Fälttävlansnewbies

Bläh, hade jag kunnat välja bort banhoppningen hade jag gjort det, bara ridit dressyr och terräng :p Men det går ju inte så bara att träna vidare. Är det någon mer än jag som tycker det är lättare med terränghinder 'm banhoppningshinder, eller är det bara jag som är knäpp? :angel:
Så tycker nästan alla jag pratar med inkl. mig själv. Så du är inte knäpp ensam i alla fall.

Jaha, ikväll vart det hoppträning då, kan sammanfattas med en smiley: :banghead:

Jag vet inte vad det är med mig, men jag blir så mycket mer nervös av banhoppning än terränghoppning! Jag ser inga distanser, tvekar, slutar rida fullkomligt = hamnar i ingemansland och vägrar/kraschar hindret totalt :crazy: vilken soppa!

Vi fick avsluta med två bra rundor iallafall, där jag bestämde mig och började äntligen rida = allt går som en klocka! Så skönt att vi kunde avsluta bra iallafall. Så nu blir det lite ändring i planeringen, kör en hoppträning till i nästa vecka istället för dressyrträning, det har vi ju tränat hela vintern/våren så den löser jag själv, måste få lite självförtroende i banhoppningen..

Bläh, hade jag kunnat välja bort banhoppningen hade jag gjort det, bara ridit dressyr och terräng :p Men det går ju inte så bara att träna vidare. Är det någon mer än jag som tycker det är lättare med terränghinder 'm banhoppningshinder, eller är det bara jag som är knäpp? :angel:
Är mycket enklare med fasta hinder :), enklare att få bättre språng och man har mycket mer utrymme före och efter så att man slipper vara rädd för att krocka med väggen ^_^.

Samma här. Tycker ett 90 hinder på banan ser mega stort ut men kan sen utan problem ge mig ut i full galopp och hoppa en stock med ris på ca 130cm i uppförsbacke :cool:

Samma här. Tycker ett 90 hinder på banan ser mega stort ut men kan sen utan problem ge mig ut i full galopp och hoppa en stock med ris på ca 130cm i uppförsbacke :cool:
Fast nä... nä... rishinder är undantaget.. hinder ska man hoppa över och inte igenom ;). Rishinder ser ju sjukt mycket högre ut än vad de är :crazy:

Jag har ju världens bästa häst som hoppar allt jag styr mot (även om jag tappat tyglarna :angel: ) så jag känner mig säker oavsett typ av hoppning.

Däremot är det mycket lättare med terränghoppningen för det är inga snäva svängar och hindren ser mer inbjudande ut. Jag hoppade 90 cm utan att blinka i terrängen, medan ett koppelräck på 80 cm fortfarande ser rätt högt ut i mina ögon. ;)

Jaha, ikväll vart det hoppträning då, kan sammanfattas med en smiley: :banghead:

Jag vet inte vad det är med mig, men jag blir så mycket mer nervös av banhoppning än terränghoppning! Jag ser inga distanser, tvekar, slutar rida fullkomligt = hamnar i ingemansland och vägrar/kraschar hindret totalt :crazy: vilken soppa!

Vi fick avsluta med två bra rundor iallafall, där jag bestämde mig och började äntligen rida = allt går som en klocka! Så skönt att vi kunde avsluta bra iallafall. Så nu blir det lite ändring i planeringen, kör en hoppträning till i nästa vecka istället för dressyrträning, det har vi ju tränat hela vintern/våren så den löser jag själv, måste få lite självförtroende i banhoppningen..

Jag känner precis samma sak! Skönt att man inte är ensam i alla fall. Jag blir helt vilsen när det står banhoppning på schemat. Får precis samma problem, slutar rida, blir ängslig och nervös och självförtroendet känns som bortblåst. :wtf: Men man får väl träna mer på det helt enkelt ;)

Vi har i alla fall äntligen kommit till skott och bokat in två terrängträningar, får vänta till juni iofs men det är lite klurigt när det är vardagar med ganska lång resväg (1,5 timme) och man har ett vanligt kontorsjobb och behöver sällskap som också har vanligt 7-16(17) jobb. Men nu ska vi träna hela juni och juli och förhoppningsvis kunna hinna med ett par starter i slutet på augusti och september. Skulle egentligen önska åka på något träningsläger under semestern så man kan få lite fler dagar i följd (slippa köra skyttetrafik med andra ord). Om vi inte känner oss redo trots att vi tränat flitigt får vi vänta tills nästa år. :) men vi hoppas komma till skott i slutet på säsongen i alla fall! :D

Jag känner precis samma sak! Skönt att man inte är ensam i alla fall. Jag blir helt vilsen när det står banhoppning på schemat. Får precis samma problem, slutar rida, blir ängslig och nervös och självförtroendet känns som bortblåst. :wtf: Men man får väl träna mer på det helt enkelt ;)

Väldigt skönt att höra att jag inte är själv iallafall! :p Det som stör mig mest är ju att jag vet precis hur jag ska rida egentligen, men får blackout när hindret väl står där O_o Men jag vet ju att vi kan, vi har ju hoppat 110-banor och enkelhinder på 135 en gång i tiden, och vad jag kan minnas var jag inte alls nervös då :confused::confused: börjar bli gammal och feg :banghead::p

Men ja, träna mer är det som gäller!

Väldigt skönt att höra att jag inte är själv iallafall! :p Det som stör mig mest är ju att jag vet precis hur jag ska rida egentligen, men får blackout när hindret väl står där O_o Men jag vet ju att vi kan, vi har ju hoppat 110-banor och enkelhinder på 135 en gång i tiden, och vad jag kan minnas var jag inte alls nervös då :confused::confused: börjar bli gammal och feg :banghead::p

Men ja, träna mer är det som gäller!

Haha jag har också blivit gammal och feg ;) Tror det är där det felar. Jag minns inte alls att jag var rädd förr i tiden. Jag har precis samma problem. Jag vet hur jag skall rida, jag vet vad jag skall göra och jag vet definitivt att vi kan meeeeen när jag väl sitter där så gör jag precis det jag inte ska. Det är som att min nervösa jag bara försöker slå rekord i tvärtemot och infira så många "det här ska du verkligen inte göra" som möjligt. Suck! :banghead: Varför kan man inte bara göra det man vet att man ska göra? Varför är det så otroligt svårt när det där skräckinjagande hindret med färgglada bommar finns framför en :confused:

Jag konstatera att jag börjar bli för gammal för att börja med terräng :nailbiting: tyckte det var ju så hårda hinder, hoppar gärna mycket högre på banhoppning. Men kunde ju inte vara sämre än de 10-12åriga tjejerna på b-ponnys :angel: så bara att hålla i sig o låta ponnyn sköta jobbet.

Jag har också blivit feg men gammal är jag dock inte än :p. Då jag gick på ridskola så älskade jag hoppning men sen gick jag direkt över till stor tävlings häst i full kondition med mycket huvud och full gas. Dvs min ridskole ridning räckte inte till och jag började bromsa in i hinderna då hästen rusade så mycket. Sen har vi haft hältor, sadel problem, jag har varit halt och sen ännu mer sadelproblem osv.. så nu när vi börjar hitta rätt med allt annat så fegar jag :banghead: är på den nivån att jag gått från att tycka att 110 banor på träning var roligt till att knappt komma runt en 90 bana utan stopp...
Men terräng träningen är väldigt bra för självförtroendet även om 90 hinderna där är lite väl läskiga när man inte är säker på att hästen hoppar :p.

Så är det ju för oss alla! Vi hatar banhoppning men älskar terräng!:love: Min hopptränare tycker på allvar att jag är helknäpp...hon kan inte fatta hur jag kan tycka det är enkelt att rida mot ett fast hinder när jag ser ut så här :arghh: när jag hopptränar.:cool:

Jag kan bara hålla med alla andra härinne; dressyr och terräng är roligt och "lätt" (inte LÄTT men iallafall känns det inte som att man kan dö närsomhelst under tiden), medan banhoppningen är ju så satans svårt! :D Jag har börjat tycka mer och mer om det när jag bytt tränare dock. Jag är så himla nervös att det ska gå dåligt hela tiden (och sitter man och är nervös och tappar ridningen så GÅR DET JU DÅLIGT!) och hon har attityden "jamen om det går dåligt så fixar vi till det så att det går bra sen" med sånt lugn och självklarhet att jag avdramatiserar hoppningen lite mer för varje vecka ;) Man behöver ju inte vinna träningen :D Tänk så mycket lättare det är med en pedagogisk person!

Dessutom vet min häst MYCKET VÄL att bommar går att riva och det är inte så farligt, alltså kan vi larva oss och hoppa lite hur och när vi vill, det gör ju inget om det blir fel. Medan i terrängen fokuserar han mycket mycket mer, löser det mer själv och viker ihop frambenen så fint så :D

Alltså jag är mycket nyfiken på det där med banhoppning faktiskt. Har bara hoppat terräng med Tiger i Skåne just pga feganledningen samt att jag redan visste att jag ville träna för Ted innan hästen flyttat ner.

Jag är ju allmänt feg men verkar också vara ganska bra på att bara göra som tränaren säger (han fick påbörja omprogramering deluxe och hästen blev dölycklig). Är alltså väldigt nyfiken på om banhoppning kan kännas lika "lätt" som terrängen helt plötsligt kändes när jag bara gjorde som tränaren sa :rofl:

Senast ändrad:
Alltså jag är mycket nyfiken på det där med banhoppning faktiskt. Har bara hoppat terräng med Tiger i Skåne just pga feganledningen samt att jag redan visste att jag ville träna för Ted innan hästen flyttat ner.

Jag är ju allmänt feg men verkar också vara ganska bra på att bara göra som tränaren säger (han fick påbörja omprogramering deluxe och hästen blev dölycklig). Är alltså välgrundade nyfiken på om banhoppning kan kännas lika "lätt" som terrängen helt plötsligt kändes när jag bara gjorde som tränaren sa :rofl:
Du får börja hoppa för ankarkrona! Typ den första tränaren som fick polletten att trilla ner för mig :p,

Du får börja hoppa för ankarkrona! Typ den första tränaren som fick polletten att trilla ner för mig :p,

Jag gillade också hur han verkade :) Men vi kommer nog hoppa för Anna, även om jag inte kommit så långt att jag frågat ännu :D Känner att det blir en bra fortsättning. Alltså någon måste lära honom o hoppa också liksom efter mina försök så då är det perfekt med Anna o S :D

Nähä, så är det verkligen inte för oss alla men det kanske beror på att jag har en snäll häst som inte river några banhoppningshinder. :p
Alltså det har ju jag med men vill dö varje gång jag ska ut i en enstjärnig hoppning med honom. Tror aldrig ens han har haft mer än ett ner i enstjärnigt...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka