Färgavel/Fux

Status
Stängd för vidare inlägg.

tolksele

Trådstartare
Hej!
Jag har ett fuxsto med hoppstam (Everest - Irco Mena) och hyfsad egen prestation (1,30), dock lite liten (163 cm) som jag prompt vill ha ett fuxföl efter. Därför behöver jag nu lite tips på fuxhingstar, gärna lite större/ädlare för att få en lite högre och smäckrare avkomma. Då Irco Mena inte var godkänd hingst under det tillfället han kom med i stamtavlan räknas hon inte som renrasig SWB så ras spelar ingen roll - men måste vara fux.

Någon som har något tips?
 
Sv: Färgavel/Fux

Armani Code eller Magic Park kanske ?

Båda två har dessutom fina gångarter.

Vad vill du ha ut av fölungen mer än att den ska vara fux och förhoppningsvis större än mamman ?
 
Sv: Färgavel/Fux

Armani Code eller Magic Park kanske ?

Båda två har dessutom fina gångarter.

Vad vill du ha ut av fölungen mer än att den ska vara fux och förhoppningsvis större än mamman ?


Jag håller med Cirkus och måste även vara lite "tjurig" i min motfråga... varför är det så viktigt att det är "blir" en fux?
Jag sysslar inte själv med avel, men får alltid lite ont i magen när man prompt ska ha en viss färg när man planerar en avkomma. (Du behöver inte ta detta personligt alls, har bara sett samma typ av frågor många gånger senaste tiden ). Som det heter "en bra häst har ingen färg" och det tycker jag verklgen är något att tänka på om man nu har möjlighet (och pengar!) att syssla med avel.

För, även om du bara avlar "för eget bruk" vill du väl använda alla de fördelar i det sto du har tillgängligt tsm med vad som (efter noga övervägande) bör vara den absolut bästa hingsten (självklart invägt gren, strl, ekonomi osv)?

Eller är jag ute och cyklar här?

Som sagt, jag försöker inte skälla, jag blir bara lika förundrad varje gång det dyker upp exakta önskemål om just färger.
 
Sv: Färgavel/Fux

Jag kan tycka att det är "mer okej" att välja färg på hingsten i ett läge där det kanske finns 20 eller 40 riktigt bra hingstar att välja mellan som har den färgen. Det som jag inte tycker är okej med färgavel är när man betäcker "vad som helst som har en livmoder" med en hingst vars främsta merit är att den är skäck, isabell, dubbelgul eller nån annan spännande färg, med det enda målet att få ett föl med rätt färg.

Jag själv föredrar bruna och svarta halvblod och tittar därför i första hand på hingstar med dessa färger - men det hindrar inte att min allra bästa uppfödning har fuxpappa och att jag har två fuxston i min hage idag.
I min shetlandsavel använder jag gärna bra hingstar som även har en kul färg. Sen erkännes att jag helst betäcker mina homozygot svarta shettisston med en lika homozygot svart hingst - turligt nog är homozygot svart ganska vanlig på shetland, då färgen har "renavlats" i ganska många generationer. OM jag inte betäcker med skäck eller konstantskimmel, t.ex... Men jag väljer inte färg före kvalite utan det måste fortfarande vara tillräckligt bra färgade hingstar som används - och jag HAR bra ston....
 
Sv: Färgavel/Fux

Jag är med dig.
Jag skulle (om man ponerar) om jag hade ett eller flera avelsston (som jag då naturligtvis hade lite koll på vad/hur de lämnade) också kunna vara lite selektiv med färger på hingstar (naturligtvis utan att välja bort "de bästa" för att de var fel färg).

I TS fråga såg jag bara, (men jag kan naturligtvis ha fel) att stoet kan hoppa hyfsat, är fux och att man prompt vill ha en fuxavkomma. För mig är det inte optimalt avelstänk. men jag sysslar som sagt inte med avel (mycket för att jag inte anser mig kunna tillräckligt mkt än).

Eftersom jag vet att det finns så många här på avel som är duktiga hade jag i tråden velat se mer om stoets exteriör och psyke. Det var lite det jag menade också :)

Man kan också tillägga att den enda avel jag ens är "nära" just nu är fbl-avel. Där är färg inte ens något man pratar om, då det är så marigt med att hitta rätt hingst, kunna få til att stoet kan åka dit/hingsten är på turné eller så :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Färgavel/Fux

Det kan ju också vara så enkelt att TS vill ha tips om vilka bra fuxhingstar som finns för att sen själv kunna gallra bland dessa och hitta den som passar stoet bäst.
Här är ju nackdelen med att hingstkalendern är borttagen, det är svårt att hitta någon bra, komplett sammanställning över hingstarna.
 
Sv: Färgavel/Fux

Liiite lustigt att välja hingst efter färg måste jag säga.

Liiiite lustigt att du va tvungen att kommentera det :meh:

Till TS

Förstår def hur du tänker, då jag själv har ett skimmelsto och egentligen inte vill ha skimmlar så vill jag ju då inte heller sätta skimmel på henne. Så jag letar allt annat än skimmlar som dessutom är mindre än 167 (helst) och ädla... Jamenvisst serru ;)

Men så har man ju "råd" att va kräsen när man sysslar med halvblod, det finns ju några att välja på =)
 
Sv: Färgavel/Fux

Vet du att hon är heterozygot Skimmel? Annars är det ju meningslöst att välja bort skimmelhingstarna pga färgen :)
 
Sv: Färgavel/Fux

jag vet :p ...
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/292159 hennes stam...
Mamma och pappa är skimmlar så oddsen att jag INTE får en skimmel är väl typ 0,00 % men iaf ;)

Men det blir troligen inte en skimmel iaf ;) Troligen blir det en fux =)

Gör ett DNA test på henne så får du veta om hon har 1 el 2 skimmelanlag (kostar 165:- i USA) har hon två kan du liksom helt strunta i att välja bort skimlar för då kan hon aldrig få något annat än skimlar iom att hon alltid ger ett vidare. Så annars kanske du väljer bort skimlar helt i onödan.

En hint kan vara om hon är mkt avskimlad redan och knappt har några flugor, de med dubbla anlag skimlar ofta ordentligt tidigt samt får knappt några flugor.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgavel/Fux

Nu blev jag också lite sugen på att testa om det ena av mina ston har något fuxanlag... kostar det bara 165? hade varit kul att veta !
 
Sv: Färgavel/Fux

Nu blev jag också lite sugen på att testa om det ena av mina ston har något fuxanlag... kostar det bara 165? hade varit kul att veta !

Dollarna står så lågt just nu så det påverkar ju att det blir så billigt. Verkar vara ett standardpris med 25 dollar per test i USA och nu när dollarn bara står i 6,54 så blir det inte mer.

US Davis olika tester finns här http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php
 
Sv: Färgavel/Fux

Ursäkta TS för trådnappning...

Men är det man eller svans man skickar in ?

Hon är "hyfsat" grå än så länge (7 år) född svart ... Men som du säger inte en garanti för att hon inte ger annat än skimmlar...

Men som sagt än så finns det ingen skimmel jag vill använda på henne ;)
Starkko är fortfarande starkast kandidat :)
 
Sv: Färgavel/Fux

Ursäkta TS för trådnappning...

Men är det man eller svans man skickar in ?
Spelar ingen roll, det viktiga är att du får med rötterna. Brukar vara lättast att rycka en liten tuss uppepå svansroten, ska vara typ 20-30 strån om jag minns rätt.
 
Sv: Färgavel/Fux

Haha, det är något jag fått för mig bara, alla hästar jag gillat har varit fuxar och om jag nu ska ha föl så vill jag ha en (eftersom man då kan välja, eller ja, i alla fall färgen i det här fallet). När man letar häst på typ hästnet kan det ju bli vilken färg som helst (om du missförstår mig rätt)
 
Sv: Färgavel/Fux

Ja, precis. Jag har letat efter den men det var ju fruktlöst, och nu blir det mest googlande eller hoppande på diverse större stuteriers hemsidor.. Men känns ju som man missar mycket på det sättet..
 
Sv: Färgavel/Fux

Enligt min föreläsare på SLU (Sofia Mikko, färgexpert på häst eller vad man nu ska säga) kostar det 300 spänn i Sverige, så går nog fortare än att skicka till USA. De gör en del färgtester på araber för att se om de har anlag för svart eller inte.
 
Sv: Färgavel/Fux

Armani Code eller Magic Park kanske ?

Båda två har dessutom fina gångarter.

Vad vill du ha ut av fölungen mer än att den ska vara fux och förhoppningsvis större än mamman ?

Har kikat på dessa, och är väl intressantast i nuläget :)
Tja, jag har inte så många fler krav faktiskt, vill mest ha en trevlig kompis och en bit av mamman kvar (jättedumt om man ser det ur avelssympunkt men nu avlar jag inte direkt för att föra rasen vidare, då hon ändå inte är godkänd)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 728
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp