Fågelinfluensan!!

nala

Trådstartare
Hur oroliga är ni för att era höns/ankor ska bli smittade???
Jag är inte direkt orolig men fundersam över hur man skall tolka informationen ang. åtgärder och restriktioner för fjäderfänas utegång eller instängning! :confused: En annan sak jag lurar på är vilka symtom dom smittade fåglarna uppvisar om dom visar symtom överhuvudtaget det kan ju vara lurigt med höns ena dagen frisk nästa dag död! Någon som vet mer eller kan mer???

Sv: Fågelinfluensan!!

Jag skall i dag göra ordning innom hus i ladan. Skall stalla in dom helt nu.
Synd jag har frigående höns.
Men det är nog ända sättet att slippa smittan..
Funderar på,att ta bort alla så småning om.

Har inga fåglar, tänkte skaffa men det blir uppskutet nu...
Jag undrar hur det ska gå för lantraserna :confused:

En bekant var i kontakt med Jordbruksverket igår och blev uppmanad att ha hönsen inne resten av året.
Våra har fått flyttat in och är sura över det.

Hörde precis på nyheterna att det finns en sjuk papegoja i England som kommer från Sydamerika..........är det så att fågelinfluensa har funnits i alla tider?

Det måste det väl ha gjort.. Men anledningen till att det brytit ut just nu är nog slump. Anledningen till att det brutit ut alls, burhöns under dåliga förhållanen kan jag satsa pengar på att det är. (bristande språksvårigheter just nu)

Slump är det inte eftersom fågelinfluensan funnits sedan 90-talet. Ända fram till 1997 trodde man inte att influensan kunde smitta en människa...så fel man hade. Utbrottet av influensa som härjar nu är det femte kända utbrottet där det smittas till människa.

*svarade till fel, skulle vart till Modig Korn*

Welsh skrev:
Hörde precis på nyheterna att det finns en sjuk papegoja i England som kommer från Sydamerika..........är det så att fågelinfluensa har funnits i alla tider?

Enligt nån tidning.. tror det va Aftonbladet.. så hade papegojan dött i karantänen där den hade vistats tillsammans med asiatiska fåglar.. så jag tror snarare det e dom som har smittat gojan..

Mina hönor får nu också stanna inne tills information om att man säkert kan släppa ut dom igen! Dom har ett hönshus på 55kvm med sandbad och extra ljus så det går ingen nöd på dom med tanke på att dom bara är 16 st tuppen inräknad så dom är inte trångbodda direkt :D Även minigrisarna fick idag flytta in då jag fick höra att om en gris smittas av både fåglar och människor så är det i grisen som viruset muterar och nej tack Humle och Dumle skall inte vara levande virusodlingar om jag kan förhindra det ;) Just nu håller dom på att arrangera om i stallet dom brukar gå lösa där när inte hästarna är inne och deras matte ställer alltid saker fel så dom har ett styvt jobb att ändra på allt :D :love:

Nu har jag tagit inn mina i dag. Lite katastrof är det.
Vi håller på att bygga om höns huset. Så de får gå i en mindre box nu. Inte så bra.

Det med grisar har jag inte hört??
Jag som har mina boendes ute året runt med ny hage och isolerad stuga?? :eek: :eek:

Det gäller bara fjäder fä
Tror inte det gör något med fönster på glänt.

Kontakt med flytt fåglars avföring

Ah ok. bra det :)
(Eller ja, bra är det ju inte att det är smittsamt men du fattar nog vad jag menar :p)

Nej, jag är inte orolig, inte än så länge. Först måste smitta konstateras betydligt närmare Sverige.
Så mina djur får fortsätta att vara ute som vanligt tills vidare. Finns ingen anledning att drabbas av hysteri.

En sak har jag undrat över. Nämligen detta med avlivning, destruktion och desinfektion om ett djur fått smittan.
Dels torde smittbäraren ha smittat många fler djur (vilda?) både före och efter smittandet av "mitt" djur. Ett slag i luften mao.
Dels förhindrar man ju på detta sätt, att djur blir smittade men överlever och på så sätt bygger upp en motståndskraft, som i förlängningen blir det naturliga vapnet mot smittan.

Jag är alltså skeptisk till tillvägagångssättet. Är jag helt ute och cyklar?

LIA

*lån*

Mamma ohc jag har våra höns i hopa och nu stressar hon på om att jag måste ha dem instängda. Vi har ju bara två höns så visst hade jag utan problem kunnat stänga in dem helt, men.....det känns inte rät efterosm de ju är frigående ute:(

Någon som vill ge mig råd? Är det en fågel som blivit smittad i Sverige så är det väl inte bud på att stänga in djuren ännu? Vet inte alls hur jag ska göra faktiskt. Mina höns äslkar ju att vara ute! De är nästan handtama nu, försöker äta upp katternas mat och kommer så fort jag öppnar ytterdörren:D :love: Det är ju synd om dem att behöva bo inne:( Fast ännu mer sybnd om dem om de skulel dö:(

- Det kan mycket väl röra sig om ett milt influensavirus, vilket är mycket vanligt förekommande hos andfåglar. Vid den här tiden på året är det inte ovanligt att 20-30 procent bär på influensavirus.

Två farliga varianter
Det finns många dussin typer av fågelinfluensa - men enligt SVA egentligen bara två som är farliga för människor.

Kvällstidningarna är som dom är! :smirk:

LIA

LIA skrev:
- Det kan mycket väl röra sig om ett milt influensavirus, vilket är mycket vanligt förekommande hos andfåglar. Vid den här tiden på året är det inte ovanligt att 20-30 procent bär på influensavirus.

Två farliga varianter
Det finns många dussin typer av fågelinfluensa - men enligt SVA egentligen bara två som är farliga för människor.

Kvällstidningarna är som dom är! :smirk:

LIA
Det kommer att dröja några dagar innan man vet vilken typ av virus det är som dessa döda fåglar hade. Jag tar det säkra före det osäkra, speciellt då vi har småbarn som gärna pysslar med hönsen, våra djur är instängda. Just nu känns det som om det inte skulle spela någon större roll för hönsen då höstregnet äntligen nått vår uttorkade ö :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: hanny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 781
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023