Sv: Få travhäst att galoppera
Okey då formulerade jag mig fel, en trav häst är avlad för att TRAVA på ett vist sätt och på så fick röra bäckenbenet. För att en häst ska kunna galoppera korrekt ska bäckenet vara stilla på hästen vilket en travhäst inte är avlad för
Fast detta är en myt som jag alltid vill slå hål på
Den är inte lärd att den "inte får" galoppera eller avlade för att inte kunna.
Travaren galopperar ju i hagen tex utan ryttare/kusk och det är många travare som utöver körningen även ridtränas där de galopperas så att säga att den inte kan galoppera är lite felvinklat.
(önskvärt dock inom travet vore säkert att man avlade bort galoppen helt och hållet )
Alla hästar, oavsett ras har alltid minst gångarterna:skritt, trav, galopp även om det är i olika tempon och utföranden.
Däremot så väljer den ofta hellre trav som gångart, spec sk "naturtravare" för att rörelsemönstret är
optimalt/lättare för kroppen där travaren lättast vinner mark och är som mest stabil troligtvis pga träningen.
Med det sagt, så har travarna dessutom olika lätt/svårt med galoppen. En del har inga problem alls medans andra måste få enormt med stärkande träning för att klara av det och det har med exteriören att göra, vilka förutsättningar de har till att kunna samla sig, vinkla sitt bäcken osv.
Om de har problem med galoppen så har det att göra med att de antingen inte orkar med ryttare på ryggen, eller inte förstår vad som menas när man vill att den ska galoppera. När de väl lärt sig sen så är de jätteduktiga på att lära sig skillnaden tex vid körning resp ridning när det är "okej" att galoppera och inte.
När jag praktiserade på travet så galoppintervallades majoriteten av starthästarna någon gång i veckan under ryttare och det var aldrig något problem i loppen, de vet så väl vad som förväntas av dem och inte.
Så jag är helt emot att säga att travaren inte kan galoppera för det kan den visst, men det kan krävas träning för att den ska klara av att göra det under ryttare/på ett samlat sätt.
Okey då formulerade jag mig fel, en trav häst är avlad för att TRAVA på ett vist sätt och på så fick röra bäckenbenet. För att en häst ska kunna galoppera korrekt ska bäckenet vara stilla på hästen vilket en travhäst inte är avlad för