Falsterbo Horse Show byter namn

Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld.
Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show efter ett avtal med en ny huvudsponsor från Förenade arabemiraten.
– Om man ska driva verksamhet och utveckla den så får man nog anpassa sig till nya verkligheter, säger Wannius till Sydsvenskan.

Läser fd ponnymammans upprörda inlägg och känner att reaktionerna är lite lätt löjliga. Sorgligt? Ja, kanske. Men samma personer som är så fruktansvärt upprörda nu och skriker om bojkott är faktiskt samma personer som gratulerade baryard här om dagen till fina placeringar i Doha, som hade biljetter till GCT i somras och några inom galoppsporten som definitivt inte skulle finnas idag om det inte vore för gulfstaterna. Eller till och med personer som aldrig satt sin fot i Falsterbo och därmed kan skrika om bojkotter utan att behöva lyfta röven för det hade de inte gjort ändå.

Sportwashing ska absolut kunna diskuteras, men personligen ser jag det i så fall värre att FEI lägger stora tävlingar i dessa stater än att företag går in och sponsrar enskilda europeiska privata tävlingar eller att enskilda ryttare rider de tävlingar som läggs i dessa länder. Vi håller på med en dyr sport - money talks och kapital behövs för de flesta av oss.

Med det sagt så brukar vi aldrig vara i Falsterbo, men nu när de lagt lag-SM för ponny där (vilket jag personligen anser vara fel av andra skäl) är det för mig en självklarhet att dottern rider om laget lyckas ta sig dit och dottern har den formen att hon får rida. Jag kommer inte ha dåligt samvete för det.

Kom på att jag inte orkar. Eliten kommer alltid plåga sina hästar för pengar och folket kommer alltid att betala dyra pengar för att se när de gör det.
Känns ju som att du på grund av de åsikterna är just en sådan som skriker bojkott men ändå inte skulle sätta din fot där i alla fall så note taken men helt oväsentlig i sammanhanget 😏

Läser fd ponnymammans upprörda inlägg och känner att reaktionerna är lite lätt löjliga. Sorgligt? Ja, kanske. Men samma personer som är så fruktansvärt upprörda nu och skriker om bojkott är faktiskt samma personer som gratulerade baryard här om dagen till fina placeringar i Doha, som hade biljetter till GCT i somras och några inom galoppsporten som definitivt inte skulle finnas idag om det inte vore för gulfstaterna. Eller till och med personer som aldrig satt sin fot i Falsterbo och därmed kan skrika om bojkotter utan att behöva lyfta röven för det hade de inte gjort ändå.
Fast jag har hört många som är skeptiska till henne och vart hon väljer att tävla också, jag har tappat den mesta av den respekten jag hade för henne då hon också bara verkar gå in för att få så mycket pengar det går oavsett vad. Som iofs tyvärr väl hela eliten gör, förutom Guerdat som jag vet om bojkottar det hela, vet inte om andra har gjort det men jag har inte hört något om någon annan som vägrar tävla sådana tävlingar.

Fast jag har hört många som är skeptiska till henne och vart hon väljer att tävla också, jag har tappat den mesta av den respekten jag hade för henne då hon också bara verkar gå in för att få så mycket pengar det går oavsett vad. Som iofs tyvärr väl hela eliten gör, förutom Guerdat som jag vet om bojkottar det hela, vet inte om andra har gjort det men jag har inte hört något om någon annan som vägrar tävla sådana tävlingar.
Så kan det vara men fortfarande är det flera namn som spyr ut galla över det här som gratulerat henne på andra sociala medier för bara några dagar sedan. Guerdat red världscupfinalen I Saudiarabien så även om han, eller troligen hans ägare, har råd att avstå gct gäller det verkligen inte alla tävlingar där stater med liknande maktstyre finns representerat så nog behöver han pengar till sina hästägare han också.

Jag älskade att gå på Globen förr men det var länge sen ridningen var sådan jag gillar. Din åsikt och ditt missnöje är dock noterat. 😘
Samma här fast Scandinavium och Falsterbo. Nu mer vill jag inte ens se skiten på TV så bara en sak till på listan till varför inte titta.

