Jag måste säga att jag aldrig tittare stött på den här beskrivningen av western-ridning och reining som så separata ifrån varandra som du ( eller vilka du menar när du skriver att det inte är du) vill göra det. Du skriver att det är fakta. Jag förstår fortfarande inte ( jo, de fakta du hänvisar till är jag med på) men jag förstår inte varför man ska skilja på det? För att göra det lättare för journalisterna??? Det verkar vara ett extremt dåligt argument och jag förstår reiner ( var det väl) som raljerade om att byta kläder, musik osv för att få acceptans även om jag kanske inte riktigt vill vara så elak eftersom jag tycker du brukar skriva en hel del vettigt, men i det här fallet förstår jag innte hur du/ni resonerar och det förvånar mig eftersom jag inte hört det beskrivas på det sättet förr. Jag kanske inte rör mig i rätt kretsar för att få höra det, men jag blev skitsnopen att jag när jag rider pleasure på min lilla pålle är westernryttare och när jag sedan rider reining på samma häst, är jag något annat. Får inte ihop pusslet och framför allt förstår jag inte varför. Inte alls och jag har verkligen tänkt på det du skrivit och försökt förstå avsikten och vad man kan vinna på att göra en sådan delning. Hur i hundan förklarar man för en potentat från ridsportförbundet eller en journalist eller vilken som kommer till en westerntävling ( får man kalla det så, när även reining förekommer? ) och de får se både reining och pleasure på en och samma tävling. Det blir ju absurt. Ja, han där borta i hatten och bootsen sysslar inte med westernridning. Han sysslar med reining. Han som sitter brevid oxå med hatt och boots sysslar däremot med westernridning? Eller ve och fasa de ryttare som faktiskt tävlar i mer än en gren?

Min jämförelse med Islandsfolket handlar väl mycket om att de sitter i Ridsportens hus, de ordnar ridutbildningar för instruktörer inom Islandshästar tillsammans med Strömsholm osv. De är MED utan att förändra synen på sin sport. De har fått en acceptans.
Att de har bråk är väl inte förvånande, vilken förening har inte det? I somliga fall blir det officiellt, i andra inte. Islandsföreningen fick sitt bråk offentligt och det är ju inte bra pr, men lik förbaskat sitter de där i Ridsportens hus, ska arrangera ett VM och arrangerar tävlingar med tex Strömsholm. De har inte plockat ut tex passtävlingarna som en speciell särart som inte har med Islandshästorganisationen att göra.
C

:bow: :bow: :bow:
Som sagt är detta inte rätt sätt eller forum att diskutera sådan här saker.
Kommer du till Swedish Nationals???
Eller varför inte slå en signal eller skicka ditt telnummer så kan jag ringa dig!!! Jag betalar. ;)

Om så är fallet stämmer jag gärna möte och diskuterar, med både dig och alla som vill vara med.
Eller du vill kanske inte att jag skall veta vem du är Reiner.....

Men detta leder ingenstans. Jag bara trampar folk på tårna och får ingenting uträttat.
Jag skall med glädje sitta ner och prata om dessa frågor med intesserade, allra helst Members of a Serious Reining Horse Assn. :cool:

Monke :)

Ps. Åsikterna är MINA och har inget att göra med någon förening, jag skriver under mitt smeknamn vilket betyder att det är JAG som uttalar mig.Ds

Jag är ledsen om jag gjort dig besviken, jag vill ändå tro att mina åsikter i denna fråga är både genomtänkta och kloka. :smirk:

Givetvis ingår Reiningen i en WRAS, Paint eller AQHA tävling under epitetet westernridning. Givetvis är metoderna och hästarna de samma oavsett under vilken flagg man rider. :p

Vad jag menar att när vi pratar sponsorer, media och så vidare måste vi lyfta fram reiningen som en separat del.

Det är ju redan gjort.....
NRHA håller bara på med Reining, NRHA tillsammans med AQHA har gjort det möjligt för Reiningryttare att tävla på samma villkor som vilken Dressyr eller Hoppryttare som helst.

NRHA´s långa och gedigna arbete med att utforma ett regelverk och specifika bedömningsgrunder har tagit oss dit vi är idag...under FEI´s paraply. :D

Detta är anledningen till att det numer görs fler NRHA tävlingar i bla, Sverige men även i Tyskland, Italien och resten av Europa.
Det är Reining under FEI och NRHA som är separerat och inte i AQHA, WRAS eller APHA.

Det är ett ofantligt svårt ämmne att diskutera endast med de skrivna ordet. Kommer kanske du till Skövde i helgen????

Jag kommer att vara på plats, och du vet ju åtminstonde vem jag är, så jag hade Välkomnat en träff vid lämpligt tillfälle. :idea:
Jag åker upp Onsdag och stannar till sista man på söndag.

Ps. Jag har kolla Islänningarna ytteligare idag och tycker fortfarande inte att det är något jag vill ta lärdom av. Det är möjligt att dom sitter i Ridsportens Hus, men dom har ingen förankring i SvRf eller i FEI. Dom har precis som rasföreningarna (AQHA, APHA), ett eget VM med egna ras regler, öppet för bara den specifika rasen. Du kan inte komma med en annan häst och konkurrera med dom. :(

Reiningen under NRHA är öppet för alla vilket gör att vem som helst kan bli Världsmästare i Reining oavsett ras.

Jag tror visst att din inställning till reiningen delas av dina kamrater inom SRHA och därmed är den egentliga orsaken till den problematik som du pekar på. Att reining ingår som en av sex discipliner inom FEI gör väl ingen skillnad. Skulle detta vara ett skäl att slå sig på bröstet och tycka att ni är finare än oss andra som ”bara” håller på med westernridning? Jag har tidigare ridit dressyr i närmare tjugo år och därmed ”varit med i FEI” ganska länge. Jag lovar att det i dessa kretsar inte ens reflekteras över det faktum att Svenska Ridsportförbundet tillhör en moder organisation som heter FEI.
Du säger att islänningarna haft problem inom sin organisation och att detta inte är något du vill ta lärdom av, det kan så vara men var har du varit de senaste åren? Har du ingen koll på vad som händer inom Svenska Ridsportförbundet? Där kan man väl snacka om problem när den ene efter den andre avgår med omedelbar verkan eller helt sonika får sparken, och där en rad skandaler fått helsidor i de stora kvällstidningarna.

Visst ska det koras en världsmästare i reining. Det har det ju för övrigt gjorts i massor med år tidigare på World Show i Oklahoma. Nu blir det i Tyskland och samtidigt som hoppning och dressyren, men fortfarande med samma ryttare. Men nu är det tydligen finare. Tror du att sporten automatiskt blir mer accepterad av övriga ridsportvärlden bara för att man finns med i samma förbund och att publiken därmed skulle strömma till med någon slags automatik? Jag var på Falsterbo hela helgen tillsammans med ungefär 40.000 andra besökare. Det var så trångt att det knappt gick att ta sig fram någonstans, men hur såg det ut på reiningläktaren? Några hundra av alla dessa tusentals människor hade letat sig dit, trots att banan ligger tio meter från huvudstråket. Läste någonstans att över sjutusen besökte de enligt dig, förakteliga tävlingarna på High Chapparall. Ett gammalt talesätt är att folk röstar med fötterna, dvs man går dit man tycker det är bäst. Om detta stämmer så kan man ju konstatera att din (och förmodligen dina kollegors i SRHA) inställning till reining knappast utvecklar sporten om det nu är publicitet och publik ni vill ha. Reiningen är en alldeles för liten sport för att man ska kunna bli styv i korken. Svenska Ridsportförbundet har c:a 220.000 medlemmar. NRHA hade enligt deras hemsida tolvtusen åttahundra medlemmar world wide 2003. Detta innebär att lilla Sveriges ridsportförbund är drygt tjugo gånger större än hela NRHA. Voltige, som är en förhållandevis liten gren inom FEI och ridsportförbundet, framstår som gigantisk i jämförelse med reiningen. Man måste lära sig att krypa innan man kan gå.

Reining skall vara med på VM i Aachen 2006, men hur ser det ut på nationell nivå. Eftersom vi nu lärt oss att man måste skilja på westernridning och reining kan man väl inte ha reining-SM ihop med AQHA, eller som det pratas om inför nästa år, med hela Westernsverige. Det blir väl ett separat SM, precis som man har inom hoppningen och dressyren nu när ni är med i FEI.

Hm. Jag förstår fortfarande inte. Är reiningen westernridning eller är den inte?
Är man på en AQHA:show så är den,men är man på tex Falsterbo så är den det inte?
Håjaja. Jag tycker i och för sig att det är en mycket intressant diskussion och jag förstår inte varför man inte kan föra den här? Varför du tycker det är svårt?
Jag ska eventuellt på SM. Jag och en av mina stallkamrater kommer kanske ( jag tänkte visa henne lite bra westernridning och ev reining) men det beror på väder och vind och lust. Har ganska långt att åka, men planen är att åka. Jag vet vem du är till namnet, men inte till utseendet, fast det går säkerligen att lösa. Jag är inte blyg och ska väl kunna fråga någon... :D
Det är klart att man gentemot sponsorer osv kan lyfta fram reiningen, den är fartfylld och häftig och bjuder på lite extra, men varför säga att det inte är westernridning? Vilken sponsor går på den lätta?
Tyckte Yggrasil uttryckte det hela ganska bra.
För egen del jag tycker det verkar som om vi behöver mer samarbete än någonsin för att kunna utvecklas och inte särskiljningar av den här typen. Det heter att westernridningen växer. Är det verkligen så? Här i mina trakter känns det tvärtom. I stort sett en enda professionell tränare här A.J, det är allt som finns. Tycker mest det verkar vara snack om den snabba tillväxten. Islandshästarna växer som ras, tror dom är nästan 16-17 000 registrerade hästar idag + en massa oregistrerade. Det finns Ilsandshästridskolor i varenda buske. Det finns alla möjligheter för alla att rida dessa hästar, det finns mängder ( säkerligen för många) avelshingstar och ston. Deras sport ger intryck av att växa. Nej, jag vill inte ha någon Islandshäst.. Jag bara använder dem som exempel. Växer westernvärlden på riktigt? Finns dte siffror för det?
Är det så att vi stagnerat och vad beror det på i sådana fall? Det är i och för sig ett stickspår, men som har med helhetsbilden att göra. Du efterlyste folk som ville diskutera på årsmöten. Varför kommer det inga på tex SQHA:s eller SRHA:s möten? Jag menar inte att anklaga dig Monke, tycker det är en intressant och ganska viktig diskussion.
Nu ska jag gå ut i solen och göra ingenting.
C

Suck :cry:
Jag ser inte ner på andra eller tycker att Reiningen är "finare", jag håller ju för bövelen på med westernridning själv. :mad:

World Show, ja bland Quarter hästar och dess ryttare, var finns alla andra som håller på med westernridning, bevisligen kan dom inte bli världsmästare.....

Likså kan du bli världsmästare i Inslandshäst ridning bland Islandshästar och dess ryttare, varför kan inte andra hästraser som har tex tölt eller pass tävla om världsmnästartiteln på VM. :crazy:

Om du rider en annan ras än quarter, paint eller appalosa...rasbundet, kan du aldrig bli världmästare i westernridning :(
WRAS har inte ens EM.... :(

Och ja sporten bli mer accepterad då man är tvungen att sätta sig in i regelverk osv, man är tvungen att skriva om den. I och med att den ingår i det konceptet.

Ja, varför vill inte western/Reining intresserade titta på Reining :confused:
Var har jag skrivit att HC tävlingarna är föraktliga :eek:
Och lägg av att blanda in SRHA osv i detta, det har inte med saken att göra :mad:

Jag har inte hackat på någon, jag har skrivit MIN åsikt.
Hur menar du att jag skall krypa?????
Hur kryper du????

Man måste skilja på NRHA och AQHA, förvisso kan det vara svårt, eftersom man hjäps åt att få detta med VM och fortsättningen mot OS till stånd.
Regelverket inom NRHA (som FEI även köpt för sina tävlingar)är mycket hårdare än AQHA´s bedömning för Reining. I stora drag är bedömningen liknade men i NRHA måste du tex rida på Stångbett alltid oavsett hästens ålder (utom i safflebit/hackamore klasser).

Inläggen blir så långa och komplicerade, och ord missuppfattas så lätt när dom inte kopplas samman med ett ansiktsuttryck eller gest. Allra hels om man vill missförstå, jag menar inte dig nu utan allmänt.

Om du kommer till Geva till helgen vill jag gärna träffa dig och dina kompisar, för vidare diskussion. Det känns som du vill förstå mig i alla fall, även om du inte håller med och det är helt "fine" med mig.

Om alla tyckte lika så skulle varken du eller jag kunna lära oss något eller få ett bredare perspektiv, eller hur. :p

Nej, nu är jag trött efter att ha gjort reklam för Reining och Quarterhästar i tre dagar och därmed både WRAS klubbar och evenemang samt Westernridning är jag lite matt. Sista dagen med det i morgon sedan är det bara att börja förbereda färden upp till Greva.

Hoppas du haft en skön dag i solen :)

till Monke, m.fl.

Jag har varit på Hjo Ko, deltagit lite, men framför allt tittat på westernridning samt en dressyrklass.

Det tre exempel jag angav är samtliga ofta refererade och det var lite synd att du inte kände till dem. Jag tycker precis som du att detta forum är lite begränsat och jag ger mig inte in på en utförligare beskrivning av dem, det blir för mycket att skriva.

Diskutionen på denna tråd just nu handlar egentligen om två olika saker. Reiningens hemmahörighet har mindre betydelse när det gäller vilken uppmärksamhet ( ryttare,publik, sponsorer, media) sporten kan få. Om jag skall återanknyta till mitt obegripliga exempel så var ju redan friidrotten en stor och viktig del av OS, liksom basketen en av USAs största sporter. Och även om westernridningen skulle ligga under Ridsportförbundet innebär inte det att publik, sponsorer och media vallfärdar till tävlingarna. Så enkelt är det tyvärr inte. Om reiningen lyder under FEI och det koras en världmästare så spelar det ingen roll hur stora skyltar man gör för att tala om detta om ryttare, publik, sponsorer och media står bredvid och säger: Jaha och........?

Sedan är jag fullt medveten om att det finns en rad andra faktorer som kan vara viktiga och fördelaktiga när det gäller tillhörighet på det ena eller andra stället.

Men en verksamhet måste bära sig själv, leva av egen kraft, inneha ett antal kvalitéer, attrahera utifrån sin egen styrka. Gör den det kan man förädla, presentera och skapa de förutsättningar som behövs för att uppmärksamheten ( tävlande, publik, sponsorer, media) kring verksamheten/sporten ska öka. Det är inte lätt, många slåss om uppmärksamhet och man når bara framgång om man i botten, som stabil grund och som det viktigaste av allt har en seriös produkt och en seriös inställning till vad man gör.

dj

Ps jag förlåter formuleringen " friidrottarna åkte ut till Skara sommarland och tävlade " eftersom den uppenbarligen har sitt ursprung i okunskap.

jag säger bara Hallå! vad är det ni käftar om?!?! Reiningen har kommit med i i FEI och blivit accepterad som en "riktig" gren - jättebra!!! Nu gäller det för oss att visa att resten av våra grenar också platsar där eller hur? Inte hålla på och bråka med varandra såhär, hur ska vi då kunna få ut ett positivt och enat budskap gentemot media?

Vi vill väl alla att det vi håller på med ska bli accepterat som lika seriöst som dressyr och hoppning oavsett om det är reining eller trail som vi tycker är roligast?

Malin

Jag har följt den här diskussionen en del och nu känner jag att jag måste lämna mitt bidrag till debatten.

Monke, även om du inte har sagt det rakt ut så har du insinuerat att tävlingarna på HC inte var seriösa. Det var för dåliga ekipage, för dåligt underlag och för dåligt arrangerat. Det vill jag inte hålla med om. Visst, det fanns ekipage som var med på HC men inte på Falsterbo. Men alla gör sitt bästa för dagen oavsett var man tävlar.

Reiner, jag förstår och håller med om din ironi. Att dela på western och reining är helt absurt. Hur ska vi sen kunna förklara för omvärlden vad vi håller på med??

Frågan vi - och nu menar jag ALLA, både westernryttare och "reiners" - måste ställa oss är: Hur ska vi få mer folk till våra tävlingar? Jag vill inte dra liknelsen mellan HC och Falsterbo igen, den är alltför infekterad. Men dra liknelsen mellan tävlingar där vi har enbart ridklasser och tävlingar där vi även har koklasser och timed events. Hur kan det komma sig att de sistnämnda drar mer publik??? Svaret är faktiskt ganska enkelt. De innehåller två saker som måste till för att publiken ska ha roligt.

För det första måste det vara begripligt för den som tittar på tävlingen. Här kan man jämföra timed events med hoppningen. Det enda man behöver göra är att hålla reda på vem som river minst och rider snabbast. Enkelt! Det kan vem som helst följa med i.

För det andra måste det vara spännande. Det blir det om punkt nummer ett är uppfyllt. Det är (tyvärr) bara att inse, reining och alla andra bedömningssporter är för den oinvigde lika upphetsande som att se målarfärg torka.

Bara för att vi själva tycker att en sport är intressant, rolig och spännande betyder inte det att alla andra runt omkring oss gör det. Bara för att vi tycker att en gren/tävling innehåller "bättre"ekipage än en annan gör inte att publiken vallfärdar dit. Det MÅSTE vara begripligt och spännande, annars går folk inte dit!

