Färgavel/Fux

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgavel/Fux

Trögisen har nog fattat tillslut ! tack !

Oavsett så tycker jag att TS har ett spännande sto att sätta i avel och det är ju rätt så larvigt att Irco Mena ställer till det eftersom han är en legend och Elit premierad.
 
Sv: Färgavel/Fux

Såg Starrko på tävling i helgen, såg ut att vara en mycket ridbar och spänstig hingst. Fux dessutom. Kanske hade kunnat vara ngt?
 
Sv: Färgavel/Fux

Såg Starrko på tävling i helgen, såg ut att vara en mycket ridbar och spänstig hingst. Fux dessutom. Kanske hade kunnat vara ngt?

Han är min favvo till min märr (än så länge)

Såg honom åxå i Runsten och han va den jag gillade mest av alla godkända jag såg då. Hasard va fin och snygg exteriört men tycker ändå på nåt sätt bättre om Starkko ;)
 
Sv: Färgavel/Fux

Jag tycker att om en hingst blir godkänd efteråt så ska alla avkommor räknas som att de har en godkänd pappa. Särskilt fel känns det i Cortez och Irco Menas fall när de ju blev elit.
 
Sv: Färgavel/Fux

Jag håller med Cirkus och måste även vara lite "tjurig" i min motfråga... varför är det så viktigt att det är "blir" en fux?
Jag sysslar inte själv med avel, men får alltid lite ont i magen när man prompt ska ha en viss färg när man planerar en avkomma. (Du behöver inte ta detta personligt alls, har bara sett samma typ av frågor många gånger senaste tiden ). Som det heter "en bra häst har ingen färg" och det tycker jag verklgen är något att tänka på om man nu har möjlighet (och pengar!) att syssla med avel.

För, även om du bara avlar "för eget bruk" vill du väl använda alla de fördelar i det sto du har tillgängligt tsm med vad som (efter noga övervägande) bör vara den absolut bästa hingsten (självklart invägt gren, strl, ekonomi osv)?

Eller är jag ute och cyklar här?

Som sagt, jag försöker inte skälla, jag blir bara lika förundrad varje gång det dyker upp exakta önskemål om just färger.

Jag förstår hur du tänker och är inte för färgavel bara för att få fram häftig färg men med tanke på hur många hingstar som finns kan man ju troligen ändå välja en med bra kvaliteer och "rätt" färg! Jag har ett sto som är smokey black och den dagen jag ska betäcka henne ska jag välja en bra hingst med rätt kvaliteer men gärna försöka hitta en som tillsammans med stoet kan lämna nån rolig färg!:)
 
Sv: Färgavel/Fux

Säg inte det. ;) Min hästs mamma och mormor är skimlar båda två, morfar och pappa är fuxar. Hon har tre syskon, ett yngre helsyskon och två äldre halvsystrar. Halvsystrarna har båda bruna pappor. Föl nummer ett är skimmel, de andra är bruna. Vart det bruna på min kommer ifrån vet jag inte, det finns inga bruna hästar i hennes stamtavla i de närmaste generationerna, och dessutom är både pappa och morfar som sagt fuxar som ska vara dominant. Men nu föddes lillebror och är lika brun han, så det måste väl vara något från pappans sida.

Förlåt TS för trådkap. :o
 
Sv: Färgavel/Fux

Enligt min föreläsare på SLU (Sofia Mikko, färgexpert på häst eller vad man nu ska säga) kostar det 300 spänn i Sverige, så går nog fortare än att skicka till USA. De gör en del färgtester på araber för att se om de har anlag för svart eller inte.
Vart kan man skicka för att DNA-testa? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 728
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp