligen kände och tänkte. I bägge familjerna blev barnen också rätt självständiga, flyttade hemifrån tidigt, osv.

Kanske inget vettigt svar, men kommer från en hyffsat stor familj (7 barn), och känner inte att man fick för lite tid som liten. Jag uppskattar att det har gjort mig självständig och van att ta ansvar sen liten. Det är ju såklart olika för alla, men på tonen hitills i tråden så låter det som att det skulle vara sååå hemskt att vara en stor familj.

Så klart reste vi aldrig utomlands och vi fick nästan bara ärvda kläder. Men har kunnat förverkliga det själv när jag flyttat hemifrån.

Jag skulle tippa på att man inte har tid för alla sina barn när man har så många. Jag har tre syskon, och ibland tycker jag att DET är mycket. Tittar man på den äldre generationen så har min mormor fem syskon och är själv äldsta dottern (har en äldre bror som inte alls behövde ta samma ansvar), och farmor är äldst i en syskonskara på åtta, och de fick ta mycket ansvar för sina yngre syskon när de var små, för att föräldrarna inte hann med. Det är väl bra på ett sätt också, men barn måste väl ändå få vara barn.

Av den anledningen kommer jag nog bara skaffa ett barn själv. För jag VILL finnas där för min unge hela tiden. Och jag är rädd att jag inte klarar att engagera mig helt hundra procent i mer än en.

Jag blir helt tagen av hur positiva, toleranta och superlugna föräldrarna verkar vara! I en av familjerna verkar det ju vara kaos hela tiden, men mamma och pappa bara ler. Sådär hade jag också velat vara! (Tyvärr är jag nog för pedantisk för att kunna skaffa sådär många barn.) :p

//Rogan

Jag blir helt tagen av hur positiva, toleranta och superlugna föräldrarna verkar vara! I en av familjerna verkar det ju vara kaos hela tiden, men mamma och pappa bara ler. Sådär hade jag också velat vara! (Tyvärr är jag nog för pedantisk för att kunna skaffa sådär många barn.) :p

//Rogan

Jo till viss del. När man låter hela gänget barn med ytterskorna på hoppa i sofforna på Ikea och man bara skrattar och säger "det är så skönt att barnen få vara barn", då är man inte "positiv, tolerant och lugn" i positiv bemärkelse tycker jag".

Men i många situationer stämmer det in absolut!

Det där med att hoppa i sofforna på IKEA, dessutom med skorna på, störde jag mig på. Riktigt ordentligt dessutom :mad:

Det där på Ikea kanske inte var så genomtänkt och jag antar att det stack i ögonen på en hel del. Dock så beundrar jag ändå föräldrarna på något vis. Jag själv hade aldrig gett mig på att gå till Ikea med så många barn. Jag hade fått psykbryt! (Dessutom bryr jag mig för mycket om vad folk tycker och tänker om mig och min familj.)

Det här får jag antagligen förklara närmre senare (halv åtta hos mig blandat med buke är möjligen en kass kombo ;-p).

//Rogan

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 840
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar