Fäller era med?

Sv: Fäller era med?

B-ponnyn Korsning mellan Russ & Fjording är klippt överallt utom huvud och ben o lite på magen fäller där han har päls.
Shetlandsponnyn fäller som tusan nu . De bara rasar av han , han är ju svart men just nu ser han grå ut när pälsen rasar av :(

Min dam började fälla runt lucia... :crazy: o nu kommer hon fälla fram emot maj....

Igår var vi i ridhuset och när jag sen sadlade av, blev det en liten "snödriva", där vi hade stått. Jag ledde damen ett par varv för att hon skulle svalna och två av de andra hästarna som var i ridhuset, fick "frispel" varje gång de gick förbi pälshögen... :angel:

Min lilla islandshingst har börjat fälla! Skönt att få bort det, men det dröjer nog som sagt till i juli innan allt är borta....:(
Den äldre fällen lite i pannan bara, han är klippt så han väntar tydligen lite. Annars brukar han också vara tidig, men det är första vintern som klippt :)

Shettisen fäller massor, kan rekommendera karda för hundpälsar att få bort en hel del med :grin:
Varför är det alltid det vita som lossnar först ??

*KL*

Ja så fort det vänder mot ljusare tider så ska väl friska djur börja fälla sin päls ? :)

kl

Tack, vilken härlig läsning! Jag ser fram emot våren och nu är den på väg! :D Mina lurvisar fäller dock inte än..

*KL*

Hörde att de ljusa hästarna fäller först....
Är det så?

// M

Det har varit en konstig "vinter". Hästen började fälla redan i början av december. Förra vintern stod han på lösdrift och fällde inte förren senare på våren.

Japp, min islänning har börjat fälla så smått. Dax för B-vitamin igen då:idea: och inhandla en ny piggborste.

Är det bara ni som har den turen??
Min halvblod/paint fäller inte alls och den nya killen, mitt fullblod, har pälsen växt ut på nu så han ser ut som en skogsmulle. Han var rakad innan han kom pga att han gått bana och haft sig.
Så lockans ostar på er!

Mina har inte börjat riktigt än men ja tror det e på g. Japp, snart börjas det igen...hästhår överallt...i näsan, öronen, ögonen....mobilen, ja överallt;)

Unghästen fäller, vilket bara är skönt. Mindre päls för leran att fastna i.
Inackorderingen är jag däremot lite orolig för, hon fäller också relativt mycket. Hon brukar hålla hårt i sin goa vinterpäls.

min "sköthäst"(shettisdam) fäller enoormt mycket päls! :eek: man behöver bara klia henne lite på bogen så har man fått sig en pälsjacka :angel:

Ha ha...ja vill man ha goa vantar så kan man klia pålle någon minut så är det klart....min svarta fleeceväst var inte svart efter närkontakt med fällbollarna...den var fuxröd, isabellgul och skimmelgrå...huga:eek:

Man får inte prata eller andas med munnen när man är i närheten av hästen ^^ Har funderat på munskydd haha!

Några tips på hur man kan underlätta fällningen? På hur man på ett smidigt sätt kan få bort pälsen från hästen, inte några tillskott. Har en sån där taggig svettskrapa i metall, funkar helt ok. Men man vill ju alltd bli effektivare :p

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar