Fäller inte sin vinterpäls...

J

JenniferBatten

:crazy: Har en liten shettis korsning i stallet som inte fäller av sin vinterpäls:confused: Det är ett litet sto på 3år. Man får stå och dra bort håren :angel: och då lossnar ju en del men hon är långt ifrån "färdigfälld" Undrar i fall den finns någon dunderkur eller liknande som gör att hon fäller, hon får B-vitamin men det hjälper inte.. Tips någon?
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

Får hästen uträknad foderstat? Proteinbrist och mineralbrist kan göra att hästarna inte fäller, detta är ju speciellt viktigt att tillgodose hos en unghäst.
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

Har en häst som har massor av päls kvar, det har inte ens blivit utsuddat än, mellan det klippta och oklippta. Nu börjar han dock släppa mycket och det dröjer väl inte helt länge tills det är borta.
Han börjar alltid fälla sent.

Han har ingen mask, får en bra foderstat, tillräckligt med mineraler/vitaminer/protein/energi, blank fin päls och bra hull.
Full kondition.
Det verkar ju helt enkelt vara så att han bara ÄR sen..

Så jag följer denna tråden med spänning!
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

*kl*

Har den tillräcklig tillgång till vatten (jag menar i hagen)?
Har du kollat tempen?
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

hur tänker du ang. att vattentillgången skulle påverka fällningen? Ingen kritik alltså utan jag är bara nyfiken på denna infallsvikel!
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

Bästa dunderkuren är att lungt invänta våren så ska du se att den rasar snart... Låt den stå utan täcke i värmen och borsta varje dag.

Lycka till!
 
Sv: Fäller inte sin vinterpäls...

Hon är avmaskad o har en uträknad foderstat, fri tillgång till vatten..täcke har hon inte haft på sig på hela vintern..visst kan det ta lång tid då men inte så här tycker jag. Nu är det ju jättevarmt ute men hon har inte börjat än:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 427
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp