Få travhäst att galoppera

Smurfoff

Trådstartare
Är medryttare till 2 travhästar. Den ena galopperar gärna. Den andra är knepig. full fart i trav som gäller. Hon går extremt fort har provat att öka och öka men hon tar inte galoppen utan blir bara snabbare i sin trav. Lyckades få henne i galopp en gång på stubbåker när hon var trött. Hur gör man?
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Grundutbilda hästen och stärk den genom att lära den sig att bära sin kropp på ett balanserat och stabilt sätt, korrekt form mm. Det tar lite olika tid beroende på häst men man får räkna med ett par månader minst.
När den kan det i skritt och trav så kan man börja med galoppfattningar och galoppjobb.

Anledningen till att den inte vill ta galoppskänkel direkt beror på antingen: den förstår inte eller den kan inte pga den ej har styrka eller balans för det att kunna göra det på ett samlat sätt med ryttare på ryggen.

Jag varnar för att att låta hästen kasta sig i galopp fr trav i högt tempo sk "travartrav" för att risken finns att hästen går i så total obalans att man kan gå omkull, eller tips om att fatta galopp från snäva volter osv..Risken för skada är överhängande. I vilket fall som, så är det ingen genväg till att lära en fd travhäst korrekta galoppfattningar utan tvärtom senväg då man inte lär in det korrekt utan då är risken att hästen för alltid tror att man tar 1,2,3,4,5 växlar i traven..sen kommer galoppen.
Allra bäst är att försöka lära den fattning från skritt tex och därigenom bygga på styrka med några få, få språng till en början.

Ett tips är att ta hjälp av en tränare och massor med träning som stärker hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

är det travhästar som fortfarande tävlar? (frågar för att det isf för tränaren förmodligen är superviktigt hur du/ni tränar in galopp).

Tänker du galopp vid ridning eller annars?
Om hästen går att longera brukar det ta tre- fyra pass högst att lära in rösthjälpen "gaaaaa- lopp!"

1. ha den på lina, få den att trava. frisk trav.

2. när den är balanserad i sin trav, använd pisk eller röst (smäll i marken eller "gaaaa-lopp!") samtidigt som du gör galoppsprång själv, vilket låter löjligt men för mig visat sig väldigt effektivt. Om det inte ska fortsätta vara en travhäst funkar ju säkert smackningar också, men beroende på hur dennes tränare drivit, hetsat är det ju lite osäkert.
3. så fort du får galop, behåll den. beröm, även om det är fel galopp, försökt befästa kommandot, det kommer hjälpa från ryggen också om/när det sitter :D
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Att låta hästen trava i full fart tills den slår om i galopp gör man ju inte med någon häst. Den ska förstå att den ska byta gångart - inte springa fortare. För en travare är det ju naturligt att öka traven när det ska gå fortare.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Det låter helt klart som att hästen inte har styrkan att galoppera. Kom ihåg att den måste vara i balans, och som de andra skrev att den inte ska slänga sig i galopp ur travar-traven. Det kan vara livsfarligt.

Stärkande övningar! När den blivit starkare kan du börja med inlärandet av galoppfattning. Jag kommer ihåg att när jag hade en travare som hade lite problem med galoppen tog jag hjälp av hörnen på ridbanan. Ställde hästen och gav galoppskänkel. Men den måste ha styrkan och vara i balans för att det ska komma naturligt.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Min travare lärde sig galoppfattningen lättare från skritt, att trava snabbare tills hon föll över i galopp gav ingen bra galopp, utan det blev snarare "tralopp".
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Jag varnar för att att låta hästen kasta sig i galopp fr trav i högt tempo sk "travartrav" för att risken finns att hästen går i så total obalans att man kan gå omkull, eller tips om att fatta galopp från snäva volter osv.
Jag håller med i hela ditt inlägg, och angående den här biten kan jag också undra hur trevligt det egentligen är för hästen att vara så obalanserad att den tvingas in i en gångart den för stunden förmodligen egentligen inte mäktar med. Jag tycker att galoppen från början ska arbetas för att göras till en rolig och positiv upplevelse, inte ett extremt stressmoment.

Sedan blir naturligtvis vissa travare stressade ändå av galoppen i sig i början - min var världens mest travsäkra på banan, valde även traven vid t.ex. löshoppning och var SÅ förvirrad och oförstående när vi sedan började be henne om galopp - men det innebär ju inte att man ska göra inlärningsmetoden till något stressat.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Det är vanligt att travhästar verkas/skos på ett sätt som gör det svårt för dem att galoppera, även om det i längden riskerar deras hov och benhälsa.

Onaturlig skoning gör även att vanliga hästar får svårt att galoppera sakta och balanserat. Om inte verkningen förändras kommer tyvärr problemet att vara kvar hur man än försöker träna hästarnas styrka o balans. MVH
 
Sv: Få travhäst att galoppera

En travare har lärt sig att den bara får trava, dom är heller inte avlade för att kunna galoppera.

Börja med att jobba mycket i traven med öppnor och slutor i långsamt tempo. Så långsamt att du kan gå bredvid. Detta ska du göra så hästen kan bära sig sig på bakbenen och inte skjuta på för att få travar traven.

När detta sitter ganska bra kan du på lina och ev men hjälp av en chambon för att hästen ska hålla en viss form. Börja sedan med att från en långsam trav fatta galopp. Jobba sedan på lina ett tag med galoppen tills hästen har lätt för galoppfattningen och har fått upp en fin långsam galopp innan du tar med det upp på ryggen.

När du ska börja galoppera uppsuttet så fattar du galopp ur en öppna så hästen håller ihop sig och inte springer iväg i fyrsprång.

Lycka till :)
 
Sv: Få travhäst att galoppera

En travare har lärt sig att den bara får trava, dom är heller inte avlade för att kunna galoppera.

Fast detta är en myt som jag alltid vill slå hål på :)
Den är inte lärd att den "inte får" galoppera eller avlade för att inte kunna.
Travaren galopperar ju i hagen tex utan ryttare/kusk och det är många travare som utöver körningen även ridtränas där de galopperas så att säga att den inte kan galoppera är lite felvinklat.
(önskvärt dock inom travet vore säkert att man avlade bort galoppen helt och hållet ;) )
Alla hästar, oavsett ras har alltid minst gångarterna:skritt, trav, galopp även om det är i olika tempon och utföranden.
Däremot så väljer den ofta hellre trav som gångart, spec sk "naturtravare" för att rörelsemönstret är
optimalt/lättare för kroppen där travaren lättast vinner mark och är som mest stabil troligtvis pga träningen.
Med det sagt, så har travarna dessutom olika lätt/svårt med galoppen. En del har inga problem alls medans andra måste få enormt med stärkande träning för att klara av det och det har med exteriören att göra, vilka förutsättningar de har till att kunna samla sig, vinkla sitt bäcken osv.

Om de har problem med galoppen så har det att göra med att de antingen inte orkar med ryttare på ryggen, eller inte förstår vad som menas när man vill att den ska galoppera. När de väl lärt sig sen så är de jätteduktiga på att lära sig skillnaden tex vid körning resp ridning när det är "okej" att galoppera och inte.

När jag praktiserade på travet så galoppintervallades majoriteten av starthästarna någon gång i veckan under ryttare och det var aldrig något problem i loppen, de vet så väl vad som förväntas av dem och inte.

Så jag är helt emot att säga att travaren inte kan galoppera för det kan den visst, men det kan krävas träning för att den ska klara av att göra det under ryttare/på ett samlat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Hon går i form i både skritt och trav. Rider alltid ut då vi varken har paddock eller ridhus.. Hon har inte tävlat på flera år. Vet ej hur länge hon varit riden men några år kanske. Ägarna vet inte så mycket vad hon gjort innan. Hon vill gärna springa iväg i trav men jag saktar alltid ner henne så hon går långsammare dock töltar hon vid långsam trav.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Om hon töltar eller passar vid långsammare tempo så är det ett kvitto på att hon inte arbetar med ryggen rätt, möjligen felaktig eller inte optimal form/ej i balans eller har styrkan nog att samla sig och sätta benen under sig för att bibehålla samlad trav.

Har ni åkrar där ni kanske kan fråga markägare/bonde om ni får rida på?
Tyvärr så tror jag det är ett väldigt projekt, om inte nästan omöjligt att enbart få till detta på rakt spår. De behöver ofta lossas och mjukas upp i sidorna, lära sig att forma/böja hals och hela kroppen för att kunna bli smidiga nog att sedan klara av att ridas lite som ett "gummiband". Dvs klara av att både länga och korta sin kropp.
Travare har ofta lång kropp/långa ben och jag brukar säga att man ska kunna dela upp hästen i 3 delar som ska arbeta tillsammans i en enhet, där bla bakdelen måste kunna lära sig att inte enbart driva på i 150 knyck framåt utan också kunna samla energin tillsammans med de övriga delarna för annars får man den där superlånga hästen som vill springa iväg raklång och då blir vettig ridning omöjligt om man ska åka omkring på en lång orm.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Har hört att det är lättare att få hästen att galoppera i uppförsbacke. Läste det i en gammal tråd om samma ämne. Vet dock inte ifall det stämmer, har ingen erfarenhet av ridtravare.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Var ute en längre tur idag i skogen med lite backar men det var full fart i trav. Sprang även på gräsfält prova ta tag o henne och få henne i galopp i lugnare tempo men det gick inte. Den blev hon otroligt stark.. Tror jag måste ha annat bett rider nu med vanligt två delat och hon drar gärna iväg ibland . Kan det hjälpa att longera?
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Jag ska vara ärlig och säga: Back to basics med den hästen.

Den kommer inte att kunna galoppera bra bara av att du provar gång på gång,på gång.
Den saknar styrka och det kommer inte att hjälpa att byta bett, att longera (ännu värre med volt + galopp på en häst som saknar styrka och balans, risken för att den går omkull och den/ni gör er illa är stor!), att trixa med dussintals olika inspänningar, ej heller att få till bra galopp genom att göra det i backar. Det är bara att inse att sådana metoder endast tvingar hästen till galopp, inget annat.

Ta hjälp av en tränare - det är det bästa och effektivaste sättet att få ordning på problemet.

Jag vill inte låta hård, men samtidigt blir jag faktiskt lite ledsen i själen här för att travarna är hästar som inte är tänka att rida på till en början och vi måste ge dem förutsättningarna.
Deras kroppar har de sämsta förutsättningar som finns för ridning egentligen eftersom att ridning kräver mer samlat rörelsemönster än vad deras kroppar är tänkt/framavlat att användas till och vi måste hjälpa dem genom att bygga upp deras kropp att orka och klara av det som vi begär att de ska göra.
Altså, dessa hästar måste jobbas med förebyggande för att klara av ett användningsområde som inte är så gynnsamt för dem egentligen. Detta är ingen osanning, utan det är något som är högst relevant och en rättvis förklaring till varför de stöter på vissa svårigheter.

Jag skulle vilja jämföra dem med nyinsuttna unghästar till en början/om de saknar styrka - vingliga och saknar totalt styrka och balans för att kunna utföra vidare mycket under ryttare, men med några års träning så blir det till det bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Få travhäst att galoppera

Då vi bor ute på landet och bara rider ut så har vi inte tillgång till varken tränare eller ridhus. Sen är det inte min häst.. Kan inte lägga massa pengar på träning osv.. Hon funkar ju bra att rida ut på, men är mer rädd att hennes trav sliter på hennes ben mer då det går fort? Den andra trevaren jag rider tar alltid galopp men han blev tränad hos förra ägaren
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Det jag vill säga är fortfarande: Antingen är den inte utbildad och förstår inte eller så orkar den inte galoppera under ryttare.

Låt i så fall bli att galoppera den för det är mer skadligt att forcera fram galoppen.
 
Sv: Få travhäst att galoppera

På dom flesta hästar som har en ok grund kan detta knep funka:

Rid på en stor volt, t ex en 20m volt "stora mittvolten", inte så mycket stöd av väggar/staket. Trava på ganska fritt, hästen ska inte ha stöd i tygeln, kontakt är såklart ok, inte så sakta tempo att det blir jobbigt för hästen men inte för fort så det blir obalanserat. Hästen ska vara lättstyrd i det läget och inte kräva så mycket underhåll från ryttaren (annars har man kanske lagt sig i för mycket och blivit för petig, eller så har den för dåliga grunder i dagsläget).
Titta på hästens framben och få in timingen för när ytterfram sätts i marken. Säg gärna högt "nu!"-"nu!"-"nu!" osv för varje gång hästens ytterfram sätts i marken. Kan behöva övas in en stund för att man ska hinna få in känslan för det. Om hästen inte är spörädd kan du gärna lägga till spöet på innerbogen (inte dutta eller slå alltså utan bara lägga) i takt med att ytterfram sätts i marken.
Poängen är att få in balansen FÖR galopp, alltså motsatsen till att få hästen ur balans och på så vis få den till galopp. Du får in timingen och hästen förbereds. Man riktigt känner hur hästen ändrar om sin balans, sen räcker det oftast att sitta in i galopp med den timingen som man känt in.
Kan kräva ett par försök i början, brassar hästen på in i travartrav/obalans får man sakta ner och börja om, går den bara på lite friskare men har kvar ok balans kan man fortsätta tänka galopp. När man väl har gjort det några gånger brukar polletten trilla ner och man behöver inte alls lika lång förberedelse utan känner bara in timingen ett par steg själv och kan sen fatta. Prova fatta från skritt osv.

Det finns alltid undantag, lite extremare som har väldigt svårt fysiskt eller att det sitter i skallen. Men dom allra flesta hästar jag provat med, som i allmänhet haft svårt att fatta galopp eller knappt inridna travhästar har det fungerat för att få galopp på första passet. Hur konstigt det än kanske låter. :)
 
Sv: Få travhäst att galoppera

Om hästen går stadigt i form i skritt och trav (om inte börja där först), vält/gunga in den i galopp från trav mha vikten (kombinera med röstkommando) och rulla sedan på i den galopp hästen hittar (fri fart och fri form för hästen) i lätt sits ett riktigt bra tag. Förutsätter här en långsträckt bra ridväg så att man inte behöver bryta av efter någrahundra meter. Gå in i galopp på samma ställe varje gång (lättare för hästen att veta vad som förväntas) och målet är att hästen ska galoppera avslappnat med hänsyn på koordination, sedan kan man gå vidare.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 390
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp