Fälttävlansnewbies

Jag var på hoppträning i går och på framridningen fanns det några terränghinder :D Kunde inte låta bli utan skuttade över en stock och ett upphopp. :) Tjoho sa hästen!
img_7170.jpg

img_7176.jpg

:banana: Nu har jag lämnat min hoppsadel på omstoppning (får hämta den imorgon) så jag kommer kunna vara med på Salty cup. Kände mig så deppig över att jag skulle missa det pga ingen hoppsadel.

Vi har hopptränat tre gånger på 1 ½ vecka, med en till hoppträning imorgon, så jag börjar känna mig lite mindre ringrostig. :angel: Ska bli så sjukt roligt att få hoppa lite terräng igen. :laugh:

:banana: Nu har jag lämnat min hoppsadel på omstoppning (får hämta den imorgon) så jag kommer kunna vara med på Salty cup. Kände mig så deppig över att jag skulle missa det pga ingen hoppsadel.

Vi har hopptränat tre gånger på 1 ½ vecka, med en till hoppträning imorgon, så jag börjar känna mig lite mindre ringrostig. :angel: Ska bli så sjukt roligt att få hoppa lite terräng igen. :laugh:

Woho!!!

Här taggar jag för årets första terrängträning som är idag :banana: och invigning av nya säkerhetsvästen, fick panikbeställa en i tisdags då jag kom på att jag hade sålt min gamla :p men den känns super så blir nog grymt :up:

Okej, jag har ALLTID velat rida fälttävlan. Har helt och hållet älskat varje gång jag varit iväg på träning, men jag har aldrig haft hästmaterial för att det skulle vara lönt att starta. Ponnyn var en riktig fegis och storhästen... ptja, hon hade egna idéer om i vilken fart saker skulle tas i samt skydde vattenansamlingar som pesten. :angel:
Nu tror jag att jag i min treåring så småningom kommer ha en ypperlig fälttävlanspålle för första gången i mitt liv, men då kommer jag till det där med fälttävlanskort...
Är det vettigt att ta det med unghästen (alltså träna oss båda samtidigt tills vi är redo), eller är det bättre att se om jag kan låna en mer rutinerad häst för det? Tänker lite att det borde funka att fixa med unghästen, är ju ändå inte aktuellt för mig att tävla innan hon är redo för det?
Det är ju egentligen inte aktuellt på ett par år då jag är fattig student och inte har råd att åka runt på träningar och tävlingar än, men tänkte det är bra att vara ute i god tid. :p

fälttävlanskort...
Är det vettigt att ta det med unghästen (alltså träna oss båda samtidigt tills vi är redo), eller är det bättre att se om jag kan låna en mer rutinerad häst för det?
Jag är på intet vis någon expert (mer än att jag är ständig nybörjare), men tänker ändå att det väl inte finns någon anledning att ta ft-kortet innan man är redo att tävla. Låna en rutinerad häst att träna med är knappast fel, men FT-kortet är ju numera bara en underskrift av tränare att man är redo att ge sig ut och tävla, och kan du inte få det när du ska tävla unghästen så småningom så kanske det inte är aktuellt att ge sig ut i alla fall?

Tycker det där med fälttävlanskortet blivit så hypat. Poängen är inte att bocka av det så man fritt kan tävla utan poängen är att du som ryttare ska vara såpass införstådd med vad det innebär att rida terräng att du ska kunna avgöra när du på hästen du just nu sitter på är redo för start. Att låna en snäll/lugn/erfaren för att ta kortet bara för att ta det, då tänker man fel. Att träna sig själv på en rutinerad häst däremot är jättebra!

Jag som amatör hade inte velat ta kortet medvetet på en annan häst än den jag tänkt tävla. Förstår man känner anorlunda med en väldigt ung häst som ändå har några år kvar innan det är dags men rent allmänt alltså :)

@Gnapp Nej precis, var lite så jag tänkte också. OM det nu visar sig att hon inte alls skulle lämpa sig för det ändå/skadas innan det är aktuellt kommer jag ju heller inte starta någon tävling och således inte behöva kortet. :)

@the_connemara Nej givetvis inte, var inte riktigt min tanke heller. :) Jag har inte för avsikt att tävla någon annan häst och skulle inte, oavsett gren, starta en häst i en tävling den (eller jag) inte är redo för. Det slog mig bara att folk i svängen kanske tyckte det var galet att ta kortet på en unghäst som är grönare på det hela än vad jag är, så tänkte höra hur folk tänkte så man inte gör nåt generalfel. :angel:

Har rätt mycket att sätta mig in i om det ska bli aktuellt, men man måste ju börja någonstans. :D

Nu är säsongspremiären på terrängbanan avklarad för oss! :banana: 1 timma innan träningen öppnade sig himmelen för första gången den här veckan, den vanliga turen man har :banghead: var bara att dra på sig regnkläder och se glad ut!

Trots värsta tänkbara väder (5-6 grader, blåst och regn) Blev det en väldigt bra träning! Duktiga häst :love: Hoppade div olika hindertyper och Pajsan ställde glatt upp på allt, positivt överraskad då jag trodde det skulle vara lite tittigt och vingligt med tanke på att vi inte har hoppat alls mycket detta året, men icke!

Frågade min tränare om hon trodde vi skulle klara Åkerbo om två veckor och hon gav grönt ljus, så nu är det bara att tagga :D Next up hoppträning på onsdag!

Fick tyvärr inga bilder/filmer idag med tanke på vädret, men har ju ett par fina från vår härliga start i Udden förra året, hoppas kunna matcha de resultaten om två veckor :D:D

DSC_0002_zpsnxevhfzq.jpg

DSC_0005_zpsuii3j2hx.jpg

Jag gjorde oxå min permiärträning i går, nånsin. Jätte kul ju, men lite läskigt tyckte en av oss, inte den grå håriga:angel:
Mindre kul idag när jag fick sanera allt från benskydd till träns o sadelpadden fortfarande inte torkat, tur att sadeln är syntet:grin: (regnade konstant och ja, efter rådfrågan med tränaren tog jag blindbrodd, räckte gott)
Hoppas jag kan flexa lite från jobbet för att hinna med nästa träningstillfälle:D

Jaha, ikväll vart det hoppträning då, kan sammanfattas med en smiley: :banghead:

Jag vet inte vad det är med mig, men jag blir så mycket mer nervös av banhoppning än terränghoppning! Jag ser inga distanser, tvekar, slutar rida fullkomligt = hamnar i ingemansland och vägrar/kraschar hindret totalt :crazy: vilken soppa!

Vi fick avsluta med två bra rundor iallafall, där jag bestämde mig och började äntligen rida = allt går som en klocka! Så skönt att vi kunde avsluta bra iallafall. Så nu blir det lite ändring i planeringen, kör en hoppträning till i nästa vecka istället för dressyrträning, det har vi ju tränat hela vintern/våren så den löser jag själv, måste få lite självförtroende i banhoppningen..

Bläh, hade jag kunnat välja bort banhoppningen hade jag gjort det, bara ridit dressyr och terräng :p Men det går ju inte så bara att träna vidare. Är det någon mer än jag som tycker det är lättare med terränghinder 'm banhoppningshinder, eller är det bara jag som är knäpp? :angel:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden