Fälttävlansnewbies

Jag låg och galopperade på vår ovalbana igår och kan konstatera att jag och klockan inte är ense om tempot. Jag tycker jag galopperar fort men klockan säger något annat :mad: Så vi kommer helt klart få fortsätta galoppträna för att få upp tempot ganska avsevärt. Tycker ändå att jag har en ganska storgalopperad häst men tydligen går det långsamt ändå. Hästen var dock superfin att rida vilket ju givetvis ändå var roligt :)

Ovalbanan är trevlig att ligga och rulla på (250m lång) men det blir givetvis ändå inte som att ligga på en stor åker eller en raksträcka. Kortsidorna kommer fortare än man tror. Skall försöka mäta banvallen vi har (perfekt underlag och ljuvlig att galoppera på:love:) och se om vi kan få till lite högre tempo när vi inte behöver svänga så mycket! ;) men det återstår att se!

Jag är TOTAL newbie, och har ett par frågor som jag har gått och klurat på ett tag!
1. Varför ska "nacken vara fri" som det står i TR? Antar det är någon säkerhetsgrej? Nu är inte tävling aktuellt för mig, men jag är ändå nyfiken och vill lära mig. Hur sätter ni med ganska kort (men inte kortklippt, utan typ strax nedanför axlarna) upp håret?
2. Har man alltid långärmat i terrängen? Får man ha kort ärm?
3. Bästa tipsen för att bygga kondition för fälttävlanshästar?
4. Får jag, som vuxen, starta ponny i fälttävlan? Utom tävlan alt. på tävling för stor häst? Vilka regler gäller?

Jag är TOTAL newbie, och har ett par frågor som jag har gått och klurat på ett tag!
1. Varför ska "nacken vara fri" som det står i TR? Antar det är någon säkerhetsgrej? Nu är inte tävling aktuellt för mig, men jag är ändå nyfiken och vill lära mig. Hur sätter ni med ganska kort (men inte kortklippt, utan typ strax nedanför axlarna) upp håret?
2. Har man alltid långärmat i terrängen? Får man ha kort ärm?
3. Bästa tipsen för att bygga kondition för fälttävlanshästar?
4. Får jag, som vuxen, starta ponny i fälttävlan? Utom tävlan alt. på tävling för stor häst? Vilka regler gäller?

1. Är för att ambulanspersonal skall kunna sätta på nackkrage vid olycka.

2. Nej det är inget krav vad jag vet men rekommenderas för att slippa skrapsår m.m. vid en avfallning.

3. Ut och galoppera! ;) intervallträning är ju väldigt bra och backträning.

4. Ja numera får man det :)

1. Är för att ambulanspersonal skall kunna sätta på nackkrage vid olycka.
Ah, såklart! Att jag inte kunde lista ut det själv :o

2. Nej det är inget krav vad jag vet men rekommenderas för att slippa skrapsår m.m. vid en avfallning.
Okej, ja att det är en fördel för skrapsår förstår ju jag med :) Undrade bara över om det var ett krav eller ej.

3. Ut och galoppera! ;) intervallträning är ju väldigt bra och backträning.
:up: Galopperar mycket redan, så då är jag förhoppningsvis på rätt spår iallafall! Backar är det däremot klent med häromkring, maken till platt område får man leta efter :down:

4. Ja numera får man det :)
Toppen! Vilket av det, utom tävlan på ponnytävling, eller som häst? Eller både och? :)

Jag har iofs lite längre hår men fläta/tofs och hårnät funkar alltid :up:
Hår är bäst att vika upp under hjälmen :), så är det helt ur vägen.
En stor dressyr dounuth är nog det sämsta om man skulle fara av hästen. De är ju i regel väldigt stora och svåra att få upp om man ska ha dit en nack krage.

Att bara ha det uppsatt i hästsvans hjälper inte mycket om man har långt hår. Det är lika mycket ivägen i alla fall :). I så fall är nog fläta bättre.

Hår är bäst att vika upp under hjälmen :), så är det helt ur vägen.
En stor dressyr dounuth är nog det sämsta om man skulle fara av hästen. De är ju i regel väldigt stora och svåra att få upp om man ska ha dit en nack krage.

Att bara ha det uppsatt i hästsvans hjälper inte mycket om man har långt hår. Det är lika mycket ivägen i alla fall :). I så fall är nog fläta bättre.
Mitt hår skulle aldrig få plats under hjälmen...

Vill man så kan man ;) alt så köper man en hjälm håret får plats under :p.
Nä, ärligt talat så finns det inte tillräckligt stora hjälmar. Om jag gör en enkel knut så blir den större än när andra gör knut med donut... och då kapade jag ändå av 40 cm för ett år sedan. :(
Men fläta går ju också bra, jag brukar ha fläta, antingen en åt sidan eller i två. Avskyr att ha håret löst då jag rider.
Fläta får det bli.

Eller så hittar man en annan lösning. Hjälmen ska ju sitta bra på huvudet, det gör den inte med en massa hår inklämt mellan skalle och hjälm.

/Lady_S

Dubbelgilla på detta! Stoppa inte in håret i hjälmen!

Ärligt talat förstår jag inte den regeln alls, folk gör ju alla möjliga farliga saker utan att sätta upp håret, men jag har aldrig varit med om att en patient har kommit in utan nackkrage för det. O_o

Idag har jag fått självförtroendet tillbaka! :banana: byggde upp en liten "evighetsbana" på ridbanan här hemma och hoppade. Gick super! Bara jag tänker lite när jag rider och gör ett aktivt val innan varje hinder så går det ju galant! :D Så nu är vi mer än taggade till Åkerbo på sön, starttid kl 08.18 = avfärd 04.30 :p glad att jag slipper köra iallafall, haha

Jag har varit på hoppträning ikväll och det var så roligt! :laugh: Men jag inser varför Ariel älskar terränghoppning, det är mycket mindre svängar där. :angel: Vi hoppade på volt en del och det är jobbigt. :p

Avslutade med några språng över ett par koppelräck på 65 respektive 85 cm, så jag funderar på om terränghindren på söndag (60 cm) kommer kännas jättepluttiga. O_o Men det gör inget, vi har inte hoppat terräng på ett år, så det är lika bra att börja enkelt. :)

Jag har varit på hoppträning ikväll och det var så roligt! :laugh: Men jag inser varför Ariel älskar terränghoppning, det är mycket mindre svängar där. :angel: Vi hoppade på volt en del och det är jobbigt. :p

Avslutade med några språng över ett par koppelräck på 65 respektive 85 cm, så jag funderar på om terränghindren på söndag (60 cm) kommer kännas jättepluttiga. O_o Men det gör inget, vi har inte hoppat terräng på ett år, så det är lika bra att börja enkelt. :)
Bättre att hinderna känns jätte pluttiga ;) inte lika roligt om det är åt andra hållet ;).

Jag hoppas att jag snart kommer till den punkten där 90-100 känns pluttigt :p Iallafall på banhoppningshinder!

Idag var jag i storstaden och köpte lite välbehövliga grejer till söndag, men sen visade det sig att de hade 50 % på alla tävlingstoppar.. :angel: och så hittade jag ett par väldigt snygga vita ridbyxor... :angel: resulterade i detta!
Snapchat-4128841741798639252_zps5znc7hzw.jpg

:love::love:

Det firar vi med dressyrträning ikväll! Dags att finslipa dressyrprogram :D

@Ek3n Usch, jag förtränger att mina vita ridbyxor var för små och obekväma redan när jag köpte dem för sisådär 10 år sedan. Vad var det där för några? :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka