Få travhäst att galoppera

Sv: Få travhäst att galoppera

Fast detta är en myt som jag alltid vill slå hål på :)
Den är inte lärd att den "inte får" galoppera eller avlade för att inte kunna.
Travaren galopperar ju i hagen tex utan ryttare/kusk och det är många travare som utöver körningen även ridtränas där de galopperas så att säga att den inte kan galoppera är lite felvinklat.
(önskvärt dock inom travet vore säkert att man avlade bort galoppen helt och hållet ;) )
Alla hästar, oavsett ras har alltid minst gångarterna:skritt, trav, galopp även om det är i olika tempon och utföranden.
Däremot så väljer den ofta hellre trav som gångart, spec sk "naturtravare" för att rörelsemönstret är
optimalt/lättare för kroppen där travaren lättast vinner mark och är som mest stabil troligtvis pga träningen.
Med det sagt, så har travarna dessutom olika lätt/svårt med galoppen. En del har inga problem alls medans andra måste få enormt med stärkande träning för att klara av det och det har med exteriören att göra, vilka förutsättningar de har till att kunna samla sig, vinkla sitt bäcken osv.

Om de har problem med galoppen så har det att göra med att de antingen inte orkar med ryttare på ryggen, eller inte förstår vad som menas när man vill att den ska galoppera. När de väl lärt sig sen så är de jätteduktiga på att lära sig skillnaden tex vid körning resp ridning när det är "okej" att galoppera och inte.

När jag praktiserade på travet så galoppintervallades majoriteten av starthästarna någon gång i veckan under ryttare och det var aldrig något problem i loppen, de vet så väl vad som förväntas av dem och inte.

Så jag är helt emot att säga att travaren inte kan galoppera för det kan den visst, men det kan krävas träning för att den ska klara av att göra det under ryttare/på ett samlat sätt.

Okey då formulerade jag mig fel, en trav häst är avlad för att TRAVA på ett vist sätt och på så fick röra bäckenbenet. För att en häst ska kunna galoppera korrekt ska bäckenet vara stilla på hästen vilket en travhäst inte är avlad för :)
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Fast ett bäcken är ju inte stilla vid galopp heller, däremot är det vinklat på ett annat sätt men det har inte heller med avel att göra.
Altså den är inte avlad till att den inte skulle kunna vinkla sitt bäcken lite och därigenom sätta under sig, i stället för att bara bredda och ha all kraft bakom ryggen endast som påskjut.

Däremot så är det enorm skillnad i hur hästen placerar/använder bäckenets rörelse. Därför en god galopp bara kan tränas fram hos en travare.
Alla hästar kan galoppera, men för att få en bärig. balanserad galopp behövs träning, ffa för travaren.

Själva formen på hästen tror jag är väldigt avgörande också. Jag har aldrig sett en häst galoppera bra med huvudet rakt upp i luften, utan det krävs lägre form där hästen börjar sätta bakkärran under sig.

Men den som säger att travhästen inte kan galoppera och är avlad till att inte kunna - ta er en titt i hagen så ska ni få se. Travhästen är värdelös på att vinna mark i mer kuperad terräng och kommer att ta till galoppen för att trav i det tempot är bara vinnande när vägen är rakt fram/slät då rörelsen inte går att göra sidles etc. Är det längre sträckor som ska springas så kommer majoriteten rätt fort att slå om till galopp i stället för att bibehålla trav i högre fart.
Så jag tror som någon annan nämnt tidigare, den ökade traven travaren kan är en unik möjlighet, men den måste nog också förädlas genom träning då allt inte sitter i avel enbart.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Fick henne i galopp idag! Min kompis red henne och jag red deb andra travarna som galopperar. Min kompis tog upp hennes huvud och flaxa med armen och gjorde ljud för min häst skulle öka och då galopperar hennes med!! då kom vi på att om vi får upp hennes huvud så är de lättare för henne att ta galopp men då ska man hålla samma tempo ökar hon så kommer hon in i trav igen
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Det är vanligt att travhästar verkas/skos på ett sätt som gör det svårt för dem att galoppera, även om det i längden riskerar deras hov och benhälsa.

Onaturlig skoning gör även att vanliga hästar får svårt att galoppera sakta och balanserat. Om inte verkningen förändras kommer tyvärr problemet att vara kvar hur man än försöker träna hästarnas styrka o balans. MVH

På vilket sätt menar du? Tyckte det lät riktigt intressant och vettigt så hur ser det ut när hästen är "fel" verkad? Min hovslagare verkar mest travare så blev riktigt nojig över min ridtravare nu :crazy:
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Jag tror inte du behöver känna så stor oro, så länge det inte handlar om en hovis som skor travhästfötter som man gjorde förr, dvs obefintliga trakter och sjukt lång tå/anknäbbar. Då om möjligt kan den kanske få problem, men det borde i överlag inte gälla bara själva gångarten galopp utan i överlag under längre tid tycker man..

Men annars numera så tycker jag att de flesta travhästshovar skos som vilken häst som helst, dvs fysiologiskt.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Själv har jag en 7årig travare. Som bara hade varit i ridhuset en gång innan och fattade galopp när jag gjorde följande:

1. Få hästen i lugn trav och hitta en bra takt.
2. Sätt dig ner ta tag i tyglarna (så du har bra kontakt i munnen).
3. Smacka, hästen kanske ökar i traven lite men smack lite till och det brukar vara lättare att ta hjälp av svängar och väggar i ridhus eller paddock.

Så gjorde jag när jag skulle galoppera för första gången med min travare;)
Ps;/ börja alltid i det varv hästen tycker är lättast.:)
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Fick henne i galopp idag! Min kompis red henne och jag red deb andra travarna som galopperar. Min kompis tog upp hennes huvud och flaxa med armen och gjorde ljud för min häst skulle öka och då galopperar hennes med!! då kom vi på att om vi får upp hennes huvud så är de lättare för henne att ta galopp men då ska man hålla samma tempo ökar hon så kommer hon in i trav igen

Jag hoppas du skojar :crazy: det var nog det värsta sättet du kan göra på. Vad är ändamålet att hästen ska galoppera? För att den ska bli starkare eller att det är så jävla kul fara runt i galopp?
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Ibland blir jag inte förvånad över att travare fortfarande har ett oförtjänt dåligt rykte om att vara odugliga, speciellt när folk inte bryr sig om att ta reda på vad det är man skaffat för häst..
Det är allt för många som ställer så höga krav på dem men aldrig någonsin funderar varför den inte vill eller kan galoppera :(
Bara enklaste genvägen dit..fast sanningen är att det finns inga genvägar, då har man valt fel häst.
Det är som att slänga fram en bok till någon som inte kan läsa..man måste först lära sig läsa innan man kan plöja igenom böcker även om det är något alla kan lära sig!

Om halvblodet, ja eller annan mer ridhästras inte skulle galoppera skulle det vara katastrof och man skulle verkligen ta reda på varför! Alla hästar som inte tränas i sin galopp ser förskräckliga ut under ryttare om de aldrig fått lära sig eller bygga upp den.

Det är konstigt att det ska vara så stora skillnader, när man ändå kan tänka att alla hästar kan skritta,trava,galoppera, hoppa osv..men vi måste lära oss att lära dem med deras förutsättningar, dvs lära oss tänka "back to basics" innan man kan gå vidare och ställa krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Och att alla hästar blir precis så som den utbildningen man gett dem.

Är hästens utbildning obetydlig så kommer den att vara "kass" taskigt sagt men har den fått en stabil och gedigen utbildning av någon som lagt ner tid och själ, kunskap på den så blir den en trevlig häst.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 390
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp