Få upp flåset

Tagliabue

Trådstartare
Happ, har en kuse som är väldigt stressad, han visar det inte så mycket men när det kommer till körningen blir han vldigt stressad, allt ska gå jättesnabbt enligt honom och han har grymt långt kliv och på våran pyttebana så går det fort i kurvorna och mest hela tiden. Han kan stå stilla men står bara och steppar och vill iväg, ruskar på huvudet och han svettas väldigt mycket efter bara lätt motion - jag tolkar honom som väldigt stressad.

Hästen är kollad och gås igenom regelbundet av massör, så sådana svar behöver jag inte.

Ungefär varje/varannan vecka åker vi in och kör jobb med honom, då är han riktigt fin, har tidigare varit en gris att köra även på banan men nu är han som ett lamm. Har gått som snabbast 1.26 i jobb nu, men kör mesta dels inte snabbare än 30, grejen är att han ligger väl helt ok i puls men saknar flåset, han blåser på som jag vet inte vad och det tar lång tid för honom att få tillbaka normal andning.

Men hur i hela friden ska jag kunna träna honom hemma då det inte går att köra? Jag ska börja rida galoppintervaller på honom men de kan nog ta lite tid som de känns nu, och jag behöver flåset på honom NU.

Finns de andra sätt att få upp flåset på dom förutom trav eller galoppintervaller? Rida honom i travintervaller kommer inte på fråga, om jag ger fan i kör honom 1 gång banjobb och 1 gång hemma så brukar det gå hyggligt att köra intervaller men nu är tyvärr den banan fruktansvärt dåligt i ordning, stenhård och detta ska man sitta och betala hutlösa pengar för ...

Sv: Få upp flåset

Det ´har ju inte med hur mycket dom flåsar, utan pulsen är ju intressantast..enda sättet att få till det är ju att få hästen lugnare..har du provat med magnesium ?
Jag har en häst som blåser rätt mycket men pulsen är låg, och han är inte ens het av sig.

Haller med Martha. De flesta av vara blaser knappt alls aven efter lopp men min lilla Self Possessed marr blaser altid huvudet av sig. Kvittar om det ar efter en svang pa skritten, jogging eller lopp - blaser alltid!
Och hon har ett rekord pa 1.11.1 som trearing sa jag tror knappast det satt stopp for henne pa nagot vis.

Det ´har ju inte med hur mycket dom flåsar, utan pulsen är ju intressantast..enda sättet att få till det är ju att få hästen lugnare..har du provat med magnesium ?
Jag har en häst som blåser rätt mycket men pulsen är låg, och han är inte ens het av sig.

Men det känns inte så värst trevligt att han blåser näsborrarna av sig efter varje jobb osv.

Magnesium har jag inte prövat, men jag har velat göra de, pratade dock med en mkt duktig massör som åker runt till olika tränare i Sverige som sa att magnesium lugnar ofta ner heta hästar då de har brist på detta, MEN att magnesiumet vi köper i foderbutiker osv inte är något att ha, jag kommer tyvärr inte ihåg varför det var så men de fanns en förklaring till de enligt honom. Funderar då på var i hlvete man får tag i "äkta" magnesium?

Denna häst har tidigare legat rätt högt i puls, men jag tycker han börjar bli bättre pulsmässigt än vad han varit tidigre då han stod hos proffstränare.

Vad har han i puls på ett ungefär då efter ett "normalt jobb" ...( alltså i status som han är i )

kolla på eqvi.se och på "nervositet och hormoner" ...där har dom magnesium som jag tror är det du söker

När vi senast var in hade han 86 efter 12 min, gick han ca 1.26. Runt 68 har han haft i 30 jobben.

Tack ska kolla det!

Jag kan inte minnas att jag sagt han haft hög puls? Både jag och förre tränaren som jag köpte hästen av är enad om att vi tyckte pulsen var rätt hygglig på honom, det som vi iaf jag, stör mig på är att han blåser så in åt helvete, trots avjoggning och träckning efter. Iom att han inte får något intervalljobb lr dylikt hemma tänkte jag att jag måste försöka få upp flåset på honom, men jag kanske har tänkt fel ang. flåsandet.

Hur som haver så har jag beställt magnesium från sidan jag fick tipsad om här, hoppas att han lugnar ner sig lite. En liten grej som jag inte förstår är att han är smällfin på banan, inte ett dugg het kan bli vass utan rygg men inte tokig så, men hemma går de fan inte att köra. Idag lastade vi och for iväg till en annan träningsbana bara några km från stallet, selade på (han är absolut inte stressad till yttre, isf är han stressad inom sig och inte visar det, han skakar aldrig, skiter aldrig löst lr så), stack ut och skrittade 1 varv först och värmde en 6 varv för att köra iväg till backen sedan. Han var grishet och jag låg som ett streck bakom honom, körde på rakt järnbett och dövade ner honom med huva, något lugnare i backen men blir vass som satan. Backen är ca 800m lång med varierande sluttning, sista biten blir rak och är perfekt att släppa av på. Försökte mig på jogg ner för backen och sedan skritt hem ca 600m, han hade 54 i puls fter de, körde dock bara 3 backar då jag inte orkar hålla honom.

Hur i hela faan ska jag bära mig åt? Stoppar jag ngt vassare i truten blir han flyförbannad (vilket jag förstår), tungband blir han förbannad på, spärrgrimma lika så, trodde de skulle kunna ske en förändring nu iom att jag testade en ny träningsbana men icke. Rygg är han rätt bra på, men det är inte alltid jag har ryggar att köra i tyvärr och allt för sällan går de samma träning som min ..

Jag har en likadan och jag kör alltid i rygg( men min blåser inte så mycket ), mellan jobben skrittar jag inne i skogen, uppför o nerför...dock är han bättre på banan om man kör fortare än typ 25-26

Typiskt de .. tyvärr har jag ingen möjlighet att köra i rygg så ofta, får helt enkelt försöka mig på annan träning på honom. Han har gått 30's provlopp och var enligt förre tränaren smällfn och inte tt dugg het, han har aldrig känt honom så fin. Körde sist 26 med honom nu i rygg, och jag kan bara hålla med om att han var riktigt fin. Så på banan är han inte så hemsk, men VARFÖR är han sådan hemma då? Det är de jag inte kan förstå .. har du någon aning om hur det kan vara?

tror tyvärr dom har ont nånstans...jag letar iallafall för fullt , han har nu börjat att fuska i kurvorna, det har han inte gjort förut, men het har han varit sen han blev inkörd, i te dumhet, men vill bara framåt..jag har ett snällt läderbett utan kärna på honom för det har varken med bett, dövning eller annat att göra och skarpare bett drar jag bara sönder honom i munnen med

Min fuskar inte i kurvorna, han är inte dum när man rider honom heller, det är just när det kommer till körningen som han enbart beter sig så här. Han har också tydligen varit så här hela sitt liv (pratade med skötaren som hade honom som 1½-2 åring), sen är det jag som haft honom sedan dess hos en annan tränare (som är den person som kört honom i provlopp osv).

Får man tävla på läderbett utan kärna? Jag har så dålig koll på det där med bett känner jag .. :o

ja om du har en lekkedja
min är stressad när jag rider också och det stör mig att jag inte kommer på vad det är med honom...men jag tror jag har kommit på vart det sitter...men det återstår att se

Om han funkar bättre att rida och du inte vill rida travintervaller, kan du inte rida galoppintervaller??

Hoppas du hittar vart felet sitter Martha!

Nominous: Jo, det kan jag säkerligen. Bara de att jag inte har kommit så långt ännu, jag tänkte att jag skulle lära honom galoppfattning på töm först alltså tömkörning (varit på god väg) men det har som inte blivit av, de sitter lite i smöret hos mig själv med.

Hoppas du hittar vart felet sitter Martha!

Nominous: Jo, det kan jag säkerligen. Bara de att jag inte har kommit så långt ännu, jag tänkte att jag skulle lära honom galoppfattning på töm först alltså tömkörning (varit på god väg) men det har som inte blivit av, de sitter lite i smöret hos mig själv med.

Fast det gör du ju tämligen enkelt. En vecka borde de vara befäst så du kan överföra det uppsuttet? Eller konstrar han på töm med?

Nej han är superfin att tömköra, är som en helt annan häst (jag vet inte om du sett bilder på min FB? Jag tror nämligen du vet vem jag är egentligen ;p). Har fått honom i en väldigt lugn och sansad galopp 2 gånger på volt, men jag kommer ta mig fan aldrig ihåg hur jag göör, det bara blir och sen händer det :o

Jo jag följer dina bilder på FB ;) Han har ju blivit jättefin. Ser riktigt trevlig ut på töm. Om jag var du skulle jag lägga lite krut på att fixa galoppen på tömmen och sen rida galoppintervaller. Det känns ju lite oundvikligt att kunna jobba dem i intervaller. Jag vill iafl kunna komplettera banjobben med intervaller. Och om han är som du beskriver i vagn så skulle jag skippa det. :) Sen kan du ju inverka mycket bättre på ryggen.

Jo jag följer dina bilder på FB ;) Han har ju blivit jättefin. Ser riktigt trevlig ut på töm. Om jag var du skulle jag lägga lite krut på att fixa galoppen på tömmen och sen rida galoppintervaller. Det känns ju lite oundvikligt att kunna jobba dem i intervaller. Jag vill iafl kunna komplettera banjobben med intervaller. Och om han är som du beskriver i vagn så skulle jag skippa det. :) Sen kan du ju inverka mycket bättre på ryggen.

:D Ja han har blivit finare, dock tunnat ur lite enligt mig men de håller på och fixar sig nu. Ja jag försöker med det, men ibland blir det kortis i skallen på han, och jag har så dåålig fantasi när de gäller tömkörning så jag vette fan hur jag ska gå vidare, han har fått nån fixidé att han rätt vad de är (när de blir jbbigt) snurrar runt så tömmarna är halvt runt halsen på honom och då får han panik och börjar backa. Men jag försöker att inte göra de allt för jobbigt samt hålla humöret uppe i paddan, men det är svårt för mig att komma på idéer.

Nästa vecka ska jag vara med på en ridlektion för just unghästar, så jag hoppas att vi kan få lite framsteg där och fortsätta vara med på lite lektioner. Red motion på honom idag, väldigt lugn och fin, visst var han pigg men han lyssnade bra på halvhalter och lugnade sig, så jag har fått upp hoppet på honom ;)

Ska ta hjälp av en tjej som ska hjälpa mig med galoppen på honom, denna tjej är skitduktig och har utbildat en hel del travare.

Ska även testa ett läderbett utan kärna, se om han tycker bättre om det. Red honom idag på en vanlig ridpullargrimma och rakt äppel vilket gick bra, i början var han lite fundersam på det men sedan accepterade han det utan problem.

Vill också gärna ha intervaller mellan jobben, men det går ju fasen inte, han är döläcker när man kör på rakbanan, då rätar han upp sig och är inte alls förbannad och het, visst ligger han på men lååångt ifrån lika förbannat mkt som när man värmer och kör motion med honom. Så de tänker jag lägga helt på sidan.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 676
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025