Facket bjuder bara in ett kön

Hur hade ni sett på det om det var ett kvinnodominerat yrke och de hade manskonferans?
I det fallet är det ju tyvärr inte osannolikt att det ändå hade varit män som innehaft orepresentativt många av chefsposterna. Då ser jag behovet av manligt nätverkande som klart mindre.

Du hittar nog inte så många mansdominerade branscher där kvinnor dominerar just som chefer.

Fru
Tänk om männen skulle åka på manskonferens där kvinnor inte var välkomna. Helt okej för det är ju trevligt att träffa andra män inom yrket.

Hur hade ni sett på det om det var ett kvinnodominerat yrke och de hade manskonferans?

Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats (även om det inte är så illa att det är exempelvis en man och resten kvinnor). Även på chefsnivå är det kvinnodominerat även om det (såklart..) inte är lika illa där. Det har vid flera tillfällen arrangerats "mansaktiviter". Mer informella än konferenser arrangerade av facket visserligen, men ändå. Arbetsplatsen har även ett uttalat mål att eftersträva en högre grad manliga sökanden vid nyrekryteringar. Har inte märkt något om att någon skulle tycka det var negativt :)

Jag var kvinnlig pionjär i en mansdominerad verksamhet och blev utsatt för mobbning och trakasserier. Ensam på orten dessutom. Fick åka på en träff som visserligen hade ett annat syfte men där det visade sig att en stor andel tjejer hade samma problem. Minsta gemensamma nämnare - vi var kvinnor, förövarna var män. Min tid i den här verksamheten har påverkat min karriär och mitt liv negativt. Tack vare den här enda träffen vet jag i alla fall att det inte var mitt eget fel.

Jag är generellt sett starkt emot könssegregerade aktiviteter, men om de bidrar till att hålla det underrepresenterade könet kvar i verksamheten och att göra deras arbetsförhållanden uthärdliga så tycker jag att ändamålet helgar medlet.

Det är ändå skillnad på nätverkande för en grupp för att stötta och lyfta upp problem och jobba på lösningar och uttalade konferenser där stämningen nu och då urartar i rena hetspropagandan. (jodå jag har sett det tex inom ridsportsorganisationen där jag som man hamnat som representant på sådana föreställningar).
Syftet från en organisations sida är oftast lovvärt och ämnet viktigt - synd bara när det tillåts att bli en arena för påhopp på halva befolkningen i någons sorts tanke att det vore rättvist om männen skull vara tilltryckta istället för de är korkade idioter.
Finns gott om fantastiskt duktiga föreläsare mm mfl som har förmågan att lyfta fram ämnet på ett bra sätt, så valen finns men kräver kanske att arrangören är ordentligt insatt.

Jag tycker det är ett helt ok initiativ särskilt som en av de uttalade målen är hur man ska locka flera kvinnor till yrket och hur man behåller de kvinnor som arbetar inom det. Som framgått av tidigare inlägg kan det vara så isolerande och tufft som ensam kvinna på arbetsplatsen att man lämnar yrket helt. Alternativt att man väljer bort den utbildningen.

Sedan skulle jag gärna se en liknande konferens för tex manliga förskola och dagispedagoger om hur man kan locka fler män (att det finns så få ser jag som ett klart problem), och kanske diskutera hur man handskas med misstankar om sexuella övergrepp som gör att många män drar sig för att utbilda sig och arbeta inom det yrket.

Efter lite fungerande så har jag även kommit fram till att jag tycker att det är skillnad på vem som arrangerar konferensen. Hade det varit arbetsgivaren som exkluderade någon pga kön hade det inte vart rimligt, där får en ju jobba med frågor som ex trivsel, värderingar, arbetsmiljö etc ihop. Facket tex är ju trots allt en annan aktör och även om ens fack kanske påverkar på arbetsplatsen så är det troligtvis ändå inte ens arbetsgivare, det är typ frivilligt att vara med (även om vissa branscher är mer att alla ska tillhöra facket) och jag ser ju också att facket bör/ska vara ett stöd (och då är det väl bra att fånga upp ex kvinnor i en mansdominerad bransch).

Jag är med i ett fack för jag ser det som en viktig grej, men jag inser ju att alla utbildningar, aktiviteter och konferenser inte kommer vara riktade till mig vilket jag är helt okej med om det innebär att fokus läggs på att göra det bättre för minoriteter, lyfta frågor om diskriminering osv.

Efter lite fungerande så har jag även kommit fram till att jag tycker att det är skillnad på vem som arrangerar konferensen. Hade det varit arbetsgivaren som exkluderade någon pga kön hade det inte vart rimligt, där får en ju jobba med frågor som ex trivsel, värderingar, arbetsmiljö etc ihop. Facket tex är ju trots allt en annan aktör och även om ens fack kanske påverkar på arbetsplatsen så är det troligtvis ändå inte ens arbetsgivare, det är typ frivilligt att vara med (även om vissa branscher är mer att alla ska tillhöra facket) och jag ser ju också att facket bör/ska vara ett stöd (och då är det väl bra att fånga upp ex kvinnor i en mansdominerad bransch).

Jag är med i ett fack för jag ser det som en viktig grej, men jag inser ju att alla utbildningar, aktiviteter och konferenser inte kommer vara riktade till mig vilket jag är helt okej med om det innebär att fokus läggs på att göra det bättre för minoriteter, lyfta frågor om diskriminering osv.
Precis. Kön kan vara - och är - en av de faktorer som påverkar hur man har det på.jobbet. Därför kan enkönade träffar/kurser i fackets regi vara rimligt.

Å shit, jag som trodde att det var precis vad som gjordes typ jätteofta fast under benämningen "golf", "representation", "bastukväll" eller något annat där kvinnor i princip alltid är exkluderade redan från start och där många informella beslut fattas. Men hej, vad vet jag? Det kanske bara är hittepå att det finns sådana strukturer som gör att majoriteten av kvinnorna inte är med där den informella makten finns.

En sak jag har svårt för är när man sprider "hittepå", för tillslut kan det uppfattas som fakta eller verklighet. Vad jag förstår på det inlägg är det rena spekulationer du har.

Själv jobbar jag inom en mansdominerad bransch, inne på mitt tredje företag. Ofta när det är AW eller liknande, oavsett om det är ordnat av kollegor eller företaget har jag känt mig osäker i början på ett nytt företag. Som att jag förstör grabbstämningen genom min närvaro, att jag egentligen inte är välkommen. Det är rena skitsnacket, mina manliga kollegor vill inget hellre än att ha med tjejer. Det är bra med blandat, nivån höjs lite och alla har mycket trevligare finns bland argumenten. Ofta kommer fulla (och nyktra) kollegor fram och säger hur skönt det är att ha en tjej på arbetsplatsen och dom hoppas det kommer börja ännu fler i framtiden. Mina få kvinnliga kollegor genom åren har sagt exakt samma sak. Att man känner sig väldigt bekräftad och uppskattad, det värmer i hjärtat. Sen finns det såklart vissa man inte kommer överens med, så är det alltid, det ska jag inte glorifiera.

Ibland kan jag fundera på varför denna osäkerheten hos mig finns när jag har börjat ett nytt jobb. Då inser jag att andra kvinnor gör mig osäker, inlägg som ditt gör mig osäker. När jag läser det du skrivit börjar jag granska mig själv, har jag kunnat missuppfatta mina kollegor så? Säger dom bara att dom vill ha med mig fast egentligen inte menar det?

Men nej, jag har så fruktansvärt roligt med alla mina kollegor och mina få kvinnliga kollegor känner likadant, alltid uppbackad till 100%. Så den dagen jag tänker ta till mig sån SKIT som du skriver, det är den dagen jag upplever det. Jag har slutat lyssna på sånna som dej för längesen, som skapar osäkerhet hos oss genom att skriva "hittepå" om hur det går till ute i verkligheten, för så som jag uppfattar ditt inlägg har du ingen erfarenhet av det du skriver om.

Det är rena skitsnacket, mina manliga kollegor vill inget hellre än att ha med tjejer. Det är bra med blandat, nivån höjs lite och alla har mycket trevligare finns bland argumenten. Ofta kommer fulla (och nyktra) kollegor fram och säger hur skönt det är att ha en tjej på arbetsplatsen och dom hoppas det kommer börja ännu fler i framtiden. Mina få kvinnliga kollegor genom åren har sagt exakt samma sak. Att man känner sig väldigt bekräftad och uppskattad, det värmer i hjärtat.

Med andra ord, kvinnor på arbetsplatsen får samma roll som flickor i klassrummet: de ska balansera stämningen och dämpa de stökiga männen/pojkarna.

En sak jag har svårt för är när man sprider "hittepå", för tillslut kan det uppfattas som fakta eller verklighet. Vad jag förstår på det inlägg är det rena spekulationer du har.

Själv jobbar jag inom en mansdominerad bransch, inne på mitt tredje företag. Ofta när det är AW eller liknande, oavsett om det är ordnat av kollegor eller företaget har jag känt mig osäker i början på ett nytt företag. Som att jag förstör grabbstämningen genom min närvaro, att jag egentligen inte är välkommen. Det är rena skitsnacket, mina manliga kollegor vill inget hellre än att ha med tjejer. Det är bra med blandat, nivån höjs lite och alla har mycket trevligare finns bland argumenten. Ofta kommer fulla (och nyktra) kollegor fram och säger hur skönt det är att ha en tjej på arbetsplatsen och dom hoppas det kommer börja ännu fler i framtiden. Mina få kvinnliga kollegor genom åren har sagt exakt samma sak. Att man känner sig väldigt bekräftad och uppskattad, det värmer i hjärtat. Sen finns det såklart vissa man inte kommer överens med, så är det alltid, det ska jag inte glorifiera.

Ibland kan jag fundera på varför denna osäkerheten hos mig finns när jag har börjat ett nytt jobb. Då inser jag att andra kvinnor gör mig osäker, inlägg som ditt gör mig osäker. När jag läser det du skrivit börjar jag granska mig själv, har jag kunnat missuppfatta mina kollegor så? Säger dom bara att dom vill ha med mig fast egentligen inte menar det?

Men nej, jag har så fruktansvärt roligt med alla mina kollegor och mina få kvinnliga kollegor känner likadant, alltid uppbackad till 100%. Så den dagen jag tänker ta till mig sån SKIT som du skriver, det är den dagen jag upplever det. Jag har slutat lyssna på sånna som dej för längesen, som skapar osäkerhet hos oss genom att skriva "hittepå" om hur det går till ute i verkligheten, för så som jag uppfattar ditt inlägg har du ingen erfarenhet av det du skriver om.
Det är toppen att du trivs så bra på de företag du jobbar på och jag hoppas självklart att alla blir likadant behandlade oavsett kön :up:. Dock finns det fortfarande företag där machokulturen är normen. På den plats jag själv jobbade upplevde jag det precis som du - mina manliga kollegor uppskattade mitt sällskap och jag var alltid välkommen på fester och tillställningar utanför jobbet. Många uttryckte att de uppskattade fler kvinnor på arbestplatsen för de upplevde det som att stämningen blev bättre.

Det tar inte bort det faktum att jag, som kvinna, inte togs på lika stort allvar. Att jag var tvungen att arbeta hårdare för att bli accepterad och att de problem jag upplevde inte alltid togs på allvar eftersom den enda anledningen till att jag kunde bli upprörd var PMS. Sexistiska skämt var heller inget ovanligt och förekom på daglig basis.

När jag efter några år tog upp en sak som jag upplevde som ett problem på arbetsplatsen, blev jag klassad som en "tråkiga", som den som "förstör stämningen" och inskränkte mina medarbetares rätt att få "vara sig själva på jobbet". Så även om mina kollegor verkligen visade sin uppskattning till mig, fanns där fortfarande en machokultur.

Nu säger jag inte att du har det så på din arbetsplats, det hoppas jag verkligen igen att du har :). Men jag vill belysa att bara för att du inte upplever det så finns detta synsätt kvar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 691
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt... 2
Svar
34
· Visningar
5 669
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 141
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder