Fakta eller gissning?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Satt som vanligt och kollade runt här på buke och allt som oftast så förekommer ordet fryslort, hon fryser, han fryser, måste ha jätte varma täcken mm mm.

Vad grundas detta på? När vet du om hästen fryser? Är det något man tar för givet bara för att man själv tycker det är kallt eller har man "bevis" på att hästen fryser.

är det vi som gjort att hästen är mindre tålig? är detta ett resultat av det eviga täckandet? Kan en häst ha lika ont av att bli för varm som vi människor (tänk dig själv när du blir för varm, då tar vi av oss, hästen kan inte. Jag skulle få panik)

Har sett flertalet hästar stå med termotäcken i plusgrader :confused: varför? svaret man får är : hästen är frusen av sig. Jag tror inte riktigt på det och vill veta eran åsikt.

är absolut inte emot att man täckar sin häst. Dock går det i många fall till överdrift och i vissa fall ordentligt.

Sv: Fakta eller gissning?

min 5åring fryser lätt. importerade henne från holland i höstas, tror att det har med vårt klimat å göra, e väl mildare i holland? då hon var supertunn när jag fick henne är jag noga med att täcka henne efter vädret vilket alla gånger inte är lätt. kan ju vara ösregn på morgonen som slutar vid 11 tiden å övergår till solsken.. eller jättefint på morgonen å så börjar det ösregna eller som nu snöa senare på dagen..

hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de. vill även tillägga att hon har börjat fälla för någon vecka sen, inte så konstigt när det inte har varit någon direkt vinter förrän nu..

vi har även en travvalack som lätt blir varm, när han var yngre så bet han sönder framknäppet på sina täcken å klev ut ur dem när han var för varm. har han iof inte gjort på flera år men honom täckar man inte på så mycket heller.

min 5åring fryser lätt. importerade henne från holland i höstas, tror att det har med vårt klimat å göra, e väl mildare i holland? då hon var supertunn när jag fick henne är jag noga med att täcka henne efter vädret vilket alla gånger inte är lätt. kan ju vara ösregn på morgonen som slutar vid 11 tiden å övergår till solsken.. eller jättefint på morgonen å så börjar det ösregna eller som nu snöa senare på dagen..

hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de. vill även tillägga att hon har börjat fälla för någon vecka sen, inte så konstigt när det inte har varit någon direkt vinter förrän nu..
sj-klart ska man täcka en häst som uppenbart fryser, men det jag menar är överdriften. tremotäcken lager på lager i varma stall mm. Sen tror jag att man liknar hästen med sig själv, jag fryser hästen fryser. Man lägger på täcken som hästen inte behöver. sen blir det för mkt, man vänjer hästen vid många täcken och hästen fryser lättare. (menar inte att du gjort så!, bara att de förekommer enligt min mening.)
vi har även en travvalack som lätt blir varm, när han var yngre så bet han sönder framknäppet på sina täcken å klev ut ur dem när han var för varm. har han iof inte gjort på flera år men honom täckar man inte på så mycket heller.

att hästen är för tunn tycker jag är en anledning som är ok, hästen ska inte behöva ödsla energi för att hålla sig varm när den redan är smal.

ja håller med dig att många täckar upp sina hästar för att de själva fryser. varför mina hästar har fler täcken på sig ibland är för att underlätta för den som släpper ut på morgonen, istället för att ha ett supertjockt täcke så kan de ha typ stalltäcke plus utetäcke över.

Senast ändrad:

Jag tror också att många täckar sina hästar för att de själva fryser. och sånt tål jag inte, man måste se till hästen och dess behov.
Den här hösten började jag täcka tidigt och mer än vanligt, hästen fick ett fleecefodrat regntäcke (ett varmt sådant) på sig redan i september. Anledningen var att han var tunn (på gränsen till mager), och jag ville inte att han skulle ödsla energi på att hålla värmen då, när dne behövdes till annat.
Nu har han kommit upp i normalhull, och trots att temperaturen kryper strax över noll så går han med samma täcke. Han är även helklippt. Men det är alldeles lagom. Går temperaturen under noll får han ett 300grams vintertäcke på sig, och det har han för det mesta på vintern. Har ett 400grams med hals också, men det är för extremfall. Hård blåst, snö, minusgrader.. Och då just för att han är helklippt, och för att han är gammal. Inbillar mig att han har svårare att hålla värmen då. Men än så länbge har jag inte behövt det.

Jag är noga med att hästen inte ska vara jättevarm under täcket, utan bara "ljummen". De dagar vädret tillåter (kan vara en solig dag med tio minus, men det är fortfarande bra, torrt väder) får han gå helt utan täcke för att lufta sig, och man ser klart att han njuter av det. Jag försöker att bara täcka när det behövs, och absolut inte för tjockt, men jag tror vi kan låta hästarna gå nakna långt mer än vad vi "vågar".

Men jag hör till dom som har väldigt svårt att tro att en häst fryser mer om den "bara" har ett vintertäcke, istället för tre..

Min ena är en fryslort. Vi har ute hästarna från tidig morgon till sen kväll och han stod i början och skakade (köpte honom i höstas) ofta när han togs in så det blev till att täcka honom. Är det normala dagar så går han med regntäcke plus tunnt undertäcke. Vid kallare väder blir det 250g vintertäcke. Dessutom så är han i det tunnaste laget och jag vill helst att han behåller sin energi till att lägga på sig istället för att slösa den på att värma upp sig själv. Den andra jag har han är utan problem naken i 20 minusgrader!

Men jag håller med. Det händer att man ser helt inpaketerade hästar som knappt kan röra sig i hagarna när det är solsken och knappt är minusgrader.

Vad grundas detta på? När vet du om hästen fryser? Är det något man tar för givet bara för att man själv tycker det är kallt eller har man "bevis" på att hästen fryser.

När hästen längre period står och skakar för att få upp kroppsvärmen utan att lyckas (utan istället tar musklerna bara mer och mer stryk) då fryser den. Om hästen fryser lättare/tidigare än normhästen, och/eller under förutsättningar där hästar normalt inte fryser anser jag det är en fryslort.

är det vi som gjort att hästen är mindre tålig? är detta ett resultat av det eviga täckandet? Kan en häst ha lika ont av att bli för varm som vi människor (tänk dig själv när du blir för varm, då tar vi av oss, hästen kan inte. Jag skulle få panik)

Tror inte man kan säga varken det ena eller andra generellt. Vissa hästar är säkerligen 'bortklemade'. Samtidigt som vissa hästar helt enkelt är känsligare och fryser lättare än andra.

JAG tycker lika synd om de som står och svettas under för tjocka täcken som de som ska 'härdad' och står och skakar i flera timmar i hagen.

Har sett flertalet hästar stå med termotäcken i plusgrader :confused: varför? svaret man får är : hästen är frusen av sig. Jag tror inte riktigt på det och vill veta eran åsikt.

Det finns hästar som är såpass frusna, endera av 'sig själv' (ytterst fåtal), eller för att det är klippta, frusna hästar. Oftast tror jag det beror på att väder med några plus är svårbedömt. Om det är 5 plus mitt på dagen, så kan det varit 3 minus på morgonen och vara 5 minus på kvällen. Säg att aktuell häst inte fryser i plus fem, men såfort det går under nollan. Vad ska man då göra, låta den frysa morgon och kväll men vara lagom varm mitt på dagen, eller låta den vara lagom varm morgon och kväll men ta risken den blir för varm mitt på dagen? Inte alltid så lätt val att göra. Alla har väl suttit på jobbet och svurit över att solen plötsligt gassar och det forsar smältvattenf rån taket, och hästen går i sitt vintertäcke för det var minus 5 imorse, och alla har väl suttit på jobbet och haft dåligts amvete över att det är snöbandat regn och kring nollan, och hästen gick ut utan täcke för det skulle bli fint och varmt. Svårt att alltid 'få till' det på de där som behöver täckas.

Jag har tre hästar, varav en FRYSLORT deluxe. Jag resonerar lite olika i de där 'tveksamma' täckesfallen med dem..

ARABVALACKEN är en extrem fryslort. Vi talar hästen som fryser så han hackar tänder i ihållande SOMMARREGN till och med.. Dessutom är hana llmänt korkad och varken rör sig, äter eller söker skydd när han väl börjat frysa, utan bara står där och skakar och 'väntar på personalen'. Hästen är uppvuxen på lösdrift... Han har blivit mer frusen med åren av någon anledning. Han har ryggproblem i grunden, och min egen helt personliga erfarenhet är att de där 'fryslortarna' nästan alltid är 'rygghästar'

Nåväl, han är täckesklippt men det har växt ut, så oklippt i princip, när jag är tveksam hur jag ska täcka honom, för vädret är ombytligt och lynnigt, så när det gäller honom väljer jag ALLTID att riskera att övertäcka hellre än undertäcka. (Jag misslyckas ibland, åt båda hållen). Jag har dock enbart andastäcken på honom, för att försöka 'minimera skadan' om det skulle bli varmt. I stallet när det är tveksamt så kör jag 'täcke på'.

ARABSTOET är inte uppvuxen på lösdrift, men i kallstall. Långa dagar ute, inne nattetid. Gick täckeslös tills året hon fyllde två då hon 'toktäckades' pga en muskelskada. Alltså från inga täcken till att försöka täcka henne så varmt som möjligt utan att det blev FÖR varmt. När muskelskadan läkt etc drog jag faktiskt bara av täckena, rakt av ingen 'avvänjning'. Mitt i vintern. Ingen reaktion.

Hon är inte alls en frusen häst. Hon går dock täckad som standard vintertid (hon är fyra år), är i år täckesklippt men fryser inte mer för det. Henne är jag aldrig orolig att 'undertäcka', iom att det enda som tycks få henne att frysa är om det är kring noll och snöblandat regn och blåst och under lång tid. Så i de tveksamma fallen där så riskerar jag hellre undertäckning. När de står inne (kallstall) och jag är tveksam hur nattempen blir så chansar jag oftast på 'täcke av' på henne.

FULLBLODSSTOET. Är oklippt men ska klippas. Är inte frusen av sig. Har lätt att svettas om hon busar häftigt etc, och kan då bli för varm. Tidigare har jag kört med 'hellre undertäcka än övertäcka' på henne, iom att hon är ofrusen. I stallet har jag kört med 'täcke av' om jag är tveksam hur nattempen ska bli.

MEN, jag har börjat täcka henne lite mer, och inte ta iktigt så många 'chansningar'. Trots att hon aldrig skakat eller på annat sätt visat att hon frusit (förutom i snöstorm då..) så efter att ha stått naken i minusgrader (3 - 4 minus) i stallet en vecka i sträck, så blev hon lite öm i ryggen och över korset. Så sen dess försöker jag ha henne täckad nattetid i de tveksamma fallen, men med ett tunnare täcke.

Fblstoet är köpt i november, stod då i VARMSTALL (många plusgrader) med 200 gr thermotäcke inne, och hade dubbla täcken ute även vid ganska milt väder. Gick inte ut om det var för kallt, alltid yllefilt över baken vid träning etc. När jag köpte henne hamnade hon i kallstall (samma temp som ute) och fick gå ute i alla väder och långa dagar. Jag ansåg/anser hon var övertäckad innan, och var ganska brutal och bara 'bytte över' rakt av till vad jag tyckte hon skulle ha för täcken. Hon frös inte ett dugg.

Det och att arabstoet också gick att 'bara rycka täckena på' har fått mig att faktiskt allvarligt fundera på om de egentligen blir så himla bortklemade av att täckas, egentligen? Bägge de har som sagt utan att frysa fått täckena snodda alt 'nedtäckats' 'mitt i vintern' utan problem.

Så, tre hästar under exakt samma förhållanden, 2 helt ofrusna och en frusen, och tre olika 'synsätt' vad gäller täckning. Dvs jag utgår från individen.

(Jag har btw gjort ett seriöst försök att täcka av valacken då JAG tycker det är drygt som fan att springa och lalla med täcken åt honom. Han började frysa vid minus 3 grader även fin, solig dag. Och spelade ingen roll hur jag än donade, så jag gav upp och det blev täcke på, och så får han väl ha sina täcken då)

Senast ändrad:

en häst dör inte av att frysa lite precis som den inte dör av att svettas. En frisk häst med normal päls anser jag inte ska stå och frysa i plusgrader(och speciellt inte med täcke). Det låter inte friskt i mina öron.

vet inte varför du kommer in i tråden och enligt mig är negativ till mina frågor? har jag gjort dig nått?

Men för att svara på frågan så ser man väl på en häst om den fryser? den skakar, dock tycker jag det är konstigt att en häst som fryser inte äter? det är ju deras naturliga skydd mot kyla.

Men tar man bort pälsen så tar man ju bort det som håller en häst varm så det är ju inte konstigt att den fryser utan täcke. Sen är det ju så klart olika från häst till häst precis som det är för människor. dock kan jag klia mig i huvudet ibland och undra vad folk tänker på.

en häst dör inte av att frysa lite precis som den inte dör av att svettas. En frisk häst med normal päls anser jag inte ska stå och frysa i plusgrader(och speciellt inte med täcke). Det låter inte friskt i mina öron.

vet inte varför du kommer in i tråden och enligt mig är negativ till mina frågor? har jag gjort dig nått?

Men för att svara på frågan så ser man väl på en häst om den fryser? den skakar, dock tycker jag det är konstigt att en häst som fryser inte äter? det är ju deras naturliga skydd mot kyla.

Men tar man bort pälsen så tar man ju bort det som håller en häst varm så det är ju inte konstigt att den fryser utan täcke. Sen är det ju så klart olika från häst till häst precis som det är för människor. dock kan jag klia mig i huvudet ibland och undra vad folk tänker på.

Problemet är ju att när man ser de där som man tycker känns 'övertäckade' så vet man ju inte 'hela bakgrunden'. Okej, när 'ett helt stall' är övertäckade, då är det mest troligt matte. Men när man ser en häst bara t ex, så är det värre att veta. Jag var ganska snar att döma innan jag hade valacken. Men dels iom att han är ex EXTREM fryslort (aldrig mött någon så himla frusen), och när jag fick toktäcka K som tvååringar, så har jag blivit mycket försiktigare med att döma utan att veta bakgrunden. Visst, ingen häst behöver två tjocka thermotäcken i plus 15 grader, men sådana extremer är sällsynta. Men de där fallen när man hajar till, men inte vet något om hästen, där friar jag heller än fäller i tanken numera.

Jag täckar min häst för att hon är gammal och tunn, och som någon tidigt i tråden skrev, tycker jag inte att man ska låta sin tunna häst ödsla energi på att hålla sig varm, därför hjälper jag henne. Som vädret är nu har hon ett termotäcke och ett fleece(tunnt) fodrat regn täcke över. Känner på henne ofta och har aldrig kännt att hon varit för varm enligt min mening, hon har heller aldrig visat tecken på att hon är för varm, dock har hon stått och skakat och darrat när hon varit för kall, därav termotäcket.
Måste tillägga att hon är helklippt pga att jag tränar så pass mkt.

Visst, ingen häst behöver två tjocka thermotäcken i plus 15 grader, men sådana extremer är sällsynta. Men de där fallen när man hajar till, men inte vet något om hästen, där friar jag heller än fäller i tanken numera.

Nej - men väldigt många i detta länet (östergötland som är ett av de häst-tätaste) har många hästar i princip varenda stall, som gott och väl står med thermo täcken eller dubbla täcken med hals i + 10 grader och ibland mer.

du bor så långt norrut att förhoppningsvis är det lättare för folk att nyansera sig där utan att tappa perspektivet. Men här nere är det rent beklämmande.

TS: bra att du startar tråden. synd att det är 99% av de få insatta som svarar - men förhoppningsvis läser även andra och börjar tänka till.
det jag har så svårt för som får mig att lacka ur i många täckestrådar är den totala rent ut sagt ovilja och det ointresse som råder runt att lära sig mer om hur hästen fungerar - eller hur man läser av sin häst, och en insikt att man bör läsa av FÖRST - innan man helgarderar sig med trippeltäcken osv. Jag förstår det faktiskt inte. Jag förstår att 13 åringar som tar efter det mesta annat de ser på ridskolan eller bland privatryttarna kanske tar efter även detta - men övrigt folk? jag förstår det faktiskt inte. Men jag tror att svaret ligger att man tror att det går att gå på hur man själv fungerar - och gör man det så har man koll och vet tillräckligt.

det är beklagligt att det skrivs så lite om hur skadligt överhettning faktiskt är för hästarna - det är alltid bara huruvida den fryser som är den stora panikfaktorn. Inte heller höjs frågan om de muskelspänningar, skav och annat, som täcken i lager på lager långa perioder av året non stop, orsakar. det har nånstans blivit "normalt"....

tack igen för att du tar upp ett viktigt ämne. :bow:

Mvh/Mackan - som också täckar och klipper sina hästar.

Senast ändrad:

Nej - men väldigt många i detta länet (östergötland som är ett av de häst-tätaste) har många hästar i princip varenda stall, som gott och väl står med thermo täcken eller dubbla täcken med hals i + 10 grader och ibland mer.

.

Okej, jo då skulle jag också 'fälla' och inte fria, för det lär vara extremt sällsynt (och kan inte komma på en enda anledning såhär på rak arm vilka sjukdomar jag än försöker tänka på) att en häst behöver det, och står då var och varannan, tja då är det verkligen bara att beklaga =/

Ja det är så överdrivet det där.
Kan ta min travare, han är helklippt och har inte mer än ett tunt fleecetäcke inne och nu 300 g täcke ute. Men dom i stallet säger "men lägg på honom tjockare täcke och halstäcke så slipper du klippa igen" "hellre att hästen svettas riktigt så den inte sätter nån mer päls" och andra mindre smarta påståenden :crazy:

Min skulle få värmeutslag om han hade tjockare täcke.. han hade 200 g täcke hela förra vintern när han var täckesklippt och inte frös han av det. Han är ingen fryslort och brukar gå utan täcke till okt-nov typ, beroende på hur hårt han tränar. När jag klipper, då täckar jag för då behövs det liksom, enkelt va?

Dom andra i stallet har tjockare täcken på sina inne och lika tjocka ute fast dom inte ens är klippta och började täcka sina hästar i september typ..

Med mitt sto är det en annan historia, hon har ryggproblem och behöver ett varmt täcke höst vinter och vår för att inte bli stel och öm. Hon fryser inte dirket men blir hon kall om ryggen så är det illa. Har ändå inte tjocka täcken på, utan hon säger liksom till vad hon behöver, nu har hon ett 200 g som hon har haft hela vintern. Höst och vår går det bra med ofodrat regntäcke.

När vet du om hästen fryser? Är det något man tar för givet bara för att man själv tycker det är kallt eller har man "bevis" på att hästen fryser.
Man märker väl på hästen när den fryser, på samma sätt som på oss människor - de står och darrar. Det är en försvarsmekanism för att hålla kroppen varm. Det går åt mycket energi till detta.
Lätt att upptäcka genom att placera handen på hästens bak - brukar göra detta dagligen, för att kunna avgöra om hästen håller en lagom temperatur, eller behöver ett tjockare eller tunnare täcke.

Det är absolut en individfråga, vissa hästar fryser inte alls utan skapar tillräckligt med värme genom att tillgodogöra sig fodret på ett bra sätt, medan andra hästar vid samma temperatur och rådande väderlag står och huttrar så de nästan faller omkull.

Jag är inte "negativ till din fråga".... Men det är väl inte mer fakta att hästen INTE fryser än att den GÖR det, eller hur?
;)

Jag kan inte svara för all dem som täckar sina hästar - hur de ser att hästen fryser men när det gäller min häst så ser man det tydligt. Jag behöver inte lägga någon hand på hästen för att märka det. Man kan nämligen se det mycket tydligt.

Han darrar, eller nej SKAKAR hela han. Verkligen skakar så att man kan se det med blotta öga på ganska långt håll. När man då leder in honom i stallet kan han knappt röra sig - så stel är han om det pågått länge.

Men min fryser bara när han är blöt, aldrig annars.

Sen har jag heller aldrig lager på lager på honom och oftast bara ett regntäcke med pyttelite foder eftersom min mening med att täcka honom är att han ska vara torr.

Senast ändrad:

Jag vet att min häst fryser när han står och skakar, huttrar och hänger. Jag tycker det är rätt solklart att han fryser.

Samma häst fick byltas in i täcken på veterinärkliniken, just för att han stod och hoppade av köld. Då var det enligt mig rätt normalt inneklimat (enligt termometern också).

Fullblodet vi har ÄR frusen, det funkar inte att ge honom fri tillgång på grovfoder, han fryser ändå. Och då tycker jag det är min förbannade skyldighet att täcka honom så han inte rasar 120 kg i vikt för att han fryser. Oavsett om jag tycker det är bättre med otäckade hästar.

Så vitt jag har hört så kan vissa hästar vara utan täcke (om dom har bra med hull och vinterpäls) även om det är -40, bara dom har något att äta.

Detta kan dock bara vara en myt.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 673
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka