Färgavel/Fux

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgavel/Fux

Jag är med dig.
Jag skulle (om man ponerar) om jag hade ett eller flera avelsston (som jag då naturligtvis hade lite koll på vad/hur de lämnade) också kunna vara lite selektiv med färger på hingstar (naturligtvis utan att välja bort "de bästa" för att de var fel färg).

I TS fråga såg jag bara, (men jag kan naturligtvis ha fel) att stoet kan hoppa hyfsat, är fux och att man prompt vill ha en fuxavkomma. För mig är det inte optimalt avelstänk. men jag sysslar som sagt inte med avel (mycket för att jag inte anser mig kunna tillräckligt mkt än).

Eftersom jag vet att det finns så många här på avel som är duktiga hade jag i tråden velat se mer om stoets exteriör och psyke. Det var lite det jag menade också :)

Man kan också tillägga att den enda avel jag ens är "nära" just nu är fbl-avel. Där är färg inte ens något man pratar om, då det är så marigt med att hitta rätt hingst, kunna få til att stoet kan åka dit/hingsten är på turné eller så :rofl:

Hon är av "den gamla stammen" som man så fint brukar säga, en lite grövre häst med andra ord. Ädelt huvud, ett lite eget psyke och otroligt vaken, men å andra sidan en riktig tiger som ger allt om du ber henne. De avkommor jag sett (tre av fyra, varav ridit en av dem mycket) har inte helt ärvt mammans temperament utan är mer hanterbara och coola.
 
Sv: Färgavel/Fux

Enligt min föreläsare på SLU (Sofia Mikko, färgexpert på häst eller vad man nu ska säga) kostar det 300 spänn i Sverige, så går nog fortare än att skicka till USA. De gör en del färgtester på araber för att se om de har anlag för svart eller inte.

Enligt hemsidan kostar det 600 kr/test, sen 300/anlag extra om man vill testa för mer än ett anlag. Tar mellan 10-15 arbetsdagar efter att de fått in provet.
 
Sv: Färgavel/Fux

Tänkte bara säga att hon visst är renrasig SWB eftersom hon har raskod 04. Däremot har hon vita papper och inte gröna.

Jag tycker att du ska titta på Magic Park, en fantastiskt snygg hingst som inte bara kan hoppa utan också kan röra sig och som utvecklats helt rätt.
 
Sv: Färgavel/Fux

Jo, ska man vara petig så (;
Vet att min polare registerarde henne som Oldenburgare när hon hade henne till avel för att hon skulle få godkända papper. (Nej, jag är inte alls lite sur på ASVH över min häst inte får gröna papper för att Irco Mena inte var godkänd när hästen MORMOR betäcktes)
 
Sv: Färgavel/Fux

Fast med den stammen spelar väl färgen på pappren mindre roll, det är ju inte färgen på pappren som avgör hur bra hästen blir som individ - oavsett om morfar var godkänd då eller inte. Han har ju dessutom bevisat sin storhet hundrafalt några år senare...
 
Sv: Färgavel/Fux

Fast med den stammen spelar väl färgen på pappren mindre roll, det är ju inte färgen på pappren som avgör hur bra hästen blir som individ - oavsett om morfar var godkänd då eller inte. Han har ju dessutom bevisat sin storhet hundrafalt några år senare...

Precis, och därför som jag är sur att hon inte är "grön". Vissa saker kan ju bara renrasiga SWB vara med i.
 
Sv: Färgavel/Fux

Fast hon är renrasig, du menar grönpapprade.

Nu för tiden tycker jag att allt är öppet för hästar med vita papper, har en själv.
 
Sv: Färgavel/Fux

Men hon ÄR en renrasig SWB, fast inte stamboksberättigad.

cirkus, det är barnbarnen som får gröna papper eftersom det är Irco Mena som inte var godkänd när betäckningen gjordes.
 
Sv: Färgavel/Fux

Fast hon är renrasig, du menar grönpapprade.

Nu för tiden tycker jag att allt är öppet för hästar med vita papper, har en själv.

Ok, det kanske stämmer.. Får väl leta runt lite bättre kanske. Skrev mitt kandidatarbete om SWB-avel men man nördar ju bara in sig på sitt specifika område :P
 
Sv: Färgavel/Fux

i stallet som jag jobbar i har vi två "mostrar" till din häst som vi har avlat på :) gillar den stolinjen.

på blup.se finns endast två avkommor utskrivna och du skriver att det finns fyra?
 
Sv: Färgavel/Fux

i stallet som jag jobbar i har vi två "mostrar" till din häst som vi har avlat på :) gillar den stolinjen.

på blup.se finns endast två avkommor utskrivna och du skriver att det finns fyra?

Häftigt! Ja, jag gillar min häst iaf (;

Ja, det finns fyra avkommor. Mimmi togs upp i Oldenburgar-förbundet och de sista två är registrerade oldenburgare. Ett sto född -11 och ett hingstföl född -12. Det var en vän till mig som ägde hästen innan så jag har ganska bra koll på henne :)
 
Sv: Färgavel/Fux

Förut kunde de inte stambokföras men nu kan man inte längre stamboksföra SWB-ston.
 
Sv: Färgavel/Fux

Tänk att jag aldrig lyckas lära mig hur pappersfärgen funkar. Jag trodde att om mamman är vitpapprad (och raskod 04) så blir fölet grönpapprat med godkänd hingst.

TS fölunge blir ju barnbarnsbarn till den med icke godkänd pappa - så ungarna borde få gröna papper. Eller ?
(den ungen borde ju motsvara Cez barn tänker jag)
 
Sv: Färgavel/Fux

Cez är barnbarnsbarn till en icke godkänd hingst, e Ceylon - Columbus - ej godkänd (aldrig godkänd för att vara tydlig i detta sammanhang). Det gör att hon har vita papper medan hennes avkommor får gröna.
 
Sv: Färgavel/Fux

den icke godkända pappan får inte finnas närmare än i fjärde led bakom om det ska bli gröna papper
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 728
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp