Facebook är gjort för att sälja annonser och dra in pengar till ägarna.
Och sälja användarnas information till annonsbolag win-win för dem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Facebook är gjort för att sälja annonser och dra in pengar till ägarna.
Det är ju det som är grejen. De har gjort sig till en svårlämnad resurs för sociala kontakter, för att sen sakta göra det så oanvändbart som möjligt för att du ska behöva scrolla, klicka och stanna på sidan så länge som möjligt. Inte interagera med dina vänner, det tjänar de inte pengar på. De tjänar pengar på att du måste -leta efter det du vill se- så de kan visa dig mest möjlig skit däremellan.Givetvis men de måste ju ge något till användarna som ju är deras handelsvara gentemot annonsörerna. Värdet av det de ger är numera minimalt på nivån att deras handelsvaran i många fall ser plattformen som mer eller mindre onödig. Jag vet faktiskt ingen som egentligen vill vara där utan man stannar bara för att det är praktiskt.
ELLER HUR!!!Ja, jag kan inte förstå varför de gör såhär, försöker de på riktigt att ta bort sig själva som @skogaliten sa, för jag kan absolut inte se någon som helst vinning för varken användare eller facebook att de håller på så här. Så stör jag mig också på att "relevanta" är den inställning som är by default, skulle hellre ha "senaste".
Fast de säljer inte datan. Varför skulle de? Då kan ju företag ta datan och annonsera på annat håll. De säljer möjligheten för företag att använda datan genom att annonsera på deras plattformar. Som annonsör kan du välja vilka målgrupper du vill nå, men får inte tillgång till någon personlig data.Och sälja användarnas information till annonsbolag win-win för dem
Det räcker ju så länge som man är kvar.man stannar bara för att det är praktiskt.
Antagligen för att Facebook inte hunnit bli så dåligt som det är nu.Google försökte med en konkurrerande plattform för drygt 10 år sedan. Det gick dåligt.
Jag undrar vad ni egentligen använder Facebook till?
Här så går jag emot strömmen och tycker att det fungerar bra.
Det är som en stor telefonkatalog med bilder där jag kan hitta och kommunicera med vänner runt hela Jorden.
Jag hittar hyresgäster, saker, en bil och evenemang.
Så ärligt talat förstår jag inte problemet.
Jag hade velat använda facebook till att läsa det mina vänner publicerar.Jag undrar vad ni egentligen använder Facebook till?
Här så går jag emot strömmen och tycker att det fungerar bra.
Det är som en stor telefonkatalog med bilder där jag kan hitta och kommunicera med vänner runt hela Jorden.
Jag hittar hyresgäster, saker, en bil och evenemang.
Så ärligt talat förstår jag inte problemet.
Svårlämnad ja men absolut inte immun mot förlust av användare. Ju fler som lämnar ju mer onödig blir plattformen. När tillräckligt många lämnat så försvinner "svårlämnad" ur ekvationen och då rasar korthuset.Det är ju det som är grejen. De har gjort sig till en svårlämnad resurs för sociala kontakter, för att sen sakta göra det så oanvändbart som möjligt för att du ska behöva scrolla, klicka och stanna på sidan så länge som möjligt. Inte interagera med dina vänner, det tjänar de inte pengar på. De tjänar pengar på att du måste -leta efter det du vill se- så de kan visa dig mest möjlig skit däremellan.
Jo, men det har varit minst en uppmärksammad händelse där man sålde information till ett annat företag. De fick betala lite böter för det eftersom det inte var syftet med insamlandet av personuppgifterna.Fast de säljer inte datan. Varför skulle de? Då kan ju företag ta datan och annonsera på annat håll. De säljer möjligheten för företag att använda datan genom att annonsera på deras plattformar. Som annonsör kan du välja vilka målgrupper du vill nå, men får inte tillgång till någon personlig data.
Men man kan ju se alla kommentarer på varje väns vägg.Vilket av problemen är det du inte förstår? Att man vill kunna se alla kommentarer?
Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?Jag hade velat använda facebook till att läsa det mina vänner publicerar.
Nu ser jag inte mer än en liten del av det, och ofta inte förän 3-4 dagar efter att det publiceras.
Klart att det går, jag tycker bara att det är otympligt och väldigt tidsödande att gå in på 300 personers sidor för att kolla ifall de möjligtvis skrivit något, då det varit en enkel lösning att publicera allt i ett flöde.Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?
Flödet är ju bara en flod av blandat som finns där för att underhålla och ge förströelse.
Men alltså folk har ju liv också. Vem har tid att gå igenom alla sina vänners sidor varje dag för att se om just den vännen lycktas prestera ett inlägg? Det rör sig ju ofta om hundratals vänner folk har.Varför går du inte bara in på vännernas sidor och läser då?
Flödet är ju bara en flod av blandat som finns där för att underhålla och ge förströelse.
Jo visst.Klart att det går, jag tycker bara att det är otympligt och väldigt tidsödande att gå in på 300 personers sidor för att kolla ifall de möjligtvis skrivit något, då det varit en enkel lösning att publicera allt i ett flöde.