Fågelinfluensan!!

Sv: Fågelinfluensan!!

Idag, och enligt min uppfattning, svar ja!

Om smittan dyker upp i din "närhet", svar nej!

LIA

Japp, känns lite fånigt att ha henne inne när hon gillar att vara ute så mkt och det inte finns ngnting som tyder på att smittan är här nu..

Lånar

Vill man ha tag i trovärdig information ska man helst inte köpa Aftonbladet. MÖJLIGTVIS expressen....

Det håller jag med om.

Men den här sidan bör man kolla på: www.sjv.se/
Dom skriver idag:
And från Eskilstuna bar på milt influensavirus
De änder som i natt analyserats av Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) bar inte på fågelinfluensa av den aggressiva typen. Det slår SVA fast i dag. En av änderna bar på influensavirus, men av en mild variant (lågpatogent). Det innebär att det aggressiva fågelinfluensavirus som finns i Asien och Ryssland och som spridits till bl.a. Turkiet och Rumänien inte fanns hos denna and. Milda influensavirus är mycket vanliga hos andfåglar.

Det är alltså lugnt tills vidare!

LIA

*knapplån*

Jag hittade ingenting om att influensan ska drabba grisar(på SJV sidan) o mutera som en skrev här innan, då behöver man inte fundera på att hålla sina minigrisar inne då?

Jag hittade ingenting om att influensan ska drabba grisar(på SJV sidan) o mutera som en skrev här innan, då behöver man inte fundera på att hålla sina minigrisar inne då?
Som jag skrivit ovan, ser i a f jag ingen anledning att drabbas av panik! När (om) smittan kommer hit, vilket med lite tur inte händer före våren, kan det bli andra bullar.
Då är det nog dags att hålla både fjäderfä och grisar inne, åtminstone en period. Kan den drabba oss människor, kan den säkerligen även ge sig på grisar (och hundar, katter m fl).
PL kanske vet mer om det sista?

LIA

Finns ingen rimlig anledning att hålla grisar mfl inne.
OK om man skall ha 110% säkerhet skall vi o alla husdjur stänga in oss i bunkrar med virustäta filter för all evighet.
:devil:
PL

peter_lundin skrev:
Finns ingen rimlig anledning att hålla grisar mfl inne.
OK om man skall ha 110% säkerhet skall vi o alla husdjur stänga in oss i bunkrar med virustäta filter för all evighet.
:devil:
PL
Det tolkar jag som om jag kan lugna min mamma och ha våra två hönor ute frigående ett tag till? De trivs ju ute så det känns jättefel att stänga in dem.

Här kommer det senaste från sjv

Nya smittskyddsregler för svenska tamfåglar
De rekommendationer som utfärdades till fjäderfäägare i förra veckan kompletteras nu med nya smittskyddsregler för att minska risken att flyttfåglar sprider fågelinfluensa till tamfåglar. Reglerna gäller från torsdag 27 oktober, i samtliga län i Svealand och Götaland.
De nya reglerna bygger på de riskbedömningar som Jordbruksverket gjort i samråd med experter och våra grannländer, för att genomföra EU:s gemensamma beslut.
- Sedan utbrotten i Ryssland är risken något förhöjd, men de här relativt enkla och praktiskt genomförbara reglerna minskar möjligheten att flyttfåglar överför smitta till svenska tamfåglar, säger Leif Denneberg, chefsveterinär vid Jordbruksverket.
Exempel på de nya reglerna
För höns och kalkoner som hålls i kommersiellt syfte gäller följande:

De ska inte komma i kontakt med flyttfåglar
De ska hållas inomhus. Om fåglarna inte kan tas inomhus ska de utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus som förhindrar att de kommer i kontakt med flyttfåglar
De ska inte ges vatten från öppna vattenytor där det finns en risk att flyttfåglar vistas, om inte detta vatten behandlats mot virus

Andra fåglar:
Våtmarksfåglar får inte användas som lockfåglar vid fågeljakt. Med våtmarksfåglar menas änder, gäss, svanar, måsfåglar, vadarfåglar, rallfåglar, skarvar, häger, stork och tranor.
Utställningar och liknande arrangemang med fåglar är inte tillåtna, förutom i de län som undantas (Norrlandslänen). Jordbruksverket kan ge undantag från förbudet efter en riskbedömning
För andra fåglar som hålls i fångenskap gäller Jordbruksverkets allmänna råd; att ta in fåglarna om det är möjligt. Om detta inte är möjligt bör fåglarna utfodras på skyddade platser.

Man blir lite nojig när man kommer ut i hönsgården och hittar 2 sjuka hönor som ragglar omkring och är gråa i ögonen. :crazy: Veterinären är kontaktad och han i sin tur skulle kolla med SVA för mer råd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: hanny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 780
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023