Saknar att gilla att vara där och titta på nationshoppningen och känna i backen när ärevarv är.

Så kan det vara men fortfarande är det flera namn som spyr ut galla över det här som gratulerat henne på andra sociala medier för bara några dagar sedan. Guerdat red världscupfinalen I Saudiarabien så även om han, eller troligen hans ägare, har råd att avstå gct gäller det verkligen inte alla tävlingar där stater med liknande maktstyre finns representerat så nog behöver han pengar till sina hästägare han också.
Klart han inte är perfekt och det skrev jag inte heller och han måste väl ställa upp ibland på det han inte vill för att vara med i sporten övht men han säger iallafall ifrån och verkar välja bort sådant som han kan. Till skillnad från typ...alla andra ryttare på toppen.

Klart han inte är perfekt och det skrev jag inte heller och han måste väl ställa upp ibland på det han inte vill för att vara med i sporten övht men han säger iallafall ifrån och verkar välja bort sådant som han kan. Till skillnad från typ...alla andra ryttare på toppen.
Jag har nog full förståelse att ryttare väljer att rida där det finns pengar. Jag tycker dock fei ska ge fan i att uppmuntra det genom att lägga viktiga tävlingar där eller egentligen att någon idrott alls ska lägga typ OS, VM etc på liknande platser. Dock när det gäller sport är ju det här inget nytt, det skulle behövas krafttag från idrottsorganen helt enkelt.

Inför fotbolls VM i Qatar 2022 var det en hel del skriverier om sportswashing
SVT gjorde bla reportage om gästarbetare från Nepal som hade dött under bygget av alla dessa nya arenor tex det talades om att Qatar mutat sig till det och ja inte respekterar mänskliga rättigheter
Fifas ordförande och några till menade att vi åker hit för att försöka förändra eller nåt i de stilen
Men sen fick de inte ha regnbågsfärgade armbindlar något de väl hade haft långt innan detta VM?
Då satte spelarna händerna framför munnen på fotot som tas innan match som någon slags tyst protest om jag minns rätt

Men om det har förändrat något det är tveksamt och fotbolls VM 2034 verkar landa i Saudiarabien som är enda sökande land och Sverige röstade för
Vi utgår från att de som arrangör ska leva upp till mänskliga rättigheter, att samkönade par ska kunna vara på plats under mästerskapet, att supportrar får röra sig fritt och att goda förutsättningar för fri media att bevaka mästerskapet efterlevs, sade Fredrik Reinfeldt vid en pressträff.
https://www.svt.se/sport/fotboll/klart-saudiarabien-tilldelas-fotbolls-vm-2034

Jaja det blir spännande att se om de kraven kommer uppfyllas
Min gissning
Inte alls
Dock så är det väl tyvärr få länder som ensamt kan husera ett sådant jättejippo som fotbolls VM
Och jag känner att fotbollen som är den största sporten på något vis nu har hjälpt till att göra det hela ok

För de som är intresserade så har ni detta P3 Dystopia-avsnittet kring sportswashing som är väldigt intressant.

Screenshot_20250225_222217_Samsung Internet.webp

JW hade en rätt bra poäng. Varför är det så stort missnöje när idrotten samarbetar med UAE när över 200 svenska företag finns där? När så många svenskar reser till Dubai på semester?

Jag kan förstå argumentet även om jag är negativ till att Falsterbo nu sponsras av dem.

Sen beskrev han ägaren till Al Shira'aa som en kvinnorättskämpe, välutbildad och redan engagerad i andra stora tävlingar i Europa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show byter namn – till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Anledningen är ett nytt avtal med en sponsor från Förenade...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
127
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Falsterbo Horse Show byter namn till till Al Shira’aa väcker kritik. Nu slår tävlingens ordförande Jana Wannius tillbaka. – Vi...
Svar
0
· Visningar
75
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter massiv kritik mot Falsterbo Horse Shows nya titelsponsor talar nu tävlingens ordförande ut. – Jag är säkert naiv, men jag vet inte... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 117
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ge ditt personnummer
  • Sommartid
  • Minuspoäng på tenta

Hund, Katt, Andra Djur