Få upp honom i vikt!!!

Sv: Få upp honom i vikt!!!

varför skulle det vara silaget och inte höet som ska ökas då det är mer av smrp och mj i höet???
bra att veta:D

Du har en lägre kvot i höt men kan du diffa den mot lite lucern så kan det gå jämnt upp och det även prismässigt, förutsatt att hästen äter lucern. Kostar det 3.50kr/kg oavsett om det är hö eller hösilaget? 1kg hö + 0.5kg lucern (räknar på kvarnbyfoders) ger dig ungefär motsvarande 1.2kg rehab i värden. Men för mindre än halva kostnaden.

Rehab är (vad jag hört av de som provat) ett bra foder för att få upp hästar i hull som är svåra men går det på ett billigare sätt är ju alla glada. ;)

Edit: Ingår det något grovfoder i stallhyran och i så fall vad och hur mycket?

Senast ändrad:

jag har redan en stallhyra som ligger högre en alla andra då jag tar mer torv och foder så att få ner kosnaderna skulle vara bra:d

Hej!

Känner igen just det ;) Betalar kallhyra i mitt stall och sedan köper jag foder från gården. De tar 3 kr/kg för sitt hösilage, som är riktigt bra (bl.a. 74% ts). Hur jag än vänder och vrider på foderstaten för att få ner kostnaden så är det billigare att ge mer stråfoder, i detta fallet hösilage, än att köpa något annat kraftfoder från t.e.x. närmaste kvarn.
Jag har en herre som var lite väl tunn efter sommarens alla aktiviteter, trots betesgång och lucernpellets, men med hjälp av 18 kg hösilage (som nu har minskats till 12 kg hösilage), 0,5 kg havrekross, 0,2 kg betfor (torr), mineraler och vitaminer så ser han nu riktigt rund och go´och gla´ut :o

Så stråfoder är nog att rekomendera, om det är av bra kvalité.

hej hej!
ja nu är det höjt med både silage och hö. får bli så ,höjde med 2 kg blir billigare i längden.
tack för all hjälp

Detta är våra värden och min foderstat.
jag behöver hjälp med att få upp honom i vikt.

Han går 5-6 dagar i veckan och då olika i skog, i padock o.s.v tränas 1 dag i veckan i dressyr.
tycker han är mager och vill som sagt ha upp honom i vikt.

ts 84
smrp 52
mj 8,6

silage
ts 55
smrp 46
mj 5,6

han får
11 kg silage
2 kg hö
2 kg havre
1 kg betfor

då hamnar vi på 770smrp och 105 mj kvot 7,3
funderar på att öka havren med ett kilo

Alla råd välkommnas:D

Det är inte så mycket grovfoder överhuvudtaget. Kan du inte ge fri tillgång på ensilaget, som verkar ha helt ok värden? Om det handlar om en normalstor häst.

Det som jag även har gjort när jag haft hästar som behöver lägga på hullet är att ge extra protein i form av sojamjöl. Det brukar ge snabba resultat, för att få upp i hull, men sedan kan man kanske minska ner eller helt ta bort sojamjölet.

Hälsning Maja

skrev visst fel, 1,5 kg skulle det vara. Vilket inte heller är så mycket, men min häst äter inte mer =/
Nu har han dessutom börjat tröttna på Fibergit lite, och äter istället müslin bättre igen... Så nu får jag öka müslin och minska fibergit. Det är svårt och dyrt med kräsna svårfödda hästar :p

Nyckeln hursomhelst till en bra vikt på din häst, är grovfodret.
Jag skulle gett fri tillgång på grovfoder, lägg på ett ordentligt antal kilo till iaf, tills du märker att din häst inte orkar mer/lämnar lite kvar. Sen hittar du "rätt" mängd, alltså en ungefärlig "maxmängd" av vad din häst orkar äta/dag.
Det är vad som fått min häst upp i vikt, i samband med tillskottsfodring av olika slag (men som varierar en hel del pga han är så kräsen)

Så man får vara beredd att lägga ut lite extra pengar för att hålla hästen i fint hull när man har en lite svårfödd häst;)

hej hej
han har gått upp snabbt i vikt nu dock är han så gott som galen i början av rid turerna. suck!
men jag fortsätter med rehaben då jag nu inte vågar mixtra för mycke nu när han ser fin ut.
men jag är fortfarande interisserad av kli.
hur mycke kli skulle jag kunna ge honom med dem värderna och denna foderstat
9kg silage
7kg hö
1kg havre
1kg betfor
e vitamin med silen
1kg rehab

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?