Då var det igång igen
Men bara för att förtydliga, ingen har rättat mig angående WE, eftersom jag aldrig diskuterat just WE i den argumentation som "den" användaren gick igång på. Bara nämt det som ett exempel på ridning och utbildning av häst i ett bruksperspektiv.
Det "den" användaren först gick igång på var något påhittat om horsemanshipsnack och bakomlod resonemang som denne påstod (och opponerade sig mot) att jag hade fört om WE.
Sen, när inte det höll, gick vederbörande igång på snacket om vad piaffen är till för, att man "inom WE" (eller som någon känd WE-ryttare) använder piaffen för att förbättra "gången" på sin häst för att den ska prestera bättre i grenen tävlingsdressyr? På vilket sätt motsätter det det jag säger? Vad är mer brukstänk än att använda dressyrrörleser på det viset?
Det jag försökt att säga, och som denne "WE-expert" opponerade sig emot, är att man kan använda piaffen och andra dressyrrölser även om man inte tävlar dressyr, tex på en brukshäst som ska arbeta med kor, som tex Doma Vaqueros, och att den bärighet får då också leder till "bättre gång", fast man kanske egentligen inte är ute efter just "gången". Att just "den gången" inte har så stor betyelse för en brukshäst då man inte ens använder "gången" i arbetet sen. Att man faktiskt inte alls vill ha "markbundenhet" på en brukshäst, inte ens på en häst som arbetar på en ranch i USA.