Det är svårt med aktivister. De som släpper ut minkar mm för att de tror att det är snällt.
Jag vill tro att de flesta ridskoleryttarna förstår att det ligger ett enormt arbete och talang bakom fin ridning om de bara ser sin ridlärare rida. Jag vet däremot inte vad som får folk att tro att det är lätt att bli elitryttare lika lite som i vilken idrott som helst. Jag tycker nog att sporten har blivit bättre med åren. Vi älskar våra hästar och även elitdressyrryttarna som har haft sin partner under många år. Hur kan man tro att de vill sin häst illa medan folk i gemen gör så mycket konstiga saker i sin okunskap. "Som man känner sig själv känner man andra" är nog ganska nära sanningen.
När jag var ung så blev jag rejält åthutad om jag gjorde något fel i all hantering av ridlärarna. För det är jag idag tacksam, men när det idag är så lätt att köpa en häst utan större kunskap eller kunniga föräldrar som ser över allt de gör blir det så här och NH importerades. För mig är det en styggelse att mobba hästen till lydnad. Det är min övertygelse.
Jo jag håller med dig här. Om fads och annat. Jag håller definitivt med dig om att jag är helt övertygad om att ingen (eller ok de flesta då) vill göra sin häst illa. Men det gör ju folk ändå med olika typer av verkning eller att köra en ny populär variant på träning och det inte blir som originalet, för att inte tala om original ute i skogen. Kärlek räcker inte riktigt alla gånger helt enkelt. Men inte heller ambition är ju tillräckligt om man tänker tillbaka på, var det 70-talet/80-talet? med barreringsdebatter, var det inte himla segt att få barrering förbjudet? Folk kunde göra det rätt och allt möjligt.
Det är ju då man som medelryttare vill kunna känna sig helt lugn och trygg och avslappnad med det sättet som eliten rider på. Men det gör man kanske inte. Inte om det ser ut som att en häst är nedlirkad i en form som den ser ut att vilja upp från. Eller om det ändå känns som att en äldre träningsvan häst verkar obekväm på framridningen till en tävling. Det är då man vill ha svar, från eliten eller från ridsportförbundet om att det är ok, de har kontrollerat det, allt är bra.
Men allt man får är kanske att de säger mest ingenting. Vissa elitryttare verkar antyda saker ibland (Charlotte Dujardin, Carl Hester, Ulla Håkansson -senaste ridpodden) andra protesterade vilt (Netterqvist) några protesterar mot man vet inte riktigt vad (Bo Tibblin). Flera verkar reagera på bilderna från Falsterbo (Bo Tibblin). Så det verkar inte finnas full konsensus om att det ser jättebra ut på filmen från framridningen i Falsterbo eller ens på Breeders. Även om just här på dressyr är det flera som tycker det ser genuint normalt ut. Varför är inte ridsportförbundet så självsäkra att de kan säga precis som folk här, -det är för det här och det här och det är det bästa, forskning-här, veterinär-här, statistik-här rätt och slätt.
(Btw, jag är lite tråkigt motvalls mot extremer, bettlöst, sadellöst, hästskolöst, NH osv är inte för mig. Jag gillar normalt bett (och min medryttarhäst gick på pelham pga orsaker, inte för att hon behövde "skarpt bett") och tja vanlig dressyrridning el dyl. )