Så här har vi som ryttare och arrangörer en hel massa att göra för att locka publiken till våra tävlingar. Vi måste hitta vägar för att helt enkelt få publiken att tycka att det är kul med western. Och då måste vi sätta oss in i publikens ställe, sluta att se det från vår egen synvinkel. Ställa oss frågan: "Om jag inte visste nåt om hur det här bedöms, skulle jag betala för att gå och se på det då?"

Ärligt talat, hur många av er brukar gå på dressyrtävlingar för att ni tycker att det är spännande?

Sen är det faktiskt så att det är helt OK att ha ROLIGT när man rider. Även på tävlingar. Och man är inte oseriös för att man har roligt. Jag har hört den kommentaren, mer än en gång. Det vi alla håller på med inom westernridningen kommer från de som arbetade (och fortfarande arbetar) med kor på rancherna, sk COWBOYS. Då kan vi inte helt plötsligt säga att vi tar avstånd från det för att vi ska tas seriöst av etablissemanget. Jag för min del är stolt över att kunna lära mig så mycket jag kan av det arvet och föra det vidare. Det var det som fick mig att börja med western för ett antal år sen. Synen på hästen, hanteringen och samarbetet med den. Det är det roligaste med alltihop. Jag tycker att det är ett svek att säga att vissa delar inte ska sammankopplas med western och cowboys och att vissa delar inte är seriösa. Alla är (förhoppningsvis) lika seriösa med det de gör.

Jag har en del ideer om vad man kan göra och hur, men det ska vi kanske ta i ett annat sammanhang. Jag är säker på att diskussionen kommer att fortsätta.

Fram för ett ENAT Western Sverige där alla ser varandra som seriösa och där alla kan ha roligt med den gren de vill rida/tävla i.

Mvh
rodeo

Jag har nu läst mina egna inlägg x flera och jag kan inte se hur du kan få ihop det med att jag tycker att HC inte var seriösa :crazy: :crazy: :crazy:

Om man delar på Westernridning och Reining så är man absurd.. :confused: :confused:
Då menar ni alltså att NRHA och FEI är ute och cyklar medan ni har helt klart för er.

NRHA sysslar BARA med Reining och inget annat :idea: :eek:
FEI och SvRf sysslar bara med Reining och inget annat :idea: :eek:

Vad tycker ni att vi skall göra åt det :angel:

Resten av ditt inlägg tycker jag är otroligt intressant och det är precis så jag tänker nu, varför och hur. Det är väl klart som korvspad att alla behöver hjälpas åt :smirk:
Det känns som om man här på Bukefalos alltid måste stryka medhårs och vara WRAS tillvänd och fantast för att bli accepterad. :crazy:

Jag har inget emot WRAS och den biten, precis som jag skrivit innan, så behövs den och är till och med nödvändig. Jag har jobbat där under några år också. Och då menar jag klubbarna ute i Sverige som drar ett jättelass på sina axlar, dvs tar han om den westernintresserade inividen hemma ikring. :bow: :bow: :bow:

Sedan ifågasätter jag ju starkt styrelsens agerande senaste åren med resursslöseri osv. Men det är en annan fråga. :angel:

Fram för fler engagerade diskussioner utan att lägga ord i folks mun :p

Som distansryttare kan jag säga att jag inte riktigt förstår fascinationen av att vara med i FEI/SvRF. Ni säger hoppning och dressyr som liktydigt med SvRF men betänk att även distans, voltige, körning och fälttävlan är med där och jag måste ju säga att ofta har man väl funderat på om det inte vore bättre för distansen att var för sig själv, speciellt när det gäller fördelning av medel till landslag och man hela tiden jämförs med hoppningen...

Inom distansen har vi inga mindervärdeskomplex gentemot de stora ridsport-grenarna, förutom att vi ofta föreskriver kavaj och vita ridbyxor på prisutdelningen (trots att vi inte tävlar i det). Men alla ryttare får rida i vilken sadel de vill och det är en salig blandning av westernryttare och klassiska ryttare. Men det kanske blir skillnad när det är viktigast med funktionen och inte utseendet?

Reining ingår i regelboken från WRAS sist jag kollade och det måste väl vara bättre att få fram Reining som westerngren och få westernridningen till ett större begrepp totalt än att bryta ut vissa grenar och kalla dem något annat, för då blir det ju något annat! Snart finns det väl som reiner skriver ingen anledning att ens rida i westernsadel?

Det här är ju som att säga att man är Vänsterpartist men går med i Moderaterna för att det är ett större parti och därmed har mer att säga till om. Se till att det egna partiet blir större istället!

Och apropå vad som är seriöst - vill vi verkligen bedömas efter SvRF:s syn på vad som är seriöst? Är deras omdöme det enda gällande eller kan man vara seriös i andras ögon? Tex publikens som många gånger hellre ser en trevlig hästskara på en westerntävling än tex en ponnyhoppning där hästarna är fullkomligt hysteriska.

/Camilla, som har gjort många år inom SvRF, bland annat är jag distriktsgrenledare i distansritt.

Jag tycker det här är en extremt intressant diskussion och det är många tänkvärda ord som sägs. Frågan är om de når rätt personer?
Monke är kanske den som kan föra dem vidare?
Hotrodder - vad då "bråka". Man måste kunna diskutera utan att man för den skull bråkar. Man måste kunna ha olika åsikter och jag tycker ingen gått över styr och blivit otrevlig. I sådan fall är du extremt ömhudad.
Det ÄR viktigt att vi diskuterar för att sporten ska utvecklas, för jag tror faktiskt inte på att vi gör det, jag tror inte på att westernridningen växer som vi själva hävdar. Än har ingen kunnat visa några siffror på att det stämmer. Jag har en känsla av att det är tvärtom och om så är fallet så är ju den här diskussionen än viktigare. Om det är rätt forum är en annan sak, men som sagt Monke finns ju här och hon lyssnar ju, även om hon inte delas allas åsikter.
Jag håller med Rodeo i mångt och mycket. Bra skrivet, men håller också med Monke i sina synpunkter att det känns lite som om man måste stryka "WRAS" medhårs. Jag var både på High Chaparall och på Falsterbo och nog tusan var det kvalitetskillnad på ryttarna. Falsterbo bjöd på bra ridning överlag, det gjorde inte High Chaparall, men HC lockade folk och det är intressant. Det finns många trådar här att plocka upp för den som verkligen vill utveckla westernridningen ( jag vill inte ta till mig särskiljningen av westernridningen och reining ) Här håller jag INTE med Monke.
Intressant att läsa om en distansryttares syn på att vara med i Ridsportförbundet. Nu är ju reiningen där och det är inget fel i det tycker jag och inget man ska jobba för att ändra utan se till att göra det bästa av det.
C

OK, Monke, antingen har jag missförstått dig eller så behöver du läsa dina inlägg igen. Se ditt inlägg den 13/7. Menar du att du tycker att Hjo-Ko och HC, det är grejor det? Eller var du ironisk? Kolla ditt inlägg den 26/7, där du frågar varför folk vallfärdar till Hjo-ko och HC istället för reiningen på Falsterbo? Jag har en aning om varför. Det är helt enkelt för tråkigt. Jag säger inte att det har med kvailten på ridningen att göra. Den bör ju - som nån sa tidigare - var bättre på Falsterbo där eliten ska finnas på plats. Men det är inte roligt för publiken i längden att se en och samma gren en hel dag.

Från min sida handlar det inte om att det är fel att reiningen hamnat under FEI och Ridsportförbundet. Eller att det finns NRHA och SRHA. Det fins det inom flera grenar i WESTERN-ridningen. Cutting, Reined cow horse, NSBA för att nämna några.

Det jag reagerar på är att du uttrycker det som att reiningen inte har nåt med western att göra. DET tycker jag är problemet. Om reiningen eller nån annan gren inom western blir så stor så det finns utrymme för en egen organisation för att bättre ta hand om intresset för den grenen tycker jag bara att det är positivt. Så länge utövarna vet och är stolta över att det är en gren av WESTERN-ridning de håller på med.

WRAS är en helt igenom svenk uppfinning. Man kan även diskutera vad WRAS har för roll inom westernridningen framöver. Jag tycket att de kan ha en roll, men den ser annorlunda ut mot vad den har gjort hittills.

Så för att klargöra vad jag menar, så tycker jag att allt som kan främja intresset för western är positivt. Oavsett vilken gren man rider eller vilken organistaion man tillhör. Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att tala om vad man håller på med och var det härstammar ifrån. Det finns många grenar inom western och alla har sina anhängare och sitt berättigande.

PS. Jag tycker också att det är kul med reining, men det finns ett par-tre andra grenar som jag också gärna ägnar mig åt........DS.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4