Sv: faller ur

I mitt fall skrev jag lucern, min erfarenhet är att lucern tillsammans med olja balanserar upp även snedbalanserat grovfoder, så länge man inte väljer kass lucern (Kvarnby har bäst protein för pengarna tycker jag)

Jag kan absolut förstå att man vill/behöver ge olja om en häst har problem med tarmarna och det har rekommenderats av veterinär eller likn, men annars måste jag nog säga att jag tycker att det är ett helt meningslöst tillskott för "normal"hästen.

mvh Jessica

Inte alls! Det ger snäll energi utan stärkelse. Tar ingen plats i magen, så det finns fortfarande plats för grovfoder. Jag tycker olja är ett mycket bra fodermedel för de foderstater som behöver och om jag inte missminner delar duktiga Helena Handberg den uppfattningen då hon ger minst en av sina hästar olja.

*Lånar knapp*
Måste bara fråga....Vilken sorts olja isåfall? Matolja såg jag att nån härinne skrev... :confused: Det finns väl annat slags olja som säljs tex på andra foderfirmor? Vilken sorts olja? Sojaolja eller? Lite nyfiken här.

Jag körde matolja då det var billigast och kunde köpas på tex ica.. Spelar nog ingen roll tror jag vilken olja...

Jag föredrar den lite dyrare linfröoljan för jag tycker det är skillnad på matolja och linfröolja, främst vad gäller pälsen.

Kraffts olja är sojaolja, har för mig att Hippo också använder sojaolja i sitt sortiment.

Lucern i pellets var tyvärr ingen hit för damen... Hon hade ätit upp hela kvällsmaten, men det tog tid. Frukosten pillade hon bara i:crazy: . Sen nu ikväll så fick hon bara hippo alfa, betfor och kornkross, och det var slut innan jag hade varit inne och hämtat vatten till dem. Länge sen hon åt upp maten så fort faktiskt. kan ta en halvtimme-timme för henne annars trots att hon inte får några större mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix