Det var en bra lördag förutom tiden med öppet forum som borde vara behållningen med det upplägget. Nytt upplägg som gjorde att många frågor sparades till öppna forumet. Riktigt bra upplägg som William Nilson-Fryer ledde suveränt! Han var inte rädd att avbryta om någon pratade för länge eller "tuggade". Det som är förvånande för en i ledningen, som fick frågorna i förväg (de flesta, bara ett fåtal som tillkom under dagen som lästes upp) var att han var så dåligt förberedd. I vanliga fall svaras det med ett goddag yxskaft men det fungerade inte så bra nu när han fick motfrågor direkt av publiken. De som vågade, inte så många som vågar ställa kritiska frågor om de bemöts på detta sätt. Det var inte bara de 2-3 som omnämnts på facebook som fick konstigt bemötande utan även frågor om tex landslagsveterinär besvarades hånfullt och med ett skratt som gav kalla kårar. (Det är hans fru som är veterinär på lagtävlingar så hans åtagande kolliderar inte! Dock gjorde hans skratt att, iallafall jag inte ville ställa motfrågan om att det är väl inte där de viktiga besluten tas.) Flera svar kom med hånfulla ord, bitska kommentarer. Han var direkt oförskämd vid tre tillfällen. Minns inte ordningen exakt men vår mest meriterade ryttare någonsin i fälttävlan dristade sig att ifrågasätta M65-reglen och bemöttes med ett ironiskt "du är ju ganska duktig så du borde klara den". Nu anade de flesta att hon ville säga något mer men fick inte komma till tals. Hon fick påbörja att hon "gärna red i Polen, trevliga tävlingar med trevlig stämning och trevliga officiella funktionärer" men där blev hon avbruten och därefter skedde något märkligt. Han valde att förvränga det som sades, generalisera till alla funktionärer och alla tävlingar i Sverige var otrevliga och vräkte ur sig något i stil med att "hon kanske skulle tänka sig för" och hade han velat hade han kritiserat Uddens tävling, där som inte var ett nytt hinder på 10 år osv. Tystnaden blev påtaglig. Han säger då något i stil med "vi ska vara snälla och vänliga mot varandra" i en ton som kan kallas vad som helst utom trevlig eller vänlig. Då applåderade mötet. Då reste jag mig och gick mot dörren. Detta var min markering. Jag stod i dörren en kort stund men insåg att han fortsatte. En ryttare från Mittentruppen blev avsnäst och tillrättavisad. En som ville pratat om socialamedier fick en avhyvling. Chockerande! Jag stod sedan kvar i korridoren och lyssnade på ekonomifrågor. Kom fram en märklig kommentar från ordförande då om att "hästfolk är inte läskunniga". Intressant. Även om det var en ganska kort stund som det var dålig stämning, så var det så pass allvarligt att den stunden borde oroa fler. Antar att man inte orkar bry sig.