Fäller era med?

Sv: Fäller era med?

Jag använder piggborsten på min isis, han började fälla nu i helgen och idag när jag borstade fick jag tömma piggborsten fem gånger och rotviskan tre... :p

Har börjat men inga mängder. Har iofs inte satt någon ordentlig päls i år, han brukar bli en sammetssvart teddybjörn men i år förblev han brun i färgen och inte alls lika långhårig. Vet inte om det beror på att han inte varit helt frisk denna vinter eller om det helt enkelt har varit en varm vinter.

Ja, då är min "pälsskrapa" effektivare. Den slipper man tömma hela tiden :angel: Om man skulle ta och skaffa nakenhäst nästa gång...?

Några tips på hur man kan underlätta fällningen? På hur man på ett smidigt sätt kan få bort pälsen från hästen, inte några tillskott. Har en sån där taggig svettskrapa i metall, funkar helt ok. Men man vill ju alltd bli effektivare :p

Jag tror inte att man blir effektivare än så. Möjligen en sån där koskrapa med flera "taggskrapor" i ringar?

Minns när man stod och gnodde i cirklar med en liten, liten gummiskrapa... :angel::D

*KL*

Nu fäller min ena också såg jag idag :banana:

Härligt att han klipptes för någon vecka sedan så att det inte är så mycket långa hår som ska pälsa ner hela mig och stallet :)

// M

Min lilla islandstjej fäller nåt enormt!! Bara rasar päls! men så har hon bott i dalarna och nu kommit hit, en hel del längre söderut, vet inte om det kan påverka!

Ja fy, det var tider det :D

Såg något som heter Coat King. Förstod dock inte riktigt vad det var, verkar vara någon slags skär-grej..

Man får inte prata eller andas med munnen när man är i närheten av hästen ^^ Har funderat på munskydd haha!

Inte köra med hästen heller. Framför allt inte när det blåser huga. Hår överallt - i mun, ögon, ja överallt.

(Fast man ser nog rätt komisk ut när man kommer körandes med kraken och bara spottar hår hela tiden...;))

Riktiga tjejer snusar inte, de har munnen full av hästhår.:rofl:

Här har 2-åringen börjat fälla men inte min gamling. Han brukar hålla kvar i sin päls länge.
// Linda

Kallblodstravaren fäller enormt mycket, började så smått för några veckor sen.
Han har ärvt sin mammas björnpäls :D.

Halvblodet har bara vinterpäls på halsen, men det blir han aldrig av med själv utan han måste ha b-vit för att lyckas med det (om man inte vill vänta till maj eller så, men det vill inte jag ;) ).

Det misstaget gjorde jag igår.. Fast som tur väl var blåste det inte, och vi skrittade bara. Dessutom drog jag upp halsduken över mun och näsa så jag klarade mig den här gången.
Man skulle ha en vaccumsug och dammsuga bort pälsen :D

Min pålla som knappt ens har någon vinterpäls fäller oxå. Kanske inte så mkt om man jämför med era pälsbollar ;) men ändå!

Ja, då är min "pälsskrapa" effektivare. Den slipper man tömma hela tiden :angel: Om man skulle ta och skaffa nakenhäst nästa gång...?

är ju bara att klippa det. :p min ena blev så gott som naken, klippte med en liten maskin och den klippte extremt kort! har växt ute lite nu som tur är.. mamma mobbar mig med att jag har en svensk nakenhäst. :devil:

Man får inte prata eller andas med munnen när man är i närheten av hästen ^^ Har funderat på munskydd haha!

Några tips på hur man kan underlätta fällningen? På hur man på ett smidigt sätt kan få bort pälsen från hästen, inte några tillskott. Har en sån där taggig svettskrapa i metall, funkar helt ok. Men man vill ju alltd bli effektivare :p

Jag använder ryktskrapor, den i metall är bäst! (Används såklart bara på "mjukdelar". Piggborstar blir ju fulla direkt... Ett bra tips är att släppa ut hästen och rulla i blöt lera. När det sen har torkat är det bara att dra på munskyddet och borsta på, släpper fint då! :D

Ett bra tips är att släppa ut hästen och rulla i blöt lera. När det sen har torkat är det bara att dra på munskyddet och borsta på, släpper fint då!

Oh, ja! :d
Jag är mycket tacksam för att jag har en häst som kan gå utan täcke året runt i det avseendet. Jag borstar hellre lera under några veckor, än lös päls i flera månader... :angel:

Utan att läsa tråden...
Vissa av dom riktiga lurvbollarna fällde lite i går såg jag. Min egen fäller inte än så jag passade snabbt på att klippa sista gången.
Varför börar dom så tidigt? Så brukar det väl inte vara!

Utan att läsa tråden...
Vissa av dom riktiga lurvbollarna fällde lite i går såg jag. Min egen fäller inte än så jag passade snabbt på att klippa sista gången.
Varför börar dom så tidigt? Så brukar det väl inte vara!

Om du hade läst hela tråden hade du sett att det är helt normalt. ;)

Fällningen styrs av ljuset, inte temperaturen, och redan vid jul vänder det och blir ljusare, längre dagar.

Sedan kanske inte alla hästar fäller så hejdlöst mycket just då, men ibland märker man att det "händer något" runt nyår, sedan är det som värst i februari-mars.

ok, tack :)
Hoppas att jag inte förstörde sommarpälsen i å med klippningen av min häst. Men jag tror inte det, han har inte fällt någonting.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar