Fälttävlans-tråden 2025

Emma-pemma

Trådstartare
Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas, förberedas och visas upp på tävling. 😍

Välkomna alla entusiaster, redan frälsta och nyfikna! Här kan vi dela med oss av drömmar, vardag, tävling, träning osv.

Jag börjar direkt med en återblick på förra helgens tävling i Tågarp. Härligt att säsongen kom igång så tidigt i år.
Dottern red vår fina läromästare i H90 båda Tågarps tävlingshelger. Det blev första tävlingarna sedan hennes ryggoperation 2023.
En lite seg dressyr men sedan felfria på hinder i hoppningen och terrängen, som dock var för långsam.

Bifogade filer

• 20250406_121518.webp
    20250406_121518.webp
    127,4 KB · Visningar: 45
Terrängträning idag 😍
Lyxen att vi kan gå till terrängbanan! När jag gick genom skogen, lyssnade på fågelkvitter och tittade på vitsippor tänkte jag på hur lyckligt lottad jag är som har möjligheten att kunna göra det här. Det är verkligen en lyx!

Ärtan var en stjärna! Gjorde alla linjer då bra, hoppade alla H90 hinder hur enkelt som helst.
Vi fick lite problem med en större låda som var flyttad från ena fältet till det andra. Vi hoppade den i höstas men idag blev jag feg och bromsade i anridningen 😅
Kanske för att att ryttaren innan fick ett stopp och ramlade av på samma låda.
Vi hoppade en H100 häck före hur lätt som helst så det sitter bara i mitt huvud.
Vi tog oss över den på tredje försöket, inget bra språng och det var helt mitt fel. Sen lät vi det bara vara för idag och gjorde annat.
Ärtan litar väldigt mycket på mig och hoppar alltid när jag är med henne, men överger jag henne blir hon också osäker.
Vi är verkligen ett team på banan, hjälper jag henne, hjälper hon mig. Vågar jag, vågar hon ❤️
Jag är jättenöjd med träningen och allt annat gick jättebra!
Nästa gång kanske den lådan är hur enkel som helst, eller så struntar vi bara i den för all framtid 😆
Den ingår inte i någon klass jag tänkt rida ändå...

Terrängträning idag 😍
Lyxen att vi kan gå till terrängbanan! När jag gick genom skogen, lyssnade på fågelkvitter och tittade på vitsippor tänkte jag på hur lyckligt lottad jag är som har möjligheten att kunna göra det här. Det är verkligen en lyx!

Ärtan var en stjärna! Gjorde alla linjer då bra, hoppade alla H90 hinder hur enkelt som helst.
Vi fick lite problem med en större låda som var flyttad från ena fältet till det andra. Vi hoppade den i höstas men idag blev jag feg och bromsade i anridningen 😅
Kanske för att att ryttaren innan fick ett stopp och ramlade av på samma låda.
Vi hoppade en H100 häck före hur lätt som helst så det sitter bara i mitt huvud.
Vi tog oss över den på tredje försöket, inget bra språng och det var helt mitt fel. Sen lät vi det bara vara för idag och gjorde annat.
Ärtan litar väldigt mycket på mig och hoppar alltid när jag är med henne, men överger jag henne blir hon också osäker.
Vi är verkligen ett team på banan, hjälper jag henne, hjälper hon mig. Vågar jag, vågar hon ❤️
Jag är jättenöjd med träningen och allt annat gick jättebra!
Nästa gång kanske den lådan är hur enkel som helst, eller så struntar vi bara i den för all framtid 😆
Den ingår inte i någon klass jag tänkt rida ändå...

Har dom uppdaterat den banan något, eller ska man fortfarande rida vilse i skogen på alla stigar? För det är väl Mantorp?

Har dom uppdaterat den banan något, eller ska man fortfarande rida vilse i skogen på alla stigar? För det är väl Mantorp?

Ja, det är Mantorp.
I * klasserna får du fortfarande rida vilse i skogen 😂
Bättre än Boxholm dock, där red jag fel första gången och fick vända 😂

I H90 är det bara en liten del i skogen, resten på fälten.

Ja, det är Mantorp.
I * klasserna får du fortfarande rida vilse i skogen 😂
Bättre än Boxholm dock, där red jag fel första gången och fick vända 😂

I H90 är det bara en liten del i skogen, resten på fälten.

Ja okey. Var längesedan jag var där nu. Säkert 12-13 år sedan och då gick alla klasser i skogen och bara slingan ut ur skogen till vattnet och runt på fältet där uppe och sedan i mål. Så typ 3-4 hinder på fälten bara.

Ja okey. Var längesedan jag var där nu. Säkert 12-13 år sedan och då gick alla klasser i skogen och bara slingan ut ur skogen till vattnet och runt på fältet där uppe och sedan i mål. Så typ 3-4 hinder på fälten bara.

De har mycket hinder på fälten nu men både * och ** är nog halva banan ute i skogen.

Jo men det gör det ju, H100 CCI1* tex
Jag skrev bara * pga lat 😅

Nä, det var ju flera år sedan * döptes om till ** pga FEI la till en stjärna dvs 5*. Finns en variant som heter 1* intro nu som är ett mellanting mellan 100 och nuvarande** men inte nationellt. Så man går från 100 till ** klass nu. (gamla 1*)

Nä, det var ju flera år sedan * döptes om till ** pga FEI la till en stjärna dvs 5*. Finns en variant som heter 1* intro nu som är ett mellanting mellan 100 och nuvarande** men inte nationellt. Så man går från 100 till ** klass nu. (gamla 1*)

Ja, det vet jag. Men dressyrprogrammet heter CCI1* även om H100 fortfarande används.

Ja, det vet jag. Men dressyrprogrammet heter CCI1* även om H100 fortfarande används.

Jo men klassen heter fortfarande H100. För inte är det dressyr vi rider ute på skogsstigen så vitt jag vet :D Introklassen och H100 har ju samma nivå på dressyr och hoppning så enklare med ett och samma program.

Jo men klassen heter fortfarande H100. För inte är det dressyr vi rider ute på skogsstigen så vitt jag vet :D Introklassen och H100 har ju samma nivå på dressyr och hoppning så enklare med ett och samma program.

Ja, jo det vet jag ju 😆
Men anledningen att jag bara skrev * och ** varit pga lat och sen blev det världens utlägg iaf 😂
Har märkt att många använder * om H100 också.
Jag säger 90 klass, 100 klass och sen 2* osv.

Ja, jo det vet jag ju 😆
Men anledningen att jag bara skrev * och ** varit pga lat och sen blev det världens utlägg iaf 😂
Har märkt att många använder * om H100 också.
Jag säger 90 klass, 100 klass och sen 2* osv.

Det förstår jag inte att dom gör för det är rent felaktigt. Det är ju en helt annan klass.

Jag har också ridit bägge tävlingarna i Tågarp med min numera 8-åring!
Haft en bra vinter med hoppträningar där jag börjat få till det lite bättre.
Vi har ju också terränginspirerad hoppträning varannan vecka där vi tränat mest smalt och linjer inomhus som vanligt, men i vinter också haft terränghinder stående på stora uteridbanan. Det har varit jättebra! Då har vi regelbundet fått hoppa riktiga terränghinder på bra underlag ute med gott om plats att få till lite större galopp.

Blir nog iaf några träningar i år. Ny ponny i stallet som jag rider. Brukar åka till Hofors när tillfälle ges å Frida är hemma.

Jag har också ridit bägge tävlingarna i Tågarp med min numera 8-åring!
Haft en bra vinter med hoppträningar där jag börjat få till det lite bättre.
Vi har ju också terränginspirerad hoppträning varannan vecka där vi tränat mest smalt och linjer inomhus som vanligt, men i vinter också haft terränghinder stående på stora uteridbanan. Det har varit jättebra! Då har vi regelbundet fått hoppa riktiga terränghinder på bra underlag ute med gott om plats att få till lite större galopp.

Vadå oxå ? Vem mer liksom i dressyrtråden har gjort det?

Sedan såg jag att det blivit en fälttävlanstråd efter 400 år 🤣

Minns Den ENDA tråden som vi inte fick ha på ft forumet 😆

Men bra jobbat @Marvin och kul att hon passar dig så bra!

Jag hoppas komma ut på någon ft i år. Hermanstorp V.20 där ligger bra till för mig. Får börja om i 90 igen efter flera års frånvaro. Skulle ju startat 2* 2019 och var anmäld men tänkte jag väntar till året efter. Ingen bra idé för då kom pandemin. Red då ingen ft på 4 år.
Red en 90 2023 dock.

Men jag är gammal nu så får se vad jag orkar med.

Men jag är gammal nu så får se vad jag orkar med.
Hear you, sistah 😆
Jag behöver vila och återhämtning på helgerna, fattar inte hur jag orkade åka land och rike runt hela säsongen förr 😁

Långt uppehåll och börja om med unghäst nu, det kanske landar på en annan ambitionsnivå än tidigare, vi får se. Ekonomiskt är det oavsett ohållbart att tävla ft som tidigare, för mig iaf.

Hear you, sistah 😆
Jag behöver vila och återhämtning på helgerna, fattar inte hur jag orkade åka land och rike runt hela säsongen förr 😁

Långt uppehåll och börja om med unghäst nu, det kanske landar på en annan ambitionsnivå än tidigare, vi får se. Ekonomiskt är det oavsett ohållbart att tävla ft som tidigare, för mig iaf.

Ja det är ohållbart för mig oxå. Nä jag fattar inte heller hur jag orkade med tidigare och jag hade ofta 2st hästar med.. herregud 😅

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
5 733
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 719
Senast: valpköpare
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
80 289
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Fälttävlans-tråden 2025