Få ut journaler och plåtar?

bettysmatte

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska göra! Var iväg med min shettis igår på klinik. Hon har haltat ett tag på hf och varken DV eller hovslagare har hittat något som förklarat hältan. Röntgenbilderna på kliniken visade inget speciellt som direkt kunde orsaka hältan. Vet vill nu titta på mjukdelarna, men klinikens "probe" (tror jag att han kallade den för) är för stor för shettisben, och det blev alltså inte gjort. Denna vet har, tror jag, även egen praktik till viss del och hade visst en mindre "probe" hemma hos sig. Nu vill han att jag antingen kommer ner till honom eller att han tar med den till kliniken.

Jag fick alltså åka hem med obehandlad häst igår, och måste nu åka en ny vända innan jag, kanske, vet vad felet är. Frustrerande:mad:! Det hör till saken att jag inte "klickade" riktigt med vet heller, och nu funderar jag på hur jag ska göra. Kan man, om man vill, begära ut plåtar och journaler och åka till en annan klinik? Eller blir det att "börja om från början" om jag gör så? Hur hade ni gjort?

Sv: Få ut journaler och plåtar?

journaler och plåtar som tagits under tiden du äger hästen kan du få ut på begäran. sen om det räcker för den nya vetten att bara kolla på den plåten och journalen är nog olika. finns nog både de som kör på utifrån dem och andra som vill göra sin egen bedömning och kanske både göra om röntgen och andra undersökningar för att få sin egen uppfattning. men har den nya inte röntgen är de ju jättebra om han har nåt att gå på.

Journalerna har jag ingen aning om.
Men röntgenbilderna har jag ofta fått med mig direkt. Men jag har också fått dem i efterhand via mail. Då var det för att visa dem för en kompis som ville se dem. Jag antar nästan att det är ganska vanligt att man vill få ut dem.

*Kl*

Det enda du behöver göra är att be om dem, så får du de. Plåtar kan de ibland ta betalt för att bränna på skiva, i andra fall gör det det gratis. (Antar det är digital rtg, 'alla' har väl det nuförtiden? Annars så får man plåtarna utskrivna, så de kan sättas i ljusskåp).

Så, bara att ringa kliniken och be om att få ut plåtar + journaler, så ska de skicka. Utan frågor. Har jag gjort många gånger, både för att jag velat ha hela journalen, och ibland för jag velat byta veterinär eller be en annan veterinär bedömma plåtar.

Jag fick byta veterinär från Helsingborg till en annan förra året. Det enda som behövdes var att jag ringde upp Helsingborg och bad dem skicka journaler och annat som fanns på hästen till den nya veterinären. Inga problem och ingen extra kostnad för det.

Om du bokar tid på en annan klinik så uppger du att hästen blivit undersökt på den första kliniken. Den nya kliniken ber då den första om journalkopior.

På så vis behöver inte röntgenbilderna tas om, men naturligtvis kommer vetten på den nya kliniken att göra den kliniska undersökningen från grunden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 370
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 251
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 393
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 640
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka